Nekromanti BG2 expcap

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Planescape hellre än Throne of Bhaal

Håller med, det är därför bg1 är sju gånger bättre än sin uppföljare som blev en anning för linjär för sitt eget bästa, men jag skall inte gnälla, e ju ett superbt spel iaf!
Jag tycker att BG1 och BG2 var OK, det var expansionerna som var för linjära. Visst, tvåan hade en del små linjära subplots, men det stör inte mig. Det fanns mycket att göra på sidan av, även under pågående subplot.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Planescape hellre än Throne of Bhaal

Det är ju en smaksak. Man kan också säga att BG1 är så olinjär att drivkraften att utforska och framförallt samla exp points blir större än att följa den starkaste driften för ens karaktär, nämligen att få reda på vad han dragits in i och varför den enda far han någonsin känt mördats. En person med den uppfattningen kan alltså säga att man lockas att spela sin roll dåligt.

Tvåan har ju också sina delar som är olinjära. När man är i Athkatla kan man ju göra lite vad man vill och även åka från kust till kust i Amn. Återigen torde den största drivkraften för ens rollperson vara att finna den som fängslat en och rövat bort ens barndomsvän så man kan agera en hel del utanför det mest troliga. Jag ser iaf ingen logik som säger att det linjära i det spelet är orimligt.

Jag håller nog inte riktigt med dig om att tvåan är för linjär. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Planescape hellre än Throne of Bhaal

Man kan också säga att BG1 är så olinjär att drivkraften att utforska och framförallt samla exp points blir större än att följa den starkaste driften för ens karaktär, nämligen att få reda på vad han dragits in i och varför den enda far han någonsin känt mördats.
Det är dessutom så att spelet är upplagt så att man MÅSTE springa på alla sidoquests först för att stiga tillräckligt i level för att ha en chans att klara det.

Jag väntade avsiktligt med huvudquesten tills jag hade plockat alla sidoquests jag kunde...

Men det är ju ett datorspel, inte ett rollspel. Att det råkar ligga ett rollspelssystem i botten gör det inte till ett rollspel.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Planescape hellre än Throne of Bhaal

Själv tycker jag de sämsta sakerna med Baldur's Gate-spelen är:
1. Realtidsbaserat stridssystem. Jag vill ha ordentliga rundor, för sjutton!
2. Man designar bara en rollperson. Jag vill bygga ett helt party, som man gör i det riktiga rollspelet.

Den första gäller även för Torment, men där kan jag tolerera den andra lite mer. Nåväl, snart kommer väl Temple of Elemental Evil där man kör en hel fest och där striderna går i rundor... och dessutom använder en relativt korrekt implementation av D&D-reglerna (till skillnad från NWN och Pool of Radiance).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Planescape hellre än Throne of Bhaal

1. Realtidsbaserat stridssystem. Jag vill ha ordentliga rundor, för sjutton!
Jag har för mig att man genom att ändra autopaus-funktionen kan få rundor eller något som är tillräckligt nära.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Planescape hellre än Throne of Bhaal

Nja, man får problem med areaspells, eftersom man måste placera spellen redan när man påbörjar den, men under tiden som går från detta till att spellen faktiskt tar effekt så hinner saker och ting flytta på sig. Mycket irriterande.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Planescape hellre än Throne of Bhaal

Nja, man får problem med areaspells, eftersom man måste placera spellen redan när man påbörjar den, men under tiden som går från detta till att spellen faktiskt tar effekt så hinner saker och ting flytta på sig. Mycket irriterande.
Nejdå, använd någon av de jag räknade upp, de drabbar bara fiender. Horda motståndaren med dina fighters och summonade critter så flyttar hon inte sig. De tar dessutom effekt direkt, vilket är att föredra framför långsamma i detta fall.

Undvik på det hela taget att springa runt. Det här är en fight där hastighet är allt. Slå ner henne fort och hårt, annars har du snart halva världens ondingar på dig.

Jag lät dessutom Minsc använda en katana som med viss chans gjorde stun. Det händer ibland, och då kan de ostört dunka in mer skada några sekunder.
 

Knubbhövding

Veteran
Joined
23 Apr 2001
Messages
42
Location
Luleå, Arktiska tundran, lappträsk.
Re: Planescape hellre än Throne of Bhaal

"Däremot så har jag aldrig lyckats tala med skelettet av den blinde bågskytten som följde med hjälten tidigare. vad krävs egentligen för att man ska lyckas med det?"

Hmm, IIRC, du måste ha lärt dig tala med de döda. Jag tror du måste ha fått tilbaka minnet av bågskytten (namn, och så). Jag TROR att det var nog för att kunna "prata" med honom (du pratar, han gurglar :gremsmile:).

Måste ju ut i världen och lösa en del quests innan man kan komma tillbaka och prata med honom.
 

Gräsand

Veteran
Joined
22 Mar 2002
Messages
1
Location
Hufvudstaden
Re: Planescape hellre än Throne of Bhaal

Planescape var hur som helst det roligaste av alla eftersom det fanns massor med saker att göra förutom att koncentrera sig på handlingen.
För att inte tala om musiken, den underbara dialogen, atmosfären, karaktärerna... Ja, storyn naturligtvis...

Till exempel - är det någon som lyckats ta sig in i Siege Tower?
Jodå. Däremot, läsa Fall From Graces dagbok, försök med den du...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Planescape hellre än Throne of Bhaal

"Hmm, IIRC, du måste ha lärt dig tala med de döda. Jag tror du måste ha fått tilbaka minnet av bågskytten (namn, och så). Jag TROR att det var nog för att kunna "prata" med honom (du pratar, han gurglar ). "

Fasen, jag är ändå rätt säker på att jag gjort allt detta och dessutom hittat det skelett som är rätt men han vill ändå inte snacka.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Planescape hellre än Throne of Bhaal

1. Realtidsbaserat stridssystem. Jag vill ha ordentliga rundor, för sjutton!
Är själv ett klart större fan av realtid med paus än med fixa rundor. Jag kan spela med rundor men tycker det ser lite dumt ut när fienden bara står och väntar på att man ska göra något. En smal sak visserligen men det gör också att taktiker som inte funkar i realtid kan användas vilket inte är så bra imo.

2. Man designar bara en rollperson. Jag vill bygga ett helt party, som man gör i det riktiga rollspelet.
Men gör det då! :gremwink: Det går utmärkt att göra genom att starta via multiplayer istället och skapa och styra alla karaktärer själv. Problem solved. :gremsmile:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Planescape hellre än Throne of Bhaal

Nu menade jag inte någon specifik fight, utan slagsmål i allmänhet, och då kvarstår klagomålen.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Planescape hellre än Throne of Bhaal

En smal sak visserligen men det gör också att taktiker som inte funkar i realtid kan användas vilket inte är så bra imo.
Det är ju just det som *är* bra. Om ett datorspel baseras på ett rollspel med rundor så ska det tametusan *ha* rundor också, och inte försöka fjanta omkring med realtid och sånt tjafs.
 

Knubbhövding

Veteran
Joined
23 Apr 2001
Messages
42
Location
Luleå, Arktiska tundran, lappträsk.
Re: Planescape hellre än Throne of Bhaal

"Fasen, jag är ändå rätt säker på att jag gjort allt detta och dessutom hittat det skelett som är rätt men han vill ändå inte snacka"

*går igenom minne, anteckningar och gamla Tormet-saves*

Har du snackat med Dak'kon om dina tidigare kompanjoner? Därifrån får du ju bågskyttens namn. (Xachariah)
Du måste ha Stories-bones-tell´och använda den på zombie 331 (Xachariah). Du måste ha namnet för att kuna kommunicera med honom. Du kan få honom att plocka ut det du "lagrat" i honom tidigare (Xachariah's Heart). Det var iaf. allt jag behövde göra :gremsmile:
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Planescape hellre än Throne of Bhaal

Det är ju just det som *är* bra. Om ett datorspel baseras på ett rollspel med rundor så ska det tametusan *ha* rundor också, och inte försöka fjanta omkring med realtid och sånt tjafs.
Jag kan ge ett exempel på en ologisk taktik som går att använda i ett "turn based"-rollspel. Vi tar Fallout som är ett av de mer kända där man kan varje runda skjuta fienden och sedan gömma sig i sin handlingsfas varpå motståndaren inte har fritt skottfält och bara kan försöka komma till ett fritt skottfält i sin handlingsfas. Ta denna runda och multiplicera med x för att se hur en strid faktiskt kan se ut i turn based. Detta är naturligtvis helt orlimligt eftersom motståndaren borde kunna skjuta tillbaka samtidigt som man själv skjuter. Det finns lite varianter på detta också.

Jag tycker realtid med paus (finns flera olika sätt att använda det) bättre kan simulera hur rundor i "riktiga" rollspel fungerar.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Planescape hellre än Throne of Bhaal

Funkar inte i korrekt implementerad D&D eftersom man där kan göra en så kallad "Ready action", alltså just att man står och väntar på att göra X när Y händer.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Planescape hellre än Throne of Bhaal

"Du kan få honom att plocka ut det du "lagrat" i honom tidigare (Xachariah's Heart). Det var iaf. allt jag behövde göra "

Är det något att ha då?
 

Knubbhövding

Veteran
Joined
23 Apr 2001
Messages
42
Location
Luleå, Arktiska tundran, lappträsk.
Re: Planescape hellre än Throne of Bhaal

"Är det något att ha då?"

Hmm, IIRC så fick du +1 på DEX och...hmm, var det något annat? Nåja, en permanent stat-ökning, och iom. att man ändå kommer att ha vägarna förbi the Mortuary efter Coerci (hette det väl`?) kan man ju lika gärna plocka upp det.

Fast, använder man "oändliga exp"-buggen kan den ju kännas lite meningslös. :gremsmile:
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Planescape hellre än Throne of Bhaal

Kan man då samtidigt följa efter sin motståndare om man jagar någon? Dvs händelseförloppet att man rör sig mot sin motståndare hela tiden (så han inte ska kunna springa långt iväg och komma undan) och skjuter när man ser honom. När två personer försöker skjuta ungefär samtidigt kan ju en av dem lyckas träffa den andre innan han hinner skjuta och därmed neutralisera den handlingen. Det är också något jag bara sett i realtid.

En annan sak jag klart ogillar är att striderna ser väldigt dumma ut. Motståndaren står still och väntar på att jag ska skjuta honom medan jag återgäldar tjänsten om jag inte lyckas döda honom. I realtid ser det iaf mer realistiskt ut och Neverwinter Nights visade att striderna kan bli rätt bra i framtiden med motståndare som aktivt försvarar sig mellan anfallen.

Och eftersom jag inte har sett någon stor felaktighet i att applicera rundor i realtid (paus behövs för att det fortfarande ska vara taktik och inte fingerfärdighet) kanske du kan belysa felaktigheter med det? Man kan ju lätt bli hemmablind. :gremsmile:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Planescape hellre än Throne of Bhaal

Tja, någon som kutar allt vad han orkar kommer man inte att kunna hinna upp om du samtidigt vill skjuta (om du inte är löjligt mycket snabbare förstås) - någon som springer får x4 i förflyttning (så länge han springer i en rät linje, annars får han jogga i x2), medan du bara kan förflytta dig din normala förflyttning om du ska skjuta samtidigt (och även då får du bara en attack, om du står stilla får du alla dina attacker). Det ser jag iofs inget problem med - om du bara koncentrerar dig på förflyttning kommer du att komma från en som både flyttar och skjuter.

Med närstrid funkar det lite annorlunda, då går det teoretiskt inte att komma från en lika snabb motståndare på ett öppet fält om man börjar bredvid varandra. Antingen springer man därifrån, varpå motståndaren får en frisläng och sedan kan springa ikapp på sin tur, eller så tar man sig lite mer försiktigt därifrån vilket leder till att motståndaren kan göra en charge.
Och eftersom jag inte har sett någon stor felaktighet i att applicera rundor i realtid (paus behövs för att det fortfarande ska vara taktik och inte fingerfärdighet) kanske du kan belysa felaktigheter med det?
Den stora felaktigheten är att ett spel som hävdar att det är baserat på ett PnP-rollspel också ska använda det spelets regler. Problem som har uppstått p g a dålig implementation av detta är t ex areaspells (då monstren hinner ut ur arean innan spellen är klar).
 
Top