Väldigt många spel behöver ju inte äventyr, eller till och med är omöjliga att skriva äventyr till. Av alla spel jag har skrivit är det inget som behöver eller ens möjliggör färdigskrivna äventyr, och av de jag spelar är det nog bara två (Den yttersta domen och Midnatt för alltid) som har äventyr som en grej.Det intressanta med detta är så klart att de (vilken "de" nu är) ändå skriver rollspelsregler, kanske med tillhörande världar, och sedan då tappar inspirationen att skriva äventyr till sina egna system. Så kan det absolut vara men för mig blir detta lite av en varningssignal att systemet, eller världen, inte är särskilt inspirerande. Varför skall då jag spela detta oinspirerande spelet?
Men det är ju inte bara hippieflumspel som inte kräver äventyr. Även traditionella spel spelas av många personer på ett sätt där äventyr skrivs med utgångspunkt från rollpersonerna snarare än att de kommer utifrån. Om spelmakaren är en sådan som föredrar rollpersonsbaserade äventyr så är det ju inte så konstigt att hen inte spenderar en massa tid och energi på att skriva något som hen själv inte tycker behövs eller gillar.
