Bumbibjörnarna och annat tecknat
Bumbibjörnarna - "Magic and mystery is part of their history." Bara den raden gör serien värd att se!
"Bumbibärssaften den magiska kraften och visst blir man stark om man dricker utav den..."
Jo, jag minns dem också... Jullovs- och sommarfrogrammen hade ofta tecknat och små knasiga kortfilmer som var värda att se, fast jag var ganska gammal när jag såg Bumbi-björnarna första gången.
Det måste ha funnits fler tecknade program när jag var liten, men i min minnesvärld förekom de bara under jul- och sommarlov. Det mesta var Hanna-Barbera... and now it comes back to me!
*Någon grej om tre spöken som hade ett hotell... hette de Spöka, Rassla och Rulla, måhända?
*Någon serie om en snäll häxa. Här är ett sådant där ögonblicksminne: hon träffar Rödluvan och hindrar henne från att göra något dumt, varpå en varg (var det i drag?) dyker upp och säger typ "HEJ! Lägg dig inte i! Hans och Greta är DINA, Rödluvan är MIN!".
*Stålmusen. Här är minnena VÄLDIGT dimmiga, så det msåte ha varit väldigt tidigt.
*Som den fegis jag var undvek jag ibland Scooby Doo, men minns ändå sådant som 3000-volts-spöket, en elak voodoo-doktor, och spöket av en sjökapten vars besättning bestod av sjömonster.
*Dubbeldäckarna (Wacky Races) har jag väldigt vaga minnen av, och dom störs av att jag hade ett seriealbum med dom.
*H-B hade en sorts skum Scooby Doo-kopia som hette Gnurglan (the New Shmoo Show) om en liten vit figur som kunde bytra skepnad.
Sist men inte minst: Har jag fel, men var inte en massa tecknat ODUBBAT på 70- och 80-talet?
Erik