Nekromanti bästa rollspelen!

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
oppsss....

Mmkay !!
Dåså, som ny 3:e platts är Daiminon.. Det är ett av de hemmabyggen som är mycket trevligt att spela !!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: oppsss....

"Dåså, som ny 3:e platts är Daiminon.. Det är ett av de hemmabyggen som är mycket trevligt att spela !!"

Men vi skulle ju ange vilka svenska spel som finns eller funnits i handeln som var bäst, enligt förtydligande till Dimfrosts svar...
Det här är inte din dag va? :gremwink:

Storuggla, ekorrar som delar ut post
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Argghh..

Där har du ju en poäng ju...

Hemm, tror nog väljer DoD v. 6 isåfall. Det jag har läst i de böckerna så verkar ju fröbaskat bra & trevliga..

/ Johan K, som förhoppningsvis börjar bli mindre vimsig nu...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Mina topp tre

1. Drakar och Demoner 2
2. Western 3
3. Mutant: Undergångens Arvtagare

M.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
en tredje version av western?

western 3? har jag missat någon jätteny version eller skrev du fel ELLER är det helt enkelt något du fixat själv?
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: en tredje version av western?

Från www.rollspel.com

Western publicerades första gången 1989 under varumärket Lancelot Games. Denna tredje upplaga är en total omarbetning. Reglerna är enkla, snabba och visuella.Bakgrundsmaterialet är omfattande och inspirerande. Med spelet följer en A2-karta över västra Amerika 1877.
Från Rosens Lancelotsida:

Western  (box)
Utgivningsår: 1989 (1:a upplagan), 1989 (2:a upplagan)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Whee

Jag hoppas du menar nya och inte gamla Stormbringer, för det gamla hade en massa sunk och junk... :gremcrazy:

Överhuvudtaget är Basic Roleplaying bra.

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag gillar inte Best-of-Listor.

Så jag gör detta under protest:

1, Trollvinter
2, Wastelands
3, Mutant: UA
4, Gondica
5, Western, 3rd ed
6, Drakars grundbox
7, Khelataar
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: jag måste läsa igenom stormbringer...

Dock så har jag läst Sailing the Seas of fate ca 100 gånger om. VÄLDIGT bra bok. Rekommenderas alla som kör BRP-spel där båtar på något sätt kan komma att spela roll.
Håller med. Den är verkligen ruskigt bra! Tack förresten, jag blev påmind om att det snart är dags för mig att köpa en till Elric-samlingsvolym.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: NeoGames spel...

Det problem jag har med Eon och NeoTech är känslan... Eller snarare avsaknaden av den... Eller för att vara riktigt ärlig att de dödar känslor/inspiration... N2 med sina genomvidriga bilder (hacker namn förslagen bidrar också starkt)
Jag har ingen uppfattning om Eon eftersom jag knappt rört vid spelet men i N2 finns det ju känsla. Jag älskar verkligen karaktärsskapandet t ex. Där har jag gjort en av de rollpersoner jag gillat mest, och det ger poäng. Det scenario som vi körde då var kortlivat men väldigt trevligt och, ska du veta, känslan fanns allt där. Men jag har inte läst spelet så om det är det du menar med avsaknad av känsla så kan jag inte uttala mig. Men det viktiga för mig är hur det är att spela spelet, inte läsa det...

/Balderk, som ändå inte hyser någon vidare respekt för neogames
 

nudel

Veteran
Joined
3 Jan 2003
Messages
38
Location
Falun
2. Kult: Ingen speciell anledning (har inte ens spelat det än)... Men det verkar häftigt och i boken finns det en häftig bild på Göran Persson (och jag skojar inte, det ÄR Göran), trots att han inte ens var minister på den tiden
Vilken sida? Berätta, snälla snälla. Jag vill se :gremlaugh:
 

nudel

Veteran
Joined
3 Jan 2003
Messages
38
Location
Falun
Av dom jag spelat och inte bara läst är det:

1. Krånåpia, så klart. Überskön värld, mörkt och elakt. Man måste ha alla moduler innan det börjar bli riktigt bra dock.

2. Gamla Mutant med lagom mycket snattat från MT2 och Efter Ragnarök.

3. Nya Mutant, bara för att jag haft mycket skoj med det under nybörjaråren. Fast det är ju ganska bra också, lite iaf.

4. Bäst att skriva alla versioner av DoD, utom 91:an vilken inte förtjänar det. Den är tvi, puäh och fy. Mest beroende på de sunkiga modulerna antar jag.

5. Finns det fler...?

Sen är ju Kult, Gemini, Khelataar och en hel drös andra spel jättebra. Problemet är att dom bara fungerar som bokstöd till spelen jag får använda. Så kan det gå.
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Göran

Sid 168 i andra upplagan av regelboken. Skulle tippa på att det är bilden som åsyftas i alla fall..för det ÄR Göran.
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Min Lista

1. Kult - as grymmt skräck rollspel med underbar världsbild!

2. Eon - lite mer än bara standard fjantasy och bland de bästa moduler som släppts till något spel.

3. Mutant (vilken version som helst egentligen) - så uuunderbart roligt parodisead efter katastrofen värld!

4. Chronpia - Drakar och demoner i smutsiga städer á Ankh-Morpork med "näsatn-högteknolgi".

Gemini - Så..så...mööörkt. Synd att det lades ner så snabbt bara.
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Okej, här kommer en lista från Arandon:

[Ok, det godkänns inte, men mitt och en polares rollspel (som nog ska heta Fantasia Vaporis eller nåt annat som vi tycker é coolt) skulle säkert komma in på förstaplatsen om det någonsin kom ut på marknaden. Och det förutsätter att det blir klart nån gång... :gremblush:]

Och nu till mina favoritrollspel på marknaden:

1) Eon. Det första jag spelade, mycket välgjort och med ett ytterst välgenomtänkt regelsystem IMHO. Gillar även den ganska nytänkande världsbilden. Kan dock bli lite segt i strider, speciellt med otåliga, men stridsglada spelare.

2) Mutant: Undergångens Arvtagare. Helschysst spelsystem, och världen är inte att leka med. Inte heller en enorm, fyrarmad, grön, muterad järv med superb hoppförmåga, och som lyssnar till namnet Sven-Ali "Plantan" Olsson. En polare slog fram denna Rp, en av säkert hundratals "originella" som folk haft till Mutant genom åren...

3) Western (nya). Mycket ambitiöst projekt, speciellt all tid som säkert gått åt till research om "spelvärlden". Bra spelsystem och snygga illustrationer av Åke Rosenius. Synd bara att utgivningstakten är så låg (eller det är kanske bra, som Neo och Järnringen håller på :gremsmirk:)

4) Neotech II. Gillar systemet och karaktärsframslagningen, men det krävs att man lägger ner en hel del tid som SL för att få en bra stämning. Minus också för illustrationerna (ingen stämning alls där IMHO) och den något kassa bindningen - min polares grundbok som han köpte på GothCon håller snart på att falla sönder, och vad jag läst här verkar det som om det finns de som är betydligt sämre lottade.

5) D&D 6. Har bara spelat det någon gång, men det verkar vara en kul spelvärld. Spelsystemet är också rätt smart.

Okej, det var väl i stort sett alla jag någonsin spelat eller SL:at, kanske finns nåt till men de flesta har jag inte testat än, t ex. Viking.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: en tredje version av western?

Från www.rollspel.com
Western publicerades första gången 1989 under varumärket Lancelot Games. Denna tredje upplaga är en total omarbetning.


Stimmt - samma text finns fö på baksidan av spelet.

Från Rosens Lancelotsida:
Western (box) Utgivningsår: 1989 (1:a upplagan), 1989 (2:a upplagan)


Whee, någon läser den sidan! Jo, de två upplagorna skildes tidsmässigt av ungefär ett halvår. De var lite väl försiktiga när de tryckte den första, så den sålde slut på bara några månader. Då passade de på att putsa spelet lite när de tryckte en till (fast de var lite väl försiktiga då också, så det finns två tryckningar av den andra upplagan - den senare gjordes 1990 och är helt identisk med den första).


Från Lancelot-listans FAQ:

"Jag har hört att gamla Western gjordes i två olika upplagor. Vad är det för skillnad och hur vet man vilken upplaga man har?

Skillnaderna dem emellan är ganska små; några fel rättades i andra upplagan och en del text flyttades om för att göra det lättare att hitta i böckerna. Enstaka illustrationer plockades också bort och byttes mot fler bilder av Håkan Jonsson.
Det enda som skilde dem åt på utsidan var att andra upplagan hade ett litet klistermärke, men det satt utanpå omslagsplasten och försvann när man öppnade den.
Inuti böckerna ser man enklast skillnaden på att varje kapitel i den första upplagan inleds med en och samma bild, som föreställer en man som rider iväg från en saloon. Andra upplagans kapitelinledningar har inga bilder alls."

--
Åke
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
1) Eon ála Marco (moddat för ökad smidighet, färre regler, snabbare strider, mer heroism, men fortfarande med trovärdighet/konsekvens)

2) Wastelands (Mest intensiva jag har spellett - körde 70 speltillfällen under ett riktigt år, fram till vi mötte byrr - då dog kampanjen...)

3) Neotech 2 (med rejäla HK-röj, heroism och blodstänk i regniga nätter på smutsiga bakgator)

De två stora besvikelserna är dels M:UA (om gick ut starkt, men underligheter, både i värld och, speciellt, i regelsystemet fick charmen att falna likt torkat flott - irritationsmomenten skall inte bli fler ju mer man sätter sig in i något, men så är det här), dels DoD6 som med sina osynkade och inkonsekventa beskrivningar och ett regelverk som, i sin iver att vara enkelt, istället blev svårt, luddigt och dåligt genomtänkt.

Ovan är givetvis bara personliga åsikter, vilka gäller just nu. I morgon kan de vara ändrade.
 
Top