Trobergs taktikråd
Absolut! Även om jag själv inte klarat slutstriden i Throne of Bhaal (...). Med andra ord: jag har klarat mig igenom BG1, BG2 och hela tilläggspaketet, men jag har inte klarat slutstriden. Döm om min irritation!
Att klara slutstriden:
Man kan inte vila, men man får möjligheter att läka och omgruppera.
Samla dig innan du släpper ut de som vaktar "switcharna".
Samla dig innan du släpper ut skurken.
När du slåss mot skurken, ignorera de kritter hon summonar, koncentrera dig på henne så mycket du kan, när hon är däckad kan du ta hand om kritters. Hon kommer att kalla in fler kritter så länge hon är med i striden, så målet är att slå ut henne fort.
Använd varenda magisk pryl du har. Du behöver dem inte mer.
Summone så många egna kritter du kan. De gör inte så stor skada, men de drar på sig attacker. Har du spellen doppelganger så kan du summona fler kritter än vad den normala gränsen tillåter, eftersom doppelgangern har sin egen maxgräns.
Använd kraftiga spells, gärna area-effekt som bara drabbar motståndaren eftersom de dessutom slår ut hennes kritter. Meteor strike, comet strike, horrid wilthing, dragon breath. Dessa gör dessutom ganska bra skada även om man lyckas med save.
Horda skurken och dunka in så mycket massiv skada du kan.
Bränn inte ut dig på första mötet med skurken, tänk på att du måste slå henne tre gånger.
Spara ofta!
Spara ännu oftare!
Följ de här tipsen så är det en baggis (nåja, inte riktigt, men nästan).