Nekromanti Barnprogram vi minns..

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Men...

Gah! Mitt liv rasar! Klart han heter Jena. Det stod det på min plansch så det så! *trumpen*
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: Vinjetter vi minns

Jag kommer också ihåg den med den med väskan, flyger det inte iväg en snubbe med skägg i slutet?

Annars så kommer jag ihåg power rangers! vad tuffa de var med sina robotar. Och alla avsnitt var likadana, åk till Plats (tm) spöa folk i grå uniform, se nått svårt, kom tillbaka i sina robotgrejer, Spöa grejen. Så minns jag de åtminstonde.

Sen kommer jag vagt ihåg nått som gick på trean, Mörkt vatten tror jag det hette, rikigt ballt vet jag att jag tyckte det va!

/Marcus
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Pirates of Dark Water

Sen kommer jag vagt ihåg nått som gick på trean, Mörkt vatten tror jag det hette, rikigt ballt vet jag att jag tyckte det va!
Du tänker på Pirater på Mörka Vatten. En av mina favvoserier, men när den gick på TV var jag könsmogen och hade skägg och studieskulder!

Den är basen för ett riktigt ruggigt dåligt rollspel som jag faktiskt äger, och enligt ett rykte har Gondica inspirerats lite av det (de Gröns Skeppen är tydligen baserade på Malströmmen, den elake överpiratens stora skepp, om du minns det). Och sedan har ju båda settingarna ekomantiker (eller "ekomansörer" som det kallades i den svenska dubben av PoDW).

Erik

edit: Vålnaden var ju hjältarnas skepp!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Bumbibjörnarna och annat tecknat

H-B hade en sorts skum Scooby Doo-kopia som hette Gnurglan (the New Shmoo Show) om en liten vit figur som kunde bytra skepnad.

Aah, han ja. Scooby Doo kickas från sin egen show och ersätts av Barbapapa, ungefär.

Sist men inte minst: Har jag fel, men var inte en massa tecknat ODUBBAT på 70- och 80-talet?

Inte vad jag minns... Jag har mest för mig att på den tiden kunde man inte se på nåt tecknat utan att få höra Börje Ahlstedts röst nånstans.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Jason of Star Command

Jason tyckte jag, feg som jag var, nästan var lite kuslig,

Jag gick i högstadiet så jag kunde skönja fånighetsfaktorn i den... men jag såg vartenda avsnitt för det. Och så var det lite kul att se James Doohan som chefen för the Space Academy.

framförallt skurkens (vad hannuhette)

Den onde <BIG>Dragos</BIG>! :gremlaugh:



--
Åke, har nog kvar Jason-signaturen och större delen av sista avsnittet inspelad på ett gammalt (ljud)kassettband nånstans.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Vinjetter vi minns

Och intresset för vinjettlåtar delas även av mig

Brukade du också sitta med en bandspelare framför TV:n och spela in signaturer? (-:
Jag har högar med gamla såna band, men de torde vara rätt härjade av magnetröta vid det här laget...

--
Åke
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Bumbibjörnarna och annat tecknat

H-B hade en sorts skum Scooby Doo-kopia som hette Gnurglan (the New Shmoo Show) om en liten vit figur som kunde bytra skepnad.


Ja! Den är ju jättebra! Jag har massor inspelat på gamla Beta-MAX-band hemma hos min moder.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Vinjetter vi minns

Jag fick spela in glasbilens låt när jag var ca 8-9 år - chaffisen bar upp mig så jag skulle komma så nära tutan som möjligt. Det var en bra dag. =)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vinjetter vi minns

"Brukade du också sitta med en bandspelare framför TV:n och spela in signaturer?"

Typ. Nu är jag mer avancerad, och matar ut ljudet från digitalboxen in i datorn. Blir jag ännu mer avancerad så kommer jag bygga in ett TV-kort och plocka det digitala ljudet rätt av.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Guldstäderna!

Jag är särskilt fascinerad av mina ytterligt luddiga minnesbilder av 'De gåtfulla guldstäderna', någon sorts japansk/fransk äventyrsanime...

Ha! Vi som var med när trean var en alldeles ny kanal satt naturligtvis bänkade framför denna pärla. Tyvärr går den inte att få tag på, vilket har lett till att en massa människor på nätet i stället ser till att det finns VHS-rippar att ladda ned från diverse hemsidor och i diverse fildelningsprogram.

Jag har alla avsnitt, fick tag i det mesta via Kazaa hösten 2003.

Dewil
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Rädda Joppe! Död eller levande!

Den mjukisen var ju alltid på de mest underliga platser också. Innuti en konservburkspyramid, till exempel. Urcellen Ellen minns jag, och Bumbibjörnarna. Och en mus som lekte Sherlock Holmes, torde varit Disney.
Sen minns jag Varuhuset (Sug-Conny!) och Linus på Linjen. Och av någon anledning att alla samlades för att se på Anslagstavlan. Var vi verkligen så mediasvultna då?


Storuggla, Filmnet var en revolution
 

Zykopat

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
77
Location
Örnsköldsvik, ancient city of doomed bumblebees
Re: Bröderna Dahl

Rörande brödrene Dahl så är jag lite fundersam över hurvida någon annan än jag sett Brödrene Dahl och Legenden om Atlant-Is? Det är nämligen den enda serien med dem som jag har sett men här snackar folk bara om Drövel och spektralstenar :gremconfused:

Oh, visst ja, ärkeskurken heter Muffins. Bara en sån sak :gremlaugh:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Bröderna Dahl

Jag såg ett enstaka avsnitt - det var en lasso-tävling som en av bröderna försökte lista sig in på. Alla deltagarna var antingen cowboys eller samer, och vad jag förstått handlade Atlant-Is om samernas heliga kruka, Irka, som kunde leda en till den försvunmna staden Atlant-Is nånstans i polartrakterna...

Erik
 

Zykopat

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
77
Location
Örnsköldsvik, ancient city of doomed bumblebees
Re: Bröderna Dahl

Jupp, du har förstått rätt. Det fanns dock två heliga krukor, Urk och Irka.

Bröderna förfogar ju förövrigt över den häftigaste high-tech-prylen någonsin, Liser-Laser-Läsaren, vilket tycks vara någonslags korsning mellan en streckkods-läsare och Gröngölingsboken.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Sent 1960-tal

Nu pratar jag svartvit teve och en enda kanal:

Beppes godnattsagor med en Bach-låt som signaturmelodi.

Tintin och Månen tur och retur: Häftig fransk version, fast jag tyckte redan då att seriealbumet var bättre. Den där coola bandvagnen var ersatt med en mesig svävare i teveversionen. Och så strök de Baxters heroiska självuppoffring.

Rör inte knappen: Brittisk crazyhumor för barn.

Deckare UPA: Brittisk ungdomar jagar övervintrad lömsk nazigeneral vid namn von Gelb. Kallades Freewheelers på engelska. IIRC: Flera avsnitt utspelade sig i Sverige, just därför att serien hade blivit en hit här. ( Klicka här >>> )

I slutet av 1960-talet gick det en australisk SF-serie för barn som jag inte minns namnet på. Däremot minns jag rätt mycket av handlingen. Det var en lågbudgetproduktion: hjältarnas rymdskepp hade tre mans besättning, skurken levde ihop med en talande dator.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
På tal om 60-tal...

Inte riktigt barnprogram längre, men kommer du ihåg en tysk SF-serie som hette Rymdpatrullen?
De flög omkring i ett stort tefatsformat rymdskepp vid namn Orion. Enligt brorsan slogs de mot utomjordingar som kallades 'frogs' och som såg ut som "människoformat flimmer" (hans beskrivning), men det är mer än jag minns.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En som jag verkligen saknar

Jag tror att den svenska titeln var "Sagor för stora barn", men originalet hette "The Storyteller". Det var Jim Henson som stod för produktionen. Serien hade en sminkad urgammal John Hurt som berättade gamla folksagor, fast inte Disneys snuttegulleversioner, utan snarare de äldre och råare varianterna. Den tände mitt intresse för sagor på motsvarande sätt som som Tolkien tände fantasy-intresset och Det var en gång... rymden tände SF-intresset. Så hur jag kunde glömma den bland saknade favoriter... tja, det kanske beror på att jag var typ hyfsat övre tonåring när den sändes.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Raumschiff Orion

Jag minns Rymdpatrullen, men jag fick inte se den. Den visades alltför sent på kvällen för barn enligt min mor, så det var bara min far som följde den. (Detta blev senare en serie kioskböcker som jag läste i början av 1970-talet.) Jag såg introt en gång och jag har ett vagt minne av ett diskformat rymdskepp som startade från en undervattensbas.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Gröna skepp

Gondica inspirerats lite av det (de Gröns Skeppen är tydligen baserade på Malströmmen, den elake överpiratens stora skepp, om du minns det).
Korrekt. Visionen av de Gröna skeppen kommer delvis därifrån, delvis från "rymdstationen" Pandemonium i The Grippining Hand av Pournelle & Niven.
 
Top