Nekromanti BG2 expcap

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Planescape hellre än Throne of Bhaal

Då är det en regel jag inte tycker är speciellt bra då. Man behöver inte gå bara för att man vill kunna skjuta mot någon som kanske dyker upp. Man kan också springa fullt och så fort man ser den andre stannar man och skjuter. Det går väldigt snabbt. Nåja, hursomhelst tycker jag att det blir snedvridet när handlingarna inte utförs samtidigt. Man tappar valmöjligheter.

Nu hävdar de visserligen att spelet är just baserat på D&D-reglerna och hymlar inte om att de bara inkluderat det som passat osv. Då jag personligen inte tycker D&D går att använda till mer än CRPGs har jag inte så stor koll på mer detaljerade regler så jag kan inte uttala mig om hur areaspells fungerar egentligen. Det är svårt att utröna om det har med realtid att göra då. Jag har dock tyckt det varit naturligt att man kan springa bort från den plats där man antar att en magiker kastar en areaspell på. Ungefär som en handgranat alltså.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Planescape hellre än Throne of Bhaal

Då är det en regel jag inte tycker är speciellt bra då. Man behöver inte gå bara för att man vill kunna skjuta mot någon som kanske dyker upp.
Om du dessutom ska ha koll nog för att stanna och skjuta så kan du nog inte lubba på allt för mycket. Dessutom tar det lite längre tid att skjuta med ett armborst eller en båge än med en pistol, och du springer knappast omkring i högsta hastighet med en dragen och redo att skjuta.
Jag har dock tyckt det varit naturligt att man kan springa bort från den plats där man antar att en magiker kastar en areaspell på. Ungefär som en handgranat alltså.
I D&D går de flesta spells blixtsnabbt (som i någon sekund) att kasta (så pass snabbt att du både kan lägga din spell och förflytta dig ~10 meter på en sex-sekundersrunda). Att man kan minska effekten av en areaspell motsvaras här av att man lyckas med sitt save och därmed får mindre skada.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Planescape hellre än Throne of Bhaal

Om du dessutom ska ha koll nog för att stanna och skjuta så kan du nog inte lubba på allt för mycket. Dessutom tar det lite längre tid att skjuta med ett armborst eller en båge än med en pistol, och du springer knappast omkring i högsta hastighet med en dragen och redo att skjuta.
Varför inte? Man kan ju stanna på 1-2 sekunder även i full hastighet. Med ett armborst behöver man väl bara kanske hålla kvar pilen med ett finger och bågen spänner man på samma tid man höjer den för att sikta. Hursomhelst kan man iaf ta sig fram mer än att gå eller småjogga även med primitiva projektilvapen även om det är lite bökigare. Att man kanske inte hinner skjuta innan den man förföljer hunnit komma i skydd igen spelar ju ingen större roll eftersom man kanske inte skulle fått chans att skjuta öht om man sprungit saktare.

I D&D går de flesta spells blixtsnabbt (som i någon sekund) att kasta (så pass snabbt att du både kan lägga din spell och förflytta dig ~10 meter på en sex-sekundersrunda). Att man kan minska effekten av en areaspell motsvaras här av att man lyckas med sitt save och därmed får mindre skada.
Det tar ju bara max någon sekund att kasta en besvärjelse i BG-serien också (ingen tid alls med rätt utrustning) och så fort man fått iväg den kan man röra på sig så det fungerar ju som du säger. Eventuellt är det hastigheten på den redan kastade besvärjelsen du inte gillar isf. Hur man kan minska skadan borde ju även i D&D vara genom att antingen lyckas med sitt save eller helt enkelt inte vara i arean. Om nu besvärjelserna är mäktigare i D&D tycker jag det är bra att det ändrades eftersom wizards och (främst) sorcerors är klart mäktigare än alla andra klasser i spelet vid högre levels.
 
Top