Quadrante
Grisbonde
Om jag skrivit ett äventyr, återvänder jag inte gärna till den texten. Lite som att jag inte skriver om en novell eller dikt. Men jag skulle gärna revidera någon annans äventyrstext.
Masks har ju kommit i flera utgåvor och vuxit varje gång, så åtminstone Chaosium verkar ju göra det.Är det något som görs?
Och vaddå _en_ gång? Det är ju inte alls konstigt att samma äventyr spelas mer än en gång även inom samma grupp. Och definitivt i olika konstellationer. Även när de inte uppdaterats på något meningsfullt sätt.Äventyr spelar man en gång.
Både Chaosium och WotC satsar ju rätt hårt på att släppa reviderade och uppdaterade versioner av sina klassiska moduler.Finns massor av spelrapporter, krönikor, actual plays, etc.
Och om det nu är inspirationen som är det viktiga är det märkligt att folk aldrig verkar vara inspirerade till att uppdatera äventyr de skrivit.
Delvis för att grundböcker är vad som säljer stora upplagor. Äventyr säljer sällan lika bra.Både Chaosium och WotC satsar ju rätt hårt på att släppa reviderade och uppdaterade versioner av sina klassiska moduler.
Min favoritsak i världen är att hitta ett äventyr man tycker om och spela det fem gånger för fem olika grupper. Älskar att hitta nyanser och se hur grupper löser olika saker, men också att man själv blir trygg i äventyrstexten och därmed kan improvisera mera fritt utifrån den.Och vaddå _en_ gång? Det är ju inte alls konstigt att samma äventyr spelas mer än en gång även inom samma grupp. Och definitivt i olika konstellationer. Även när de inte uppdaterats på något meningsfullt sätt.
Utöver att bara ändra speldata och regler till senaste regelversionen? Skriver de faktiskt om delar av äventyren och ändrar innehållet?Både Chaosium och WotC satsar ju rätt hårt på att släppa reviderade och uppdaterade versioner av sina klassiska moduler.
Men det finns ju ett antal Klassiska kampanjer™. Till och med jag som utomstående har ju hört talas om Masks of Nyarlathotep, The Enemy Within och Den femte konfluxen. Dessa borde ju kunna fixas till baserat på feedback och släppas i nyutgåvor med förbättrad struktur, avsunkade spelledarpersoner, utökat material och tips om hur man hanterar olika oväntade situationer som författaren inte tänkt på i första utgåvan. Är det något som görs?
I alla fall Masks of Nyarlathotep genomgick rätt stora förändringar när det gäller saker utöver regler.Utöver att bara ändra speldata och regler till senaste regelversionen? Skriver de faktiskt om delar av äventyren och ändrar innehållet?
Kan inte tala så mycket för WoTC:s grejor, men Chaosium har definitivt gjort så. Nya Masks innehåller ett helt nytt kapitel, massa nya (och/eller omgjorda) karaktärer, tonvis med ny information osv. Tror sidantalet är runt 600 på nya och runt 200 på gamla utgåvan.Utöver att bara ändra speldata och regler till senaste regelversionen? Skriver de faktiskt om delar av äventyren och ändrar innehållet?
Min favoritsak i världen är att hitta ett äventyr man tycker om och spela det fem gånger för fem olika grupper. Älskar att hitta nyanser och se hur grupper löser olika saker, men också att man själv blir trygg i äventyrstexten och därmed kan improvisera mera fritt utifrån den.
Aldrig mått så illa i mitt liv typDen enda spelrapport jag fått var från mitt Dread-hack Bread (tror det var @Anthrox med familj som spelade?)
This. Trial and Terror skrev jag explicit för att ha något gött att spela på konvent, och det har jag nog spelat över 30 gånger nu.Särskilt på konvent tycker jag att det är skönt med beprövade äventyr.
Om du säger det, så. Jag har visserligen kört Tatters med olika grupper, men jag har varken som spelare eller spelledare varit med om att köra samma äventyr med samma spelgrupp. Det är en sån där grej jag hört att en del som började spela tidigare än mig gjorde i ungdomen, men som jag aldrig stött på IRL.Och vaddå _en_ gång? Det är ju inte alls konstigt att samma äventyr spelas mer än en gång även inom samma grupp.
Till vissa äventyr, visst. Ett fåtal, skulle jag säga.Finns massor av spelrapporter, krönikor, actual plays, etc.
Kolla antalet sidor själv, vetja. Det här är inte svår info att hitta.Utöver att bara ändra speldata och regler till senaste regelversionen? Skriver de faktiskt om delar av äventyren och ändrar innehållet?
Jag vet så klart inte var du köper dina äventyr men jag har läst ett flertal nyare äventyr som definitivt är välskrivna och strukturerade utan att vara railroady. Om något tycker jag att spelvärlden är full av nya, inovativa sätt att presentera äventyr på som gör dem lätta och roliga att spela.Och att döma av de äventyr som faktiskt släpps är det en färdighet som många inte besitter. De flesta köpeäventyr jag läst tycker ju jag är rätt dåliga, svårspelledda, röriga, antingen ostrukturerade eller för hyperlinjära. Inte sällan skrivna utifrån att spelarna måste fatta exakt samma beslut som skribentens grupp.
Om inte något av skälen duger..? Jag är inte fem år här. Jag läser de olika förklaringarna och förstår dem fullt ut. Det betyder inte att jag måste hålla med att de är bra anledningar. Du har ju inga som helt problem att avfärda mina åsikter.När det gäller varför de släpper "samma system/värld om igen" så är tråden fylld av svar på den frågan. Det kan handla om att man upptäckt något fel, det kan handla om att man tagit tillfället i akt att fixa till saker man stört sig på när det ändå ska tryckas nytt, det kan handla om att man tycker systemdesign är intressant och att det är det man brinner för.
Men om inte något av skälen som angivits i tråden duger… Då vet jag inte vad jag kan säga, faktiskt. Spelskapare släpper ju sällan nya versioner de inte tycker är bättre än föregående. Oavsett om du personligen håller med dem. Och det här är en hobby; de flesta som bygger rollspel gör det som bisyssla. Man skapar det man vill skapa; det är (tack och lov) inte så mycket "kundtänk".
Jag recenserar varken äventyr eller rollspel. Ändå fortsätter de skriva dem.Vill ni se fler äventyr? Recensera de som finns. Ge respons. Skapa trådar om äventyr ni spelat. Skriv spelrapporter.
Tatters är kanske bra som den är. Jag gillar vad Chaosium gjorde med Beyond the Mountains of Madness. En direkt reprint. De ändrade inte ens reglerna för att CoC har alltid varit bakåtkompatibel med tidigare versioner. Och för att ge ett eget exempel: Ravenloft (själva äventyret, inte settingen) har ett antal olika editions som skiljer sig ganska markant från varandra.Masks har ju kommit i flera utgåvor och vuxit varje gång, så åtminstone Chaosium verkar ju göra det.
Min favoritkampanj Tatters of the King verkar dock inte fått samma kärleksfulla behandling, så jag antar att de fokuserar på deras mer populära, mer pulpiga kampanjer.
(Vet ni — nu när jag får skriva Chronicles så är ju min bucket list i stort sett tom. Jag behöver ha något nytt i den… Att få revidera och utöka Tatters, det vore något!)
Du behöver inte köra det i samma spelgrupp, helt okej att göra det i olika grupper. Vilket du alltså har gjort =)Om du säger det, så. Jag har visserligen kört Tatters med olika grupper, men jag har varken som spelare eller spelledare varit med om att köra samma äventyr med samma spelgrupp.
Spelar folk rotsystem?Hur många har du sett till t.ex. Rotsystems äventyr?
Säger inte mycket. Det kan lika gärna vara längd på statblocks eller rent av bara font och teckenstorlek som ändrats.Kolla antalet sidor själv, vetja. Det här är inte svår info att hitta.
"Duger"?Om inte något av skälen duger..?
Jag har ingen aning.Spelar folk rotsystem?