Nekromanti Bästa svenska rollspelet någonsin?

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Måns;n263087 said:
Inte alls. Jag tycker nostalgi är ett rimligt argument. Jag ser inte nostalgi som frikopplat från kvalitet, men däremot att man är nöjd och inte ser något behov av att söka nytt.

Och som sagt finns det många andra värden som förstärks med ålder.
Jag menade inte heller nostalgi som något försämrande, bara en förklaring. Jag röstade själv på mitt första stora spel, antagligen eftersom det blev spelat mest och investerat mest tid i under en formativ ungdom. Sånt brukar sätta djupa spår. Sen har givetvis de äldre spelen en fördel i att det finns mer material publicerat medans de nyare har nyhetens behag och moderna spelsystem.

Det finns ju inget objektivt allmänt svar på vilket spel som är bäst, men säkert flera anledningar till varför man speciellt faller för vissa. En sådan punkt tror jag är när man exponeras för det i sitt liv.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Skarpskytten said:
Varken ursprungs-Mutant eller någon av Riotminds Drakar-utgåvor har fått en enda röst. Varför?
Den första gigantiska kampanj jag spelade var Snösaga till Trudvang och hade otroligt roligt med den. Genom hela gymnasiet spelade vi mängder med Trudvangs olika utgåvor och hade hur kul som helst av världen. Så där finns en stor nostalgivurm för mig att gilla Trudvang.

MEN!

Jag har mer och mer rannsakat mig själv och kommit fram till att nostalgi är av ondo i de här sammanhangen. Jag skulle ALDRIG sätta DoD6: Expert i händerna på en nybörjare för att få dem att börja spela. Systemet är otroligt krångligt, texten är på många ställen träiga, att hitta specifik info i böckerna är hart när omöjligt i många stycken och så vidare. Det enda som är heltigenom bra (och det är riktigt, riktigt bra) är Riots art direction. Bilderna är fantastiska, raktigenom. Men att faktiskt spela? Njae... Jag köpte specifikt Hjältarnas Tid för att ta mig igenom Vildhjarta/Snösaga med min nya grupp någon gång. Att sätta sig in i Trudvangs system (i plural) bara för att få tillgång till världen känns inte bra.

Skulle jag ge något fantasy till en nybörjare är det nog HT där med. Också fantastisk art direction, men så otroligt mycket lättillgängligare, mer välskrivet och det är inga problem att konvertera det som är bra med andra äventyr till det systemet.

Till skillnad från Paal tror jag att nostalgi är försämrande. Jag kan inte se hur någon objektivt kan tycka att Chronopia är ett bra spel. Men med nostalgins rosenskimrande glasögon kan man lätt luras till det. Jag själv älskar världen, men mer för dess potential och hur kul jag själv haft där i mina tidiga stapplande steg i rollspelsvärlden. Men när jag läser det idag, eller går igenom kvaliteten av illustrationerna är det ju bara världsbeskrivningskapitlet som är genuint riktigt bra. Systemet, introkapitlen och allt annat är uselt nästan rakt igenom. Jag skulle till och med säga värre än uselt eftersom många av de coolaste idéerna i världen inte fångas upp av systemet. Men nostalgin gör att jag kan se förbi allt det där. Därför röstade jag inte på Chronopia i tråden utan Eon IV, som jag ser som ett objektivt genomtänkt och väl hantverkat spel. Och som jag gillar otroligt mycket.

Som jag ser det ger nostalgin mig en snabb väg till "Den Bra Rollspelsupplevelsen". Men sätter jag samma material i nävarna på någon annan utan nostalgisk koppling är det mycket troligt att det istället blir en dålig dito. Lite tinget i sig, tinget för mig kan man säga. Jag säger att HT är ett bra spel i sig, men Chronopia är ett bra spel för mig. Det är bättre att använda sånt som är bra ting i sig om du inte är hundra på att alla andra vid spelbordet har samma nostalgi som du.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Utan nostalgirensning hade jag röstat på Expert Drakar och Demoner. En grymt bra produkt som lyfte DoD till nya höjder och som jag har haft väldigt kul med. När jag fick hem mina gamla rollspelsprylar längtade jag verkligen efter att introducera familjen för EDD.

Men tidsandans regel- och tabellfetischism gjorde det helt omöjligt. På 80-talet fyllde jag på med ännu fler tabeller och regler för nästan allt. Nu vill jag hellre ha ett ganska avskalat system. Tabeller för att slå fram bordens form på värdshuset är helt uteslutet nu.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Henke;n263024 said:
När Eon, Chronopia och Mutant Chronicles får höga poäng i denna omröstning så försöker jag därför begripa om något av spelen skulle vara intressanta för mig, men regelmässigt verkar verkar alla fokusera på simulation och ingen har pekat på något fantastiskt äventyrsmaterial som går att köpa. Med andra ord finns det alltså bara setting kvar som skulle kunna göra just mig intresserad. Eller har jag missuppfattat?
Eon har bra regler (lite detaljerade men kan lätt välja bort många av excesserna och har kvar ett bra grund system)

Eon har en delvis mycket bra värld, dem lite mer schablonartade delarna jobbas ständigt bort i och med nya världsmoduler och expansioner.

Eon har en enorm värld med massa material - perfekt för spelare och spelledare som inte vill knåpa ihop en massa själv

Eon har utmärkta äventyr och kampanjer

Eon har ett utmärkt system för att skapa rollpersoner

Jag börja spela Eon först i dem sena tonåren, så jag har egentligen inte mycket nostalgi för spelet, det är helt enkelt bara väldigt bra.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Fiktionslek;n263092 said:
Vi pratar ev. förbi varandra. Med nostalgiargumentet menar jag typ:

”Jag röstar på MC.”
”Ok, du är nostalgisk, för det är ju inget bra spel.”

Alltså jag menar att det är ett argument mot resultatet i tråden och mot folks röster. Det du säger om att vara nöjd och inte söka nytt tycker jag inte är nostalgiskt. Då är man nöjd med de kvaliteter spelet har, och blickar liksom inte tillbaka på något med vaselin på linsen.

Hur som helst, för min del, tycker jag det är mycket intressantare att tvinga sig att leta efter bra kvaliteter i äldre spel när folk lyfter fram de spelen, istället för att tänka att rösten nog skulle hamnat någon annanstans om man tog bort folks barndomslängtan, doften av bullar medan man spelar Mutant 1 och så vidare :).

Hälsar

Christian

Ja, vi talar förbi varandra. Jag menade inte alls nostalgi på det sättet. Jag använde ordet slarvigt, men inte för att ogiltigförklara någons röst. Jag tror att det finns väldigt många vettiga sätt att bedöma "sveriges bästa spel" på. Min röst var ett försök att analysera ett spels olika delar och leta efter det spel som ligger bäst till i samtliga kategorier. Ett annat sätt är att välja spel utifrån hur mycket kul det har genererat runt spelbordet. Personligen tyckte jag att det var lite orättvist eftersom det spel man spelat mest sannolikt skulle vinna, samtidigt är det ju oerhört rättvist, eftersom ett spels uppgift är att generera kul runt spelbordet. Därför, äldre populära spel kommer att vinna. Vi skulle inte ens behöva något omröstning (även om jag är lite förvånad över Kults många röster). Men att Eon, DoD och MUA skulle ligga bland topp 5 hade nog de flesta kunna förutspå. Och att övriga platser skulle innehas av gamla Ä-spelsalster är inte alls förvånande.

Nu ska det här inte tolkas som att jag tror att detta är folks enda motivering, utan bara tanken bakom "nostalgifaktorn". Och där får jag skamset erkänna att jag tog för givet att många inte längre spelar dessa spel (bortsett från Eon). Jag tror inte att jag har helt fel i det antagandet, men kanske inte så rätt som jag trodde. Oavsett vilket så är det faktiskt intet jag vet något om :)
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Det finns två svenska spel som jag återkommer till, gång efter gång: Medan världen går under och Svart av kval, vit av lust. De är bägge fantastiskt solida, levererar alltid bra berättelser, går att spela med vem som helst och är några av få spel som jag spelar utan att husregla. Vilket av dessa ska jag ge min röst? Tja. SaKVaL är mer spelarberoende, men det har också gett mig några av mitt livs bästa spelsessioner. Så jag lägger min röst på Svart av kval, vit av lust.

(Honorable mention till Svavelvinter, som jag skulle sätta högst upp vad gäller kommersiella spel. Mycket fint, men tyvärr lite obeslutsam design.)
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Tant Ragnar;n262999 said:
Visst, men samma tråd tyder också på att Chronopia är ett bättre spel än Svavelvinter, Symbaroum och Tales from the loop ;)
Jag ser öht inte problemet eller felet i det ;)

Chronopia är alla sorter av coolhet!

Cog.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Bästa spelAntal
Eon 413
Kult8
Mutant Undergångens arvtagare6
Drakar och Demoner 1984/19875
Mutant 20894
Mutant Chronicles4
Drakar och Demoner Chronopia3
Drakar och Demoner Expert3
Järn2
Mutant År noll2
Noir2
Svavelvinter2
Svärd & Svartkonst2
Svart av kval vit av lust2
Fantasy!1
Gemini1
Medan världen går under1
Oktoberlandet1
QuestCore1
Symbaroum1
Trollvinter1
Wastelands1
Western 31
Värmedöd1
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
cogitare;n263250 said:
Jag ser öht inte problemet eller felet i det ;)

Chronopia är alla sorter av coolhet!

Cog.
Ja, JAG håller ju helt och hållet med om det! Jag var en av de tre som röstade på Chronopia i den här tråden.

Tittar man på Facebook-omröstningen så tror jag att Chronopia har två röster av ungefär 450 just nu, och en av dem är min...
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Tant Ragnar;n263263 said:
Ja, JAG håller ju helt och hållet med om det! Jag var en av de tre som röstade på Chronopia i den här tråden.
Tittar man på Facebook-omröstningen så tror jag att Chronopia har två röster av ungefär 450 just nu, och en av dem är min...
Haha, du har mitt fulla stöd. Mer Chronopia till folket :D

Cog.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
För oss som inte använder facebook -- hur ser det ut i den omröstningen?

Undrar en nyfiken

Christian
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Det får man inte reda på förrän det är slut, RedMoon håller i taktpinnen. Många fler röster, tyvärr mycket ospecat DoD eller Mutant (av någon anledning tror jag att många av de som bara skriver Mutant faktiskt menar Mutant ver. -84, men jag kan ha fel), annars väl ganska lik vår här.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Bifur;n263282 said:
av någon anledning tror jag att många av de som bara skriver Mutant faktiskt menar Mutant ver. -84, men jag kan ha fel)
Som jag ser det finns det ju bara ett spel som heter just "Mutant". Resten har kanske Mutant som en del av titeln, men de heter längre saker som Mutant: Undergångens arvtagare, eller Mutant Chronicles.

Precis som att Hellraiser 2 är Hellraiser 2, vilket inte är samma sak som Hellraiser.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Fiktionslek;n263280 said:
För oss som inte använder facebook -- hur ser det ut i den omröstningen?

Undrar en nyfiken

Christian
Många fler röster på Symbaroum :)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Rymdhamster;n263292 said:
Som jag ser det finns det ju bara ett spel som heter just "Mutant". Resten har kanske Mutant som en del av titeln, men de heter längre saker som Mutant: Undergångens arvtagare, eller Mutant Chronicles.

Precis som att Hellraiser 2 är Hellraiser 2, vilket inte är samma sak som Hellraiser.

Fast Mutant (1984) och Mutant (1989) är lätt att bli förvirrad av. Därav alla alternativa namn som Nya Mutant, Svarta lådan Mutant, Mutant 2089 och Cyber-Mutant.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Jag har lite snabbt gjort en textsök på Facebook-tråden för att se hur folk har röstat. Notera att jag bara gjort en sökning på en textsträng på min mobil, så den kan vara missvisande.

Det sagt, av 465 poster får jag följande antal träffar:
57 kult
29 eon
95 mutant
37 91 (för att plocka dod 91)
16 Symbaroum
7 western
52 expert
4 Trudvang
3 Chronopia
5 Chronicels
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Tant Ragnar;n263313 said:
Jag har lite snabbt gjort en textsök på Facebook-tråden för att se hur folk har röstat. Notera att jag bara gjort en sökning på en textsträng på min mobil, så den kan vara missvisande.

Det sagt, av 465 poster får jag följande antal träffar:
57 kult
29 eon
95 mutant
37 91 (för att plocka dod 91)
16 Symbaroum
7 western
52 expert
4 Trudvang
3 Chronopia
5 Chronicels
5 järn
3 svavelvinter
 
Top