Nekromanti Barnprogram vi minns..

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: En som jag verkligen saknar

Jag tror att den svenska titeln var "Sagor för stora barn", men originalet hette "The Storyteller". Det var Jim Henson som stod för produktionen. Serien hade en sminkad urgammal John Hurt som berättade gamla folksagor, fast inte Disneys snuttegulleversioner, utan snarare de äldre och råare varianterna.

Det var en skön serie, ja. Den inspirerade fö min svägerska att inhandla 'Tusen och en natt' i ocensurerad version... Hon blev lätt chockad när hon upptäckte vad som hade censurerats bort i den barnvänliga versionen. (-:

--
Åke
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Ha Ha Ha

Sånt man ska berätta för barnbarnen antar jag...
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Någon borde åtala Bengt Alsterlind för brott mot mänskligheten...
Hmm det trodde jag Staffan Westerberg var en bättre kandidat för. Menar här har vi någon som orsakat ångest bland en hel generation...

/Ulfgeir
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Ville, Valle & Viktor

De allra flesta som jag försökte pina mig igenom i barndomens 70-tal har jag lyckligen lyckats tränga ut från hjärnbarken. De var många, de var animerade i Polen, de var live med skådisar i palestinasjal, de handlade om Vietnam och klassamhället och miljöförstöringen och kapitalisternas utsugning av Norrland...
Gemensamt för dem alla var att de inte var gjorda för att underhålla mig, utan för att inpränta i mig exakt vad jag skulle tycka. Det insåg jag redan som liten parvel, och ägnade mer tid åt serietidningar och vuxenprogram (Godisarna, Dave Allen, Monty Python - now that's TV).
Hur många minns Ville, Valle & Viktor , två luffare och en clown som kämpade mot den "mystiske mannen" och de ansiktlösa centralbyråkraterna? :gremsmile:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Re: Vuxenprogram vi minns

I slutet av 1960-talet blev det populärt med naturdokumentärer från exotiska ställen. Jag minns en zoolog som reste längs Yukon-floden, Jan Lindblads färder i Sydamerikas djungler (hans speakerröst var oerhört suggestiv när jaguaren skulle till att fälla tapiren) och kapten Costeaus kryssningar runt världen med forskningsskeppet Calypso. Dessa program var oerhört populära i Sverige därför att de var pionjärer i sin genre; vi hade aldrig sett något liknande förr.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Har skivan!

...och trots 70-talismen så känns faktiskt storyn fortfarande rätt angelägen även för den som aldrig skrudat sig i palestinasjal. V3 rebellade IMHO snarare mot betong, miljöförstöring och enkelriktning än mot kapitalism, vilket är lite mer tidlöst än många samtida produktioner.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Konstig feminism

Jag har ett dimmigt minne från mina första levnadsår (under sent 70-tal), av nåt program som morsan tryckte ner mig framför. Det handlade om en ö där det bodde "mjuksor" med tjejröst som var röda och glada, och "hårdsor" med basröst som var blå och kantiga med arga munnar. De kom inte överens särskilt bra, men sensmoralen var att allt gick mycket bättre när hårdsorna taggade ner och gjorde som mjuksorna. Alltså nån slags pionjärfeminism för små barn. Jag har för mig att den var "pseudo-tecknad", alltså stillbilder med prat; en genre som verkade väldigt vanlig på 70-talet. Eventuellt var det dockfilm, men jag tror att det var teckningar.

Bonus: jag sökte på "mjuksor och hårdsor" med google för att skingra dimmorna, det gav ett.. öhh... intressant resultat (pröva själv). :gremsmile:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Re: Bumbibjörnarna och annat tecknat

"*Stålmusen. Här är minnena VÄLDIGT dimmiga, så det msåte ha varit väldigt tidigt."
Jag har för mig att det var något som hette "Dundermusen" och gick på Bullen.. Fast det kanske finns fler möss?

Många av det jag tittade på har redan nämnts.. Drövelprogrammet såg jag bara 1-2 avsnitt från för jag var tvungen att gå och lägga mig för mina föräldrar precis den tid som det sändes.. The Storyteller minns jag med kärt minne.. Då hade jag kommit i kontakt med rollspel under några år och tyckte programmet var asballt.. Alf, Linus på Linjen, Fragglarna och Mupparna är klassiker.. Skrotnisse med.. Det var en gång... Kroppen? Var det den tecknade serie där man fick följa två blodkroppars resa i blodomloppet?

Här är vaga minnen:
× Stålmormor sändes ett tag.. Något engelskspråkigt program.. Hon blev stark när hon åt pannkakor eller något.. Kunde då hjula och blev jättesprallig.. Kommer inte ihåg..
× En elak farbror(?) skickar upp två barn i rymden till en planet där man inte får skratta.. Det är väl allt jag kommer ihåg.. :gremtongue:
× BBC-produktionen av Narniaböckerna som visades under en sommar..
× Svampen.. "Jag vill bo, i en svamp, annars får jag kramp!"
.. Lasse "Trazan" Åberg visade Disneyfilmer..
× Boktipset.. Gillade sagostuket på inledningen..
× Någon tecknad serie med Slas, där han satt och berättade någon ointressant historia om sin barndom..
× God Morgon Sverige.. Visade bland annat Fred Flinta.. Minns en dag då jag var skitsur över att programmet var inställt, bara för att någon ointressant gubbe hade dött.. Olof Palme hette han..
× Söndagsöppet.. Visade Super-Ted.. Blev chockad något år senare när jag såg björnen prata engelska.. Han ska ju tala svenska!
× Vampyren Rupert, som ville vara människa..
× Stora Berta.. Kommer aldrig ihåg vad det programmet gick ut på.. Det var en maskin i en produktionsverkstad.. Tror det var tecknat..
× Anslagstavlan.. Tyckte den tecknade gubben var kul.. :gremtongue:

/Han som bara hade Kanal 1 och TV 2 när han var yngre (mellan 5 till 13-årsåldern)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
"Bort med betyygen..."

V3 rebellade IMHO snarare mot betong, miljöförstöring och enkelriktning än mot kapitalism, vilket är lite mer tidlöst än många samtida produktioner.

Proggiga grönavågare, mao. (-:
Ville & co var svårt barndomsförstörande IMO, men de hade förvisso sina ljusa stunder. Jag minns t.ex ett avsnitt där Mystiske Mannen (av nån anledning) hade svimmat, och V3 (av nån anledning) tog upp och rotade i hans plånbok... och till sin förvåning hittade foton av fru och barn. De blev mäkta förvånade över att se att en företagare som han kunde vara en vanlig människa med familj.
Den scenen kändes helt klart som en moderering mot vissa andra TV-figurer i V3:s samtid.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Musar och mormödrar

Jag har för mig att det var något som hette "Dundermusen" och gick på Bullen.. Fast det kanske finns fler möss?
Dundermusen = Danger Mouse, en superagent som helt händelsevis är en liten vit mus (enögd). Tänk James Bond. Brittisk, helgalen kortis.

Stålmusen = Mighty Mouse. Ursprungligen en liten parodi på Stålmannen, så tänk Stålmannen. Amerikansk. Finns tydligen som tecknad serie också hemma i Staterna, och där var det mer parodi än Tom&Jerry-slapstick (det är väl inte lika roligt i serier); bland annat följdes den "seriösa" Stålmannen-serien om Crisis on Infinte Earth av "Mices of Infinite Earths". Mighty Mouse had i den tecknade serien också lite fler bifigurer, bland annat superhjältekollegan Bat-bat, som var en liten fladdermus som klädde ut sig till fladdermus (!) för att skrämma dom elaka bovarna (som brukade vara katter, vesslor och annat otyg).

Stålmormor hade superkrafter eftersom hon blivit träffad av någon konstig stråle; jag minns inga pannkakor. Jag var besviken på den eftersom det egentligen inte hände så mycket (den gamla tanten som spelade Supergran hade en duktig stuntman som kunde hjula och ha sig, dock).

Erik

Erik
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
SuperVip?

Det här är en trådnappning mer än ett svar, men på tal om superhjältar...

Kommer någon äldre forumit ihåg en tecknad långfilm från... Italien, tror jag, om ett par superhjältar vid namn SuperVip och MiniVip?
Vip:arna (uttalades "vipp", inte "V.I.P.") kom från en släkt av superhjältar; deras anfäder inkluderade figurer som FetVip och MustaschVip. Huvudpersonernas far - som jag tror hette RomeoVip - hade dock gift sig med en... vanlig kvinna, så den äldre brodern SuperVip var en heroisk övermänniska av rang, medan den mesige MiniVips krafter var rätt halvtaskiga.
Kommer inte ihåg vilka det var de slogs mot i filmen, men den var rätt utflippad, småbrutal och innehöll en del, um, kontinental humor. Den sändes två gånger nån gång i mitten av 70-talet.

--
Åke
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Den var helt rå

Jag kommer särskilt ihåg magikern (eller var det satan? jaja) som höll en vadslagning med någon smutsig bonde på en taverna. "Jag sätter fem talenter på att jag kan vifta på öronen," sade magikern.
"Det tror jag inte på," sade bonden, varpå magikern tog tag i sitt öra med handen och viftade det fram och tillbaka.
"Jaha, jaha, grumf!" började bonden, "men då kan ju jag också vifta på öronen!"
"Det tror jag inte på," sade magikern. "Kvitt eller dubbelt?"
"Javisst! Hä hä!" flabbade bonden och han tog tag i sitt öra med handen, men när han då skulle vifta det fram och bak så lossnade örat från hans huvud!

Det tycker jag var asgrymt (och jag har nog nämnt det ett par gånger på forumet tidigare). Verkligen en av mina bästa TV-minnen.
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Markatta är så mycket mer! [ANT]

Dessutom är Kung Markatta varumärket på Svea rikes bästa jordnötssmör.

(Eller möjligen är förstaplatsen delad med Moder Jord.)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Rädda Joppe! Död eller levande!

Och en mus som lekte Sherlock Holmes, torde varit Disney
Basil Mus, men det var en film. Vad hände med alla dessa Disneyfilmer, förresten? Den svarta kitteln, Svärdet i Stenen, osv. De bara kom och försvann, och sedan pratas de aldrig mer om dem igen. Liksom... Det är ju ändå Disney... Hade det varit Don Bluth så hade det liksom varit en annan femma. Alla hatade ju Fievel ändå.

Och av någon anledning att alla samlades för att se på Anslagstavlan. Var vi verkligen så mediasvultna då?
Jag kan toppa det. Jag brukade titta på testbilden på TV. Jag såg till och med när TV1 blev Kanal 1 - det skedde i direktsändning och jag liksom satt och tittade när det skedde! Sug på den. Där kan man prata om mediasvulten.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
SKY Channel...

På SKY Channel kunde vi se:

1. Trap Door - En konstig blå droppvarelse som gick omkring i en märklig källare med en massa spindlar och läskiga saker.
2. Transformers och He-Man.
3. Något konstigt mangaprogram där hjältarna körde i bilar och mötte någon sorts muterade, organiska bilar i strid. Fiendebilarna hade typ en cirkelsåg, ett stort kedjelod, någon hacka och sådana grejer. Jag kommer inte ihåg vad hjältarna hade, men de åkte väl mest förbi fienderna så att de kolliderade med varandra. Det var häftigt iaf, och idag är det ingen som kommer ihåg något om det.
4. Något jättekonstigt Dungeon-program, med engelska barn som hade en stor hjälm på sig (som man inte kunde se ut ur) och fick gå in i ett bluescreenrum som man sedan projicerade häftiga bakgrunder kring. Sedan satt barnets vänner i publiken och kunde se vad deras kompis gick igenom. Liksom, det kom monster och hoppade omkring och de bara skrek "slå till höger om dig!" osv. Jag kommer bland annat ihåg en bergvägg ur vilken det kom fram ett ansikte och ställde en massa gåtor, men mest kommer jag ihåg att vi lekte det här på skolgården. En kille fick ha en papperskorg på huvudet och så var jag lekledare och liksom hoppade omkring runt honom och sade "å så kommer det en svartalf här!" Jag fick värsta smällen en gång, när en snubbe bara fäktade omkring sig som en galning...

Å så Tuttifrutti på TV3. Det var verkligen helt absurdt, men jag hade nog i ärlighetens namn tittat på något sådant idag om det hade funnits.

Pippi Pelikan sög balle, förresten. Å de tecknade ewokerna ägde. Äh, så många program, så lite tid...

I övrigt verkar det vara Han och jag som har haft mest lika smak.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: SKY Channel...

"4. Något jättekonstigt Dungeon-program, med engelska barn som hade en stor hjälm på sig (som man inte kunde se ut ur) och fick gå in i ett bluescreenrum som man sedan projicerade häftiga bakgrunder kring. Sedan satt barnets vänner i publiken och kunde se vad deras kompis gick igenom. Liksom, det kom monster och hoppade omkring och de bara skrek "slå till höger om dig!" osv."

Jupp, den där minns jag också. Jag har för mig att det hette Dungeon Master.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Re: SKY Channel...

3. Något konstigt mangaprogram där hjältarna körde i bilar och mötte någon sorts muterade, organiska bilar i strid. Fiendebilarna hade typ en cirkelsåg, ett stort kedjelod, någon hacka och sådana grejer. Jag kommer inte ihåg vad hjältarna hade, men de åkte väl mest förbi fienderna så att de kolliderade med varandra. Det var häftigt iaf, och idag är det ingen som kommer ihåg något om det.
Låter som Jayce and the Wheeled Warriors. Gick på lördagsmorgnarna i Fun Factory vill jag minnas. Fanns även en Han Solo-typ med, en ung flicka som kunde känna närvaron av de muterade bilarna, en trollkarl, en robotväpnare och en ung manlig huvudperson letandes efter sin pappa.

Trap door såg jag nog aldrig tecknat, men jag vill minnas att jag sett det som datorspel.

På Sky Channel fanns ju även
M.A.S.K.- Folk i konstiga masker som slåss med varandra och har flygande bilar.

Jem & the Holograms - Tvp olika grupper av tjejer som spelar msuik. Ena gänget (The Misfits) var rockigare och lite lagom elaka, medans hjältinnorna spelade pop. Bra musik var det i alla fall.

Hulk Hogan - Massa karaktörer från Wrestlingen

Sedan fanns med monsterbilar med vill jag minnas. Ingen aning om vad den hette dock.

Sedan kommer jag inte ihåg om det var på Sky eller Super-channel som Macron-1 gick. två manliga och en kvinlig pilot i flygande saker som kan kombineras till stor mecha. Har även en teleporterande bas. På basen fanns någon professor och sonen till en annan person som var försvunnen. De slogs mot någon sorts utomjordisk ondska som anfölll lite då och då.

/Ulfgeir
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: SKY Channel...

"Jem & the Holograms - Tvp olika grupper av tjejer som spelar msuik. Ena gänget (The Misfits) var rockigare och lite lagom elaka, medans hjältinnorna spelade pop. Bra musik var det i alla fall."

En av de bästa signaturmelodierna någonsin hade den i alla fall: "We are the Misfits, our songs are better, we are the Misfits, the Misfits, we're gonna get her!"
Finns även i cover-version av världens bästa Freezepop. Check it out!

Den bästa signaturmelodin tillhör dock Teenage Mutant Ninja Turtles. Den är så kickass så det inte är sant. En annan sjukt bra var Duck Tales.
 
Top