Nekromanti bästa rollspelen!

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
1: Eon a lá Ymir (Liberalt hanterade svårighetsmodifikationer, långsammare blödningstakt, ingen deklareringsfas, inga klart definierade stridsrundor, liberalt hanterade strids- och magiregler i allmänhet. Lite mind-over-matter och så).
2: Viking. (På gränsen till ohyggligt välgjort, suverän research).
3: Chronopia a lá Ymir. (Svart bisarrhumor. Och ångest, såklart).
4: DoD4. (Ereb Altor är helt enkelt såå mysigt. Och såå kitsch).
5: Playelf/Västmark, delad femteplats. (Det förra är sanslöst kul, det senare mycket kompetent skrivet. Om blott alla fantasyspelsförfattare hade sådan historisk koll...).

- Ymir, svälter snart ihjäl
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
1. Eon (Med mina husregler och modifikationer)
2. Eon
3. Eon
4. Varierar, mestadels Eon eller Eon
5. Hmm... det tål att diskuteras. Antagligen Eon i dagsläget...


Jag gillar verkligen Eon's värld, regelsystem och allt... det finns inget annat jag hellre spelar..
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Det finns inga...

...bra svenska rollspel. Det finns bara "ok" svenska rollspel.
För bra rollspel vänder jag mig till utländska.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,598
Location
Helsingborg
Re: Det finns inga...

Men ändå så är DoD6 med två gånger bland dina favoritrollspel..?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som drar på ett stort :gremgrin:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Han - Archer: 1-0 [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Det finns inga...

Gillar världen, inte reglerna.
Men har börjat glida iväg från "standard" fantasy ala eon, dod, etc för tillfället. Andra saker lockar mera.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Om jag får välja så..

jag gillar edd mest av den anledningen att det känns så oerhört klantigt att använda procentskala på färdigheter, när man ändå inte har högre upplösning än 5%. känns ungefär lika vettigt som att i d20 ha egenskapsvärden som sedan ger en bonus, när man ändå alltid bara använder bonusen i resten av reglerna.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Om jag får välja så..

känns ungefär lika vettigt som att i d20 ha egenskapsvärden som sedan ger en bonus, när man ändå alltid bara använder bonusen i resten av reglerna.
Inte helt korrekt. Värdet i sig används för belastning och för att avgöra hur tuffa formler man kan lägga, samt för egenskapsskada och sånt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Om jag får välja så..

Inte helt korrekt. Värdet i sig används för belastning och för att avgöra hur tuffa formler man kan lägga, samt för egenskapsskada och sånt.
Vilket är nästan lika illa. Man använder två olika skalor för samma sak.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,357
Location
Göteborg, Lindome
Re: Om jag får välja så..

Vilket är nästan lika illa. Man använder två olika skalor för samma sak.
Nix, det är inte samma sak. Till exempel är ju skada i Fys och din fördel på livspoängen knappast "samma sak", eller?

Dessutom har man bara en "skala" - värdet på din grundegenskap. Det värdet ger sedan för- och nackdelar på en massa saker i spelet, plus att värdet i sig används till att avgöra en del andra saker. Fungerar alldeles utmärkt.

/Mikael
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Göran

I sånna fall måste jag ha första utgåvan (har lånat det) för i mitt ex är bilden på sidan 120.

/Balderk
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Men du har ju glömt...

Be nice, Jag är ganska stolt att jag motstod frestelsen att lägga till en "fem sämsta" lista som komplement till min topplista. Den kunde lätt innehållit fem gånger Eon med varierande motivation :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Om jag får välja så..

Nix, det är inte samma sak. Till exempel är ju skada i Fys och din fördel på livspoängen knappast "samma sak", eller?

Dessutom har man bara en "skala" - värdet på din grundegenskap. Det värdet ger sedan för- och nackdelar på en massa saker i spelet, plus att värdet i sig används till att avgöra en del andra saker. Fungerar alldeles utmärkt.
Du missar min poäng. Had jag gjort systemet skulle jag eftersträvar att ha värden av sådan storleksordning att grundegenskapsvärdena kunnat användas rakt av, utan behov av uppslagstabeller.

Om en 17 alltid motsvarar exakt +3 (eller vad det nu är) som modifikation så har man i mitt tycke en redundans. Sifforna borde vara skalade så att 17 kunde användas direkt. Det borde inte var så svårt, speciellt med tanke på att det (om jag minns rätt) är ett mycket enkelt linjärt samband mellan värde och modifiakation. Det tillför inget att ha två värden, det är bara slapp speldesign från matematiskt och logiskt handikappade konstruktörer.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Om jag får välja så..

Snarare konstruktörer som inte vill slakta "heliga kor". I D&D har statsen alltid varit på en 3-18-skala (för människor i alla fall), och om de ändrat på det skulle det blivit ett ramaskri (råmaskri?) från folk.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Ska jag tvingas sätta dem i ordning så blir det...

1. Eon - Gediget regelsystem med utmärkt, om något buggig värld. Lagom avvägt mellan high och low fantasy.

Tätt följt av
2. Khelataar - mycket bra regelsystem som man tyvärr måste vara insatt i innan det fungerar smidigt, men när det väl är gjort så är det den bästa regelmotorn för närstrid överlag jag sett. Världen är tillika utmärkt och stämningsfull, men en smula begränsad.

3. Mutant 2 - Reglerna är ett bra koncept men alldeles för buggiga. Världen är däremot helt underbar. Ska skaffa UA inom kort.

4. DoD 1-4 - Klassiker. Minst en uppsättning grundregler bör finnas i varje självrespekterande rollspelsveterans samling. Nedförsbacken för DoD började med "Alver" och "Magikerns handbok" för att sedan samla fart allt eftersom Chronopiamodulerna kom ut. Vad mig anbelangar så var det enda RiotMinds gjorde att gräva upp liket och pissa på det. DoD förtjänade ett så mycket bättre och värdigare slut...

5. Dött lopp mellan Neotech, Kult och Wastelands.

/Joel
 
Top