Nekromanti bästa rollspelen!

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,318
Location
Göteborg, Lindome
Re: Om jag får välja så..

Det tillför inget att ha två värden...
Jo, det ger en frihet att ha olika stegstorlek och olika nollpunkter för olika kategorier av påverkan.

...det är bara slapp speldesign från matematiskt och logiskt handikappade konstruktörer.
Det är det absolut inte. Bara för att det inte har gjort som du tycker, innebär det inte att att de är idioter och du är gudabegåvad.


Lite respekt för kompentensen hos folk som faktiskt arbetar professionellt med speldesign och lite mindre tro på sin egen fulländning skulle vara klädsamt.

/Mikael
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Iä! Iä! Chronopia!

Nedförsbacken för DoD började med "Alver" och "Magikerns handbok" för att sedan samla fart allt eftersom Chronopiamodulerna kom ut.
Vänta du, bara, din niding. Jag, kanske rentav jag och Lycan, ska visa dig precis hur hårt Chronopia rular. You'll be gasping for breath...

- Ymir, utfärdar hotelser lite lagom internt
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Iä! Iä! Chronopia!

Jaså du? Då får man vara tacksam för att det inte är DoD6 ni är uppfödda på...

/Joel - en spelgeneration före
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Om jag får välja så..

Jo, det ger en frihet att ha olika stegstorlek och olika nollpunkter för olika kategorier av påverkan.
Jo. Det är ju lika viktigt som att ha fyra olika stora hjul på en bil för att man ska ha friheten att ha fyra reservhjul.

Det finns inget egenvärde i att ha olika skalor. Med en gonomtänkt design behövs inte sådant. Det här är ett problem som berör andra spel också, inte bara D&D.

Det tillför ingenting annat än extra komplexitet och arbete. Det är inte en ren lösning.

Bara för att det inte har gjort som du tycker, innebär det inte att att de är idioter och du är gudabegåvad.
Det har jag inte sagt. Jag tycker däremot att det är dålig stil att släppa ut en produkt som man inte tänkt genom, som man inte funderat på om det kunde göras bättre.

Med en liten arbetsinsats hade man kunnat ta bort en helt onödig nivå av komplexitet. Man gjorde inte det.

Nu känns det ungefär som ett trådlöst tangentbord jag har, vilket har den totalt onödiga komplikationen att jag en gång i halvminuten måste trycka på en knapp på mottageran, vända upp och ned på tangentbordet och trycka på en knapp på undersidan. Visst, teknikerna på Logitech (vem annars skulle göra något så dumt) har säkert tänkt en del, men de har inte tänkt tillräckligt mycket.

Man kan säga att jag får skylla mig själv som köpte ett Logitech-tangentbord och till viss del skulle det vara rätt. Man skulle kunna säga att en del är nöjda med sina Logitech-tangentbord och till en viss del ha rätt i det. Det ändrar inte det faktum att det är en dålig lösning, att Logiteck har gjort en dåligt genomtänkt produkt och att man borde tänkt lite mer.

Detsamma gäller för spelsystem.

Lite respekt för kompentensen hos folk som faktiskt arbetar professionellt med speldesign
Det speler ingen roll vilket yrke det rör sig om, att man arbetar professionellt eller att man är populär behöver inte innebära att man är kompetent. Tvärtom egentligen, folk har en förmåga att bli befordrade till sin inkompetensnivå (dvs så länge man klarar sitt jobb stiger man i graderna tills man hamnar ett steg över vad man klarar och fastnar där). Så även i spelbranchen.

Inom alla yrken finns det folk som inte borde vara där. Så även i spelbranchen.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,318
Location
Göteborg, Lindome
Re: Om jag får välja så..

Det är ju lika viktigt som att ha fyra olika stora hjul på en bil för att man ska ha friheten att ha fyra reservhjul.
Olika stora hjul är så uppenbart skevt att det inte ens blir en liknelse... såvida man inte redan har åsikten att designen är fel. Man kanske skall ha lika stora kugghjul overallt i växellådan också? Men där är det ju så uppenbart väsentligt att hjulen är olika stora att liknelsen haltar åt andra hållet...

Det finns inget egenvärde i att ha olika skalor.
...
Det tillför ingenting annat än extra komplexitet och arbete. Det är inte en ren lösning.
Det ger som sagt möjlighet att ha olika påverkan på olika punkter i spelet (lite av en växellådas princip).

Dessutom är, som Staffan påpekade, D&D historiskt baserat på skalan 3-18 för grundegenskaper och det viss ett värde i att behålla detta. Man vill dessutom att värden runt medelvärdet skall ha noll påverkan på vissa spelattribut. Eftersom medelvärdet är 10,5 skulle detta innebära att alla dessa måste reduceras med motsvarande. Massor av jobb till liten nytta.

Jag tycker däremot att det är dålig stil att släppa ut en produkt som man inte tänkt genom, som man inte funderat på om det kunde göras bättre.

Med en liten arbetsinsats hade man kunnat ta bort en helt onödig nivå av komplexitet. Man gjorde inte det.
Wow! Nu har man inte tänkt igenom sitt system heller...

Jag tror inte din "lilla arbetsinsats" är i närheten av att vara så liten som du tror. Men visst, du är välkommen att försöka. Om den nu är så liten...

Inom alla yrken finns det folk som inte borde vara där. Så även i spelbranchen.
Och du tror att just Monte Cook, Skip Williams, Jonathan Tweet, Peter Adkison, Richard Baker, Sean K. Reynolds, Andy Collins, David Noonan, Ed Stark och Bill Slavicsek hör dit?

Ursäkta mig, men jag tror inte det.

/Mikael
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Om jag får välja så..

Olika stora hjul är så uppenbart skevt att det inte ens blir en liknelse...
Vilket jag använde för att belysa att ditt argument var tomt och utan grund.

Det ger som sagt möjlighet att ha olika påverkan på olika punkter i spelet (lite av en växellådas princip).

Dessutom är, som Staffan påpekade, D&D historiskt baserat på skalan 3-18 för grundegenskaper och det viss ett värde i att behålla detta. Man vill dessutom att värden runt medelvärdet skall ha noll påverkan på vissa spelattribut. Eftersom medelvärdet är 10,5 skulle detta innebära att alla dessa måste reduceras med motsvarande. Massor av jobb till liten nytta.
Varför behålla det då? Det är ju inte som om det är trivialt att konvertera en 2e-karaktär ändå.

Du tänker för mycket i gamla spår. Om man från början använder en enhetlig skala för saker och ting så uppstår inte problemet.

Wow! Nu har man inte tänkt igenom sitt system heller...
Se, nu är vi överens! :gremgrin:

Jag tror inte din "lilla arbetsinsats" är i närheten av att vara så liten som du tror. Men visst, du är välkommen att försöka. Om den nu är så liten...
Jag har i mitt system inget behov av att skala om värden. Får jag tid över någon gång ska jag skriva ner det, men det ligger inte inom den närmaste framtiden.

Och du tror att just Monte Cook, Skip Williams, Jonathan Tweet, Peter Adkison, Richard Baker, Sean K. Reynolds, Andy Collins, David Noonan, Ed Stark och Bill Slavicsek hör dit?
Jag vill inte uttala mig om enskilda namn eftersom jag inte är tillräckligt insatt i vad de gjort, men eftersom denna samling har varit drivande för D&D's utveckling så känns det rimligt att någon borde överväga ett karriärbyte.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,318
Location
Göteborg, Lindome
Re: Om jag får välja så..

Varför behålla det då? Det är ju inte som om det är trivialt att konvertera en 2e-karaktär ändå.
Igenkänning. D&D är ett otroligt starkt varumärke som man bara inte får slarva bort. Ibland har man vissa ramar att designa inom. Det gör inte ens arbetsinsats sämre.

Du tänker för mycket i gamla spår. Om man från början använder en enhetlig skala för saker och ting så uppstår inte problemet.
Om man har givna förutsättningar att arbeta inom, så är det inte "från början". Du påstod att de missade chansen i D&D3e att fixa detta med "en liten arbetsinsats". Jag hävdar att det är betydligt mer komplicerat än så.

Jag vill inte uttala mig om enskilda namn eftersom jag inte är tillräckligt insatt i vad de gjort, men eftersom denna samling har varit drivande för D&D's utveckling så känns det rimligt att någon borde överväga ett karriärbyte.
Jag tycker det verkar som om du inte är tillräckligt insatt alls. Jag tycker du verkar som en back seat driver som sett till att vi kapat den här tråden som egentligen handlade om något helt annat.

Jag tycker det räcker nu.

/Mikael
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Om jag får välja så..

D&D är ett otroligt starkt varumärke som man bara inte får slarva bort.
Varumärke är en sak, innehåll är en annan.

Coca Cola säljer bra trots att man i princip slutat ha med koka-extrakt i den.
Windows är fortfarande Windows, trots att ingenting är kvar från 16-bits-windowsarna.

Det är mer att slarva bort ett varumärke genom att klänga sig fast vid föråldrade lösningar än att inse när det är dags att göra ändringar.

Jag tycker det verkar som om du inte är tillräckligt insatt alls. Jag tycker du verkar som en back seat driver som sett till att vi kapat den här tråden som egentligen handlade om något helt annat.
Tråden lever vidare, det är en subtråd som handlar om speldesignsmetoder, inte hela tråden.

Dessutom blir jag fruktansvärt irriterad när du faller till personpåhopp för att du inte gillar vad jag säger. Jag har kanske inte spelat lika länge som du, men jag har två decenniers rollspel och ett femtiotal spel på min logg. Jag har gjort spel och jag kommer att göra fler. Jag är programmerare/systemmerare till yrket och vet vikten av ren design, känner igen den när jag ser den och ser när det är dåligt. Det spelar ingen roll om det är ett spel eller ett program, samma logik gäller.

Du gillar inte att jag inte gillar D&D. Lev med det. Spelet har enorma brister som jag inte är beredd att överse med, brister som enbart beror på bristande design. Jag gillar inte D&D och jag står för det. Jag lägger mycket hellre pengarna på en produkt där man hellre åstadkommer ett bra resultat än lever på ett naggat varumärke. Jag accepterar att du ser annorlunda på det, men jag byter inte åsikt så länge som grundproblemet är kvar. Det bara är så.

Jag börjar bli väldigt trött på att bli bemött av låga påhopp och ickeargument från D&D-anhängare så fort man ifrågasätter någon detalj i systemet. Jag kan ta en diskussion, men jag vill föra den seriöst.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Men pojkar då!

Varför måste debatten er emellan alltid bli så hätsk? Det dröjer inte länge för en handskarna är av när ni två börjar träta.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,318
Location
Göteborg, Lindome
Re: Om jag får välja så..

Dessutom blir jag fruktansvärt irriterad när du faller till personpåhopp för att du inte gillar vad jag säger.
Det gör jag verkligen inte. Faller till personangrepp alltså. men att vräka ur sig:
slapp speldesign från matematiskt och logiskt handikappade konstruktörer.
tycker jag är oseriöst och respektlöst. Jag kan respektera att du föredrar andra spel än D&D, men att du passar på att slänga skit på D&D vid varenda tillfälle och dessutom får det att framstå som om du skulle fixa alla problem mycket bättre än dessa stackars mentalt handkappade konstruktörer tycker jag inte att jag behöver köpa.

Du är för det mesta inte intresserad av seriös och konstruktiv kritik, utan vill bara kasta skit och vinna diskussionerna.

Jag är programmerare/systemmerare till yrket och vet vikten av ren design, känner igen den när jag ser den och ser när det är dåligt. Det spelar ingen roll om det är ett spel eller ett program, samma logik gäller.
Tack, jag är också programmerare/systemerare till yrket. Jag vet hur man gör en design och vilka hänsyn som kan behöva tas.

Jag misstänker att våra åsikter om programdesign går isär också...

/Mikael
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Om jag får välja så..

Det gör jag verkligen inte. Faller till personangrepp alltså. men att vräka ur sig:"slapp speldesign från matematiskt och logiskt handikappade konstruktörer. " tycker jag är oseriöst och respektlöst.
De får väl försöka göra ett bättre intryck på mig. Det jag beskriver är de intryck de konsekvent gett mig.

Jag kan respektera att du föredrar andra spel än D&D, men att du passar på att slänga skit på D&D vid varenda tillfälle och dessutom får det att framstå som om du skulle fixa alla problem mycket bättre än dessa stackars mentalt handkappade konstruktörer tycker jag inte att jag behöver köpa.
Jag missar många tillfällen, men ibland kan jag bara inte låta bli när det är för grova saker.

Ja, jag hade kunnat konstruera ett bättre regelsystem. Inte bara det, jag har konstruerat ett bättre regelsystem.

Du är för det mesta inte intresserad av seriös och konstruktiv kritik, utan vill bara kasta skit och vinna diskussionerna.
Jag försöker backa upp mina argument med fakta, jag försöker föreslå alternativa lösningar, jag använder min långa erfarenhet av rollspel för att bedöma systemet. Hur mycket seriösare kan man bli?

Den skit jag kastar är bara den ammunition som WotC gett mig.

Jag misstänker att våra åsikter om programdesign går isär också...
Antagligen.
 
Top