Nekromanti Bästa Settings?

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Trudvang är en gammal favorit.

Mutant Chronicles en ännu äldre favorit

Dessa båda ovan anser jag vara de absolut bästa settings som publicerats på svenska. Trotts att regelsystemen till båda är rätt murkna. Mundana får dock ett hedersomnämnande av svenska settings.

The Hyborian Age(Conan). Jag kan inte annat än gilla och öppen för det mesta. Blodpumpande pulpigt, pseudohistoriskt och politisk, grisodling, lost world utforskande, skräckfantasy med lovecraftianska inslag etc etc. Världen är vår värld men ändå väldigt distinkt annorlunda.

Tolkiens Midgård Min fascination för denna setting lär aldrig blekna.

Planescape(AD&D) Bästa settingen för alternativ fantasy någonsin.

Cthulhu Mythos: Lovecraft Country, Dreamlands, Delta Green, Carcosa etc...

Golarion Jag spelar inte Pathfinder men dess värld känns ball och har en identitet som är både väldigt D&D men ändå något eget. Som jag önskar att FFG i sammarbete med Paizo skulle börja ge ut en Swords&Wizardry version av Golarion och dess Adventure Paths.

Barsoom(John carter) Gröna fyrarmade jättar, pistoler med explosiv ammo, swashbucklande pulpaction på Mars, halv-postapokalyps, psykadeliska monster, psioniker, flygande helikopterfästningar... Mer ordande är överflödigt.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Underbart att så många hakade på tråden. Alltid lika roligt att få inspiration och bli pepp på nya spel. Det är nog det bästa som fins i rollspelsvärlden.

Själv vill jag, lite lagom kontroversiellt, promota Coriolis. Regelsystemet är som bekant lite Meh, men världen är så underbar att det väger upp för det.
Det var det första spel jag spelade, vilket nog leder till att jag känner mig mer hemma i världen men uöver det fins flera motivationer.

Känslan: Älskar blandningen av kosmisk skönhet, högteknologi, bredvid gritty scrap-sci-fi, space horror, den orientaliska kulturen, och de höga intrigerna.

Politiken: Det går så lätt att bygga politiska intriger i universumet, trots att regelsystemet är mer ampassat för action. Fraktionerna och partierna som dyker upp har trovärda motiv, och är fantastiska att bygga plots runt.

Det som jag saknar, och vill efterlysa från fria ligan, är äventyr som bygger vidare på storyn med spökena från Xene. Att stöta på utomjordiskt liv vore så fantastiskt, och som beskrivs i regelboken fins det fantastiska intriger där också (Fraktioner som vill se spökena som gudar, xenofobi, etc), så jag blev lite besviken när man inte fick med mer beskrivning av spökena, forskningsstationen, karaktärerna och de höga figurerna, och de äventyr man kan spela i de kretsarna.
 

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Cthulhu Mythos (20's,Dreamlands, hyperborea, yuggoth etc..): Därför att det inte finns något bättre som SL, än när du får ge dina spelare massia SAN- förluster

Gryningsvärlden: Muterade djur i norden, all i'm sayin

Forgotten Realms: Denna sköna och klassiska fantasyvärld, passar väldigt bra in med vad jag gillar..

Westeros: Därför att jag älskar dett medeltida-brittiska samhället, vilket denna värld väldigt tydligt har tagit mycket influence från.

/ Andreas, I'a I'a
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Unknown Armies!

Det finns ingen värld som har kittlat min skaparlust så mycket som UA. Hela magisettingen är så jävla bra och häftig att man kan klura på hur många egna skapelser som helst. Samtidigt känns världen vuxen och smart, texterna i böckerna är såpass välskrivna att man dras med. Det är storskaligt och micro på samma gång. Dessutom älskar jag att de verkligen vill att man ska använda deras coola karaktärer de skapat och att de inte är odödliga supermonster utan de har inte koll på allt. Det är en mystik som får en att undra ifall den hade kunnat fungera. Det bästa med den är att ens karaktärer hur mäktiga dom än är, alltid är sociala freaks och när en spelare inte sysslar med magi, eller med ritualer för att frälsa hela världen genom Macdonalds så är hen en sjuk tillgång till gruppen genom att ha ett jobb och kunna snacka med folk! Åhh!
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Mundana av tidigare uppräknade anledningar, plus att jag älskar mundanas egna lapptäckesfantasy :heart:

Eberron: magitech, orcher som INTE är automagiskt onda, massor av gamla försvunna civilisationer i uråldriga djungler, och motherfreaking dödsdyrkande alver å ena sidan, och tvärläskiga kannibalhalflings å andra. Och elementardriva flygande skepp! Hallå!?
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Jag går med i Klubb-Arfert: Old-World är min favvosetting med, innan Archaon och det helst :gremsmile:

Edit! Men för i... Såklart detta ovan på delad förstaplats med Lovecrafts Mythos som setting.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Bassejr said:
Själv vill jag, lite lagom kontroversiellt, promota Coriolis. Regelsystemet är som bekant lite Meh, men världen är så underbar att det väger upp för det.
Det var det första spel jag spelade, vilket nog leder till att jag känner mig mer hemma i världen men uöver det fins flera motivationer.
Först och främst är jag som alltid väldigt fascinerad över att folk som börjat spela rollspel efter mig gjort det med andra spel. Med spel, rentav, som inte ens fanns på kartan när jag började.

Men, sedan vill jag nog hålla med. Världen beskrevs väldigt tunnt i grundboken, men stämningen är fantastiskt och det finns massor av inspirerande och coola idéer. Fria ligan har också kompletterat mycket, framför allt via sina Fenixartiklar.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Har några
*Tycker väldigt mycket om Planescape
*Älskar Mutantskandinavien
*Trakorien är otroligt bra, både den nya och den gamla.
*Talislanta får helt klart en honorable mention då denna inspirerat mig väldigt mycket i mycket av det jag gjort och är väldigt egen.

Mina favoritsettings har jag dock skapat själv. *Ch'Araldagy som jag och Radioaktiv har gjort med viss hjälp från forumiter och andra.
*Vita Tornet som tillverkades för en sagokampanj i en näst intill oändlig skog. Den börjades i Ereb men blev en helt egen miljö ganska fort.
*Avasinien som inspirerades av Keltisk och Grekisk mytologi men förlades i ett renässansimperie
*Slutligen Malakatis som var en levande värld som drömde, där det fanns flygande skepp och imperier fulla med järngolems och pirater och... eh... det var konstigt.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Specifika settings? Åkej...

Witchcraft är rätt härlig. Lite WoD, mycket Dresden Files (innan Dresden Files var skriven), och en underliggande kosmologi som är både vidsträckt och väl genomarbetad. Spelledde min längsta kampanj någonsin i Witchcraft där vi varvade magi och action och knegarproblem i en trevlig spaghettisörja. Till skillnad från vad som ofta blir default-beteende i t.ex. Vampire lämnar aldrig Witchcraft den mundana världen, och jag har märkt att det är något jag uppskattar som SL: rollpersonerna blir helt enkelt mer underhållande och mångbottnade om det finns en vardag de måste ta ställning till.

Annars är jag rätt såld på Eon i Ymir-utgåva också. Tyvärr har den blivit lite svåröverskådlig på gamla dar, och som bäst är den fortfarande rotad i det Mundana som kom innan man skulle göra allting gränslöst episkt. Kanske det bara är jag, men jag har märkt att lyckade episka händelser liksom kommer av sig själv genom spelarnas och deras antagonisters agerande.

Or something.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,540
Jag vill spela i en setting som har den här kartan :gremsmile:

 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Old World, för den är rolig, mörk och episk samtidigt som den är skitig. Och så har den saker som kråskragar.
Tekumel, för även om den saknar apor så är den underbart annorlunda och komplex.
Men egentligen finns det bara en setting som har allt jag söker: mystik, intriger, action, sense of wonder, övergivna kloster, ruiner, farliga monster och dimsvepta skogar:



Storuggla, börja på gränsen
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,738
Location
Stockholm
Trakorien och Kult är nog mina favvosar. Orkar inte motivera efrersom jag har ryggskott och är sur...
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Den här är jag ensam om: The Elder Scrolls! För att jag har "vuxit upp" med den mest, jag vet inte om den är ideal för bordsrollspel egentligen, men vi anbänder den i brp. Om ni är nyfikna, ta en titt på lore sidan på uesp.net
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,470
Mutant Chronicles - finns inget negativt att säga. Alls.

Kult - jag sörjer att jag inte fått upptäcka Kults metaplott och spelvärld som spelare med en bra SL, det måste vara det fetaste man kan vara med om.

WoD - :heart:

Mutantskandinavien - den (svenska) spelvärld med högst litterär verkshöjd (iaf i Mutant:UA-skruden).
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
God45 said:
Jag vill spela i en setting som har den här kartan :gremsmile:

Jag saknar Conans värld. Men den kanske var för stor för att få plats? :gremtongue:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,540
Jag tror problemet är att Conans Hyperboria är jordens forntid och inte en fantasy värld egentligen :gremsmile:
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
God45 said:
Jag tror problemet är att Conans Hyborian Age är jordens forntid och inte en fantasy värld egentligen :gremsmile:
njäääh nu ska vi inte vara småsinta här... :gremsmirk:
Och Camelot får ju vara med. Så ditt argument gills inte!

Bah! Men annars så är det definitivt en karta jag skulle kunna tänka mig att utforska.

///
Men det vore passande att även ha med Hogwarts som granne med Avalon.
 
Top