Nekromanti Bästa svenska rollspelet någonsin?

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Hedersomnämndande: Ur varselklotet.

För att det är hejdlöst snyggt. För att det är en oerhört fokuserat och sammanhållet. För det geniala i att gå från en konstbokt till ett spel, när vi vet hur viktiga illustrationer är för spelkänsla.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Charmigast spel skulle jag säga är Trollvinter. Kul setting, och vansinnigt söta illustrationer. Regelsystemet var dock lite meckigt om jag minns rätt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
(Parentetiskt är det rätt kul att se Mutant Chronicles bland toppnamnen i en sån här lista, även om jag tänker mig att spelet nog halkar ner vad det lider. Får mig att tänka på en gammal Rosenius-strip, som just visade något slags dystopisk rollspelsframtid där grognards såg tillbaks på den gamla goda tiden med Mutant Chronicles och Chronopia... Tyvärr verkar rollspel.com som hade något slags arkiv ligga nere, så jag kan inte hitta något att bildlänka...)

EDIT: The power of the Wayback Machine!

 

Attachments

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
hakanlo;n261680 said:
Hedersomnämndande: Ur varselklotet.

För att det är hejdlöst snyggt. För att det är en oerhört fokuserat och sammanhållet. För det geniala i att gå från en konstbokt till ett spel, när vi vet hur viktiga illustrationer är för spelkänsla.
Jag var lite besviken på Ur varselklotet. Jag tycker inte att spelet riktigt synkar med Stålenhags bilder. Visst, det är vansinnigt snygg och välgjort, men jag kliver inte in i bilderna på det sätt jag hade hoppats. Men det är OT, och jag har hissat Fria Ligan så mycket att jag kan kosta på mig en liten diss :)
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jaha, så jag är tvungen att motivera min röst på Chronopia... det var det djävligaste! Men har en sagt A får en väl säga B.

Chronopia tog trötta gamla DoD till en helt ny plats (bokstavligen talat).

I stället för en tramsig gammal lapptäckes-värld så handlar spelet om en jättetuff lapptäckes-stad. I stället för bredsvärd och riddare så handlar spelet om sågtandade Chronosklingor och strutsryttare. Vem vill spela något från magiboxen när Chronopia erbjuder Tidsmagiker, Spindelmästare och Häxbaroner? Varför ska Goblin, Orch och Rese vara namnlösa skurkar när de i stället kan vara din blodsbroder, kollega eller boss? Vem är rädd för drakar när Demonstaden skymtar bakom Silvertopp? Hur djävla säker känner du dig med Hängivna predikanter på ditt torg och din systers naiva fascination för de stiliga blodskultisterna?

Varför skicka en vaniljig lönnmördare mot din forna kompanjon när du kan skicka en Skuggmästare? Borde inte alla skaffa nekrologiska implantat? Var inte Alver goda? serverar de Alv på det här värdshuset? Är mitt tjuvgille verkligen jagat av en Batman beväpnad med tvåhandssvärd?

Cronopia är ett frågornas spel...

Dessutom tog det och gav rollpersonerna en viss kompetens från start.



Mutant UA, Mutant Chronicles, Kult, Svärd och Svartkonst, Wastelands, Svart av kval..., Nerver av stål, Äventyr och Blood and Bronze är även de värda att nämna, samt alla andra jag glömmer.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
slanfan;n261694 said:
Jaha, så jag är tvungen att motivera min röst på Chronopia... det var det djävligaste! Men har en sagt A får en väl säga B.

Chronopia tog trötta gamla DoD till en helt ny plats (bokstavligen talat).

I stället för en tramsig gammal lapptäckes-värld så handlar spelet om en jättetuff lapptäckes-stad. I stället för bredsvärd och riddare så handlar spelet om sågtandade Chronosklingor och strutsryttare. Vem vill spela något från magiboxen när Chronopia erbjuder Tidsmagiker, Spindelmästare och Häxbaroner? Varför ska Goblin, Orch och Rese vara namnlösa skurkar när de i stället kan vara din blodsbroder, kollega eller boss? Vem är rädd för drakar när Demonstaden skymtar bakom Silvertopp? Hur djävla säker känner du dig med Hängivna predikanter på ditt torg och din systers naiva fascination för de stiliga blodskultisterna?

Varför skicka en vaniljig lönnmördare mot din forna kompanjon när du kan skicka en Skuggmästare? Borde inte alla skaffa nekrologiska implantat? Var inte Alver goda? serverar de Alv på det här värdshuset? Är mitt tjuvgille verkligen jagat av en Batman beväpnad med tvåhandssvärd?

Cronopia är ett frågornas spel...

Dessutom tog det och gav rollpersonerna en viss kompetens från start.



Mutant UA, Mutant Chronicles, Kult, Svärd och Svartkonst, Wastelands, Svart av kval..., Nerver av stål, Äventyr och Blood and Bronze är även de värda att nämna, samt alla andra jag glömmer.
Väl sagt! Jag håller helt med och lägger ytterligare en röst på drakar och demoner Chronopia.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
slanfan;n261694 said:
Jaha, så jag är tvungen att motivera min röst på Chronopia... det var det djävligaste! Men har en sagt A får en väl säga B.

Chronopia tog trötta gamla DoD till en helt ny plats (bokstavligen talat).

I stället för en tramsig gammal lapptäckes-värld så handlar spelet om en jättetuff lapptäckes-stad. I stället för bredsvärd och riddare så handlar spelet om sågtandade Chronosklingor och strutsryttare. Vem vill spela något från magiboxen när Chronopia erbjuder Tidsmagiker, Spindelmästare och Häxbaroner? Varför ska Goblin, Orch och Rese vara namnlösa skurkar när de i stället kan vara din blodsbroder, kollega eller boss? Vem är rädd för drakar när Demonstaden skymtar bakom Silvertopp? Hur djävla säker känner du dig med Hängivna predikanter på ditt torg och din systers naiva fascination för de stiliga blodskultisterna?

Varför skicka en vaniljig lönnmördare mot din forna kompanjon när du kan skicka en Skuggmästare? Borde inte alla skaffa nekrologiska implantat? Var inte Alver goda? serverar de Alv på det här värdshuset? Är mitt tjuvgille verkligen jagat av en Batman beväpnad med tvåhandssvärd?

Cronopia är ett frågornas spel...
Alltså... Det här gör ju mig otroligt sugen på att plocka upp Chronopia igen och dra igång en grupp. Å andra sidan skällde vi ut systemet efter noter förra gången vi körde. Men nu har jag ju tillgång till andra, bättre system som man kan ympa in och behålla världen... Jag tror jag har ett projekt på gång.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Hade jag inte varit så oerhört ödmjuk så hade jag sagt Noir men nu säger jag istället Kult.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Bäst nittiotal: Kult
Bäst äventyrsvärld: Chronopia
Bästa spelupplägg och regelstöd för detta: Mutant: År Noll
Bästa indie som aldrig blev klart: Världens höst
Bäst kombination av illustrationer och upplägg: Ur varselklotet
(Hedersomnämnanden: Bästa skog: DoD6; bästa kampanj: Den femte konfluxen)

Och eftersom jag nog ändå värdesätter spelupplägg och regler högst får jag för tillfället välja Mutant: År Noll, men det varierar en hel del beroende på humör.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Förvånar väl ingen att jag säger Eon IV. Det är inte snyggast (det är Western IV och Oktoberlandet), men det har den överlägset bästa settingen, det överlägset bästa regelsystemet, de bästa slumptabellerna, och top tier-textkvalitét. Eon IV är fantastiskt, en utgåva av Eon som fokuserar stenhårt på precis vad Eon vill vara, det vill säga gritty high fantasy-dockskåps-culture gaming par excellence, och det blir bara bättre för varje ny bok som släpps.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Bifur;n261665 said:
Bästa spel

Fortfarande många spridda svar.
Jag är inte förvånad. Multipla trådar både här och på facebook (och Fenix omröstningar, för den delen) har starkt pekat på hur balkaniserat rollspelssverige är. Något som ens vagt liknar ett konsensus om vilket spel som är bäst lär aldrig gå att få fram.

Däremot kan vi få fram hyfsat solida uppskattningar av vilka spel som är -populärast-. Där har vi en hel del omröstningar, frågeformulär, crowdfunding-data och allmänna observationer att luta oss på.
 

frulling

Veteran
Joined
4 Sep 2006
Messages
123
Location
Falun
Jag säger eon4, att spelleda har aldrig varit så tacksamt tack vare en enorm värld med massa inspirerande material sedan tidigare(såklart av varierande kvalitet) och ett regelsystem som gör det lätt för mig som spelledare att driva historien framåt samtidigt som stridssystem är komplext och dödligt nog för att få spelare att tänkte till innan de löser alla problem med våld. Att regelsystemet även täcker sociala och psykiska delar gör mig bara mer nöjd. Systemet gör det lättare att få till bra och roligt spel. Det är roligt att få fokus för sina karaktärsdrag och göra karaktärer med tabeller.
Är det vackert? jag gillar i alla fall stilen även om jag är notoriskt dåligt på att bedöma sådant.
Jag har i dagens läge haft nöjet att spelleda över 200 spelsektioner i systemet och jag älskar det fortfarande. Så ni som gjort Eon, här finns i alla fall en fanboy.(och snart Damarisk greve)
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
Noir! Kul regelsystem som gör eldstriderna roliga samt en spelvärld rik på uppslag och stämning. Vi har verkligen haft så skoj med Noir och därför är det bäst i min bok.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Noir hade kunnat knipa första platsen om det var bara för regelsystemet och settingen på själva ytan. Går man in i settingen på djupet så faller den mot Eon IV, som tog typ allt som var mindre bra med de tidigare utgåvorna och slängde det åt helvete utan det minsta ånger.

Vi snackar smidiga, kreativa regler, vi snackar skitbra karaktärsgenerering, vi snackar intressant spelvärld med intressanta och unika platser/folk att spela, vi snackar regelstöd för att spela allt från drängar i Drunok till intrigrerande politiker och handelsmän i Jargien.

Men var är min magibok? Ymir, rappa på för fanken.
Och jag vill ha regler för att lira vampyrer/vampyrkultister också.

EDIT: Fet honorable mention till Mutant: År noll samt Elysium, som båda är riktigt bra.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Skulle vara intressant om röstningen kunde viktas utifrån referensram (hur många spel har man läst/spelat).
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Haft jätteroligt med både DoD, mutant och kult men regelmässigt r de inte mycket att ha. Har inte spelat Mutant år 0 eller några moderna svenska spel. Världen till Eon är ju maffig men systemet är krångligt.
Kan man säga MÅ0 utan att ha spelat det?
Regelmässigt tycker jag naturligtvis mitt eget QuestCore är bäst fast det saknas fortfarande settings etc.

Det blir QuestCore som Regler och Mundana som Setting.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Henke;n261781 said:
Skulle vara intressant om röstningen kunde viktas utifrån referensram (hur många spel har man läst/spelat).
Jag misstänker att den skulle visa att många har spelat tidiga Drakar ovh tidiga Mutant, men ingen tycker de är bäst.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Finns många bra M:UA med den snygga världen och fina kampanjen, men taskiga regler , Eon för att vi alltid haft grymma kampanjer där , men har haft svårt för reglerna, framför allt för karaktärsskapande. Mutant år Noll för att arken är fantastisk. EDD för att det var mitt första spel och det som fick mig att verkligen fastna i Hobbyn. Western IV för att det är snyggt, men lite för mycket regler ibland.

Hmm Om jag måste rösta på ett får det bli Eon IV som förbättrade ett spel som jag redan gillade och skalade bort de sämsta delarna, har fortfarande inte spelat en tråkig kampanj där, och vi har kört från grottkräl till storpolitik.
 
Top