Nekromanti Barnprogram vi minns..

IYKK

Veteran
Joined
23 Jul 2004
Messages
29
Location
Lund
Rymd-Ted tror jag det heter, en teddybjörn som är ute i rymden och fipplar runt. (letar fortfarande efter ngt sådant att tanka hem = )
Det hette faktiskt Super-ted! Kanske blir lättare att hitta med rätt namn :p.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag är särskilt fascinerad av mina ytterligt luddiga minnesbilder av 'De gåtfulla guldstäderna', någon sorts japansk/fransk äventyrsanime om en gäng spanjacker, en inkaflicka och en överleverare från nåt slags Atlantis som questar runt i 1500-talets sydamerika. Jag har för mig att där fanns några askoola aliens (nej, de var olmeker, tydligen) som flög runt i nån sorts jättelik guldfågel, och en massa flummig inka-mystik förstås.
Jag skulle såå vilja se den igen, men allt jag hittat på nätet är ett filmklipp av ledmotivet.

Annars såg man väl det mesta som barn, men jag var alltid mer intresserad av tecknade albumserier än av tv. 'Duck Tales' var förstås alltid koolt, dock, och 'Smurfarna' och 'Bumbibjörnarna'.

'Scooby-Doo' och det mesta annat Hana-Barbera hade jag den goda smaken att ogilla redan som liten parvel, tyckte det var så fult tecknat och hatade de fula skratten, men 'Hajk' ger mig fortfarande ångestrysningar. Någon borde åtala Bengt Alsterlind för brott mot mänskligheten...

- Ymir, var sedan lite svag för Lillstrumpa och Syster Yster, men det talar vi inte mera om
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Jag är särskilt fascinerad av mina ytterligt luddiga minnesbilder av 'De gåtfulla guldstäderna',"

Jag såg den ofta, men i helt fel och slumpvis ordning, så jag fick aldrig något grepp om den, men den kändes storslagen i alla fall.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Vuxenprogram vi minns

Nog för att jag känner igen en hel del av det som andra minns, men när jag försöker minnas själv är det väldigt lite jag direkt associerar med att vara barn. Jag är född -71, så hela Disney-dags-biten av Disney är visserligen något jag uppskattar (tycker däremot de gamla sadistiska klassiker-kortfilmerna är dödstråkiga), men det kom liksom när jag var i övre tonåren, och det mesta förnippar jag med studentkorridorer. Jag minns inte ens när jag såg den andra serien med Bröderna Dahl (den med spektralsteinerne), men det var när den gick i repris, det var inte första gången den gick. Jag har bara väldigt vaga minnen av de elaka såssialistprogrammen som förmörkade Åkes barndom, knappt några alls. Jag minns att man tittade på Drutten och Gena och John Blund under barn-inslagen på de vuxnas "kaféprogram" som Kvällens Magasin, och där fanns väl en del av de där animerade polska grejerna, men jag minns inte hur de såg ut eller vad de handlade om.

I retrospekt måste jag ha MISSAT en massa barnprogram, fan vet vad jag gjorde istället!

Men jag minns att jag såg på vuxen-TV som barn (eller åtminstone i lägre tonåren)!
Automan, V, Shogun, Titta Han Flyger (The Greatest American Hero), Hulken, Lödder, uppföljaren Benson, familjen Addams, en massa deckare som Nattens Riddare (Knightrider), Par i Hjärter (Heart to Heart), Magnum och Columbo, Lilla Huset på Prärien (fast den kanske var för barn i alla fall?), Kampen om Colorado, Alias Smith & Jones (fast jag minns mest vad jag såg av repriser som vuxen), Ärliga Blå Ögon, Sinkadus, Enkelstötarna och Dubbelstötarna (varför har vi svenskar så många heist-historer?), I Vår Herres Hage, jag kunde till och med sitta med morsan och titta på Hem Till Gården.

Sedan fanns det ju en massa faktaprogram man tittade på; Ett Med och Mitt I Naturen (Arne vs Bisse är en fajt jag skulle vilaj se på celebrity deathmatch), Fönster Mot TV-Världen (där fick man se vilka konstiga TV-program dom hade i andra länder), Visst Nappar Det, Teknikmagasinet (eller vad det hette, det däör programmet med kugghjulen i vinjetten), Liv På Jorden med David Attenborough (i ett avsnitt hade dom till och med animatroniska dinosaurier, wow alltså!) och en lång rad andra otroligt mesiga men intressanta informationsprogram.

En sak som fortfarande hänger med är att jag är barnsligt förtjust i signaturmelodier. Det fanns ett sådant där typiskt faktaprogram som hette Kust och Hav och som var intressant för min farsa eftersom han var ex-sjöman, och jag tittade alltid på de första 45 sekunderna av det, för dom hade världens häftigaste sea shanty med koola animerade fiskar som signaturvinjett.

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Tårtan...

Jag minns bara enstaka episoder. Jag tycker mig minnas att jag tyckte serien var otäck, så jag såg sällan på den.

Detsamma gäller förresten också Doktor Krall (jodå, det vara samma personer som gjorde den), Ville, Valle och Viktor, Professor Drövels hemlighet och en massa andra TV-serier - jag tyckte ofta de var otäcka när vuxna tyckte de var jättebra TV. Dessutom hade jag en märklig egenhet: jag tyckte intensivt illa om löjliga och dumma vuxna som hade väldigt kloka och förnumstiga barn omkring sig. Det här var väldigt vanligt i banrprogram och är väl det fortfarande eftersom det antas tilltala de flesta barn, men jag gillade inte vuxna som inte var pålitliga auktoriteter. Freud vete varför...

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jason of Star Command

Jason and the Star Command: Jag såg den här SF-serien på mellanstadiet, och då var det det häftigaste som nånsin visats. Sen såg jag den igen för några år sedan på Sci-Fi. Det var inte alls bättre förr!
När jag gick i mellanstadiet skulle vi sätta upp små pjäser i klassen, och en av grupperna gjorde under inflytande av klassens största SF-fan en pjäs baserad på Jason. (Själv var jag med i något som var en sorts medley mellan Fem på äventyr och Scooby Doo, där en Skurk försöker skrämma bort folk med ett falskt sjöodjur; jag spelade sjöodjurets svans).

Jason tyckte jag, feg som jag var, nästan var lite kuslig, framförallt skurkens (vad hannuhette) slemmiga henchbeings. Men jag missade aldrig ett avsnitt om jag kunde undvika det!

Erik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vinjetter vi minns

"Det fanns ett sådant där typiskt faktaprogram som hette Kust och Hav och som var intressant för min farsa eftersom han var ex-sjöman, och jag tittade alltid på de första 45 sekunderna av det, för dom hade världens häftigaste sea shanty med koola animerade fiskar som signaturvinjett."

Heh. Den där minns jag.

Och intresset för vinjettlåtar delas även av mig, och har så småningom lett till ett allmänt filmmusiksamlande. Några favoritvinjetter är:

<ul type="square">[*]just den där shantyn. Kan nån hitta den så blir jag lycklig.
[*]Det gick en brittisk miniserie som hette Orions Bälte, som hade en gråmulen ballad i början, som lät som något som Clannad skulle kunna kläcka ur sig. Den är helt omöjlig att få tag på.
[*]Solgubben, ja han som visar när solen går upp och ner i landet.
[*]Anslagstavlan
[*]Walker's World och Globetrekker, två backpackerprogram på Discovery.
[*]Ett par av 4-nyheternas jinglar. Inte den nuvarande, dock.
[*]Rapports nuvarande.
[*]Vi i Femman. Den är fanimej en landsplåga, men den sitter fast.
[*]Boktipset. Den brukar till och med dyka upp här på forumet.
[*]Det gick ett program om kroppen, som hade en riktigt urspejsad vild rysk dans à la Tjajkovskij som vinjett.
[*]I princip alla Merrie Melodies och Looney Tunes (Daffy, Snurre och alla de där).[/list]
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Bumbibjörnarna och annat tecknat

Bumbibjörnarna - "Magic and mystery is part of their history." Bara den raden gör serien värd att se!
"Bumbibärssaften den magiska kraften och visst blir man stark om man dricker utav den..."

Jo, jag minns dem också... Jullovs- och sommarfrogrammen hade ofta tecknat och små knasiga kortfilmer som var värda att se, fast jag var ganska gammal när jag såg Bumbi-björnarna första gången.

Det måste ha funnits fler tecknade program när jag var liten, men i min minnesvärld förekom de bara under jul- och sommarlov. Det mesta var Hanna-Barbera... and now it comes back to me!
*Någon grej om tre spöken som hade ett hotell... hette de Spöka, Rassla och Rulla, måhända?
*Någon serie om en snäll häxa. Här är ett sådant där ögonblicksminne: hon träffar Rödluvan och hindrar henne från att göra något dumt, varpå en varg (var det i drag?) dyker upp och säger typ "HEJ! Lägg dig inte i! Hans och Greta är DINA, Rödluvan är MIN!".
*Stålmusen. Här är minnena VÄLDIGT dimmiga, så det msåte ha varit väldigt tidigt.
*Som den fegis jag var undvek jag ibland Scooby Doo, men minns ändå sådant som 3000-volts-spöket, en elak voodoo-doktor, och spöket av en sjökapten vars besättning bestod av sjömonster.
*Dubbeldäckarna (Wacky Races) har jag väldigt vaga minnen av, och dom störs av att jag hade ett seriealbum med dom.
*H-B hade en sorts skum Scooby Doo-kopia som hette Gnurglan (the New Shmoo Show) om en liten vit figur som kunde bytra skepnad.

Sist men inte minst: Har jag fel, men var inte en massa tecknat ODUBBAT på 70- och 80-talet?

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Vinjetter vi minns

Boktipset. Den brukar till och med dyka upp här på forumet.
Ninnanannaninnanan, anninannaninna...

Förutom Boktipset fanns det ett annat program som hette Läs en bok och hade en helspejsig sång... och ett tecknat intro där en flygande matta med en massa figurer flög ut ur en väska, tror jag det var.

När jag senare blev student brukade jag sätta mig ned framför the A-Team länge nog för att se och höra signaturen vid den gemensamma kassa TV-n i köket. Sedan gick jag. :gremsmirk:

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Bröderna Dahl

Sedan dök massor av bra barnprogram upp sedan jag hade börjat bli lite för gammal för dem - en del av dem kunde jag digga ändå, som Professor Drövel, men jag var typ 17 när den sändes
Jag vågade inte se den fösta av Bröderna Dahl-serierna när den kom. Jag såg något enstaka avsnitt och det var väldigt kusligt... tror jag.

Jag såg aldrig på Bröderna Dahl och spektralsteinerne när den kom första gången, men jag såg nästan alla avsnitt när den gick i repris... och rådiggade den.

Favoriten är ett av de nästan sista avsnitten: för den som missat plotten reser de tre bröderna Dahl, Gaus, Roms och Brummund, i tiden på jakt efter stora kristaller, spektralstenar, som av någon mysko anledning är utspridda över världshistorien. De landar hemma i Norge under andra världskriget, och möter sin far, som är en ung motståndsman. De hjälper honom att spränga ett tyskt supervapen i luften (Brummund klär ut sig till Hitler och infiltrerar den hemliga basen, men blir upptäckt under sin flykt eftersom han var tvungen att tejpa fast sprängladdningen med sin lösmustasch...) och på slutet säger Dahl Senior, ungefär: "Jag vet inte hur jag ska kunna tacka er, men om jag någon gång får tre söner ska jag döpa dem efter er - vad heter ni?" Naturligtvis måste de säga att de heter Gaus, Roms, och Brummund... :gremgrin:

Annars hinner de övertala en piratkapten att det är bättre att investera skatter än att gräva ned dem, lära indianer att dansa jenka, få rövaren Hood Robin att totalt byta taktik (och namn) och ta från de rika och ge till de fattiga istället för tvärt om, duellera de Tre Muskedundrena (Pathos, Rhodos och Lilla Vickevire), hitta Aladdins lampa, bli slavar hos en obestämd Farao och lösa en viktoriansk spökhistoria...

Erik
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Någon som minns?

När vi ändå har ämnet uppe så har jag en efterfrågan.
För en massa herrans år sen fick vi se en film i skolan (måste varit låg eller mellanstadiet). Filmen handlade om olika "grupper" eller "länder" som alla hade olika färger. Filmen utspelade sig i målnen trorojag. Själv handlingen var iaf att de olika färgerna som "dem gröna", "dem blå" och "dem röda" hamnade i konflikt och började kriga med varandra. Alla använde sig egen färg och vipps uppkom regnbågen.
Det låter skumt men är det någon som får en Deja Vu? Filmen kan hetat ngt med Färgkriget eller likande.

/Magnus, färggrann.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Aldrig hört talas om.. =/

Har aldrig hört tala som det du nämer, tyvärr. :gremcrazy:
Dock har jag några dramatiska minnen frpån när man vart tvungen att se filmer från Pogo Pedagog.. De filmerna var hemskt trista !!!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Men...

(nu gjorde jag en sökning på Jena och fick "inga resultat" som svar)

Minns ingen annan än jag Drutten och Jena? Jag hade tom dem som mjukisdjur. Störtsköna. Om ni någonsin får chansen att terrorisera Blaren på något konvent eller så, då tycker jag att ni skall be honom imitera Jena - han gör "Nähädu, Drutten!" klockrent.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Men...

"Minns ingen annan än jag Drutten och Jena?"

Jag minns den, men jag minns ingenting av den. Lite som Televinken, ungefär.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Men...

"nu gjorde jag en sökning på Jena och fick "inga resultat" som svar"

Det omnämns felstavat i den här tråden som Gena, vilket enligt den här sidan är originalnamnet på krokodilen.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Men...

Som Krille sa, så nämnde jag ju honom i förbifarten (med rysk stavning, vodka tavaritj sputnik da da).

-Du, Jena?
-Ja, Drutten?
-Varför heter du egentligen "Jena"?
-Jo, när jag var liten kunde inte min mamma säga s och t, så när hon skulle ropa på mig sa hon "Kom gena'!"
-Jaha. Du, Jena?
-Ja, Drutten?
-Vilken tur att hon inte sa "Komeengång!".
-Ja, för det heter min bror, och han var tvungen att flytta till Kina.

(gammal dålig imitations-sketch som framfördes på något scoutläger av nån av Nightowls ungar...)

Erik
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Klart att jag gör..

Jorå, har allt sett & kommer ihåh Drutten & Jena..
MMycket kul var de, åxå.. =)
 

IYKK

Veteran
Joined
23 Jul 2004
Messages
29
Location
Lund
Re: Vinjetter vi minns

"Förutom Boktipset fanns det ett annat program som hette Läs en bok och hade en helspejsig sång... och ett tecknat intro där en flygande matta med en massa figurer flög ut ur en väska, tror jag det var."

Den minns jag också, så den måste dom använt länge. Fast på min tid (född 84) hette det nog inte Läs en bok. Härligt vinjett.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Men...

Jena har tydligen stavats Gena för det mesta i Sverige.

Jag är något för ung för att ha sett Drutten och Gena, men min mormor hade några seriealbum från mitten av 1970-talet (med stillbilder ur den animerade tv-serien) som hette "Drutten och Jena". De är mycket underhållande.

För övrigt är jag fascinerad över hur en rysk tv-serie uppbyggd kring ordvitsar överlevde översättningen till svenska. "- Jena, kan inte du förklara hur man blir en sån där tågåkningsexpert? - Jodå, Drutten. Först måste man ta plats. - Då kan jag nog inte bli någon tågåkningsexpert, för jag tar ju inte lika stor plats som du..."

Dewil
 
Top