Berätta för mig om Mutant Chronicles

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,052
Location
Sthlm
Mitt största minne av MC är att Boningen skrev ett otroligt bra och ambitiöst äventyr som hette Ursinnets Helgon och som fast det sattes upp tre gångner (Stockhoms Spelkonvent 2009 och 2010 samt GothCon 2010) enbart spelades av en enda grupp. Som vanligt var vi den exakta motsatsen av trendkänsliga och valde den tid då Mutant Chronicles var som minst populärt någonsin.

Äventyret byggde på en konferens på en rymdstation ovanför Venus, och att alla grupper som spelade skulle hitta på varsitt hot på marken. Varpå URSINNETS HELGON aktiveras (Cybertronics lösning på Venus-frågan) och rymdstationen kraschar - och grupperna får bekämpa de hot de presenterat.
Ja, vi skrev alltså 25-30 rollpersoner till det hela.

Foldertext:

Ack Venus;

Hur har inte dina barn lidit? Dina djungler flämtar röda över trampade banér. Dina hjältar har flammat och slocknat, som eldflugor mot en evig natt. Dina 2000 aktiebolag redovisar åter förlust.

Ack Venus;

Att din sång skall skall rymma haubitsars toner! att din röst skall vara gråt! Att död skall vara den förnämsta skörd, dina trädgårdar kan ge! Hur grymt är inte dina fienders hat? hur ändlös inte deras ondska? – ack Venus, hur förtvivlat inte ditt krig?
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
981
Min mer generella poäng är nog närmast att det är svårare att skapa en stark bas spelare som knyter an till ditt spel om man lägger ner efter tre år än om man inte gör det. Och att Äventyrsspel i allmänhet inte prioriterade det värdet i sin utgivning..
Det verkar också - återigen baserat på intervjusnippets ur Äventyrsspel-boken - som att Ä kallt räknade med att de flesta av deras kunder skulle köpa deras grejor under några år och sedan när de blev äldre gå över till det bredare engelskspråkiga utbudet. Det ansågs antagligen inte realistiskt att bygga en lojal långsiktig spelarbas.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,255
Det verkar också - återigen baserat på intervjusnippets ur Äventyrsspel-boken - som att Ä kallt räknade med att de flesta av deras kunder skulle köpa deras grejor under några år och sedan när de blev äldre gå över till det bredare engelskspråkiga utbudet. Det ansågs antagligen inte realistiskt att bygga en lojal långsiktig spelarbas.
Nä men absolut. Jag har precis samma bild. Jag tror bara inte att Äventyrsspels kalkyl var korrekt, i varje fall inte till den grad att den hade kunnat tjäna på att kompletteras med en mer lite långsiktig strategi i vissa delar.
 
Top