Bästa svenska omslaget?

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Efter att ha kollat alla (?) omslag mellan 82 och 2016 på http://www.rollforfumble.com/svenskarollspel/ så har jag inte hittat något omslag som är bäst. Det finns många bra, men alltså inget som står ut extra bland de som är bra.

För den kanske kommande grafiske designern/art directorn för ett kommande svenskt rollspel så kan jag säga att jag ogillar när jag känner igen bilderna från andra ursprungsprodukter som med DoD och Eon där man hittar Elric och gamla Dragonosmlag. Eller omslag som inte alls rimmar med hur det verkligen verkar som att världen är som en del Khelataaromslag. Omslag som hämtar design från kvällstidningar som Cyber-Mutant känns bara tråkiga. Omslag som inte är bättre än nåt jag själv kan åstadkomma känns billiga.
 

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
114
Location
Malmö
Den här frågan är uppe i fb-gruppen Spelnörd också. Jag säger samma sak här som där: Dimön. Fler monokroma collage med landskapsvyer, bekymrade äventyrare i närbild, både subtila och brutala monster och typ djungeldödskallar!

1615127792560.png
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Den pixliga loggan är ju nästan lika pinsam som felstavningen på Mutant-framsidan som @chrull presenterade.

EDIT: Och vad är grejen med att använda kapitäler förutom på 'f':et i "of"?
Ok, BILDEN jag lade upp hade pixlig logga, men BOKEN har det inte. Och det var i ärlighetens namn inte loggan jag tänkte på utan motivet när jag nominerade omslaget... Men jag blir nyfiken vad du menar: vilken felstavning på vilken Mutant-framsida?
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Ok, BILDEN jag lade upp hade pixlig logga, men BOKEN har det inte.
Ah, bra framsida på den tryckta upplagan, men sämre på den digitala, då.

Men jag blir nyfiken vad du menar: vilken felstavning på vilken Mutant-framsida?
1615131713503.png

"regel och äventyrsmodul"

(Även "cyber zonen", men den typen av särskrivning får nog anses korrekt numera.)

Och vad är
Tillvaron.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Är det @Bifur vi ser där på framsidan? :gremooo:
Nära men icke.

Det lustiga är dock att jag var rätt säker på att min profibild (en respektfull blinkning till min första RP och givetvis döpt efter en av de tretton dvärgarna, modellerad efter Gimli) var hämtad från Monsterboken I - men det visar sig till min förvåning vara fel! Var tvungen att konsultera min Gullikson-bok för att hitta rätt. Den kommer från DoD 1984. Mystiskt med tanke på att jag inte ägde den som barn... 1987 års version var min, och där finns inga bilder alls på dvärgar.

Nåja, andemeningen är ju rätt. Dvärg med yxa liksom.

Jämförelse, DoD 1984 till vänster, Monsterboken till höger.

1615131932956.png1615132003034.png
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika


Fick frågan när jag postade i fel tråd först:

Varifrån kommer ljuset på det främre rymdskeppet? Jag ser en gigantisk sol i bakgrunden, så detta skepp borde vara svart med vita kanter där skeppets kanter inte är i solen.
Uppenbarligen finns det något vi inte ser som också avger enorma mängder ljus. Kan det vara en explosion? En gigantisk rymdstation? Finns det kanske två solar? Är "planeten" egentligen en dödsstjärna som precis avlossar sitt huvudvapen? Spänningen är olidlig och mysteriet gör bilden ännu bättre!
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Mitt problem med alla omslag är att det är för mycket text, loggor osv. Kolla ovanför svärdet på Mörk Borg t.ex.
 
Top