Bästa svenska omslaget?

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,337
Location
Helsingborg
När man kan visa omslaget på en bok och folk fortfarande inte vet vad boken heter så har man nog korsat barriären till icke-funktionell. Icke-funktionella omslag är skräp.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,654
Location
Värnhem, Malmö
När man kan visa omslaget på en bok och folk fortfarande inte vet vad boken heter så har man nog korsat barriären till icke-funktionell. Icke-funktionella omslag är skräp.
Helmgast-utgåvan av Ödesväven är, tror jag, Kickstarterexklusiv, så det omslaget fyller ju inte riktigt samma funktion som ett som ska synas i handeln.
 

Falk

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
37
Helmgast-utgåvan av Ödesväven är, tror jag, Kickstarterexklusiv, så det omslaget fyller ju inte riktigt samma funktion som ett som ska synas i handeln.
Jag tyckte att det var ganska jobbigt även i hyllan hemma att hålla koll på alla böcker med den designfilosofin.
Det räcker med att böcker inte har titeln på ryggen så det blir det svårt att hitta rätt.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,917
Location
Sandukar
Jag skrev för tio år sedan en bloggpost som bland annat redde ut varför Marsklandet fick detta Jim Holloway-omslag.

Min första novell i en novelltävling (när jag var typ 15 år) skrevs baserad på Marsklandets omslag. Vann silver. :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,536
...jag begriper inte varför folk gillar det omslaget.
Jag gillar det. Den spretiga figuren har attityd och den klargula färgen får omslaget att skicka ut från mängden. Omslaget kommunicerar även att spelet inte är episkt och att det inte tar sig självt på för stort allvar, två aspekter som jag verkligen uppskattar.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Personligen är nog Järn min favorit.
Nä fyfan. Har aldrig gillat illustrationerna i Järn eller hjältarnas tid . Det ser ut som spelen är illustrerade av ett barn . Mitt 12:åriga syskonbarn skulle kunna knåpa ihop nått likvärdigt på bildlektionen i skolan . Det får tyvärr hela spelet att se amatörmässigt ut .
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Mitt 12:åriga syskonbarn skulle kunna knåpa ihop nått likvärdigt på bildlektionen i skolan.
Då kan jag väl säga att ditt syskonbarn förhoppningsvis uppmuntras att satsa på en framtid som illustratör/konstnär, för oavsett vad man tycker om den specifika grafiska stilen så är den väldigt väl utförd – med riktigt bra känsla för komposition, proportioner, perspektiv, anatomi, former och så vidare.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,872
Varken Mörk Borg eller Järn tillhör några av mina favoriter vad gäller omslag, men tycker det är en stor överdrift att kalla dem fula eller något en tolvåring skulle kunna knåpa ihop. Överlag tycker jag att det är svårt att i dag hitta svenska rollspelsomslag sol är direkt fula. Går man tillbaka några år skulle jag nog kunna hitta några mindre lyckade alster.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Då kan jag väl säga att ditt syskonbarn förhoppningsvis uppmuntras att satsa på en framtid som illustratör/konstnär, för oavsett vad man tycker om den specifika grafiska stilen så är den väldigt väl utförd – med riktigt bra känsla för komposition, proportioner, perspektiv, anatomi, former och så vidare.
Jag skall försöka uttrycka mig så bra som möjligt här , det handlar mer om att jag inte gillar estetiken eller om man skall kalla det designen i illustrationerna . Dom ser i brist på bättre ord barnsliga ut , jag antar att det är ett medvetet designval och det är den estetiken som eftersträvades men den tilltalar mig inte alls.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,442
Location
Stockholm
Jag skall försöka uttrycka mig så bra som möjligt här , det handlar mer om att jag inte gillar estetiken eller om man skall kalla det designen i illustrationerna . Dom ser i brist på bättre ord barnsliga ut , jag antar att det är ett medvetet designval och det är den estetiken som eftersträvades men den tilltalar mig inte alls.

Vilket är ett mycket bättre sätt att uttrycka det. Ronja är en mycket kvalificerad och kunnig illustratör som gjort många fantastiska bilder till flera svenska rollspel, bland annat Järn, Vindsjäl, Ökenros och Troubleshooters. Hon är ett proffs som behärskar många olika stilar och manér, och hon är dessutom hängiven gamer och en aktiv deltagare i rollspelshobbyn.

Det hon gör är absolut inget som en 12-åring kan knåpa ihop på bildlektionen.


MVH

/Magnus
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
[
Vilket är ett mycket bättre sätt att uttrycka det. Ronja är en mycket kvalificerad och kunnig illustratör som gjort många fantastiska bilder till flera svenska rollspel, bland annat Järn, Vindsjäl, Ökenros och Troubleshooters. Hon är ett proffs som behärskar många olika stilar och manér, och hon är dessutom hängiven gamer och en aktiv deltagare i rollspelshobbyn.

Det hon gör är absolut inget som en 12-åring kan knåpa ihop på bildlektionen.


MVH

/Magnus
Nu måste man ju skilja på att kritisera en kreatör och ett eller två enskilda verk kreatören skapat . Jag kritiserar inte kreatören som helhet utan jag kritiserar ETT verk kreatören gjort utifrån mina preferenser för vad jag tycker är estetiskt tilltalande . Jag tycker Ronja i övrigt är en jätteduktig illustratör . Jag gillar estetiken i Troubleshooters och dom illustrationerna tycker jag är jättebra och passar oerhört bra till att förmedla estetiken av belgo-frankiska serietidningar , jag tycker också om omslaget till ökenros som direkt ger mig associationer till en Harlequin novel dock har jag svårt för hur illustrationerna är designade i järn och hjältarnas tid och jag upplever estetiken som barnslig och tyvärr får det mig att dra paralleller till fantasyfigurer som man satt och kladdade i sitt ritblock på bildlektionen i 6:an
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
Onekligen svårslaget .... i kategorin "fulast omslag någonsin".
Seriöst, jag begriper inte varför folk gillar det omslaget. Själv tycker jag det är osedvanligt fult och tar bort allt intresse för att titta närmare på spelet.
Tack! Vi jobbade hårt för att ifrågasätta gängse seder om vad som är fult och därigenom bryta ny, fullständigt ointressant mark. Alltså göra det fulaste omslaget någonsin. Kul att det lyckats!
 
Top