Nekromanti Berätta för mig om era bästa orcher!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Orch, orc, ork, oruc, orsimer... kärt barn har många namn. Och många utseenden! Alltifrån gam-DnDs gristrynade, krummryggade, små bestar, till world of warcrafts (och numera även Warhammers) enorma vidunder, till Elder Scrolls högresta, hedersbundna mästersmeder.

En del är rakt igenom ondskefulla, andra är det inte.

En del är gröna, andra inte.

En del spelbara folkslag, andra är rena monster.

Jag skulle väldigt gärna vilja höra vad ni tycker är de bästa orcherna, från rollspel, brädspel, dataspel, filmer, böcker och allt annat ni kan komma. Det är inte ens viktigt att de faktisk kalls för "orcher" eller dylikt, utan bara att ni anser det här så som ni tycker att orcher borde vara! Eller om ni har en helt egen skapelse som ni tycker utgör "de bästa orcherna"! Eller blanda lite, om ni tycker att orcher "ska betee sig som de här", men "de borde se ut som de här".

Jag vill väldigt gärna att ni inte bara postar bilder och namn på spel, utan faktisk skriver en liten kort beskrivning/motivering till vad det är som gör just de här till de bästa orcherna. Bilder är absolut inte nödvändigt, men alltid trevligt om ni har något klockrent exempel!

Så, vad är "de bästa orcherna"?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag är så pass konservativ att jag föredrar Tolkiens orker, även om det väl ibland är oklart hur de ser ut. Likaså är jag ofrånkomligen fångad av Gullikssons illustrationer från 80-talet, som ju just försöker fånga den sortens ork (typ i alla fall).

Rent rollspelsmässigt gillar jag framställningen i DoDs Svartfolk (det bästa som gjorde till DoD 91), om än inte regelbitarna (som är för plottriga).

Inser också att jag inte spelat något spel med orker på många år (jag räknar inte Oktoberlandet). Senaste var Warhammer (vars greenskin jag egentligen inte gillar). Ska bli kul att se vad som görs med orkerna i Svärdets sång.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
Gjorde en mod till Skyrim en gång. Där kunde man hitta en medalj i en grotta och om man följde ledtrådarna ledde det till ett orc camp.
Där satt det en ful orc på en stubbe, med en fantastiskt röst eftersom det var min egna som jag spelat in med dålig data mikrofon. Han lätt som en förkyld Yoda.
Det är den bästa orcen
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Bäst och bäst... jag tycker om hur de beskrivs i Dwimmermount.

De borde vara vanliga onda humanoider från DnD, men i Dwimmermount finns en ny grupp: beastmen.
Det är varelser som är hälften djur hälften människa.
Kentaur = hälften häst.
Minotaur = hälften ko.
Orc = hälften gris.

för mig sätter det orcen i ett helt ny perspektiv om den är besläktad med kentaurer och minotaurer.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Warhammer Fantasys klassika orcher. Färgstarka, krutiga, illgröna, galna och korkade.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
zonk;n292378 said:
Warhammer Fantasys klassika orcher. Färgstarka, krutiga, illgröna, galna och korkade.
Håller med, gärna varianten som skjuter goblins. Ok egentligen är goblins bäst.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Anchorman;n292371 said:
Där satt det en ful orc på en stubbe ...Det är den bästa orcen
Så elderscrollorcher fast fula, som pratar som yoda? Check =)

anth;n292372 said:
Bäst och bäst... jag tycker om hur de beskrivs i Dwimmermount.
...
för mig sätter det orcen i ett helt ny perspektiv om den är besläktad med kentaurer och minotaurer.
Nice! Ja, många settings slänger bara in orcherutan något egentligt sammanhang. Kopplingen till djurfolk låter riktigt cool!

zonk;n292378 said:
Warhammer Fantasys klassika orcher. Färgstarka, krutiga, illgröna, galna och korkade.
När du säger klassiska,menar du alltså de här?



Eller är det de nymodiga, rakade gorillorna du tänker på?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Rymdhamster;n292384 said:
När du säger klassiska,menar du alltså de här?



Eller är det de nymodiga, rakade gorillorna du tänker på?
Jag tänker på warhammer fantasy battles regelmaterial. En del jävligt snygga teckningar där. Sen får man föreställa sig att de är illgröna, ja, det vet man ju!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
zonk;n292391 said:
Jag tänker på warhammer fantasy battles regelmaterial. En del jävligt snygga teckningar där.
Aha, har du några bilder? Finns ju så många editioner att leta igenom annars =D
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Rymdhamster;n292392 said:
Aha, har du några bilder? Finns ju så många editioner att leta igenom annars =D
Hmm inte exakt den bilden jag letade efter men rätt era och ganska rätt..

 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Jag är ett stort fan av Midnights orcer. De är fevarlser av krig och mörker och i den fallna världen där skuggan härskat i hundra år har de växt sig starka och mäktiga. De är nästan ostoppbara i krig, större och tuffare än ens den starkaste av män. De är disciplinerade som legionärer och brutala som vildsvin på PCP. De bär mäktiga vapen så som långsvärd och stridsyxor (har du som en spelarkaraktär ett kortsvärd och en ringbrynja i Midnight är du en rustad till tänderna!) och de är fler än vad ni är.

Med det som gör att orcerna är genuint läskiga för en gångs skull är att du inte kan stoppa dem. En individuell orc är svår att träffa, svår att såra och svår att döda. Men du kan göra det. Och du kan döda en trupp av dem om du är mäktig, listig och brutal nog. Men du är inte osårbar och du bryr dig om de du slåss med. Och orcerna gör inte det. Även om du kan slå ihjäl hundra orcer så har de tusen eller tiotusen orcer för varje man eller halfling på er sida. De är en svart våg av ondska som inte går att knäcka, som inte känner fruktan och som hellre dör för skuggan än lever för sig själva.

De är de romerska legionerna, den mongoliska horden och vikingarna sammtidigt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
God45;n292398 said:
De är fevarlser av krig och mörker och i den fallna världen där skuggan härskat i hundra år har de växt sig starka och mäktiga.
Fan vad coolt!

Fan! Vad! Coolt!

Jag gillade att klumpa ihop dem med minotaurer och kentaurer som Anth berättade om. Men att klumpa ihop dem med typ älvor är ju sju resor ballare (och det får en att snegla lite nervöst på älvorna också, och undra vad de egentligen håller på med).
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Zonk beskriver precis som jag tänkte kring orcherna. Samt att de verkligen är de mänskliga karikatyrerna.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag föredrar orcher med lite djup i, som inte bara är kanonmat.

Ett exempel är från Eberron (D&D-värld). Där har man tagit fasta på att orcherna är passionerade och väldigt fallna för religion. Å ena sidan betyder det att de är starkt representerade i en av de äldsta druidordnarna, Gatekeepers, vars primära sysselsättning är att hålla saker borta från världen som inte hör hemma där. I forntiden (runt 3000 år sedan) så kastade de ut och/eller förseglade i underjorden en hoper Daelkyrer med anhang (galenskapsframkallande varelser från ett annat plan, med en förkärlek för att förvränga levande varelsers kroppar och själar), och numera sysslar de mest med att vakta de platser som hindrar dem från att komma tillbaka. Det finns även stammar som lever i Labyrinten som omger Demonernas Ödemark, och försöker hindra de krafter som finns där från att komma ut. Dessa stammar får andlig kraft från samma källa som människorna kallar Silverflamman, men de har haft koll på den långt längre än människorna. De har även många paladins bland sig.

Men samtidigt som det finns många exempel på goda orcher som vaktar världen mot diverse hot så finns det även många som är förledda av diverse onda krafter. Dessa är framför allt överrepresenterade i bergen som utgör dvärgarnas hemland Mrorfästena (vilket förklarar att dvärgar ofta är bra på att slåss mot just orcher).

Ett annat exempel är från Earthdawn, som också tar fasta på orchernas passionerade natur - dessa orcher kan t o m må illa av att förneka sina passioner. Om jag inte minns fel så är orcherna den näst vanligaste rasen i Barsaive (efter dvärgarna - människor kommer på tredje plats), och lever ofta i nomadiska stammar som rider fram över slätterna. De har nyligen återskapat orchriket Cara Fahd som fanns innan den magiska apokalypsen som man är i färd med att återhämta sig från.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Orcher på svenska lajv. Kroppspråket, utseendet, de skräpiga rustningslapptäckena, brandlukten.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,603
Location
Stockholm
Jag tokgillar 40K Space orks, i synnerhet som de presenterats i Dawn of War-spelen. Brittiska huligan-grottmänniskor med forta röda bilar, stora skjutiga bössor och huggiga motorsågsyxor. Enkelspåriga förvuxna barn med låga krav på livet. Ja, och de föds/växer ur marken som nåt slags fungus.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Svårt med orcher. I grunden tycker jag nog det är ett rätt töntigt släkte. De blir lätt endimensionella och platta. Döda! Argh! Jag minns dock att jag älskade Svartfolk till DoD så mycket att jag pensionerade min överfeta utbygdsjägare för att spela en svartalf som hette Stybb. Har för mig att de görs mer ”verkliga” i den boken.

Jag tycker Burning Wheel väldigt bra fånga hur orcher är i Sagan om Ringen, med ett samhälle fyllt av förtryck och hat. Reglerna för Hat och de olika traitsen, yrkena osv gör det kanon. Men den enda gång vi försökt spela en kampanj med orcher blev det svårt. Jag hittar inget sätt att gilla personerna man spelar. För onda och hemska. Det behövs lite mer palett för att jag ska gå igång.
 
Top