Behövs verkligen nya versioner?

Är det något som görs?
Masks har ju kommit i flera utgåvor och vuxit varje gång, så åtminstone Chaosium verkar ju göra det.

Min favoritkampanj Tatters of the King verkar dock inte fått samma kärleksfulla behandling, så jag antar att de fokuserar på deras mer populära, mer pulpiga kampanjer.

(Vet ni — nu när jag får skriva Chronicles så är ju min bucket list i stort sett tom. Jag behöver ha något nytt i den… Att få revidera och utöka Tatters, det vore något!)

Finns massor av spelrapporter, krönikor, actual plays, etc.

Och om det nu är inspirationen som är det viktiga är det märkligt att folk aldrig verkar vara inspirerade till att uppdatera äventyr de skrivit.
Både Chaosium och WotC satsar ju rätt hårt på att släppa reviderade och uppdaterade versioner av sina klassiska moduler.

Både Chaosium och WotC satsar ju rätt hårt på att släppa reviderade och uppdaterade versioner av sina klassiska moduler.
Delvis för att grundböcker är vad som säljer stora upplagor. Äventyr säljer sällan lika bra.

Så kan du hitta en bra utgivningsrytm är det helt enkelt vad som betalar hyran över tid. I den stora gröna boken menar Malmberg att det var likadant för Äventyrsspel med rollspelen: boxar och regler sålde bäst. (Men kortspelen var ändå överlägset mest lönsamma.)

Och vaddå _en_ gång? Det är ju inte alls konstigt att samma äventyr spelas mer än en gång även inom samma grupp. Och definitivt i olika konstellationer. Även när de inte uppdaterats på något meningsfullt sätt.
Min favoritsak i världen är att hitta ett äventyr man tycker om och spela det fem gånger för fem olika grupper. Älskar att hitta nyanser och se hur grupper löser olika saker, men också att man själv blir trygg i äventyrstexten och därmed kan improvisera mera fritt utifrån den.

Utöver att bara ändra speldata och regler till senaste regelversionen? Skriver de faktiskt om delar av äventyren och ändrar innehållet?

Men det finns ju ett antal Klassiska kampanjer™. Till och med jag som utomstående har ju hört talas om Masks of Nyarlathotep, The Enemy Within och Den femte konfluxen. Dessa borde ju kunna fixas till baserat på feedback och släppas i nyutgåvor med förbättrad struktur, avsunkade spelledarpersoner, utökat material och tips om hur man hanterar olika oväntade situationer som författaren inte tänkt på i första utgåvan. Är det något som görs?

Både Masks of Nyarlathotep och Enemy Within har kommit i många utgåvor - inte minst för att uppdatera dem till den senaste utgåvan av spelet de hör till (Call of Chthulu resp. Warhammer Fantasy Roleplay).
Jag har då och då funderat över om de inte kan släppa några nya äventyr/kampanjer till WFRP istället för att ge ut Enemy Within ytterligare en gång, men det kanske de gör utan att det talas så mycket om det.

Är då de nya versionerna bättre eller sämre än de gamla? Inte en aning - jag har inte läst eller spelat någon av dem.

Utöver att bara ändra speldata och regler till senaste regelversionen? Skriver de faktiskt om delar av äventyren och ändrar innehållet?
I alla fall Masks of Nyarlathotep genomgick rätt stora förändringar när det gäller saker utöver regler.

Och för den delen senaste The Enemy Within, även om det kanske inte blev helt jättelyckat resultat i slutändan.

Kan inte tala så mycket för WoTC:s grejor, men Chaosium har definitivt gjort så. Nya Masks innehåller ett helt nytt kapitel, massa nya (och/eller omgjorda) karaktärer, tonvis med ny information osv. Tror sidantalet är runt 600 på nya och runt 200 på gamla utgåvan.
Förstår det som att även Beyond the Mountains of Madness ska få en liknande behandling.

Min favoritsak i världen är att hitta ett äventyr man tycker om och spela det fem gånger för fem olika grupper. Älskar att hitta nyanser och se hur grupper löser olika saker, men också att man själv blir trygg i äventyrstexten och därmed kan improvisera mera fritt utifrån den.

Medhåll. Jag spelleder gärna samma äventyr flera gånger förutsatt att det är ett äventyr med en öppen struktur och potential att sluta på många olika sätt. Särskilt på konvent tycker jag att det är skönt med beprövade äventyr. De ger lite extra trygghet. Sedan är det kul att testa nya äventyr också, så det är inte så att jag bara vill spelleda samma äventyr om och om igen.

Sedan är frågan hur ofta nya versioner verkligen släpps. RuneQuest har ju redan nämnts, men vi kan kolla lite på andra spel också.

AD&D släpptes i sin första version 1977. Andra versionen kom 1989, tredje versionen (där man släppte A:et) 2000 med en revision 2003. Fjärde versionen 2008 som på liknande vis fick en revision år 2010 med Essentials. Femte versionen kom 2014, och nu i fjol kom en reviderad version. Beroende på hur man räknar blir det mellan fem och åtta regelversioner på 47 år, vilket inte slår mig som att man har dille på att klämma ut nya varianter stup i kvarten.

Call of Cthulhu kom först ut 1981, och släppte nya utgåvor i ganska rask takt 1983, 1986, 1989 och 1992, dock mestadels med smärre förändringar. Femte versionen från 1992 kom sedan i utgåvor med smärre revisioner 1998, 1999 och 2001. Sjätte utgåvan kom 2004, sjunde 2014. Under de senaste trettio åren har det alltså varit 10+ år mellan utgåvorna.

Drakar och Demoner kom 1982, och gav sedan ut tre utgåvor med närmast identiska regler 1984, 1985 och 1987 (samt tilläggsböckerna Expert och Gigant, vilka i praktiken förändrade spelet avsevärt mer än någon av de nya utgåvorna gjorde). Totalrevidering 1991, Chronopia 1994, sedan olika Riotminds-versioner av Trudvang 2000, 2003 och 2006. Riotminds försök till en återupplivning av "klassiska" DoD kom 2016, Fria Ligans version 2023.

Eon kom i sin första utgåva 1996, andra 2000 och tredje 2004, där dessa i allt väsentligt var kompatibla med varandra. Eon 4, med nytt regelsystem, kom 2014, och 2025 kom Eon 5 som var kompatibelt med detta men hade annat fokus på hur man beskrev spelvärlden och förändrade regler för rollpersoner.

Jag tycker inte att det är någon vidare exceptionell täthet mellan utgåvorna man ser här. Om man som spelskapare har ett bibehållet intresse för sitt spel ser jag det som tämligen rimligt att man efter 5-10 år börjar tänka på vad man hade kunnat justera i det, och eftersom de gamla utgåvorna ändå säljer slut känns det då orimligt att inte föra in sina egna revisioner i det man släpper. Om man själv inte är 100% nöjd med det man släppte tidigare, varför ska man då bara trycka om det istället för att ändra på det?

Den enda spelrapport jag fått var från mitt Dread-hack Bread (tror det var @Anthrox med familj som spelade?)
Aldrig mått så illa i mitt liv typ 🤪

Särskilt på konvent tycker jag att det är skönt med beprövade äventyr.
This. Trial and Terror skrev jag explicit för att ha något gött att spela på konvent, och det har jag nog spelat över 30 gånger nu.

Och vaddå _en_ gång? Det är ju inte alls konstigt att samma äventyr spelas mer än en gång även inom samma grupp.
Om du säger det, så. Jag har visserligen kört Tatters med olika grupper, men jag har varken som spelare eller spelledare varit med om att köra samma äventyr med samma spelgrupp. Det är en sån där grej jag hört att en del som började spela tidigare än mig gjorde i ungdomen, men som jag aldrig stött på IRL.

Och att döma av de äventyr som faktiskt släpps är det en färdighet som många inte besitter. De flesta köpeäventyr jag läst tycker ju jag är rätt dåliga, svårspelledda, röriga, antingen ostrukturerade eller för hyperlinjära. Inte sällan skrivna utifrån att spelarna måste fatta exakt samma beslut som skribentens grupp.
Jag vet så klart inte var du köper dina äventyr men jag har läst ett flertal nyare äventyr som definitivt är välskrivna och strukturerade utan att vara railroady. Om något tycker jag att spelvärlden är full av nya, inovativa sätt att presentera äventyr på som gör dem lätta och roliga att spela.
När det gäller varför de släpper "samma system/värld om igen" så är tråden fylld av svar på den frågan. Det kan handla om att man upptäckt något fel, det kan handla om att man tagit tillfället i akt att fixa till saker man stört sig på när det ändå ska tryckas nytt, det kan handla om att man tycker systemdesign är intressant och att det är det man brinner för.

Men om inte något av skälen som angivits i tråden duger… Då vet jag inte vad jag kan säga, faktiskt. Spelskapare släpper ju sällan nya versioner de inte tycker är bättre än föregående. Oavsett om du personligen håller med dem. Och det här är en hobby; de flesta som bygger rollspel gör det som bisyssla. Man skapar det man vill skapa; det är (tack och lov) inte så mycket "kundtänk".
Om inte något av skälen duger..? Jag är inte fem år här. Jag läser de olika förklaringarna och förstår dem fullt ut. Det betyder inte att jag måste hålla med att de är bra anledningar. Du har ju inga som helt problem att avfärda mina åsikter.
Vill ni se fler äventyr? Recensera de som finns. Ge respons. Skapa trådar om äventyr ni spelat. Skriv spelrapporter.
Jag recenserar varken äventyr eller rollspel. Ändå fortsätter de skriva dem.
Masks har ju kommit i flera utgåvor och vuxit varje gång, så åtminstone Chaosium verkar ju göra det.

Min favoritkampanj Tatters of the King verkar dock inte fått samma kärleksfulla behandling, så jag antar att de fokuserar på deras mer populära, mer pulpiga kampanjer.

(Vet ni — nu när jag får skriva Chronicles så är ju min bucket list i stort sett tom. Jag behöver ha något nytt i den… Att få revidera och utöka Tatters, det vore något!)
Tatters är kanske bra som den är. Jag gillar vad Chaosium gjorde med Beyond the Mountains of Madness. En direkt reprint. De ändrade inte ens reglerna för att CoC har alltid varit bakåtkompatibel med tidigare versioner. Och för att ge ett eget exempel: Ravenloft (själva äventyret, inte settingen) har ett antal olika editions som skiljer sig ganska markant från varandra.

Om du säger det, så. Jag har visserligen kört Tatters med olika grupper, men jag har varken som spelare eller spelledare varit med om att köra samma äventyr med samma spelgrupp.
Du behöver inte köra det i samma spelgrupp, helt okej att göra det i olika grupper. Vilket du alltså har gjort =)
Hur många har du sett till t.ex. Rotsystems äventyr?
Spelar folk rotsystem?
Kolla antalet sidor själv, vetja. Det här är inte svår info att hitta.
Säger inte mycket. Det kan lika gärna vara längd på statblocks eller rent av bara font och teckenstorlek som ändrats.

Om inte något av skälen duger..?
"Duger"?

Menar du att vi ljuger? Att allt som skrivits i tråden är dåliga bortförklaringar? Att tanken inte bara är att vi spel- och äventyrsskapare ska förklara hur vi tänker för att ni är nyfikna, utan motivera tills ni blir nöjda? Hur är det rimligt, tycker du?

Last edited:
Spelar folk rotsystem?
Jag har ingen aning.

Men jag vet som sagt att jag fått respons på grundboken, men ingen respons på äventyren. Så förklara för mig – varför ska jag fortsätta slösa tid på att hälla ner äventyr i ett svart hål, om jag varken får respons eller tecken på att nån bryr sig? Är det inte rimligare för mig då, att istället fokusera på att producera den typ av böcker som faktiskt ger någon form av gensvar?

Back