Nekromanti Bassejr spelleder Fantasy! - Old School Gaming

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Detta är Speltråden för det forumspel av SagaGames "Fantasy! - Old School Gaming". Endast anmälda spelare med karaktärer får skriva i den här tråden. Alla får anmäla sig och vara med. För att anmäla sig, skriv i den här tråden .

Spelare som deltar i startscenen. Mårten, Recca, God45, Laowai.


Scen 1

Ni vaknar allihopa, utan minne av att ni hade anledning att somna. Golver är vått, kallt, och skrovligt, som en regnvåt klippa, och era väsande andetag ekar mellan, vad som låter som, solida stenväggar. Det är fullständigt kolsvart, och ingen av er kan se hur stort rummet är, vilka som fins där inne, eller om det fins någon utgång när till hands. Ni verkar inte ha någon av er utrustning i närheten utöver era vanliga kläder, och ni känner ett tyst, svagt, isande drag, och kan höra det spöklikat ekande ljudet av droppande vatten. luften Luktar av mögel och murknat trä.

Det hörs ekande röster från en obestämd plats utanför rummet. Så långt borta att ekona av konversationen reducerats till föga mer än viskningar. Det går inte att urskilja några ord, men tonfallen låter underligt skämtsam, och de av er som lyssnar noga tror sig kunna urskilja ett hånskratt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
Mitt huvud... Hur fan hamnade vi här... Det låter som om de andra är i närheten. Jag börjar känna mig fram över golver och ser om jag kan hitta antingen de andra eller någonting som kan vara användbart. Vasst skulle absolut räknas som användbart i den här situationen.

Jag halv väser, halv viskar: "Psst... Någon här?"
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
"Örgh."

Det smakar konstigt i munnen som efter en fylla, torrt och konstigt.
Nej. Vänta. Det är en trasa. Och inte fan var den ren heller.

Jag spottar ut den och försöker med min mörkersyn orientera mig i rummet och se vart rösten kommer från.

"Wernner? Är det du?" Mullrar jag.
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Blinkar några gånger, men nope, lika svart när han tittar som när han blundar. Han verkar dock inte vara ensam, hans livvakt, var är hon någonstans.
Han försöker få ögonen att vänja sig vid mörkret istället för att lysa upp rummet. Han vet inte vilka fler som är där och rösterna han hörde kände han inte igen så att visa att man är magiker direkt kanske inte är så bra, speciellt inte om de andra verkar känna varandra.

"Ok, vi verkar vara minst tre." viskar han samtidigt som han reser sig sakta upp.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
Okej, orken och magikern. Finns värre folk att arrangera ett flyktförsök med...

"Det är jag, påminn mig vad vi drack igår kväll. Och en magisk ljusformel eller en raport från någon med orkisk mörkersyn skulle inte vara helt fel heller."

Jag försöker känna mig fram till en vägg och sedan följa den tills jag får fram rummets konturer.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Akuro, som inte har något större problem med mörkret, kan se att rummet är en ganska liten fängelsecell av något slag, antagligen originellt avsätt för att isolera och tortera farligare fångar. Werner råkar snudda vid ett parr kedjor som hänger vid väggen, och de rasslar till oroväckande, och ljudet ffår era huvuden att bulta. Det fins en dörr i rummets ena kortände, tjock, av hårt trä, med järnstänger som förstärkning.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Jag ser de andra och försöker ställa mig upp.

"Fyllecell kanske. Det känns iallafall så."
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
"Rikta mig mot dörren och så sparkar vi ut den tillsammans. Om du inte tror den är för tuff för dig."

Wernner stretchar ut benen och gör en grimas.

"Om inte vår magiker har en anti-lås formel som är tystare än den lösningen alltså."
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
När han kvicknat till känner han igen rösterna, halvalven och orchen, suck, vad gör han här med dem?

Han försöker se om hans livvakt är nära men verkar bara vara dem tre, vart har hon tagit vägen och vad gör de här?

"Nja, fylleceller har sällan kedjor och så mycket öl förstör bara stämningen." säger han med ett leende som dock inte syns i mörkret.

"Om inte vår magiker har en anti-lås formel som är tystare än den lösningen alltså."
"Kan försöka om ni inte känner för att slå upp dörren."
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
Wernner vrider reflexivt huvudet mot rösten i mörkret.

"Beror på hur tyst du kan göra det. Kommer det märkas mer eller mindre än att vi sparkar sönder dörren? och dödar alla på andra sidan?"
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
God45 said:
"Beror på hur tyst du kan göra det. Kommer det märkas mer eller mindre än att vi sparkar sönder dörren? och dödar alla på andra sidan?"
"För mig kvittar det lika. Om du inte är rädd för att knacka ihjäl några ynkliga fängelsevakter Wernner?"

Ett dovt, mullrande skratt som påminner om ljudet av kvarnstenar ekar genom den lilla cellen.

"Det ska bli underhållande att se vem som har lyckats överraska oss nog för att kunna spärra in oss här. Inte sant elfaqun?"

[Elfaqun är alltså orch för alvslyngel/fjant]
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
"Jag rädd?! Jag rädd?!" Att viska och vara diskret är bort glömt. "JAG RÄDD?!"

Wernner drar ett djupt andetag "Get ready motherfucker it is gonna get loud!" och kastar sin tyngd bakom en massiv spark mot dörren.

(Jag rullar 7 tärningar och får 5 framgångar. 2 av dem är 6:or så jag rullar om dem och får framgångar men inte 6:or. Jag får totalt 7 framgångar!)
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Dörren flyger ur sitt hål i väggen, och ett dovt ljus tränger sig in i rummet, och in i era huvuden, som bultar av baksmällan.

Det dova ljuset kommer från ett antal lyktor längst väggarna i ett värdshus. den stora samlingslokalen är till synes tom, med undantag för värdshusvärden Sven-Olof, en ung och stark man i sina bästa år, och hans fulle farfar, som ligger avsvimmad över samma del av bardisken som alltid.

"Werner!?" Ropar han förskräckt när hans fina dörr kommer inflygande på honom. "Vad i alla mina dagar och nätter har du för dig, Ditt galna troll!!?"
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
"Jag öh... Jag trodde att vi hade blivit fångade av... troll? Troll kanske?"

Wernner ser sig förvirrat omkring och gnuggar sitt huvud tankspritt.

"Öh... Vad drack vi igår egentligen?"
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
"HAHA! I fucking knew we were just thrown in here to sleep it off!"

Vrålar jag skrattande.

"God morgon värdshusvärd! Har du en återställare och något gott salt kött redo? Mina pengar duger väl fortfarande hoppas jag?"

Jag börjar gå mot dörren.
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Fyllecell... seriöst han var i en fyllecell, vad hände igår egentligen?

Vid vrålandet gör sig huvudverken påmind.
"En återställare för mig med tack om du har någon."

Gnuggar i huvudet och skyddar lite mot ljuset för att vänja sig vid det.
"Vad hände igår egentligen"
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
"Som jag mins det drack ingen av er allt för mycket, men utöver er tre var det även fyra gäster som svimmde, och en som dog. någon av Rak-roul svartalverna som förklädd smulat svamp i folks dryck."

Han häller upp tre stop skummande, gyllengul honungsöl och räcker er ("Det fins ingen bättre återställare än att dra ett huvud till dagen efter").

"Men som tur var måste han ha tagit fel dos, för han lyckades bara döda en gäst. Jag mistänker att han planerade att döda fler. Som nekromantiker behöver man färska kroppar med jämna mellanrum, och det är mycket svårare att smugla bort den enda döda kroppen, än det är att smuggla bort en kropp av trettio."

Han suckar, oc under tiden han har pratat har han även lagt fram lite torkat kött, frukt, bröd, och någonting som ser ut som grillade kackerlackor. (Werner mins dem sen tidigare, en lokal favorit i de södra trakterna).

"Ni svimmade inte, men blev väldigt högljuda och arga, till och med du. (han pekar på den av er som uppenbart inte är krigare.) Det tog tolv män att få in er två i cellen, men trollkarlen gick in där i ren förtret efter att jag tydligen förolämpat honom."

...

"Borde ni inte skynda er? Den gamla haggan väntar på er utanför."
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
"Hämnd mot svartalverna!" Wernner slår näven i bordet och ångrar sig omedelbart vid den skarpa smärtan i hans huvud. "Tyst hämnd."

Han tar ett par kackerlackor och stoppar in i munnen.

"Vilken hagga pratar du om föresten? Och var är vår utrustning? Svampen måste verkligen grummlat mitt minne."
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
"Mins ni ingenting av det heller? Svampen slog hårdare än jag trodde...

Nåväl, Haggan är tydligen mor till vår furste, och har utsänts för att leverera den där guldpinnen som dom förvarat och dyrkat i templet till en handelsprins i Njordal, två dagsmarcher norrut. Hon behövde eskort och såg er tre som... passande för så... känsliga... ärenden... Eller något åt et hållet."

Han harklar sig, och försöker svälja skratt anfallet.

"Er utrustning la ni av er när ni kom hit, den ligger i kistan, där vid kanten av bardisken."
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
Jag skyfflar in lite till mat och sköljer ner den medan jag rotar fram min utrustning ut kistan.

"Så, dags att sticka grabbar. Tarin, betala mannen."
 
Top