Nekromanti Bästa Settings?

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Är Trudvang lättkonverterat? Hört att reglerna inte är så bra+ att jag vill köra fantasy! osg :gremtongue:
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Tomatalven said:
Är Trudvang lättkonverterat? Hört att reglerna inte är så bra+ att jag vill köra fantasy! osg :gremtongue:
Rätt lättkonverterat skulle jag säga. I alla fall själva settingen. Exempelvis BRP eller F! skulle inte vara så krångligt att använda. Finns även en konvertering till rollspelet Saga(som också finns gratis på Saga Games om du vill ta en titt).
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Fantasy! skulle antagligen vara en helt okej match för Trudvang. Hmm. Det tål att fundera på det.


Storuggla, eller RQ6 kanske
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Storuggla said:
Fantasy! skulle antagligen vara en helt okej match för Trudvang. Hmm. Det tål att fundera på det.


Storuggla, eller RQ6 kanske
Det borde vara sjukt enkelt att spela F! i Trudvang. Out of the box, mer eller mindre. Däremot har ingen gjort en konvertering än, som med Saga Trudvang

Du hittar en PDF HÄR!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Det borde vara sjukt enkelt att spela F! i Trudvang. Out of the box, mer eller mindre."

Det är nog inte bara meller eller mindre out of the box, utan exakt out of the box. Det som krävs för en 100%-konvertering är att fippla med ett magisystem. Det jag däremot skulle göra är att skita i magifippel och säga att magi är förbehållet några få trollkarlar och häxor, och möjligen några präster. Inte rollpersonerna. Plötsligt blir Trudvang än kärvare, när man inte har en artilleripjäsmagiker eller healbot nära... Fan, jag gillar det.


Storuggla, tål att tänka på
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Kärvt är bra. Och perdonligen skulla jag ha alla trollkarlar och dylikt uteslutande som SLP:er.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Kärvt är bra. Och perdonligen skulla jag ha alla trollkarlar och dylikt uteslutande som SLP:er."

Men vafan. Nu vill jag ju spela det här.


Storuggla, troll i vattenkranen
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Athas/Dark Sun är awesomesauce!

Och jag har alltid gillat World of Darkness.

Edit: När jag läser andras inlägg så kommer jag på många fler som jag gillar och håller med om. Chronopia (trodde bara jag gillade den settingen), Tolkiens Midgård är alltid klassisk, Warhammers Old World är fantastiskt, Trakorien var grymt till Ereb Altor, Palladium (världen är ball, systemet är horribelt), Earthdawn är ju skitball.

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
God45 said:
Dark Sun! Postapocalyptiska D&D där gudarna är döda eller borta. Världen är förstörd av magi och vatten och metall är nästan slut medan världen har förvandlats till en öken bebod av fruktansvärda telepatiska monster. Häskarna över de få kvarvarande städerna är magiker kungarna som förstörde världen tilla att börja med och utrotade flera av de klassiska fantasy raserna i rensningskrigen. Alla varelser är mer eller mindre telepatiska bara för att ha en chans att överleva.
Får jag vara petimeter? :gremsmile:

Det är inte säkert de är telepatiska men många (alla spelare i ADD settingen men inte säkert i 4E settingen) är psioniska och har psioniska förmågor där telepati kan vara en sådan.

Faktum är att det var halflings som började förstöra världen när de (via Pristine Tower) försökte stoppa den "bruna vågen" under Athas blå tidsålder.

God45 said:
Fortfarande den bästa settingen någonsin.
Sannerligen! :gremlaugh:

Cog.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Fabeljazz!

kalcidis said:
Finns många fantastiska spelvärldar MEN en favorit som jag tycker bor omnämnas just för att den är lokalproducerad är ju Fabeljazz av Dimfrost. Vilket grymt coolt och härligt spel. Detta kombinerat med Risings jazzduell-regler gjorde spelet till en riktig höjdare.

Finns det någon som fortfarande spelar detta?

Läs mer här:
http://www.gob.nu/thc/thc33.pdf
Jag spelade det hursomhaver innan det ens fanns ett krönikeforum och hade en av mitt livs bästa spelupplevelser.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Bassejr said:
byar, länder, planeter, galaxer, alla genrer, alla storlekar, alla statsskick, och både med och utan ankor. Vilka är dom bästa, coolaste, mest lättförstådda, eller mest inspirerande settings ni spelat i eller läst om?

Ber om ursäkt om tråden har gjorts förr.
Jag inspireras sjukt mycket av den epok i vår historia då vi tog steget in i det industriella samhället ("det långa artonhundratalet", helt enkelt, 1789 till 1914). Det fanns en sådan kraft i samhällsförskjutningarna och en sådan potential i teknologier och idéer att upplägget för sjukt episka och omvälvande scenarion är otroligt bra. Det finns även en stor mängd av mustiga litterära källor från epoken att ta inspiration från. Mitt eget Sydtyskland 1812 (Ravensburg) blev till den mest lyckade kampanj jag hållit, och innehöll såväl goethiska möten med Lucifer som jordnära kamp för vanlig hederlig värdighet. En kampanj förlagd i Prag 1912 ligger på planeringsstadiet, som ska försöka försöka förvalta mycket av det kafkaeska/existentiella som låg i tiden samt imperiernas fall.

När det kommer till fantasyvärldar så återkommer jag hela tiden till Artesias The Known World, mycket tack vare dess gedigna och episka historia samt kosmologin. Författaren blandar medeltid med en inspirerande blandning av antik mytologin, och väver samman det hela väldigt snyggt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,540
Cogitare said:
God45 said:
Dark Sun! Postapocalyptiska D&D där gudarna är döda eller borta. Världen är förstörd av magi och vatten och metall är nästan slut medan världen har förvandlats till en öken bebod av fruktansvärda telepatiska monster. Häskarna över de få kvarvarande städerna är magiker kungarna som förstörde världen tilla att börja med och utrotade flera av de klassiska fantasy raserna i rensningskrigen. Alla varelser är mer eller mindre telepatiska bara för att ha en chans att överleva.
Får jag vara petimeter? :gremsmile:

Det är inte säkert de är telepatiska men många (alla spelare i ADD settingen men inte säkert i 4E settingen) är psioniska och har psioniska förmågor där telepati kan vara en sådan.

Faktum är att det var halflings som började förstöra världen när de (via Pristine Tower) försökte stoppa den "bruna vågen" under Athas blå tidsålder.

God45 said:
Fortfarande den bästa settingen någonsin.
Sannerligen! :gremlaugh:

Cog.
I gammla the will and the way till 2 ed säger de att allt levande har "the way" som är telepatisk potential men alla har inte användbara förmågor eller nog för att tränas i "the way" men de ändrade det till 4ed :gremsmile:

Jag har aldrig gillat Darksuns backgrunds grejena som lades till i 2:a box settet. Från början var det att ingen utom thensorcerer kings visste och de snackade inte vilket var för att de skulle avslöja att det var Kryn i framtiden. Men sedan ändrade de sig och lade till hela Rajat backstoryn istället. Men å andra sidan är "We defiled the sun, what hace we done!" rätt metal :gremsmile:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"En kampanj förlagd i Prag 1912 ligger på planeringsstadiet"

Gnomapotekare! :gremcry:


Storuggla, routerkatt
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,001
Location
Ett häxkräl
Av det som redan nämnts gillar jag (eller har jag gillat) WoD (Sabbath), Young Kingdoms och Warhammer. Det är mörka "settings" med lagom mycket fluff för att det ska gå att vara kreativ och som det går att få in mycket spelighet i.

Sedan måste jag ju bara nämna Pendragon här. Det är en enkel och lättförståelig setting ("ni spelar riddare i kung Arthurs fantsy-britannien, det finns häxor, drakar, graalar och saxare") som passar utmärkt för att spela enkla äventyr med känslomässig problemlösning och starka berättelser om passioner och svåra val.
 

Althalus89

Veteran
Joined
18 Nov 2012
Messages
3
Location
Norrköping, Östergötland
Jag är förvånad att så få verkar ha smak för Dragon Age världen? Det är väl en utmärkt setting även om den är relativt ny och systemet är väl knappast imponerande.
Den lore som finns där känns som att den skapar mycket möjligheter för karaktärsspel ^^

Annars är väl Warhammer fantasy en värld som lyckas ganska bra med systemet samt all lore.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,540
MartinAeducan said:
Jag är förvånad att så få verkar ha smak för Dragon Age världen? Det är väl en utmärkt setting även om den är relativt ny och systemet är väl knappast imponerande.
Den lore som finns där känns som att den skapar mycket möjligheter för karaktärsspel ^^

Annars är väl Warhammer fantasy en värld som lyckas ganska bra med systemet samt all lore.
Jag gillade inte hur Dragon age gjorde med magiker eller Alver... Sedan gillade jag inte qunari folket förutom killen utan horn i första spelet. Men smaker och bakar och så vidare :gremwink:
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: Fabeljazz!

Det är första gången jag läser den krönikan men det där är två spelmöten jag önskar att jag hade kunnat uppleva. Verkar hur häftigt som helst.
 
Top