Nekromanti bästa rollspelen!

1: Eon a lá Ymir (Liberalt hanterade svårighetsmodifikationer, långsammare blödningstakt, ingen deklareringsfas, inga klart definierade stridsrundor, liberalt hanterade strids- och magiregler i allmänhet. Lite mind-over-matter och så).
2: Viking. (På gränsen till ohyggligt välgjort, suverän research).
3: Chronopia a lá Ymir. (Svart bisarrhumor. Och ångest, såklart).
4: DoD4. (Ereb Altor är helt enkelt såå mysigt. Och såå kitsch).
5: Playelf/Västmark, delad femteplats. (Det förra är sanslöst kul, det senare mycket kompetent skrivet. Om blott alla fantasyspelsförfattare hade sådan historisk koll...).

- Ymir, svälter snart ihjäl
 
1. Eon (Med mina husregler och modifikationer)
2. Eon
3. Eon
4. Varierar, mestadels Eon eller Eon
5. Hmm... det tål att diskuteras. Antagligen Eon i dagsläget...


Jag gillar verkligen Eon's värld, regelsystem och allt... det finns inget annat jag hellre spelar..
 
Det finns inga...

...bra svenska rollspel. Det finns bara "ok" svenska rollspel.
För bra rollspel vänder jag mig till utländska.
 
Re: Det finns inga...

Men ändå så är DoD6 med två gånger bland dina favoritrollspel..?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som drar på ett stort :gremgrin:
 
Han - Archer: 1-0 [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 
Re: Det finns inga...

Gillar världen, inte reglerna.
Men har börjat glida iväg från "standard" fantasy ala eon, dod, etc för tillfället. Andra saker lockar mera.
 
Re: Om jag får välja så..

jag gillar edd mest av den anledningen att det känns så oerhört klantigt att använda procentskala på färdigheter, när man ändå inte har högre upplösning än 5%. känns ungefär lika vettigt som att i d20 ha egenskapsvärden som sedan ger en bonus, när man ändå alltid bara använder bonusen i resten av reglerna.
 
Re: Om jag får välja så..

känns ungefär lika vettigt som att i d20 ha egenskapsvärden som sedan ger en bonus, när man ändå alltid bara använder bonusen i resten av reglerna.
Inte helt korrekt. Värdet i sig används för belastning och för att avgöra hur tuffa formler man kan lägga, samt för egenskapsskada och sånt.
 
Re: Om jag får välja så..

Inte helt korrekt. Värdet i sig används för belastning och för att avgöra hur tuffa formler man kan lägga, samt för egenskapsskada och sånt.

Vilket är nästan lika illa. Man använder två olika skalor för samma sak.
 
Re: Om jag får välja så..

Vilket är nästan lika illa. Man använder två olika skalor för samma sak.
Nix, det är inte samma sak. Till exempel är ju skada i Fys och din fördel på livspoängen knappast "samma sak", eller?

Dessutom har man bara en "skala" - värdet på din grundegenskap. Det värdet ger sedan för- och nackdelar på en massa saker i spelet, plus att värdet i sig används till att avgöra en del andra saker. Fungerar alldeles utmärkt.

/Mikael
 
Re: Göran

I sånna fall måste jag ha första utgåvan (har lånat det) för i mitt ex är bilden på sidan 120.

/Balderk
 
Re: Men du har ju glömt...

Be nice, Jag är ganska stolt att jag motstod frestelsen att lägga till en "fem sämsta" lista som komplement till min topplista. Den kunde lätt innehållit fem gånger Eon med varierande motivation :gremsmile:
 
Re: Om jag får välja så..

Nix, det är inte samma sak. Till exempel är ju skada i Fys och din fördel på livspoängen knappast "samma sak", eller?

Dessutom har man bara en "skala" - värdet på din grundegenskap. Det värdet ger sedan för- och nackdelar på en massa saker i spelet, plus att värdet i sig används till att avgöra en del andra saker. Fungerar alldeles utmärkt.

Du missar min poäng. Had jag gjort systemet skulle jag eftersträvar att ha värden av sådan storleksordning att grundegenskapsvärdena kunnat användas rakt av, utan behov av uppslagstabeller.

Om en 17 alltid motsvarar exakt +3 (eller vad det nu är) som modifikation så har man i mitt tycke en redundans. Sifforna borde vara skalade så att 17 kunde användas direkt. Det borde inte var så svårt, speciellt med tanke på att det (om jag minns rätt) är ett mycket enkelt linjärt samband mellan värde och modifiakation. Det tillför inget att ha två värden, det är bara slapp speldesign från matematiskt och logiskt handikappade konstruktörer.
 
Re: Om jag får välja så..

Snarare konstruktörer som inte vill slakta "heliga kor". I D&D har statsen alltid varit på en 3-18-skala (för människor i alla fall), och om de ändrat på det skulle det blivit ett ramaskri (råmaskri?) från folk.
 
Ska jag tvingas sätta dem i ordning så blir det...

1. Eon - Gediget regelsystem med utmärkt, om något buggig värld. Lagom avvägt mellan high och low fantasy.

Tätt följt av
2. Khelataar - mycket bra regelsystem som man tyvärr måste vara insatt i innan det fungerar smidigt, men när det väl är gjort så är det den bästa regelmotorn för närstrid överlag jag sett. Världen är tillika utmärkt och stämningsfull, men en smula begränsad.

3. Mutant 2 - Reglerna är ett bra koncept men alldeles för buggiga. Världen är däremot helt underbar. Ska skaffa UA inom kort.

4. DoD 1-4 - Klassiker. Minst en uppsättning grundregler bör finnas i varje självrespekterande rollspelsveterans samling. Nedförsbacken för DoD började med "Alver" och "Magikerns handbok" för att sedan samla fart allt eftersom Chronopiamodulerna kom ut. Vad mig anbelangar så var det enda RiotMinds gjorde att gräva upp liket och pissa på det. DoD förtjänade ett så mycket bättre och värdigare slut...

5. Dött lopp mellan Neotech, Kult och Wastelands.

/Joel
 
Back
Top