Nekromanti bästa rollspelen!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
Yassilus bidrar med en lista

Västmark - Mysig riddarromantik.
DoD Chronopia - Vad ni än säger så är världen underbar. :gremsmile:
Neotech - Jo, jag gillar faktiskt Neotech trots att Ob-monstret ligger och lurar därbakom.
Gemini - Mörkare än mörkast?
Mutant UA - Underbar värld och snygg framsida. :gremgrin:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Gamla Mutant, bra regler och en spännande värld.

Mutant:UA, äckligt tillgullad värld, men införandet av Traumatröskel i strid ger det spelet en plats på min top 5.

Drakar och Demoner Expert, jo, jag har spelat det nyligen, och jo, det är bra om man skall spela grisodlande.

Drakar och Demoner v6, första levelbaserade systemet som jag inte känner instinktiv olust inför. Passar utmärkt till episka kampanjer, viss varning för att det inte finns någon världsbok (?). Jag skrev egen värld utifrån det som finns i reglerna och har kört på den sedan spelet kom.

Nya Mutant, förutom namnet så är det ett helt perfekt spel till cyberpunkiga bladerunneraktiga äventyr i storstadsdjungeln. Technoboxen är snudd på ett krav för de utökningar av spelvärlden som finns där, och Berlin-boxen ger mycket uppslag till äventyr även om man inte har för avsikt att spela i just den staden.

---

Sagan om Ringen Rollspelet hade antagligen varit med där uppe nånstans, men det är ju bara en översättning.

Gemini var kandidat för den trevliga och bra spelvärlden. Men orkade inte riktigt fram, mest för det horribla stridssystemet och för att man måste sitta med de politiska glasögonen på när man läser regelboken.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Varsågod; här är min lista:

1) Wastelands
För att det är välskrivet, kul och ger en bred bas för spel.

2) Mutant RYMD
För att det är coolt, mörkt och välgjort.

3) Mutant: Undergångens Arvtagare
För att det är en uppföljare till det spel jag en gång började med.

4) Gemini
För att det är intressant, speciellt och bryter mot många normer.

5) Mutant Chronicles
För att det är det svenska spel jag spelat allra mest.


Sämsta spel (imo):

1) Eon
Charmlöst, intetsägande och alldeles för mycket regler för min smak.

2) Neotech
(Se Eon, ovan)

3) [Kommande NeoGames spel]
(Se Eon, ovan)

4) Sagan om ringen
En dålig version av ett dåligt spel, helt enkelt. MERP är ett trist system, och att spela Tolkien är jag dessutom inte intresserad av.

5) Drakar och Demoner
Ett överskattat och i mitt tycke rätt trist rollspel. Lyfts upp av de charmiga illustrationerna och nostalgifaktorn. (DoD 6 vet jag dock inget om.)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,114
Location
Tindalos
Av de jag har spelat:

1. Ad Humanis

2. In Humanis

3. Dust Devils

4. KULT

5. Mutant tillsammans med nuvarande Mutant UA.

/PAX
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Orkar man svara på ytterligare en "vad tycker du"-tråd? Ja, det är klart man gör!

1. Mutant (godtycklig version som utspelar sig efter katastrofen och inte på något annat konstigt ställe)

2. Western

3. Västmark

4. Drakar och Demoner (någon version ädre än 5, eftersom jag inte gillar Chronopia och inte har läst 6:an)

5. Kult

/tobias
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Drakar och Demoner Expert
Ja, egentligen kanske det inte borde vara högst upp för reglerna, men Trakorien drar upp det. Dessutom har det nostalgifaktor, och såsom varande BRP-pundare måste jag ha det här.

Mutant 2 eller Mutant UA
Vet inte vilket jag ska välja. Båda är bra spel med underbara världar.

Gemini
Trevligt, mörkt och elakt.

Drakar och Demoner Chronopia
Helt okej spelvärld... till att börja med. Sedan gick det fel.

Western
Har bra regler och är mycket genomarbetat, men jag är faktiskt inte särskilt intresserad av spelvärlden.

Nu så är ju denna lista inte riktigt tillräknelig, eftersom det finns en hel del svenska rollspel (till exempel Kult, Splatter med flera) som jag inte spelat.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
"Sämsta spel (imo):
/.../
3) [Kommande NeoGames spel]
"
Hahahaa! Nog för att jag också har en tendens att ogilla Neogames prylar av precis samma anledningar som du ger, men jag ger i alla fall deras nyare produkter en chans innan jag (som spelledare) förkastar dem.. :gremlaugh:


Nåja, min egen lista.. Jag hade inte tänkt att ge någon då jag inte anser att det faktiskt finns fem bra svenska rollspel men nu när jag svarar på ett inlägg kan jag lika gärna ge en.. Här är mina i den ordning jag kommer på dem..

Elimääs Drakar och Demoner (EDoD)
Påbyggnad och ombyggnad av EDD.. Kanske lite självupptaget att ta med det som topp-fem-bästa, men detta är ju en subjektiv lista..

Star Wars - rollspelet
Enkelt, snabbt, genialt och utspelar sig i en fantastisk värld som de flesta rollspelare har tagit del av..

In the dark
Gjort för enkelheten.. En spännande, växande värld fastän den borde ha passat bättre i en 1980-talsmiljö..

Maus
Genesis dogma-rollspel.. Jag har visserligen inte spellett det men det borde vara ett utmärkt nybörjarrollspel till att spelleda barn med.. Dessutom kan man i princip, utan några problem, spela det var som helst..


Varför andra rollspel inte platsade, när de borde ha gjort det (i den ordning jag kommer på dem)
Västmark - för att jag inte har läst igenom rollspelet.. Det jag vet om det har jag läst på forumet.. Verkar välgjort..
DoD6 - Missar i regelsystemet drar faktiskt bort spelet från topp-fem.. Skön värld..
Mutant: UA - Precis som med DoD6.. Här finns en del konstiga missar, i den mån jag tagit del av reglerna..
(Gamla) Mutant - Jag har inte läst rollspelet.. Skön värld..
Dunder & Drakar - Jag har inte läst rollspelet..
Alla svenska rollspel utgivna efter Eon - Jag har inte läst rollspelet..
Wastelands - inte läst spelet.. Tydligen var regler och värld bristfälliga, men jag hade kul som spelare..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som normalt inte brukar bry sig om regelsystemet men om man ska se på helheten så...*
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Just nu (väldigt partisk)

1: Mutant Chronicles: för att jag spelar ett skitroligt scenario i det nu och spelade ett skitroligt scenario MC på GothCon (Do Androids Dream of Electric Cats? min bästa spelupplevelse på GothCon, kan mycket väl berott på den underbara spelledaren).

2. Kult: Ingen speciell anledning (har inte ens spelat det än)... Men det verkar häftigt och i boken finns det en häftig bild på Göran Persson (och jag skojar inte, det ÄR Göran), trots att han inte ens var minister på den tiden :gremlaugh:

3: Drakar och Demoner v 4: Det spel jag började spela... Jag är väldigt tacksam för att detta rollspel fanns och fick mig att intressera mig och brinna för hobbyn. Spelar dock inte längre.

4 Mutant: UA: Därför jag inte spelat mycket gammla mutant och jag spelade ett scenario M:UA på SnöKon som var total underhållning: Berodde till stor del på den underbara spelledaren som liknade en grävling och var hur bra som helst.

Ändrat: 5: Neotech 2; För att karaktärsskapar-systemet är så bra och för att jag genom det gjort en av mina häftigaste karaktärer nånsin.

(6: Drakar och Demoner Chronopia: För att det är häftigt)

/Balderk, som tänjer lite på reglerna
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Nog för att jag också har en tendens att ogilla Neogames prylar av precis samma anledningar som du ger, men jag ger i alla fall deras nyare produkter en chans innan jag (som spelledare) förkastar dem.

Jag tror inte på NeoGames längre. Jag väntade faktiskt med förtjusning på Eon innan det kom, men när jag väl provade det så blev jag så otroligt besviken att det knappt går att beskriva med ord. Sedan dess har inte trenden förändrats. Spelen är fortfarande charmlösa och intetsägande. Det enda jag tycker är intressant är det gamla Viking, och det är för att det sammanfattar en del intressant historiskt material. Det lider av samma regelinflation som de övriga spelen.

Och jag litar dessutom på att Neo följer vad som för dem har varit ett vinande koncept när de släpper nya spel. Därför kommer jag nog inte ens bläddra i dem när jag besöker ett konvent nästa gång och ska spendera mina surt förvärvade. För de är inte längre alternativ. Bränner man sig på spisen en gång så lägger man inte dit handen en gång till.
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
NeoGames spel...

Har precis samma åsikt, framförallt vad gäller ocharmigt och intet sägande... Av någon anledning ledde spelet dock till bra karaktärsspelande i min lilla grupp...

Anledningen var nog huvudsakligen att man inte orkar med hack n slash äventyr när en strid tar två timmar att spela igenom... Men vi var ändå ganska bekanta med systemet eftersom Khelataars fungerar på ett liknande vi (om än inte riktigt lika omständigt)...

Jag gillar Eons stridssytem, med undantag för de tillfällen då det verkligen blir riktigt buggigt (utmanövrering bl.a) och spelar hellre en lång strid per äventyr än flera... Om alla spelare är koncentrerade är det inte något problem att en strid tar två timmar, men om man har spelare som verkligen avskyr regler är det ju möjligt att stämningen totaldör...

Det problem jag har med Eon och NeoTech är känslan... Eller snarare avsaknaden av den... Eller för att vara riktigt ärlig att de dödar känslor/inspiration... N2 med sina genomvidriga bilder (hacker namn förslagen bidrar också starkt), Eon med sin nästan lika vidriga värld som med varje ny modul tar en helt ny vändning...

Jag spelar dock ganska mycket Eon, men det beror på att vi har karaktärer som varit med sedan vi köpte spelet och som ännu inte spårat ur (inget "överbelönande" för avklarat uppdrag här inte...).
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det finns inte fem bra

Men de som är bra anser jag vara:

Viking
Khelataar
Kult

Bra som är översättningar:
Dungeons & Dragons
Stjärnornas Krig
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Om jag får välja så..

De jag gillar mest att spela är:
1) DoD v. 1-4
2) SW
3) V:tM
4) Eon
5) N2

Sen så finns det en hel del mer spel som är ypperligt trevliga att spela !!!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Re: Om jag får välja så..

Gillar du verkligen att spela v.1-3 utan EDD-tillägget? Jag har visserligen inte läst 1:an, men den verkar lika kass som en bil med bara motor, ratt, tank, bilbatteri och hjul (+ alla småatteraljer som behövs för att bilen ska gå)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color], vars kunskap för bilar är ~ 0
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Om jag får välja så..

"Gillar du verkligen att spela v.1-3 utan EDD-tillägget?"

Jag gör det, i alla fall. Åkej, jag spelar hellre 2-3 utan EDD än 1 över huvud taget, men poängen är att EDD egentligen inte behövs. Grundreglerna är tillräckligt omfattande och klart mycket enklare. Lite fler färdigheter, bara, så hade jag varit nöjd.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Om jag får välja så..

Räkna mig dit också. Jag föredrar också Grundboxens regler framför Experts. Enda undantaget är att det fanns finnas några fler färdigheter och gärna några fler besvärjelser om man vill vara trollis.

Erik
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Whee

Jag håller med föregåede talare. DoD3 har sina brister men det är _enkelt_. Senare utvecklingar har lyckats behålla bristerna (och lagt till nya) men förlorade mycket av enkelheten.

Vill man se hur DoD _kunde_ utvecklats med lindrade brister och bibehållen enkelhet skall man IMHO slänga en blick på Stormbringer.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ja, faktsikt..

Tro det eller ej, men så är det..
Tycker att de spelen har sin charm som glänser ut över det vanliga.. Oavsett de system som finns... Det jag bara ångrar är att jag inte äger nån av böckerna till DoD. :gremfrown:
DoD komme nog alltid att ha sin lilla platts i mitt hjärta ! :gremsmile:
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
jag måste läsa igenom stormbringer...

varje gång det kommer på tal mellan eksem och mig så hyllar han det (mer specifikt hyllar han Elric!) något alldeles enastående mycket. Har haft regelboken i två år nu eller något men fortfarande inte orkar läsa igenom den.

Dock så har jag läst Sailing the Seas of fate ca 100 gånger om. VÄLDIGT bra bok. Rekommenderas alla som kör BRP-spel där båtar på något sätt kan komma att spela roll.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Västmark: the Medeltid?

Hörrö du Johan, din slarvis! SW kan jag köpa att du har med i din lista då det kom på svenska. Men V:tM har väl aldrig släppts på svenska? Bästa svenska rollspelen var det, din jazzkatt. :gremsmile: Vi vill se en ny tredjeplats och det är omedelbart bums!
 
Top