Nekromanti Bassejr spelleder Fantasy! - Old School Gaming

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
[Slå intelligens mot 1 för att minnas vad för hudfärg svartalver har genom drogens grumlande av minnet och de kopplingar du kan göra]

Akuro påpekar att det vore vist att sova snart, för att kunna ge sig av tidigt imorgon. "Ju tidigare vi åker, desto ljusare är dagen när vi kommer fram".
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
[Int: 4, slår 1, 3, 3, 5 så lyckas precis]
Jag börjar göra i ordning ett av tälten som vi fick av de på vagnen, går lite halvdant för verkar vara försjunken i andra tankar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,951
Location
Ludvika
Jag knackar ur pipan och reser mig upp. På vägen till mitt eget tält stannar jag upp där Taringail håller på att slå upp sitt tält.

"Jag tror aldrig jag har varit i Njordal. I alla fall inte på länge. Tror du dina vänner eller arbetsgivare skulla ha något emot om jag slog följe med er en bit på vägen? Jag har blivit less på att vandra ensam."
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Svartalvers hy är ljus, precis som högalvernas, men sjukligt grå och färglös av för mycket mörk magi
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag tittar upp på gammelorken. Känns tråkigt att bli lämnad ensam... I samma ögonblick som jag tänker den tanken bestämmer jag mig för att jag kommer följa med de andra. Jag gör ett tyst löfte till mig själv. Jag ska med på den här resan!

Jag slinker av från stocken säger till Bokki att röra sig tyst och så smyger vi båda iväg. På väg mot droskan är jag noggrann med att inte bli sedd av någon [smyga-slag 1, 5, 4, 2, 2]. Jag knackar på dörren till droskan.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Wernner har tyst som natten smugit upp i ett träd precis utanför lägrets eldradie. Detta så att han inte ska synas men sammtidigt kunna både tjuvlysna och kasta sig in i lägret om det behövs. Plus, hans mörkersyn kommer vara bättre om han inte ser rakt mot eldarna... Och lägret luktar ork! Wernner vill inte att hans klädder ska stinka imorgon.

(Smyga rullning: rullar 8 tärningar och får 4 framgångar)
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
[Ayli lyckas]

Den gamla haggan öppnar fönstret bredvid dörren och sticker ut huvudet med sitt vanliga grin.

"Vem är du!? Vad vill du!?"

[Werner lyckas]

Trädet du klättrat upp i har stora, breda och kraftiga grenar, så du kan både sitta och lugga rätt bekvämt, men den unkna stanken av svett och blod når fortfarande upp till dig bland träden, och du kommer drömma om kriget i natt, det känner du på dig.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag ryggar tillbaks från den plötsliga chocken av haggans nuna. Sen så lutar jag mig lite närmre och kisar i mörkret. "Jag vill följa med på äventyr." Säger jag. "Jag är bästa tjuven på den här sidan bergen!"
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Recca said:
Jag ryggar tillbaks från den plötsliga chocken av haggans nuna. Sen så lutar jag mig lite närmre och kisar i mörkret. "Jag vill följa med på äventyr." Säger jag. "Jag är bästa tjuven på den här sidan bergen!"
Haggan höjer sin skräniga röst:
"Vad ska jag med en tjuv till!? Ser jag ut som en ohederlig kärringskurk, va!? Är det vad du säger!? Jag behöver livvakter och soldater, Handelsmän och diplomater, men Vad kan jag möjligen har för användning av..."

Hon avbryter sig själv mitt i meningen, med en förvånad min, som om en en id´e av solid mahogny just drämt till henne i skallen, sen förbyts hennes vanliga blängande tryne ut i ett sliskigt, sockersött, smalt leende som får dig att vela titta bort akut, eller kräkas av bara åsynen av hennes gamla, rynkiga hud, som ser ut som om den skulle spricka av den drastiska förändringen från det stenhårda, hopsnörpta nyllet hon annars bar.

"Javist, vännen. Självklart har vi alltid plats för söta små tjuvar som dig ombord. Du är alltid välkommen."
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag ryggar bakåt när hon går lös på mig. Stålsätter mig så att käken knakar mot harangen.

På hennes plötsliga förändring spärrar jag upp ögonen, det är nästan så jag inte kan tro förändringen. Vem är hon?? COOOOOLT!
"Javist, vännen. Självklart har vi alltid plats för söta små tjuvar som dig ombord. Du är alltid välkommen."
Mina kinder hettar under den plötsliga uppmärksamheten och jag ler tillbaks försiktigt mot haggan, skruvar generat på mig under hennes mjuka ord. "Åhh, tant..." säger jag med mina tindrande ögon. "Ni kommer inte ångra er."

Jag vänder mig om mot Bokki som rycks med av stämningen och spralligt ger skall. Vi springer glatt tillbaks till de andra. Triumf!
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Den unga halvorchen kommer tillbaka till elden och jag kan ana på hennes lätta steg att hon är nöjd över något. Fint, alltid bra med glädje.

Själv har jag lagt mig på marken med ryggen mot stocken, mina stövelklädda fötter håller jag korsade och utsträckta mot elden, min långa rock är virad om mina axlar och min stora hatt neddragen över ansiktet. Det enda som visar att jag fortfarande är vaken är den långskaftade pipan som jag lätt håller i ena handen. Glöden i den blir röd på inandning, svalnar till grått på utandning.

Halvalven, tänker jag. Var är halvalven? Ja ja. Vi är i ett orchläger. Han kommer inte kunna sova i natt. Då kan han få hålla vakt också, var han än är.

Tsûkashi och Tarin pratar om nått och jag lyssnar på dem medan tröttheten kommer över mig. Lugn och vila. Det är bra inför en lång resa.
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Jag knackar ur pipan och reser mig upp. På vägen till mitt eget tält stannar jag upp där Taringail håller på att slå upp sitt tält.

"Jag tror aldrig jag har varit i Njordal. I alla fall inte på länge. Tror du dina vänner eller arbetsgivare skulla ha något emot om jag slog följe med er en bit på vägen? Jag har blivit less på att vandra ensam."

Tältet står uppe men plötsligt tittar jag upp. Stjärnklar himmel, någorlunda varmt i luftgen, inte ett moln så långt man kan se. Suckar djupt och undrar varför jag ställde upp det och vänder mig mot Tsûkashi.

"Det går nog att ordna, halvalven är väl den som kan bli störst problem. Han gillar inte orcher så mycket men vår arbetsgivare verkar vara mån om att bli skyddad så kan du hjälpa till med det kan man nog lätt få med dig."
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,951
Location
Ludvika
Mårten said:
"Det går nog att ordna, halvalven är väl den som kan bli störst problem. Han gillar inte orcher så mycket men vår arbetsgivare verkar vara mån om att bli skyddad så kan du hjälpa till med det kan man nog lätt få med dig."
"Orcher ger inte alltid ett särskilt gott första intryck, är jag rädd. Kanhända att han tinar upp en smula när han inser att det inte är alla av oss som tycker att gatuslagsmål är rätt sätt att uppvakta någon. Vi kan ju se hur han känner angående det över frukosten. Sov tryggt, vän Taringail."

Jag går till mitt tält och hämtar mina filtar samt mitt armborst. Då kvällen är ljummen och molnfri känner jag att elden är det skönare alternativet så jag återvänder dit där jag virar in mig i filtar och lägger mig ner på marken. Jag ser till att armborstet och yxan ligger nära till hands under en extra filt bredvid mig.

"Suu~ītobīsuto, haku-bun muryō"
[Sov gott små vilddjur, må natten vara fri från bakhåll er sömn fri från demoner.]


"Gādo ni kyūkon-sha ga shiyou to suru koto o kettei shita waruguchi o iwa reta."
[Och var på er vakt ifall den försmådde friaren bestämmer sig för att försöka igen.]


Jag låter värmen och knastrandet från glöden vagga in mig i en lätt sömn medan jag försöker att mentalt förbereda mig på att vakna ifall jag hör något tecken på bråk.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Wernner ligger och är obekväm uppe i trädet. Dofterna från lägret för tillbaks dåliga minnen och i hans huvud dansar eld och döda kroppar runt så fort han försöker slappna av. Han spannar ut över lägret för att försöka få distraktion från sina tankar. Han slänger ner en blick på halv-orken emellanåt, han är inte orolig. Han är mer ivrig, om någon ting händer så är det bättre att det händer direkt så att han inte slipper vänta. det ska bli intressant at se hur de nya resekamraterna för sig i en strid.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
[tar för givet att ni alla somnat nu]

Trots sitt goda humör tidigare under kvällen, är der Taringail som sover oroligast. Dina drömmar för dig från Mogoras korta, men varma omfamning, till hundra ansiktslösa kvinnor du spenderat nätterna med, du ser din gamla mentor, som läxar upp dig efter att ha misslyckats med att utföra din första polymorph förvandlingsbesvärjelse på en livrädd ekorre, och du ser armeer av orker som rusar mot horder av människor och alver, båda sidorna i blodstänkta rustningar, och med brinnande hat i ögonen, fast fixerade på punkten där de vill begrava sina svärd i sina mostståndares halsar och skrev.
Sedan ser du ett rum, en sovkammare på en taverna, Alla i sälskapet tycks ligga där. Den gamla orken sover lätt med händerna knäppta på magen, och din halvalviske kompanjon slumrar med ett bekymrat, nästan grymt, ansiktsuttryck bredvid dig. Du ser en lång, smal kvinna, med askgrå hy, långt svart stripigt hår, och en röd och svart tatuering under ena ögat. Hon går genom sovsalen, spöklikt tyst, och tittar på er. Sedan vänder hon sig till Akuro, som ligger i en säng längre bort. Hon lägger en hand på hans axel, och hans ögon spärras upp i... Fasa. Smärta. Du trodde aldrig att en ork kunde se ut på det viser.
Från platsen där hon satte ner handen ser du hur Akuros hud börjar flagna av och gå upp i aska, och han skriker av smärta och vrede.

Den hemska mardrömmen väcker dig.
Du kan fortfarande inte röra dig helt de första sekunderna, utan bara titta dig omkring. Genom en springa i tältet ser du en ung, men storvuxen ork, med nästan alla tänder utslagna, som smyger sig genom ert läger med en kniv i högsta hugg, följd av två kamrater.
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Irriterad över min segstarthet på mornarna försöker jag komma upp. Det var hon, skit jag visste det. Dock kommer jag nog inte komma ihåg det vid nästa kvinnas leende. Upp nu, dock gillar jag inte de där orcherna, de verkar ha något dåligt uppsåt i sikte.

Jag försöker smyga ut ur tältet med min bo och se vad de har sikte på.
(3 i fysik: 2, 6, 6, 6->2, 6->4, så 3 lyckade.)

[Om jag lyckas, gör jag följande vilket kanske väcker folk och ger chans för andra att agera :gremsmile: ]
Om de närmar sig någon (min tanke är halvorchen) så säger jag till dem men högt nog att höras en bit, samtidigt som jag står en liten bit bort och tittar lugnt på dem. "Ni kanske ska låta henne sova ifred." Hmm... undrar om de förstår människomål. Men redo att kasta magi på dem ifall de gör utfall mot mig eller någon annan. Skit, jag har inte tid med dessa tokstollar.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Du lyckass, och får börja väcka de andra.

Förtydligande av scenen: I mitten av ert lilla läger står en lätt glödande eldstad. Två tält står med öppningen mot elden, och vagnen står på andra sidan med ena sidan mot elden, och mellan det andra tältet och vagnen ligger kusken i sittt lilla enmannatält.



De är på väg mot det andra tältet, och du kan väcka Mogora och Kawros som sover i samma tält som dig.
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Jag väcker försiktigt Mogora och Kawros och visar mot Kawros att vara tyst och pekar mot orcherna samtidigt som jag rör mig ut ur tältet och försöker komma på vem som sover där borta beredd att få orcherna att tro att de sjunker ner i kvicksand ifall de försöker hoppa in i tältet.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag slår upp ögonen och förstår på Tarins tecken att det är nått i görningen. Jag tar rygg på Kawros när Tarin smugit ut ur tältet och betraktar scenen ett ögonblick.

När de tre orcherna passerat elden visar de tydligt att de är på väg mot det motsatta tältet.
Jag lyfter en hand mot elden, försöker få den att flamma upp och skapa gnistor som flyger och tar fäste i våra gästers kläder. Om jag lyckas med det så ser jag till att vinden får gnistorna som fäst på deras kläder att flamma upp ordentligt. Sedan låtsas jag som ingenting har hänt.

[närvaro+magi 5+1 blev 4, 4, 6, 1, 2, 3 + 4 så fyra lyckade.]
 
Top