Varulv Bamse och hans vener - SLUT

Lite frustration fanns där ja 😅 där och då var varenda jävel ulv, och alla manipulerade, spelade dumma och sabbade för mig och jag hatade världen typ.
Den rundan undrade jag egentligen vad jag höll på med, kräktes mest inombords för mina slingrande skitposter till dig Anth…
(Se mig som nån karikatyr skurk i en b-film…)
Skamligt.
Sorry.

@Big Mama
Vad var det för snestegskommentar om att det inte var en riktig bild från min svampplockning jag skulle påstå mig lägga upp egentligen?
Du såg ju i familje-gruppen att jag var ute i Dalaskogarna och plocka svamp så det stämde ju faktiskt.
Varför som bybo påstå att det var ljug från min sida?

Ang minimalistiska upplägg...

Ett avskalat lir som detta har förstås ont om inbyggda verktyg att jaga ulv med. Inga naturliga samtalsämnen. Så det kanske lättare blir så att man hakar upp sig på spelstil och andra mer personliga grejer. Specialregler och regelbärande fluff kan agera som en krockkudde mellan spelarna. Här fanns det inget sånt. Varulvsspel går liksom ut på att beskylla varandra för saker. Och när man inte kan beskylla nån för att tex ha röstat ulvigt eller för att ha claimat ett suspekt karaktärsnamn eller andra "crunchiga" saker, så finns det väl bara "vad har du gjort för byn" kvar. Och då är man rätt nära gränsen för att beskylla varandra för att spela dåligt, spelförstörande eller att helt sonika ifrågasätta sina medspelaren intelligens. Den gränsen gick vi över ett par gången i det här partiet och så vill vi ju inte ha det.

Även om man BÖR/SKA ta allt som skrivs i speltråden som en del av spelet, så blir det förstås svårare att göra ju längre in i den personliga sfären anklagelserna kommer.

Så ja, vi ska nog hålla oss närmare våra knäppa, regel/flufftunga lir i framtiden.

Apropå spelmekaniken med ett Vanilla-upplägg:
Min (tror jag) typ första post där jag faktiskt ärligt frågar alla om hur vi ska spela kvarstår.
Fick nog bara anklagelser om att vara okonstruktiv av Anthrox men den var faktiskt ärligt ställd.

Vad ska vi egentligen göra: Basse körde sin stil och Fjodde sin stil och vissa hade mer tid att spela än andra (födelsedag/jobb) osv
Ulv som bybo = samma lika…

Det finns liksom inget för bybor att försöka lösa och ulvar att sabotera utan att det märks…

Var väl egentligen bara att låta powerrollerna göra sitt jobb?

Vad missar jag här?

Apropå spelmekaniken med ett Vanilla-upplägg:
Min (tror jag) typ första post där jag faktiskt ärligt frågar alla om hur vi ska spela kvarstår.
Fick nog bara anklagelser om att vara okonstruktiv av Anthrox men den var faktiskt ärligt ställd.

Vad ska vi egentligen göra: Basse körde sin stil och Fjodde sin stil och vissa hade mer tid att spela än andra (födelsedag/jobb) osv
Ulv som bybo = samma lika…

Det finns liksom inget för bybor att försöka lösa och ulvar att sabotera utan att det märks…

Var väl egentligen bara att låta powerrollerna göra sitt jobb?

Vad missar jag här?
Min vision var ju att byn skulle fokusera på röstanalys och sånt coolt, men fejksiandet gjorde ju att både runda 2&3 gav absolut nada för byn. Så absolut, det fanns inte många trådar att nysta i.

Desto mer imponerande egentligen att byn ändå lyckades ro hem det hela.

Min vision var ju att byn skulle fokusera på röstanalys och sånt coolt, men fejksiandet gjorde ju att både runda 2&3 gav absolut nada för byn. Så absolut, det fanns inte många trådar att nysta i.

Desto mer imponerande egentligen att byn ändå lyckades ro hem det hela.
Vi hade ju röstanalys från R1, det räcker ju gott och väl!

@Big Mama
Vad var det för snestegskommentar om att det inte var en riktig bild från min svampplockning jag skulle påstå mig lägga upp egentligen?
Du såg ju i familje-gruppen att jag var ute i Dalaskogarna och plocka svamp så det stämde ju faktiskt.
Varför som bybo påstå att det var ljug från min sida?
Jag förstod heeela tiden att du var Ulv! Eller så var det bara lite hederligt syskonbråk.

Och hörrni! Äntligen byvinst! Den har suttit långt inne.

@Big Mama och @Anthrox ska ha creddet för att byn lyckades lösa det med vanligt jävla varulvsspel på slutet. Stort!

Extra guldstjärna till Basse som kämpade i R2, och grävde på Sysp.

---

Själv var jag... vettig, men i slutändan helt meningslös. I det här spelet ville jag testa en mer lugn och sansad spelstil istället för min vanliga gå-påiga och lite sliriga bybostil. Tyckte det funkade rätt bra: jag höll huvudet kallt och hade ganska hög verkshöjd per inlägg i R1, och gjorde egentligen rimliga analyser i R2 (sen var ju premissen - att Basse var ond och Häger god - helt felaktig, vilket gjorde hela analysen meningslös, men men...)

---

Kul spel, kul med VJVS och tjusiga startinlägg. Coolt ulv-stunt av Häger och stort drama i slutet. Mycket fint spel!

Lite frustration fanns där ja 😅 där och då var varenda jävel ulv, och alla manipulerade, spelade dumma och sabbade för mig och jag hatade världen typ.
Ber om ursäkt för att du var kvar i spel där. Jag argumenterade för att nattmörda dig R2 eftersom @Basenanji var så tydlig med att @Vimes var min ulvkollega.

Och om det är något plåster på såren så la jag faktiskt på riktigt 1 timme på att räkna omnämnanden och lajks i Basses poster R1 så jag kunde göra en snygg matris OCH SÅ VAR HAN ÄNDÅ INTE ULV?!?

❤️
(herregud vad jag inte tyar med Häger om han är ulv nu, men nä)

Ja, jag tyckte att det var så oerhört uppenbart att Hägern gjorde ett stunt och utgick naivt från att byn skulle fatta det till slut. Så när Vimes försvarade Hägern hårt blrv jag övertygad om stt Vimes var ulv.

TACK @Brynolf för jättefint spel med oerhört roligt fluff!

Bra jobbat bynorna, MVP till @Big Mama och @Anthrox !

Ulvarna var bra, inte minst @Hägerstrand men också @Sidd kämpade bra. Synd att livet kom emellan för @Sysp vars deltagande nog hade gjort det här till ett helt annat spel.

Däremot är jag så här i efterhsnd tveksam till att falsksia en bybo och tror att ulvlaget lite bjöd in byn till en seger där. Om den strategin ska användas får nog ulvarna rikta in sig på vassare bybor än undertecknad.

Tråkigt med samtalsklimat som får deltagare att hoppa av förstås — santidigt vill jag nog se spelet som en övning i att skriva och läsa kritiskt. Allt är spel och en syrlig post bör förstås som ett exempel på hur spelet framkallar och bjuder in till retorik. Man kan välja att använda den förstås, eller att låta bli, vilket jag tycker är en av charmen med spelet. Inget bör tas personligt just eftersom allt som skrivs är en del av spelet. Däremot kan det vara en intressant fråga hur en varulvsspelare (oavsett fraktion) bäst formulerar sig? Finns det kanske en särskild poäng i att försöka formulera sig vänligt och att försöka låta bli att dras med när man blir provocerad?

Sedan är det klurigt med lågflygeri tycker jag. Jag har verkligen förståelse för att vi har olika möjligheter och lust att delta, men vi såg väl i det här partiet hur lite byn och ulvarna kunde göra när tempot sjönk? Och hur svårt det blir att spela när det inte finns någon interaktion att ta ställning till? Jag har ingen lösning på det här men hoppas att framtida spel är så intressanta och roliga att delta i att alla också vill göra det, även om annat viktigt äger rum. Jag vill slå ett slag för korta, effektiva poster:

• Idag har jag fullt upp och kan bara skriva litegrand. Jag gissar att X är ulv därför att Y.

• Såg era frågor men hinner inte svara nu. I korthet tycker jag att [X]

• Jag röstade på Y för att jag såg denne som mest misstänkt, mest grundad på magkänsla.

(Typ, ni kan säkert komma på bättre exempel)

I övrigt: tack alla spelare och spelskapare för detta spel!

Last edited:
Just det, att mörda Vimes var ett misstag i ulvagrytet. Basses jobb att rödsmeta honom hade nog besparat er mycket slit. Men ni fick bestämt för er att Vimes var siaren, så då fick det bli han.
Ja i efterhand så…

I spel där i R2 så tyckte vi Vimes var så jäkla på Basse att vi trodde han visste mer och bara överdrev (+lågflygar födelsedag i R1???): ergo kan vara Siaren.

Att Basse tok-käbbade emot mot Vimes å satte ulv-stämpel pån trodde jag bara var försök till dimridå.
Skål för den vinmuggen🍷

Stridens hetta😝

Tråkigt med samtalsklimat som får deltagare att hoppa av förstås — santidigt vill jag nog se spelet som en övning i att skriva och läsa kritiskt. Allt är spel och en syrlig post bör förstås som ett exempel på hur spelet framkallar och bjuder in till retorik. Man kan välja att använda den förstås, eller att låta bli, vilket jag tycker är en av charmen med spelet. Inget bör tas personligt just eftersom allt som skrivs är en del av spelet. Däremot kan det vara en intressant fråga hur en varulvsspelare (oavsett fraktion) bäst formulerar sig? Finns det kanske en särskild poäng i att försöka formulera sig vänligt och att försöka låta bli att dras med när man blir provocerad?
Jag tror tonen och stämningen blir lättare om man håller sig in-game så långt det går. Att förstärka ett argument med ett "sånt här gör mig ärligt upprörd" eller dylikt är att bryta mot den fjärde väggen i lika hög grad som att säga "du är ju inge smart alls".

Back