Nekromanti BG2 expcap

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
jag vill egentligen inte fråga men vet någon hur man plockar bort BG2s expcap?
Låt mig gissa, du har kommit till oändligt-exp-dvärgarna?

Jag gjorde det, men det var egentligen inte värt det. Spelet innehåller inte regler för att levla högre, så det enda du får är lite nya hitpoints och sånt. Kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde, dock.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Det finns en XP-cap remover att ladda ner här och var på nätet, antagligen bland annat på www.sorcerers.net

Jag har använt den någon gång när jag blev irriterad på att alla multiclassade characters kom upp till sin max-level långt innan spelet var slut. Med xp-cap-programmet tyckte jag det blev lite lättare att leva sig in i spelet (att rollpersonerna blir bättre i plötsliga steg är illa nog, att en dela av dem plötsligt slutar bli bättre är bara löjligt). Om man bara spelar igenom spelet som vanligt kommer man inte att nå några löjligt höga levels.

(om man fuskar eller utnyttjar någon eventuell bugg, däremot, och går upp till level 30-40 ungefär i början av spelet lär det bli rejält tråkigt)


JPS
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
nje de är snarare så att jag lyckades komma till sista "bossen" på level 13-14 det var inte kul...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag har själv irriterat mig på att det går så fort att nå maxnivån. Min dvärgbarbar och min gnommagiker nådde båda fram till sina maxlevlar ett par kapitel innan slutstriden. Extremt irriterande. Ett tips är att söka på sidan som Kvante rekommenderade, annars kan du införskaffa expansionen och sista delen i Baldurs Gate krönikan: Throne of Baal. Installerar du den så kommer du förutom att få ett ordentligt höjt leveltak även kunna utforska både mängder av nya områden och en ny historia. Dessutom kommer du så småningom även få möjligheten att rekrytera Sarevok till din grupp.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
jo jag funderar på att skaffa mig Throne of Bhaal eller Planscape :gremwink:

skall köra med ett pure evil lag :gremgrin:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
nje de är snarare så att jag lyckades komma till sista "bossen" på level 13-14 det var inte kul...
Spelet kräver nästan att man springer och gör alla sidoquests innan man ger sig på huvudplotten på allvar.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Pure Evil är iofs jättebäst. :gremsmile:

Viconia, Korgan och Edwin så behöver du inga fler karaktärer. De tre är über. :gremsmile:

*psst* Köp Planescape! *psst psst*
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
precis det var väldigt, väldigt störande

man kunde ju fan inte skada ett dyft
Tycker du det är ett problem så vänta tills slutstriden i expansionen till BG2. Den var ren jäkla uthållighet, där man var tvungen att spöa skurken tre gånger på raken samtidigt som den summonade små hjälpredor i still med de tyffaste beholdersarna, ancient lich och elemental lords... Man hade dessutom inte möjlighet att vila mellan, så det gällde att spara på spells och sånt.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Planescape hellre än Throne of Bhaal

*psst* Köp Planescape! *psst psst*

Håller med. Enligt min åsikt är Throne of Bhaal nästan en antiklimax. Man har förhindrat två världskrig, konfronterat sitt eget ursprung och återfått sin själ, och sen får man... får man... slåss?

Tog storyn slut helt plötsligt? Kunde man inte ha gjort en avslutning som faktiskt var i samma anda som själva spelet? Varför kan man inte ha Boo som en medlem i sitt party? (okej, den sista frågan hittade jag bara på för att det ser bättre ut med tre frågor...)

Planescape, däremot, är originellt, roligt och väldigt bra.

JPS – har nästan lyckats få Planescape: Torment att fungera på min Virtual PC, fast det inte borde gå
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Planescape hellre än Throne of Bhaal

Håller med. Enligt min åsikt är Throne of Bhaal nästan en antiklimax. Man har förhindrat två världskrig, konfronterat sitt eget ursprung och återfått sin själ, och sen får man... får man... slåss?

Tog storyn slut helt plötsligt? Kunde man inte ha gjort en avslutning som faktiskt var i samma anda som själva spelet? Varför kan man inte ha Boo som en medlem i sitt party? (okej, den sista frågan hittade jag bara på för att det ser bättre ut med tre frågor...)
Jag tyckte inte den var så dålig, även om lite fler sidospår hade varit kul.

Jag gillade historierna om vad som hände karaktärerna efteråt. Jag menar, man behöver ju bara läsa om hur Minsc återvänder hem i hopp om att kunna återupprätta sin ära och finner att han redan är hjälte, att han har förtjänat sin plats bland stjärnorna där män är hjältar och hamstrar jättar för att ögonen ska tåras.

Har man spelar alla de andra BG-spelen är man nästan tvungen att avsluta sagan.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Re: Planescape hellre än Throne of Bhaal

Har man spelar alla de andra BG-spelen är man nästan tvungen att avsluta sagan.
Absolut! Även om jag själv inte klarat slutstriden i Throne of Bhaal (...). Med andra ord: jag har klarat mig igenom BG1, BG2 och hela tilläggspaketet, men jag har inte klarat slutstriden. Döm om min irritation!

Planescape däremot är ett underbart, fantastiskt och helt sjukt bra spel. Jag rekommenderar det över alla BG spel vilken sekund som helst. Men då framförallt för att många av karaktärerna verkligen träffar min smak mitt i prick. Vad sägs om Annah :gremwink:
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Planescape hellre än Throne of Bhaal

Absolut! Även om jag själv inte klarat slutstriden i Throne of Bhaal (...). Med andra ord: jag har klarat mig igenom BG1, BG2 och hela tilläggspaketet, men jag har inte klarat slutstriden. Döm om min irritation!

Jag har inte heller klarat slutstriden (ToB finns inte i macversion, så jag kan bara spela det när jag är hemma hos familjen och min bror inte använder datorn, och båda dessa situationer inträffar ganska sällan, och när båda inträffar samtidigt spelar jag hellre Planescape...). Och inte nog med det, jag har inte spelat slutstriden i BG2 heller. Och det tog ett år eller två innan jag orkade spela slutstriden i BG1. Jag tycker att det är mycket roligare att gå runt och titta på utsikten och prata med folk och göra andra saker som ingen väntar sig.

Planescape däremot är ett underbart, fantastiskt och helt sjukt bra spel. Jag rekommenderar det över alla BG spel vilken sekund som helst. Men då framförallt för att många av karaktärerna verkligen träffar min smak mitt i prick. Vad sägs om Annah

"Hon har svans"

Eller var det en retorisk fråga?

JPS
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Re: Planescape hellre än Throne of Bhaal

Jag tycker att det är mycket roligare att gå runt och titta på utsikten och prata med folk och göra andra saker som ingen väntar sig.
Definitivt. Men när jag börjat på ett spela så måste jag ta mig igenom det. Det är ett dille jag har. Personrekord är Metal Gear Solid 2 på sju timmar; andra gången jag spelade det öht. Hyrt dessutom.

Betyg: S.K.I.T. Mest av just anledningen: sju timmar? Kom igen - ni kunde definitivt gjort bättre! Plus att handlingen är MGS med ny grafik. Jag blev otroligt besviken. (Vad har BG med MGS att göra? Bra fråga...)

Planescape var hur som helst det roligaste av alla eftersom det fanns massor med saker att göra förutom att koncentrera sig på handlingen. Till exempel - är det någon som lyckats ta sig in i Siege Tower?


"Hon har svans"

Eller var det en retorisk fråga?
Det var iofs en retorisk fråga, men hon har ju faktiskt svans.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Planescape hellre än Throne of Bhaal

Jag håller med om att ToB inte var dåligt. Det blir ju inte så omfattande när det bara är en expansion och ingen ny del i sagan men jag tycker det funkade bra. Att man slåss är ju fullständigt i linje med vad som byggts upp i ettan. ToB ger också en liten glimt in i hur det sett ut i andra delar av världen medan man själv utfört sina hjältedåd.

Historierna om ens vänner i slutet är mycket bra som sagt. Det är några stycken som ger en tårar i ögonen och det har aldrig hänt i ett annat CRPG för min del. Otroligt stort alltså.

Lite tråkigt är det att Melian eller någon av de andra ondingarna inte har samma karisma som Jon Irenicus som iofs är den överlägset bästa spelskurken någonsin imo. Det beror ju mycket på David Warner som gjorde hans röst och som verkligen fick med alla delar av hans personlighet i rösten.

Visst ville man hellre haft ett BG3 att avsluta serien med men ToB gjorde det ändå på ett värdigt sätt tycker jag (framförallt pga slutet). Man bör spela det så man får ett slut på serien som nog är den bästa spelserie jag spelat (det finns dock en del starka konkurrenter).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Trobergs taktikråd

Absolut! Även om jag själv inte klarat slutstriden i Throne of Bhaal (...). Med andra ord: jag har klarat mig igenom BG1, BG2 och hela tilläggspaketet, men jag har inte klarat slutstriden. Döm om min irritation!
Att klara slutstriden:

Man kan inte vila, men man får möjligheter att läka och omgruppera.

Samla dig innan du släpper ut de som vaktar "switcharna".

Samla dig innan du släpper ut skurken.

När du slåss mot skurken, ignorera de kritter hon summonar, koncentrera dig på henne så mycket du kan, när hon är däckad kan du ta hand om kritters. Hon kommer att kalla in fler kritter så länge hon är med i striden, så målet är att slå ut henne fort.

Använd varenda magisk pryl du har. Du behöver dem inte mer.

Summone så många egna kritter du kan. De gör inte så stor skada, men de drar på sig attacker. Har du spellen doppelganger så kan du summona fler kritter än vad den normala gränsen tillåter, eftersom doppelgangern har sin egen maxgräns.

Använd kraftiga spells, gärna area-effekt som bara drabbar motståndaren eftersom de dessutom slår ut hennes kritter. Meteor strike, comet strike, horrid wilthing, dragon breath. Dessa gör dessutom ganska bra skada även om man lyckas med save.

Horda skurken och dunka in så mycket massiv skada du kan.

Bränn inte ut dig på första mötet med skurken, tänk på att du måste slå henne tre gånger.

Spara ofta!

Spara ännu oftare!

Följ de här tipsen så är det en baggis (nåja, inte riktigt, men nästan).
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Planescape hellre än Throne of Bhaal

"Planescape var hur som helst det roligaste av alla eftersom det fanns massor med saker att göra förutom att koncentrera sig på handlingen."

Helt rätt. En annan klar fördel är det faktum att dina färdighetsvärden faktiskt påverkar dialogmöjligheter och handligen vilket inte är fallet med Baldurs Gate serien.

"Till exempel - är det någon som lyckats ta sig in i Siege Tower?"

Är det inte där som jättegolemen står och hammrar? Det var väl inga problem att komma in dit? Däremot så har jag aldrig lyckats tala med skelettet av den blinde bågskytten som följde med hjälten tidigare. vad krävs egentligen för att man ska lyckas med det? Det är nog det enda som jag inte lyckats med trots att jag spelat igenom spelet otaliga gånger.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Varför välja? Köp båda!

Varken Planscape eller ToB är särskilt nya spel och borde gå att hitta för en billig peng, säkert till en lägre sammanlagd kostnad än ett helt nytt spel dessutom.

Min främsta invändning mot BG-spelen är att friheten kunde varit ännu större. Jämför med Fallout där grundegenskapsvärden, färdighetsvärden och handlingar har ett direkt inflytande över världen och händelserna. De flesta uppdrag har flera lösningar, många kräver inte ens våld. I BG löser man de flesta problem med svärdets hjälp. Men det är ändå underbara spel.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Planescape hellre än Throne of Bhaal

Jag tycker att det är mycket roligare att gå runt och titta på utsikten och prata med folk och göra andra saker som ingen väntar sig.
Håller med, det är därför bg1 är sju gånger bättre än sin uppföljare som blev en anning för linjär för sitt eget bästa, men jag skall inte gnälla, e ju ett superbt spel iaf! Men som sagt, frågar är om inte Planscape e bättre endå, föresten, många här som klarat av planscape? Jag har det inte, har typ fått reda på en hel del om min bakgrund och massa annat, kom ganska långt, men körde fast på nån idiot grej och fick andra saker än data för mig... Var ett tag sen, kanske skall man prova igen??
 
Top