Bästa svenska omslaget?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om jag hade tecknat på den nivån när jag kladdade i ritblocket i 6:an, då hade jag nog inte skrivit så mycket rollspel, utan tecknat istället.
Jag har inget problem med att det är dåligt tecknat det jag har problem med är stilen , den känns barnslig . Skulle jag gå in på sf-bokhandeln och se järn eller hjältarnas tid utan att veta vad det är för spel så skulle jag direkt avfärda det som ett spel för barn utifrån estetiken på omslagen.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Jag har inget problem med att det är dåligt tecknat det jag har problem med är stilen , den känns barnslig . Skulle jag gå in på sf-bokhandeln och se järn eller hjältarnas tid utan att veta vad det är för spel så skulle jag direkt avfärda det som ett spel för barn utifrån estetiken på omslagen.
Om du menar att stilen känns som att den är riktad till barn, då kan jag hålla med. Men det är ju inte alls samma sak som att den skulle kunna vara tecknad av ett barn - mycket få tolvåringar kan teckna så där pass bra.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Jag har inget problem med att det är dåligt tecknat det jag har problem med är stilen , den känns barnslig . Skulle jag gå in på sf-bokhandeln och se järn eller hjältarnas tid utan att veta vad det är för spel så skulle jag direkt avfärda det som ett spel för barn utifrån estetiken på omslagen.
Det är intressant att flera av spelarna i min grupp hade samma reaktion.

På vilket min motreaktion är "OK, kanske det, men vad är det för fel på något bara för att det riktas till barn?"

Varför är vuxenpoängen så viktiga för en del personer?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det är intressant att flera av spelarna i min grupp hade samma reaktion.

På vilket min motreaktion är "OK, kanske det, men vad är det för fel på något bara för att det riktas till barn?"

Varför är vuxenpoängen så viktiga för en del personer?
Det handlar inte om vuxenpoäng , att sitta runt ett bord och låtsas att man är riddare och
trollkarlar när man är i 40-års åldern ger inte direkt feta vuxenpoäng så det tåget har lämnat stationen . Det handlar mer om vad jag har för preferenser , Bamse och X-men är båda serietidningar men jag föredrar att läsa X-men framför Bamse .
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Det är intressant att flera av spelarna i min grupp hade samma reaktion.

På vilket min motreaktion är "OK, kanske det, men vad är det för fel på något bara för att det riktas till barn?"

Varför är vuxenpoängen så viktiga för en del personer?
Nu drar jag iväg på ett sidospår här, men en sak jag ofta undrat över är varför konst som riktas till barn ofta har andra "kriterier" - varför skall barn gilla sånt som ser ut som om andra barn ritat det, mer än sånt som ser ut som vuxna ritat? Tänker på tex Alfons Åberg och Lasse & Maja. Mina barn har ännu traumor av bilderna i L&M-böckerna :) Jag kan tror att en av orsakerna till varför man som 12-ish åring hänfördes av DoD var just att det inte såg "barnsligt" ut.

Bara en parentes :) Älskar Ronja Melins konst i övrigt, men också jag har lite svårt med illustrationerna i Järn o HT. Väldigt svårt att sätta fingret på varför, men den abstrakta stilen får helt enkelt inte iväg min fantasi.

Och ännu: Stor tumme upp för den roliga omröstningen! :) Go Varselklotet! :)
 
Last edited:

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Bamse och X-men är båda serietidningar men jag föredrar att läsa X-men framför Bamse .
Och ingen av dem är illustrerad av barn.

Jag gillar omslaget till Järn och tycker det är bättre än det till Hjältarnas Tid. Fördelningen mellan fram- och baksida är väldigt väl utfört. Där drakens kropp utgör framsidan och svansen bildar en cirkel på baksidan. Man ser att krigarna anfaller någonting och när man undersöker vad så inser man att det hela bildar en enhetlig bild. Färgerna är utsökta och passar väl till Järn.

Dessutom är illustrationerna i boken väldigt enhetligt utförda. Något jag gärna hade sett att t.ex. DnD 5E hade kunnat ta lärdom av.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Fördelningen mellan fram- och baksida är väldigt väl utfört. Där drakens kropp utgör framsidan och svansen bildar en cirkel på baksidan. Man ser att krigarna anfaller någonting och när man undersöker vad så inser man att det hela bildar en enhetlig bild.
Håller med! Överlag blir det pluspoäng i min bok när omslagsbilden täcker hela boken. Här är det extra väl utfört.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag gillar det. Den spretiga figuren har attityd och den klargula färgen får omslaget att skicka ut från mängden. Omslaget kommunicerar även att spelet inte är episkt och att det inte tar sig självt på för stort allvar, två aspekter som jag verkligen uppskattar.
Jag har heller aldrig förstått storheten med Mörk borgs omslag (notera dock att jag älskar layouten i själva boken), men det här var intressant, nu fattar jag bättre vad folk ser i det!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,911
Vill inte vara den som är den, och hoppas att jag inte kastar bensin på brasan för vill göra tvärtom, men har inte @Dr_Dängrot redan sagt att hen formulerade sig dåligt i sin ursprungliga kommentar och att det snarare handlar om personliga preferenser än om en bra eller dålig tecknare? Och personliga preferenser måste ju en få ha? 🙂
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Och personliga preferenser måste ju en få ha? 🙂
Jajjemän, och hade han formulerat sig så från början hade nog ingen opponerat sig alls. Det har väl inte heller direkt backats på påståendet att omslaget skulle ha kunnat målats av en 12 åring heller, mest förtydligats att det som menas är att det inte passar de personliga preferenserna, vilket är något helt annat.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,911
Jajjemän, och hade han formulerat sig så från början hade nog ingen opponerat sig alls. Det har väl inte heller direkt backats på påståendet att omslaget skulle ha kunnat målats av en 12 åring heller, mest förtydligats att det som menas är att det inte passar de personliga preferenserna, vilket är något helt annat.
Jag tycker inte att något jag skrivit går stick i stäv med vad du säger?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,863
Location
Stockholm
I en tråd om de bästa omslagen tycker några av er att det är en bra idé att ösa galla över omslag ni INTE gillar. Och dessutom på ganska förolämpande sätt.

Hur tänkte ni?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Denna älskar jag också. Emma Jonsson är min favorit av alla moderna svenska rollspelsomslag-illustratörer, för hon är by far den bästa på att teckna skönhet, och hennes bruk av ljus och skugga är enastående. Det gör mig väldigt glad att hon jobbar med just Eon.

Detta omslaget är verkligen snyggt. Det skriker fantasy
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Nu hoppas och tror jag ju nog att ingen kan se mitt inlägg som gallaspridande, men eftersom jag lite out of the blue doppat mina tår i en diskussion där hård kritik utdelats och folk blivit ledsna så vill jag förtydliga mig:

Mitt svammel om illustrationer riktade till barn, var en ren parentes, helt OT och inte kopplad direkt till någon rollspelsillustratör. Bara nåt jag ofta reflekterat över. Inser att platsen att diskutera det var fel och att sammanhanget i tråden kanske kan ha gett fel associationer. Beklagar det!

Min inställning till Ronja Melins konst torde ha framgått tydligt (tips: älskar den) men tål att lyftas fram igen :)

Rent allmänt så hör ju nog motargument till i en diskussion om bästa omslaget, men hårda ord är aldrig trevligt.

Allt gott!
Vije
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Vad trist det är när en tråd som borde vara positiv och hyllande plötsligt innehåller en hel radda tråkiga, negativa kommenterar. Dessutom om personer(s verk) som faktiskt är medlemmar på forumet.
Jag gillar när man är fri att kommentera det man tycker, men jag förstår din position också. Ett annat forum jag är medlem på lade till en "tag" som betyder att den tråden är till för dem som är positiva till ämnet. Kanske vore nåt att införa här också?

Hade jag varit illustratör skulle jag själv velat få åsikterna från alla oavsett medlemskap eller inte.
 
Top