Nekromanti Bästa Settings?

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
byar, länder, planeter, galaxer, alla genrer, alla storlekar, alla statsskick, och både med och utan ankor. Vilka är dom bästa, coolaste, mest lättförstådda, eller mest inspirerande settings ni spelat i eller läst om?

Ber om ursäkt om tråden har gjorts förr.
 

Paxen

Veteran
Joined
11 Jan 2011
Messages
91
Inget som behöver någon större presentation men favoritsetting är Den Hyboriska tidsåldern. Våldsam Sword and Sorcery men inoljade män och halvnakna kvinnor iklädda koksnötsbikinis. =D
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Mina favoritsettings av olika anledningar är Trudvang och Westeros. Jag har många fler som jag gillar men det är dessa jag alltid återvänder till.

Jag gillar möjligheten som settingen erbjuder att spela riktigt grisigt och gritty med mycket sex, svett och blod.

Med vänlig hälsning, Minimoni
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,571
Location
Rissne
De två bästa settings som överhuvudtaget finns är Mutant City Blues och Eclipse Phase. Alltså samma spel som jag normalt sett brukar prata om som de bästa köperollspelen som finns. Det är inte en slump, för det här med värld är viktigt för mig.

Eclipse Phase: Posthumanism, kroppsbyte, kosmisk skräck och cyberimplantat. Riktigt, riktigt bra skrivet. Och snygga bilder.

Mutant City Blues: CSIs med superkrafter. Det den här spelvärlden vinner på är sitt fokus; allt är mycket välanpassat just för spelets premiss. Exempelvis är systemet för superkrafter anpassat för att det ska vara 1) enkelt att skriva CSI-mysterier och 2) enkelt att som spelare kunna känna sig kompetent i lösandet av CSI-mysterier med superkraftstema.

Hedersomnämnande till Kult (bisarra modern horror-groteskerier går alltid hem) och Mutant Chronicles (från tech noir i Lunas gränder till milsom-machoaction i venus dungler. Massor av göttiga konflikter högt och lågt, och stark och inspirerande tematik).
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Planescape: Torment har en alldeles underbar setting med sin stadsmiljö med många fraktioner. Det finns så många agendor attdu fullkomligt drunknar bland dem. Dessutom känns de flesta fraktionerna riktigt fantasieggande och intressanta. Det här hjälps ytterligare av att världens bästa PC-spel faktiskt släpptes hade anknytning till det hela, så det finns resurser att hämta från andra medier att inkorporera = ännu mer awesome.

Jag gillar även den rika och fantasieggande setting som Changeling: The Lost har med sina hedges och Arcadia, som alternativ till vår egen värld. Lägg sen till Changeling politik, hovdraman och fetches har du enorma möjligheter att skapa alla möjliga typer av rika berättelser. Jag får säga att det är mina favoriter:

Bubblare: Chronopia (Drakar och Demoner), Metropolis (Kult), Vast (In the Dark) & Det svarta biblioteket (Krilloan, Drakar och Demoner).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,571
Location
Rissne
Förrresten: Asfet tråd! Vi behöver fler diskussioner om goda exempel på wrnu!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Håller med Krank, bra med lite positiva trådar! Alltid kul att diskutera inspirerande settings samt att jag alltid brukar upptäcka nya guldkorn från andra forumiter.





Med vänlig hälsning, Minimoni
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Handen på hjärtat tycker jag nog Eons Mundana är koolast. Inte för att den är koolast på pappret tvunget, utan för att det är den setting jag investerat överlägset mest av min känsla för skönhet, drama, epik och awesome i. (Därtill är det med viss sannolikhet vid det här laget det mest omfattande svenska fiktiva världsbygget någonsin).

En sekundär favorit är Old World of Darkness, återigen för att jag investerat så mycket i den, men också givetvis för att den likt Mundana har en väldigt färgstark, inspirerande och awesome-fylld grund, och för att WW är mästare på att väva in mytologi och magi från vår världs historia i sina fiktioner.

Sen har vi också Whimsicalia, en setting jag och mina medspelare skapat från scratch med utgångspunkt i någon sorts vag D&D-kosmologi. Eftersom den är nästan helt och hållet vår egen dras den inte med artefakter av icke-awesome på det sätt Mundana och WoD gör, utan är ärkeägig rakt igenom, men jag har inte faktiskt spelat i den ens en bråkdel så mycket som i Mundana och WoD, och har därför inte investerat alls lika mycket i den och lika mycket känslor för den. Men ge det tio år eller tjugo, och det kommer vara världshistoriens koolaste fantasyvärld. (Och den har några av de mest stämningfulla grejer jag någonsin skrivit, typ det här och här).

En honorable mention går till Tolkiens Arda. Det är inte en värld jag någonsin skulle vilja spela rollspel i, den är inte tillräckligt mångfacetterad, men den är (ihop med Tekumél ofc) det mest gedigna världsbygget i fantasyhistorien, och med den mest koherenta, stämningsfulla och awesome fiktiva mytologin. Arda har fördelen att mannen bakom spakarna var en av 1900-talets giganter på språklig onani, något som är inga andra fantasysettingar förunnat. Ardas mytologi och epos är lika fängslande och färgstarka som Eddan, Illiaden, Tusen & en natt, Gesarkvädet, Gilgamesh, Ramayana och Färden till Västern, och lär räknas till dessas skara om tvåhundra år.

Mitt fantasyintresse skapades av Marvels Conanserier, och Hyboria ligger mig varmt om hjärtat. Men post-Marvel-tolkningar av Hyboria är tokfixerade på Hyborias pseudovästerländska bitar, och missar konsekvent att settingens essens är orientalism.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
krank said:
Förrresten: Asfet tråd! Vi behöver fler diskussioner om goda exempel på wrnu!
Stämmer in och hyllar Bassejr som på senare tid startat ett flertal trådar som denna. Jag uppskattar dom!

Måste jag släppa på en favvo setting också? Troligen.

Jag vill ha det skitigt, grisigt, smutisigt och mustigt.

Förenklat: Smustigt

Jag har dock en förmåga att inte orka läsa in mig på settings så jag kör på mina egna lortigheter, men influeras så kart av sånt som dyker upp här och var på wurrnu och andra platser så som böcker.

Jag hatar alver också för den delen!

Edit; Alver är inte smustiga nog.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,420
Location
Maastricht
Trudvang samt Tolkiens Midgård (Läs Ymirs inlägg om varför). Lätt mina två favoriter! Kommer nog troligtvis aldrig att spela i Midgård mer, men vem vet?! Därav så faller Trudvang in rätt naturligt som en ersättare (En mkt bra sådan dessutom). Man kan sno massor av inspiration från Tolkien och förlägga det i Trudvang, fungerar utmärkt och jag har gjort det massor av gånger.

40K Universumet är en annan favorit! Många tycker den är svårgreppad, men jag gillar stämningen som råder. Det är mörkt, gotiskt, storslaget och hopplöst!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Dark Sun! Postapocalyptiska D&D där gudarna är döda eller borta. Världen är förstörd av magi och vatten och metall är nästan slut medan världen har förvandlats till en öken bebod av fruktansvärda telepatiska monster. Häskarna över de få kvarvarande städerna är magiker kungarna som förstörde världen tilla att börja med och utrotade flera av de klassiska fantasy raserna i rensningskrigen. Alla varelser är mer eller mindre telepatiska bara för att ha en chans att överleva.

Du spelar en desperat förymd slav som slåss mot allt och alla beväpnad med en stenyxa och telepati medan du försöker bygga upp en stam stor nog att överleva öknen. Eller så spelar du en bard/lönmördare som smyger runt i den fria staden Balic med gift i den ena handen och ett knogjärn i den andra. Eller så spelar du en av de få kvarvarande magikerna som försöker använda skonsam magi och rädda planeten fastän din magi är svagare än dina motståndare och alla andra fortfarande vill döda dig för att du är en magiker.

Det var från början meningen att vara vad som hände med Dragon Lance efter gudarna stuckit men de fegade ur och retconnade bort det. Fortfarande den bästa settingen någonsin.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,901
Jag har två favoriter.

Trudvang
Det Riotminds skapade är unikt, stämningsfullt och gjort med en enorm kärlek. Otroligt inspirerande och murrig setting som jag tycker slår det mesta som finns i rollspelsväg på fingrarna. Som regelmakare var Riotminds aningen svaga, men som världskapare var de oslagbara.

Forgotten Realms
Jag gillar high-fantasy, och FR är enligt mig en av de mest välgjorda och genomtänka high-fantasyvärldar som skapats. Kampanjboken till 3.x är nog den bästa rollspelsbok jag aldrig kommer att läsa. Spel som Baldur's Gate och Neverwinter Nights har gjort mig än mer förälskad i världen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Planescape.
Oändliga möjligheter, oändliga världar och ingenting behöver vara vad det ser ut som. Dessutom kan alla andra världar som nämns här ingå. Instant win.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Här kommer facit! :gremwink:

Bästa settings (fantasy), utan inbördes ordning:

The Old World (Warhammer FRPG, 1 ed)
The Young Kingdoms (Strormbringer, Elric)
Harnworld (Harnmaster)
The Lands of Legend (Dragon Warriors)
Glorantha (RQ)

Andra spel:
CoC, 20-talet.

Edit: ..visst fan, Tekumel måste vara med också!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Arfert said:
Här kommer facit! :gremwink:

Bästa settings (fantasy), utan inbördes ordning:

The Old World (Warhammer FRPG, 1 ed)
The Young Kingdoms (Strormbringer, Elric)
Harnworld (Harnmaster)
The Lands of Legend (Dragon Warriors)
Glorantha (RQ)

Andra spel:
CoC, 20-talet.

Edit: ..visst fan, Tekumel måste vara med också!
Motiveringar! Jag kräver motiveringar! Mest för att jag inte spelat i någon av de världarna.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
The Young Kingdoms är riktigt grymma jag hade glömt den :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
The Old World (Warhammer FRPG, 1 ed): Helt enkelt jävligt kul. Och skitigt. Och så finns det Snotball. Bara en sån sak.

The Young Kingdoms (Strormbringer, Elric): En fanatsy-kampanj skrivet av ett galet geni. Anything goes.

Harnworld (Harnmaster): Den mest genorarbetade grisodlar-kampanjen som skrivits. Fantasy "på riktigt".

The Lands of Legend (Dragon Warriors): Brittisk fantasy när den är som bäst. Både fantasifullt och jordnära.

Glorantha (RQ, Heroquest): Brons/järnålders-fantasy har aldrig varit bättre. Lev myten.

Tekumel: En annan värld. Krävande för både SL och spelare, men på ett bra sätt.

Andra spel:
CoC, 20-talet. Skräck kan vara mysigt.
 
Top