Nekromanti Bassejr spelleder Fantasy! - Old School Gaming

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Rymdhamster said:
Bassejr said:
"Vi såg Kurou och två av hans Senshi springa från erat läger med kläderna i lågor. Vad borde vi ha sett?"
Sore wa anata no menomaede
[det som sker rakt framför era ögon, kan man tycka.]

Jag återvänder till lägret och när jag märker att de flesta verkar ha försvunnit iväg så stannar jag kvar och hjälper till att packa ihop istället. När lägret är uppbrutet går jag fram till vagnen och knackar rappt på dörren.

"Mitt namn är Tsûkashi Taifu, jag har vandrat dit vägarna lett mig längre än de flesta har levt. Jag kan slåss, jag kan konversera, jag kan sju ord på draksspråket och en gnutta magi. Jag skulle vilja slå följe med er på er resa."
Haggan slänger upp dörren och stirrar på dig medan du pratar.
"Ja, det ser ju ut som att vi tappat bort vårt första grönskin, så du får a hans plats. Men ni får dela på er lön!"

Ayli och werner möts gnska nära lägret i skogen, Ni tycker båda att den andre beter sig underligt paranoidt.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
"Var e min pappa!? Va har du gjort me honom!!?" Jag skriker på alven och siktar med mina vapen och Bokki skäller ilsket.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
"Jag har inte gjort något med Akuro. Hade jag gjort det hade det varit offentligt och ärorikt."

Wernner gestikulerar med svärdet.

"Lägg bort de där grejerna innan du skadar dig själv. Vad har du hittat i skogen?"
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag blänger sårat på alven men riktar fortsatt mina vapen mot honom. Samtidigt går jag förbi, liksom cirklar honom i riktning mot lägret.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
När Werner och Ayli (och bokki) kommer tilllbaka till lägret har de andra hunnit packa ihop alla era tält och er resterande utrustning i vagnen. Den gamla damen ser ut att bli otålig. Hon behöver visserligen inte göra något arbete, men solen har varit uppe ett par glas nu, och hon börjar tänka att om ni inte börjar röra på er snart, kommer ni inte hinna fram till Njordal innan mörkret faller.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,946
Location
Ludvika
Bassejr said:
"Ja, det ser ju ut som att vi tappat bort vårt första grönskin, så du får a hans plats. Men ni får dela på er lön!"
"Ja det blir nog bra, pengar är en världslig sak" säger jag lite frånvarande medan jag ser hur Werner och Ayli kommer tillbaka. Stämningen mellan dem verkar spänd och jag går fram till Ayli.

"Sā, sukoshi kemono.
[Se så, lilla vilddjur.]
"

Jag håller fram en remsa torkat kött som jag sparat från när jag hjälpte till att packa ihop lägret till henne. "Vi ska nog hitta din far igen. Om vi så måste vända upp och ner på bergen och titta på andra sidan himlen."
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Slut på scen 3

Samtliga spelare som deltagit får lägga till 3 ET i sin erfarenhets pöl, på grund av scenens längd.

När hästarna väl börjat vandra och vagnen börjat gnissla ser ni det sista av det gyllene morgonljuset höja sig och bli dag över det fridfulla orkiska lägret, medans ni reser djupare in i skogen.

Efter många långa timmars vandrande utan att någonting speciellt intressant händer, ser ni vid horrisonten, i änden av den spikraka landsvägen ni rullar fram på.
Ni kommer fram till ett läger, betydligt mindre än det orkiska handelslägret, som är befäst ungeffär trehundra meter ifrån stadsporten, vid sidan av vägen. En mindre eld står i mitten av lägret, och trädens täta lövverk sträcker sig ut över dungen, och ger lägret en lite skumm, mörk atmosfär.
Tälten är enkla kåtor, dekorerade med underliga magiska symboler och stjärnor i grälla, nästan självlysande färger.

En ung svartalv höjer handen i en hälsning till er, innan han återgår till sina sysslor, och två kvinnor, en stor och muskulös i tung rustning, och en tanig, i mörk, grov, brun kåpa, sitter vid elden och röker pipa över en diskussion och något sorts underligt brädspel.

Ni kan antingen parkera vagnen här, prata med lägrets invånare, höra om de har information ni behöver, eller vet någonting om staden, eller fortsätta direkt mot staden.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
I lägret fins fem personer som du kan se. Den unge svartalvs hanen som hälsade er, en kraftigt bygd människokvinna med mörk hy, en figur, troligtvis en kvinna att tyda av storleken och kroppsformen, men det är svårt att se eftersom hon sitter insvept i en stor, ljusbrun pälskappa.

borta vid huggkubben i utkanten av lägret står en kort, men väldigt muskulös man och hugger ved, till synes en dvärg med långt kopparrött skägg, och håret tillbakadraget i en moderiktig fläta. Bredvid honom står en längre, men betydligt spinkigare man, och pratar intensivt om kvaliteer i olika träslag, medan dvärgen tystlåten nickar, och fortsätter hugga.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Wernner kommer vända sig om från kuskbocken och peta till trollkarlen.

"Svartalver. Bästa att du pratar, du är bättre på sådant än mig. Vi kanske kan få reda på viktiga saker."

Wernner ser sig omkring på alla i vagnen.

"Svartalverna är nekromantiker eller demondyrkare allihopa. Var beredda på allt och måste vi ha ihjäl dem tveka inte."
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,946
Location
Ludvika
Jag stiger av vagnen när den stannar för att sträcka på mig. Ryggen knakar lite efter att ha suttit i en skakig vagn större delen av dagen så jag uppskattar avbrottet. Jag vilar händerna på yxhuvudet som jag brukar och går fram till den unge svartalven som vinkade åt oss.

"Var hälsad, vän. Fred vare över denna lägerplats. Vi ämnar oss till Njordal och undrade om det finns något ni kan berätta för oss om vägen som ligger framför oss, eller kanske om staden som ligger där borta."

Närvaro [4,2,1,5]: två framgångar.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Den unge svartalven, som log för ett ögonblick sedan, förbyter sitt ansiktsuttryck i förvåning.
"Njordal är som det alltid har varit. En spökstad. Ingen bor där, förutom en galen historiker som påstår sig vara handelsprins. Han är nog inte farlig i sig själv, men staden gav mig kalla kårar när jag undersökte den igår förmiddag. Ta ett råd från en vän: var försiktig i staden."

Kawros kommer ut ur vagnen, och undrar varför ni stannade. Han ser svartalven, och hans ansikte bryter upp i ett leende. "Hej Nicolaus, Hur går affärerna. Jag berättade just för..."
Han får ta emot en diskret, men skarp blick av svartalven, och tystar sig genast.

"Min önskan om din välgagn i jakten, unge Kawros. Har du funnit växten jag föreslog?"

Kawros rodnar.
"uh... Jag.."

Utan att vänta på svar vänder sig sartalven tillbaka mot dig och fortsätter. "Vad har ni för affärer med min gamle vän Kawros, vördade vandrare? Han har annars för vana att resa ensam."
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Wernner glider upp bakom den äldre orken och försöker se ut som om han älskar folk av alla raser och folkslag och att han arbetar med en grupp av orker och bland orker helt med vilje. Han försöker också se ut som om han inte är beredd att döda alla i lägret om de ser på honom fel.

(Jag rullar mina 2 tärningar och får en 4:a och en 1:a)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,946
Location
Ludvika
Bassejr said:
Utan att vänta på svar vänder sig sartalven tillbaka mot dig och fortsätter. "Vad har ni för affärer med min gamle vän Kawros, vördade vandrare? Han har annars för vana att resa ensam."
"Den ensammes väg är lång att vandra, men sällskap och sång gör att vägen aldrig är nog lång. Det är alltså staden där borta som är Njordal? Resan var kortare än vad jag trodde. Synd nästan, då jag såg fram emot att få vandra i gott sällskap. Men månhända visar sig detta endast vara ett av stoppen på en längre resa. Vad kan du berätta om den här galne historikern? Vad gör han i staden?"
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag sitter uppe på vagnen med benen över takkanten, framåtlutad med armbågarna på knäna, hatten tillbakaskjuten mot nacken. Jag betraktar lägret och svartalven som pratar med mina resekamrater med... inte hotfull... vaksam blick.
Men annars ser jag väldigt avslappnad ut.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Werner lyckas lite halft med sitt uttryck. Han ser helt klart ut som om han tänker döda alla i lägret om de ser på honom fel, men han ser också ut som att han skulle ångra sig efterråt, vilket är en lätt lugnande tanke.

Svartalven, som inte ser ett dugg förskräkt ut av werners misslyckade försök till en vänlig min, fortsätter lungt berätta:
"Det sägs att hon har studerat magi sedan en längre tid tillbaka. Elakare rykten pratar om nekromantik och djävulskap, men det handlar antagligen mest om magiska artefakter och sanningsmagi.
Jag tror inte att hon är mycket av någon lagarbetare, men jag kan tänka mig att hon inte skulle ha någonting emot att handla med magiska eller historiska föremål. Hon säljer tydligen sina historiska dockument för att tjäna pengar. Jag förstår inte för allt i världen vem som skulle vandra hit för att höra hennes berättelser o svinatryne-fejden eller släktet Förgablon, men det är väl som det är med kunskapsälskare...
Vad har ni att göra i staden, mitt herskap?"
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
"Vi ska möta en kille om en grej liksom. Inget speciellt."

(Rullar för att ljuga: 2,6, 1.)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,946
Location
Ludvika
"Det är en plats jag aldrig varit på tidigare, en anledning så god som någon för mig. Vad gör ni själva här? Har ni varit här länge?"

Jag tittar lite diskret på Kawros och försöker lista ut vad hans sammröre med svartavlerna kan ha inneburit.
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
Jag vaknar där jag sitter i vagnen. Bra livvakt jag gör, men aja, Wernner skulle väsnas väldigt mycket innan det ens blev strid så det skulle nog väcka mig i god tid för någon fara. Jag hör disskutionen utanför, en kvinnlig historiker. Jag ser till att kvickna till och tittar på lägret som ligger där och rör mig sedan ut, måste få reda på om det är samma kvinna.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
God45 said:
"Vi ska möta en kille om en grej liksom. Inget speciellt."

(Rullar för att ljuga: 2,6, 1.)
Nicolaus svarar misstänksamt: "Ni tänker väl inte försöka hitta den galna kvinnan? Tro mig, även om hon har pengar på fickan är hon ingen man vill ha att handskas med. Inte ens lerfiskar som vi." Han skrockar lätt åt did sistnämnda, och slänger en blick mot sina reskamrater.

Han vänder sig mot Tsukashi igen: "Kom och dela vårt bröd och vår tobak. En måltid innan ni reseer vidare. Ni må vela bli färdiga med era affärer i staden innan mörkrets inbrott, men än är kvällen ljus och varm."
Han vinkar med er till elden.
 

mårten1

Swordsman
Joined
15 Aug 2011
Messages
518
Location
Motala
"Nej, galna kvinnor låter inte så trevligt." säger jag och skrattar samtidigt som jag rör mig fram mot den lilla gruppen.

"Får man fråga hur hon ser ut? Det är ju lättare att undvika någon när man håller utkik efter dem." Jag ställer frågan som i förbifarten samtidigt som jag rör mig mot eldarna och tittar mot resten av min grupp.

Dock är jag på helspänn, även om de verkar trevliga vill jag inte riskera något så om jag ser en aggresiv rörelse är jag beredd att försvara mig.
 
Top