Berätta för mig om Mutant Chronicles

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Första steget på vägen.

Jag gillar egentligen RYMD bättre - det är inte fullt så tokigt.
Jag gillar vissa grejer mer i RYMD, det gör jag. Som att det mer explicit finns fler mindre korporationer och så.
Men det som senare blev Mörka Legionen tycker jag är enormt myckdet tråkigare där. Där är de ju uttryckligen "demoner" som "vill döda godheten i solsystemet" eller hur det nu var. Det funkar inte alls för mig.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,189
Jag gillar vissa grejer mer i RYMD, det gör jag. Som att det mer explicit finns fler mindre korporationer och så.
Men det som senare blev Mörka Legionen tycker jag är enormt myckdet tråkigare där. Där är de ju uttryckligen "demoner" som "vill döda godheten i solsystemet" eller hur det nu var. Det funkar inte alls för mig.
Jag har inte plåtkoll på MC - har de komplexare och subtilare motivationer där, alltså?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Jag har inte plåtkoll på MC - har de komplexare och subtilare motivationer där, alltså?
Otydligare kanske, så man kan föreställa sig att de har det =) Jag vet inte, det är något med att uttryckligen kalla dem för onda demoner som vill döda godheten som bara inte funkar för mig. Av någon anledning gillar jag mer att ha "mörka legionen" istf "demoner". Jag har nog alltid tänkt mig dem mer som utomjordingar, och även om det inte sägs rakt ut så känns det som att de mer är ute efter något slags assimmilering / militär vinst / erövring i MC. Vilket funkar bättre för mig, eftersom jag har så otroligt svårt för "ondska" som grej i fiktion (eller IRL) överhuvudtaget.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,189
OK. Jag har mest bara tänkt mig ”typ Kult-monster” hela vägen, eftersom de delar namn och allt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,986
Otydligare kanske, så man kan föreställa sig att de har det =) Jag vet inte, det är något med att uttryckligen kalla dem för onda demoner som vill döda godheten som bara inte funkar för mig. Av någon anledning gillar jag mer att ha "mörka legionen" istf "demoner". Jag har nog alltid tänkt mig dem mer som utomjordingar, och även om det inte sägs rakt ut så känns det som att de mer är ute efter något slags assimmilering / militär vinst / erövring i MC. Vilket funkar bättre för mig, eftersom jag har så otroligt svårt för "ondska" som grej i fiktion (eller IRL) överhuvudtaget.
Kanske de har en agenda i stil med Dark Judges i Judge Dredd?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,189
Efter att ha läst på litet verkar det som att det närmsta intressanta sättet att tänka sig The Dark Soul på är som någon sorts qlippoth?

Vi låter Alan Moore undervisa:
1694207630377.png

(Det blir inte en sämre tolkning av att namnen på en del av apostlarna verkar vara demonnamn som man vridit på tills de inte är omedelbart igenkänliga. Demogorgon -> Demnogonis, Samael -> Semai, Lilith -> Ilian. Algeroth verkar dock vara namngiven från Victorius Algeroth, en läkare från Verona?)
 
Last edited:

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
254
Otydligare kanske, så man kan föreställa sig att de har det =) Jag vet inte, det är något med att uttryckligen kalla dem för onda demoner som vill döda godheten som bara inte funkar för mig. Av någon anledning gillar jag mer att ha "mörka legionen" istf "demoner". Jag har nog alltid tänkt mig dem mer som utomjordingar, och även om det inte sägs rakt ut så känns det som att de mer är ute efter något slags assimmilering / militär vinst / erövring i MC. Vilket funkar bättre för mig, eftersom jag har så otroligt svårt för "ondska" som grej i fiktion (eller IRL) överhuvudtaget.
Frågade i en tråd på annan plats om just detta (dvs skillnaderna mellan MR och MC). Började läsa MR igår och kan verkligen hålla med om att nyttjandet av ord som ”ondskan och godheten” stör läsupplevelsen av settingen. Det blir liksom platt på något sätt.

Nu vet jag ju inte om MC lyckas förmedla den där känslan av ”are we the bad guys” som 40K-spelare/läsare kan drabbas av, men jag tror att det är en viktig aspekt i att skapa en dynamisk setting oavsett genre. Lite som att de uråldriga gudarna hos Lovecraft inte är särskilt brydda över om mänskligheten existerar eller inte. En sådan kosmisk kraft, som är likgiltig inför ens existens, känns långt mycket mer skrämmande.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
När det gäller Mutant RYMD var det ett omöjligt uppdrag för Johan Sjöberg som skrev det. Han fick ett havererat projekt med en trasig diskett att utgå från och tre veckor på sig, över julledigheten. Troligen för att så mycket redan var bokat i distributionen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
När det gäller Mutant RYMD var det ett omöjligt uppdrag för Johan Sjöberg som skrev det. Han fick ett havererat projekt med en trasig diskett att utgå från och tre veckor på sig, över julledigheten. Troligen för att så mycket redan var bokat i distributionen.
Vilket gör det till ett riktigt imponerande slutresultat! Som sagt, jag tycker ju fortfarande att RYMD har kvaliteter. Och böckerna är tillsammans xc:a 160 sidor, vilket är 40 sidor mer än jag siktar på att skriva det närmaste året eller så. Så även om mycket av regler etc kanske är plockat från tidigare utgåvor så är det här som sagt imponerande.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
För min del är MC inspirerat av WFRP, Traveller och Cyberpunk. Och WH40k förstås.
Vilka delar av dessa?

Jag kan se det skitiga och "vi är kryp på jorden och äts upp av företagen" från WFRP och Cyberpunk, exempelvis, men inte så mycket mer.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,986
När det gäller Mutant RYMD var det ett omöjligt uppdrag för Johan Sjöberg som skrev det. Han fick ett havererat projekt med en trasig diskett att utgå från och tre veckor på sig, över julledigheten. Troligen för att så mycket redan var bokat i distributionen.
Aj då, det kan inte ha varit lätt. Nu känner jag mig lite taskig för min sågning av spelet. Johan Sjöberg skrev en av de rollspelsböcker som min spelgrupp har haft allra mest nytta av och nöje med, nämligen Hjältarnas Handbok, så han var ju definitivt en duktig skribent! 🙂
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Vilka delar av dessa?

Jag kan se det skitiga och "vi är kryp på jorden och äts upp av företagen" från WFRP och Cyberpunk, exempelvis, men inte så mycket mer.
WFRP och Traveller inspirerade karaktärsskapandereglerna. EDIT: Och Cyberpunk förstås.

Cyberpunk den allmänna dystopin.

WFRP för Inkvisitionen.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
WFRP och Traveller inspirerade karaktärsskapandereglerna. EDIT: Och Cyberpunk förstås.

Cyberpunk den allmänna dystopin.

WFRP för Inkvisitionen.
40K för ikvistionen menar du väl?? Och att 40K inspirerat estestiken när det gäller rustningar och vapen är väl enormt uppenbart.
Och att mänskligheten kämpar mot "the enemy within" , kultister, chaos....ehm förlåt mörka legionen! Allt detta känns enormt 40K för mig åtminstone.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
40K för ikvistionen menar du väl?? Och att 40K inspirerat estestiken när det gäller rustningar och vapen är väl enormt uppenbart.
Och att mänskligheten kämpar mot "the enemy within" , kultister, chaos....ehm förlåt mörka legionen! Allt detta känns enormt 40K för mig åtminstone.
Ja jo, för mig glider WFRP och WH40k ihop när det gäller inkvisitionen.

Typ:

Mutanter ska dö. Du kan vara en mutant. Jag vet bäst för jag är en häxjägare.


WH40k för mig är mest estetik, då jag inte då var så bekant med världen. Till skillnad från WFRP.
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
137
När jag som tioåring började med rollspel i mitten av 90-talet (jag tror 1994 men kan vara 1995) var Mutant Chronicles ca det häftigaste som fanns.
Jag började spela typ samtidigt som dig (första hälften av 95) och vad jag minns var att man "skulle" hata Mutant Chronicles. Som ung (9-10 år gammal) och oerfaren rollspelare så fick jag höra från en hel del äldre spelare att Mutant Chronicles och Drakar och Demoner Chronopia var det värsta som hänt rollspelsvärdlen och att det var bevis för att Äventyrsspel blivit urusla. Sade man något gott om något av de spelen så fick man genast höra att det var objektivt fel. Jag accepterade helt enkelt detta som sanning.

Åke Rosenius drev lite med MC-hatet:

 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Jag började spela typ samtidigt som dig (första hälften av 95) och vad jag minns var att man "skulle" hata Mutant Chronicles. Som ung (9-10 år gammal) och oerfaren rollspelare så fick jag höra från en hel del äldre spelare att Mutant Chronicles och Drakar och Demoner Chronopia var det värsta som hänt rollspelsvärdlen och att det var bevis för att Äventyrsspel blivit urusla. Sade man något gott om något av de spelen så fick man genast höra att det var objektivt fel. Jag accepterade helt enkelt detta som sanning.

Åke Rosenius drev lite med MC-hatet:

Haha jag tänkte på EXAKT den Rosenius-strippen när jag först öppnade den här tråden.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Det jag tänker kan funka som moral här är väl att intention faktiskt inte spelar någon roll. Jag vet inte alls hur tankarna gick när det begav sig och jag kan inte säga att jag bryr mig så mycket heller (plus: tänker inte spekulera). MEN: Även OM det nu skulle vara 100% snöd vinstdrift som låg bakom utvecklingen av Chronicles så…

…var det ju fortfarande mitt första rollspel. Det som drog in mig i hobbyn och som jag fortfarande har varma känslor för. Fortfarande än idag läser böckerna till och inspireras av.
Absolut, och jag säger absolut inte att Target Games gjorde något direkt fel i sammanhanget, bara att det kändes surt då på den tiden att den hobby jag precis börjat med så tydligt kändes som att den var på väg bort.
 
Top