Behövs verkligen nya versioner?

Jag kom på att förra året ställdes jag ju helt konkret inför frågan "Behövs verkligen nya versioner?"

Jag skulle spelleda den systemagnostiska kampanjmodulen The Dark of Hot Springs Island. Den utspelar sig i en D&D-betonad medeltidsvärld. Jag beslöt att använda det regelsystem jag kan bäst, nämligen Drakar och Demoner. Köpte jag regelversionen från 2023? Nej, jag gick till spelhyllan och plockade fram versionen från 1985, som jag kan rätt bra. Och det gick fint med den.

Jag kom på att förra året ställdes jag ju helt konkret inför frågan "Behövs verkligen nya versioner?"

Jag skulle spelleda den systemagnostiska kampanjmodulen The Dark of Hot Springs Island. Den utspelar sig i en D&D-betonad medeltidsvärld. Jag beslöt att använda det regelsystem jag kan bäst, nämligen Drakar och Demoner. Köpte jag regelversionen från 2023? Nej, jag gick till spelhyllan och plockade fram versionen från 1985, som jag kan rätt bra. Och det gick fint med den.
Det här bygger ju dock på att du hade tillgång till Drakar och Demoner från 1985 till att börja med. Om man låt säga inte var född när det kom ut finns det ju en tydlig nytta med nya utgåvor.

Den roligaste kampanjen jag har kört i mitt liv (eller iaf top 3) var med nya Twilight 2000. Hade det blivit lika bra med gamla utgåvan? Nej. Så anekdotiskt står det alltså 1-1 nu! :)

En annan kampanj på top 3 var Undergångens arvtagare till Mutant: Undergångens arvatager. Den hade jag inte kunnat spela med Mutant 1 eller 2. Så nu är det 2-1 till mig!

(Jag hade även kunnat säga att nya Ereb Altor är vida överlägset gamla Ereb Altor, men då hade det låtit lite som att jag slängde glitter på egen brunn. Men isf hade det stått 3-1! ;) )

En sak är helt säker när det gäller nya utgåvor av spel: man ska absolut inte lyssna på de som säger att utgåvan av just det här spelet från just det här året är perfekt, och det är bara att trycka om den. De personerna har redan den versionen av det spelet och kommer därför inte att köpa den nya utgåvan. Andra personer som levde när den kom valde en gång i tiden att inte köpa den, och kommer troligen att fortsätta med det. Nyare människor, som missade just den utgåvan är antagligen inte intresserade av gamla mossiga saker, utan vill ha något nytt.

Vilket leder till att försäljningen går rätt kasst.

Så om man vill skriva nya regler, vad ska man göra då? Släppa ett helt nytt spel?
*förvirring* Jag vill inte hindra någon att skriva något? Jag är bara inte en av de kunder som bryr mig om när det kommer en ny version av spelreglerna. Däremot är mitt bestämda råd att om du vill driva en fungerande affärsrörelse som rollspelsförläggare, då är det regelbundet förändrade grundregler som kommer att vara ryggraden i firmans ekonomi.

Någon tidigare i tråden tyckte det vore skamligt att vilja tjäna pengar på rollspelspubliken. Det tycker inte jag. Men jag funkar annorlunda som kund. Vill du sälja saker till mig skall du ge ut riktigt bra äventyr till ett spel jag gillar, eller systemagnostiska äventyr. Att rikta in en utgivning på kunder som mig är dock, vad jag förstår, en usel affärsidé. Folk som lyckas leva på rollspelsutgivning vet om jag har fattat rätt.

Ett mer radikalt sätt att göra uppdateringar är förstås att låta den nya versionen handla om något helt annat i samma setting.
Bastionland-böckerna, inklusive Into the Odd, gör detta på ett föredömligt sätt. Varje bok får en ny epok och ett bytt fokus (grottkräl -> stadskräl¹ -> hexkräl).

¹Nåja, Electric Bastionland gör ju anspråk på mer än stadsäventyr, men det blev en snyggare parentes så här.

Last edited:
Nej nej nej, så funkar det inte alls. Folk har en enorm brand loyalty och köper de nya versionerna!
Finns väl iofs en del tveksamheter kring det där med Brand Loyalty. Det verkar snarare i rollspelsvärlden handla om hobbylojalitet.

Det verkar också finnas en utbredd uppfattning om att nyutkomna regler gäller på samma sätt som när en lag ändras. Om en domare dömer efter gamla överspelade lagar så dömer hon ju fel. Om vi spelar rollspel med den förrförra versionen av reglerna så spelar vi fel. Det är nog en bidragande faktor till att nya regelversioner säljer så bra.

Back