Nekromanti Bästa respektive sämsta rollspelstitlarna

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,118
Location
Tindalos
Tycker mycket om Coriolis och Symbaroum, eftersom de väcker frågan - "vad är detta"? Samt att de fungerar mycket bra grafiskt.

Western är utmärkt. Tror inte det hade fungerat med någon annan titel. Snyggt grafiskt också. Förövrigt tycker jag att första Western fortfarande har det bästa svenska omslaget.

EON - kort och bra i avseende logotyp men alldeles för tråkigt.

Andra Imperiet - spännande. Vad är detta?

Neotech har jag inga problem med. Spelet är vad det heter. Eller var åtminstone det.

Twilight 2000 - fungerade skitbra på 80-talet. Idag är det passé lixom.

Call of Cthulhu - tungvrickare som inte skonat sina läsare direkt. Och rollpersoner med, för den delen... Lagom lång titel som enkelt påvisar ursprunget. Trail of Cthulhu fungerar också mycket bra. Cthulhu Achtung! Prosit! Whatever - nja...

Red Star - bygger på serien med samma namn så varför inte.


Jag själv sitter och skriver / förarbetar på en rollspelsidé som går under namnet "55 dagar". Inte alls informativt men ville gärna ha något arbetsnamn att jobba emot.


Glömde ju!

Svavelvinter. Sveriges vackraste rollspelsnamn. Äsch! Va fan! Sveriges vackraste boktitel!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Godzillikles;n105202 said:
Jag älskar Mutant Chronicles värld och dess grafiska design, men får hålla med många andra i tråden om att det inte är ett speciellt bra namn.

"Intetsägande fantasynamn" som Eon tycker jag faktiskt generellt fungerar rätt bra för mig, men det beror nog mycket på att jag verkligen gillar fantasy-grejen (själva spelet Eon har jag dock aldrig gillat).
Eon är inte ett intetsägande fantasynamn, spelets hela metaplott handlar om en cykel av eoner som avslutas i apokalypser som omstöper världen, och settingen befinner sig precis i slutet av en sådan eon. Det är ett mycket väl valt namn.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Ymir;n105214 said:
Eon är inte ett intetsägande fantasynamn, spelets hela metaplott handlar om en cykel av eoner som avslutas i apokalypser som omstöper världen, och settingen befinner sig precis i slutet av en sådan eon. Det är ett mycket väl valt namn.
Detta. Också en bra koppling till att spelet profilerat sig som en gammal värld, där riken kommit och gått. (Aeon är sedan en bonus, för den som vill nörda loss på mytologin.)

Jag kan förstå att man inte gillar namnet Eon, eller tycker att dess mening inte är tillräckligt tydlig, men varifrån kommer den här föreställningen att namnet inte är valt med eftertanke?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,881
Location
Göteborg
Men är det vad spelet handlar om? Jag kan säga att under den tid jag spelade Eon kom vi ingenstans i närheten av apokalypser och eoner och världsomvälvande metaplotter. Vi slogs mot tiraker, reste runt och på sin höjd blandade oss i lokalpolitiken. Är metaplotten något som är vanligt att man lirar i Eon? Jag har fått intrycket att Eon gillas av folk som vill ha realistisk low fantasy utan kraftinflation. Folk som vill ha undergång och världsomspännande metaplott känns det som att de snarare söker sig till D&D. Men jag kan ha fel.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Genesis;n105217 said:
Men är det vad spelet handlar om? Jag kan säga att under den tid jag spelade Eon kom vi ingenstans i närheten av apokalypser och eoner och världsomvälvande metaplotter. Vi slogs mot tiraker, reste runt och på sin höjd blandade oss i lokalpolitiken. Är metaplotten något som är vanligt att man lirar i Eon? Jag har fått intrycket att Eon gillas av folk som vill ha realistisk low fantasy utan kraftinflation. Folk som vill ha undergång och världsomspännande metaplott känns det som att de snarare söker sig till D&D. Men jag kan ha fel.
Det är nog väldigt mycket en smaksak - själv är jag löjligt förtjust i det episka, och tycker att Mundana passar perfekt för det. Men jag syftade nog mer på att namnet är grundat i spelets bakgrund och uppbyggnad, snarare än att det säger så vansinnigt mycket om vad man gör.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,686
Location
Eslöv
Genesis;n105217 said:
Men är det vad spelet handlar om? Jag kan säga att under den tid jag spelade Eon kom vi ingenstans i närheten av apokalypser och eoner och världsomvälvande metaplotter. Vi slogs mot tiraker, reste runt och på sin höjd blandade oss i lokalpolitiken. Är metaplotten något som är vanligt att man lirar i Eon? Jag har fått intrycket att Eon gillas av folk som vill ha realistisk low fantasy utan kraftinflation. Folk som vill ha undergång och världsomspännande metaplott känns det som att de snarare söker sig till D&D. Men jag kan ha fel.
Duktigt OT här, men tänk liknelsen med Game of Thrones. Vi som serie-tittare skulle nog påstå att serien handlar om intriger, krig etc, men den stora plotten är att det kommer MADDAFAKKING WHITEWALKERS!

Men det vet The Hound inte ett skit om när han äventyrar på landsbygden med Arya. Det är lite så jag ser på metaplotten.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Metaplotten i Eon är som metaplotten i Gemini: en kuliss som en del tycker är cool. Men likväl en kuliss. I alla fall när jag läst spelet (version 1, 3 och 4 + diverse extraböcker).

Men jag har kanske missat några äventyr eller nån kampanj som handlar om just apokalypser som omstöper världen. Det finns kanske? *okunnig*
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,686
Location
Eslöv
Arfert;n105222 said:
Metaplotten i Eon är som metaplotten i Gemini: en kuliss som en del tycker är cool. Men likväl en kuliss. I alla fall när jag läst spelet (version 1, 3 och 4 + diverse extraböcker).

Men jag har kanske missat några äventyr eller nån kampanj som handlar om just apokalypser som omstöper världen. Det finns kanske? *okunnig*
Typ. Har lirat Eon i typ 10-15 år skulle jag tro och har inte en enda gång har mina spel handlat om apokalypsen.
 

Imperator

Veteran
Joined
24 Jul 2007
Messages
23
Location
Huddinge
Genesis;n105155 said:
Jag har väldigt dålig koll på Noir, men det jag tror mig veta är typ att det utspelar sig i "Sandukar", att det finns någon sorts "förbannelse" (har jag för mig), att någon mystisk symbol är på framsidan och att man ska akta sig för hemliga polisen. Allt detta känns ganska o-noirigt. Men jag har som sagt rätt dålig koll.

På vilket sätt är Noir ett noir-spel?
Regn och sunkiga detektiver och paljettklädda sångerskor på flyglar. Det känns som film noir, åtminstone stämningsmässigt och så som jag har spelat det. Mycket ångest.

Och ja, det utspelar sig i Sandukar och ja, det finns en "förbannelse" (befläckelsen) men den kan ha så stor eller liten plats som man vill, och ja, man ska akta sig för hemliga polisen men det kan vävas in till ett riktigt noirigt element. Jag gillar namnet.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mundo;n105223 said:
Typ. Har lirat Eon i typ 10-15 år skulle jag tro och har inte en enda gång har mina spel handlat om apokalypsen.
fast jag har också lirat Eon i 10-15 år och mina kampanjer har alltid, på något plan, handlat om apokalypsen. Så det är en metaplott som finns där för de som vill använda den, och den har djupare funktioner än att bara vara en kuliss.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,029
Location
Ludvika
Ymir;n105226 said:
Så det är en metaplott som finns där för de som vill använda den, och den har djupare funktioner än att bara vara en kuliss.
Men har det lyfts fram i några äventyr? Eller har du _gjort_ den till mer än en kuliss?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,686
Location
Eslöv
Ymir;n105226 said:
fast jag har också lirat Eon i 10-15 år och mina kampanjer har alltid, på något plan, handlat om apokalypsen. Så det är en metaplott som finns där för de som vill använda den, och den har djupare funktioner än att bara vara en kuliss.
Såklart. Det är ju en smaksak av vad man vill göra med Eon. Vill man leka Whitewalkers on the wall med Stannis och brinnande svärd eller vill man leka Arya och vovsen. Jag gillar Eons kuliss, men när jag lirar brukar det vara en kuliss.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Mundo;n105221 said:
Duktigt OT här, men tänk liknelsen med Game of Thrones. Vi som serie-tittare skulle nog påstå att serien handlar om intriger, krig etc, men den stora plotten är att det kommer MADDAFAKKING WHITEWALKERS!

OT: det här är för övrigt anledningen till att jag inte intresserat mig för serien alls. Allt det där som faktiskt intresserar mig läggs i bakgrunden och berörs vad jag hört knappt alls egentligen... =)
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,030
Location
Smålands golvbrunn
Mundo;n105221 said:
Duktigt OT här, men tänk liknelsen med Game of Thrones. Vi som serie-tittare skulle nog påstå att serien handlar om intriger, krig etc, men den stora plotten är att det kommer MADDAFAKKING WHITEWALKERS!

Men det vet The Hound inte ett skit om när han äventyrar på landsbygden med Arya. Det är lite så jag ser på metaplotten.
Fast bokserien heter ju "A Song of Ice and Fire" och vi som läser den vet att den egentligen handlar om ISVÅLANDER och DRAKAR och inte allt det där tramset om den obekväma tronen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Allt det där som faktiskt intresserar mig läggs i bakgrunden och berörs vad jag hört knappt alls egentligen... =)
Super OT: Då har du inte sett det som hände i slutet på senaste säsongen... ;)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,686
Location
Eslöv

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Arfert;n105239 said:
Super OT: Då har du inte sett det som hände i slutet på senaste säsongen... ;)

Så... Jag måste se... hur många säsonger som helst av en massa interpersonellt tjafs innan det äntligen händer något? Låter... lockande =)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,686
Location
Eslöv
krank;n105245 said:
Så... Jag måste se... hur många säsonger som helst av en massa interpersonellt tjafs innan det äntligen händer något? Låter... lockande =)
Krank pls...
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,340
Location
Malmö
Så en grej med dåliga namn är att de är intetsägande (unika namn), eller har namn som inte anspelar på innehållet?

Jag tycker för övrigt man kan skilja på Eons titelmetaplot - som låg dold för spelarna i hemlighetsboken, om jag minns rätt? - och Geminis - som uttryckligen finns med i omslag och världsintroduktionen. Jag misstänker också att det är större andel Gemini-spelare än Eon-spelare som dragit in metaplotten i sina kampanjer... Men det är lite som oWoDs metaplot (t ex Gehenna) - egentligen är det för stora händelser för att påverka, vilket gör lite pannkaka av hela grejen.

Jag tycker inte riktigt att "säger nästan inget om innehållet" är ett problem i sig - det ska väcka eller associera till en bild. Null State säger egentligen ingenting om vad man gör eller spelvärlden, t ex. Därmed inte sagt att det är dåligt - det är unikt nog för att man ska gräva djupare och komma ihåg mer om det.

Det sagt har jag nog inga favoriter.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Max Raven;n105344 said:
som låg dold för spelarna i hemlighetsboken.
Jepp, jag har samlat ett antal eon-böcker över åren och har aldrig hört en suck om detta.
Eon var jag säker på lät tufft, och var en permutation på NEO som i Neotech och Neogames.
 
Top