Däremot är mitt bestämda råd att om du vill driva en fungerande affärsrörelse som rollspelsförläggare, då är det regelbundet förändrade grundregler som kommer att vara ryggraden i firmans ekonomi.
Du verkar starkt övertygad om att den egentligen enda drivande faktorn i varför spel släpps i nyversion är företagsekonomisk.
Nu vet jag inte vilka rollspel du skrivit och publicerat, eller vilka rollspelsförlag du har drivit, men att det först och främst handlar om affärsverksamhet är varken min erfarenhet eller observation.
Istället finns det massor av andra faktorer som verkar betydligt viktigare, exempelvis hur rollspelen som konstform utvecklas.
Det finns många orsaker till varför
Omtryckning hade räckt bra.
Är ett påstående som oftast inte stämmer. Drakar och Demoner 23 är på väldigt många sätt ett betydligt
bättre spel än Drakar och Demoner från 1985, särskilt för de ca 40% av befolkningen som är under 40 år, och därför sannolikt är relativt obekant med 1985 versionen av DoD.
Att påstå att det "räcker" med nytryckning (för vem?) är i princip att påstå att rollspelen är en död konstform, att de kom till världen fullt utvecklade och att ingenting meningsfullt har hänt sedan det godtyckliga datum man nu ansåg att de var fulländade och "klara".
Själv ser jag hela tiden fram emot nya utgåvor av spel, precis som jag ser fram emot nya spel. Jag tycker rollspel är ett oerhört spännande kreativt medium med massiv utvecklingspotential, och ju mer kreativ energi som folk lägger på dem, ju mer man vågar dra i, justera, omvälva och förändra ju mer spännande blir dem. Företagen som släpper dem tar oerhörda ekonomiska risker varje gång de utvecklar och släpper ett nytt spel, eller en ny version av ett tidigare spel. Det ekonomiskt sunda hade i många fall vart att
inte göra det, särskilt inte med spel som redan är framgångsrika, men att det görs tyder på att de oftare styrs av viljan att utvecklas och förbättras snarare än vad som är mest ekonomiskt gynnsamt. Och för mig är det tecken på en typ av verksamhet som har rätt kreativa prioriteringar.