Nekromanti Bästa respektive sämsta rollspelstitlarna

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,109
Bästa tycker jag nog är Vampire: The Requiem och Vampire: The Masquerade

Sämst vet jag inte.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Achtung! Cthulhu och Paranoia tycker jag är bra! Panty Explosion är också bra.

Neotech är riktigt dåligt.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
211
Location
Mariestad
Eon är väl ganska intetsägande och om jag ändå är inne på det så, HârnMaster är nog i värsta laget, om man är tysktalande.
(Harn=Urin på tyska). Visst de har ett circumflextecken ovanpå a:et men jag tror inte det hjälper.

Chock (och Chill för den delen) är väl ok. Wastelands skulle jag ge några plus.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Bra: Dungeons and Dragons. För det är ett spel med dungeons och med dragons.

Dåligt: Noir. För det är inte ett Noir-spel.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Sämst 1: Fantasy!
Motivering: Tänk om alla rollspel hade hetat genren?

Sämst 2: Symbaroum
Motivering: Varför ha en titel som ingen vet hur den ska uttalas och som ingen vet vad den betyder och som inte säger någonting om vad det är för spel?

Fantasy! och Symbaroum är varandras motsatser vad gäller titeln. Fantasy är övertydlig och hade varit intetsägande utan underrubriken Old School Gaming. Symbaroum säger ingenting mer än att utvecklarna bakom spelet troligtvis håller på Tyskland i fotboll (och jag undrar fortfarande varför Wastelands är så inspirerat av tyska språket).

Bäst 1: Life is like a box of chocolates eller Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö dvs en titel som inte alls påminner om en vanlig titel på ett rollspel och som gör köparen nyfiken. Självklart gäller det att titeln beskriver spelvärlden också. Jag tror Vampire: The Masquerade snuddar vid detta.

Bäst 2: Lord of the Rings resp Star Wars
Motivering: Därför att det är LotR resp Star Wars. Varför inte skriva exakt vad det är när man vet exakt vad det är (sedan kan man ha en underrubrik för att ange versionsnumret)?

EDIT: Jag gillar namnet Wastelands men har samtidigt lite svårt för ett engelskt namn på ett svenskt spel. Det borde ha hetat Ödemark (med Byrr-supplementet Ödlemark).
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,907
Location
Port Kad, The Rim
Bra namn: Traveller, Wastelands, Blue World, Space 1889, Partisan, Ansgar -- snärtigt och med en direkt koppling till spelets tema.

Dåligt namn: Metamorphosis Alpha (svåruttalat och svårförståeligt),
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Bäst: Western. För att det är exakt vad titeln säger. Man ska inte krångla till det.
(Bubblare: All Flesh Must be Eaten.)

Sämst: .Götterdämmerung. För att det har noll med skräck eller 1700-talet att göra.
(Bubblade: Symbaroum och Corlolis. För att de säger noll om innehållet.)

Tillägg: Svavelvinter glömde jag. Det är ett namn ned fan så hög verkshöjd. Ett mycket bra namn. Varför? För att det är bra, såklart!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,931
Location
The Culture
Bäst: All Flesh Must Be Eaten, för det låter skithäftigt.

Sämst: Alla spel som har ett fantasyord som titel, till exempel Carcosa, Gondica, Haragada, Numenera, Symbaroum, Terone.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Har alltid tilltalats av "All flesh must be eaten". Man fattar att det är ett jäkligt köttigt spel som man köttar zombies i. Har aldrig spelat, så det kanske är något helt annat egentligen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
Bra: Stars Without Number, Thou Art But a Warrior, Don't Rest Your Head, All Flesh Must Be Eaten. Välformulerade, poetiska och beskrivande namn som inspirerar.

Bra: Drakar och bananer. Varenda djävla gång folk får syn på eller hör namnet skrattar de och vill veta mer. Namnet är antagligen en stor del av anledningen till att spelet varit det mest spelade liret i Indierummet på ett par LinCon.

Dåligt: Anatman, Noumenara och andra intetsägande namn. Ingen kan någonsin komma ihåg vad mitt evighetsprojekt Anatman heter, men det är en så snygg referens att jag inte vill byta.

Rätt bra: Supergänget, Fantasy!, Utpost, Vampire: the Masquerade, Danger Patrol. Säger rätt och slätt ungefär vad det handlar om.

Väldigt bra: 3:16 Carnage Among the Stars, Lasers and Feelings. Säger också rätt ut vad det handlar om men mycket snyggare.

Dåligt: Panty Explosion. Har skrämt bort en hel del spelare. Har numera också bytt namn till Tokyo nånting. Det är dock rätt talande att jag inte har några problem att komma ihåg originaltiteln, medan den nya titeln är lättglömd.

Dåligt: The Mountain Witch, Night Witches. Okej, TMW har väl någon sorts häxa med, men dessa titlar kommunicerar inte "Samurajer" och "Ryska stridspiloter"!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Genesis;n105005 said:
Dåligt: […] Night Witches. Okej, TMW har väl någon sorts häxa med, men dessa titlar kommunicerar inte […] "Ryska stridspiloter"!
…förutom för MÖPar*, i synnerhet om de är intresserade av krigens kvinnohistoria och tittar lite längre än storsäljarna D-dagen och Slaget om Storbritannien och kikar på östfronten istället. Då vet de direkt vad det är som åsyftas. Utanför denna skara, förmodligen inte så bra.

* Militärt Överintresserade Personer.
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Är otroligt svag för Stars Without Number. Kanske för att det är stjärnor i (min favoritboktitel är Stars in my Pocket Like Grains of Sand). Kanske för att det ger ett så hissnande intryck. Vet ingenting om spelet, allt om titeln.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Oj, vad svårt. Jag kastar ut några:

Jag tycker generellt illa om "fantasyordsnamn" som Numenera och så, men Symbaroum funkade för mig. Jag upplevde heller inte direkt någon svårighet i att gissa mig till uttalet. Jag har svårt att sätta namn på varför det funkar så bra för mig; på något sätt passar det bra ihop med framför allt bilderna från skogen i spelet. Symbaroum för mig luktar enter, urgamla träd, mossa, ruiner.

Stars without Number är ett asbra namn på ett spel, men det spel det hör ihop med är jag inte lika het på.

Eon tycker jag är ett enormt tråkigt namn, som jag dessutom mycket hellre associerar till en scifiroman av Greg Bear.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Bra: Drakar och Bananer är ett briljant namn, som säkert är bäst av alla när det gäller att dra intresse till spelet. Men det är ju en referens till namnet på ett annat spel så det får minus i klassen originalitet.

Bra: Jag tycker Kult är ett bra namn eftersom det har stor ikonisk potential och känns allmänt koolt samtidigt som referensen till spelets tema iaf finns. Dock behöver det en undertitel för att bli deskriptivt nog för spelet ("illusionens fångar").

Bra: Svart av kval vit av lust får stor pluspoäng i egenskap av poetiskt namn på svenska. Det passar även spelet bra.

Nja: Coriolis tycker jag är snäppet sämre än Symbaroum (som känns ok ljudmässigt och ordbildmässigt för ett fantasyspel) . Jag gissar att det är valt för att man tycker det är ett snyggt ord och går att använda som varumärkesnamn. Men referensen till fenomenet är för mig långsökt. Jag känner inte kopplingen till spelets tema. Detta kan jämföras med Fading Suns som jag upplever som en tydlig förlaga för Coriolis. Det namnet lyckas vara både poetiskt, beskrivande och varumärkesvänligt på en gång. För mig är det ett bra namn.

Dåligt: Khelataar. Riktigt dåligt till och med för att vara ett nonsensnamn.

Sämst: Mutant Chronicles. Vilka mutanter? Vilka krönikor? Dessutom, engelskt namn på svenskt spel - det tycker jag kan kännas snett om det inte är en känd term. Det var säkert smart att spinna på Mutant för att skörda på det varumärket, men det gör inte namnet bra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
hakanlo;n105023 said:
Sämst: Mutant Chronicles. Vilka mutanter? Vilka krönikor? Dessutom, engelskt namn på svenskt spel - det tycker jag kan kännas snett om det inte är en känd term. Det var säkert smart att spinna på Mutant för att skörda på det varumärket, men det gör inte namnet bra.
Det här får jag hålla med om. Jag älskar MC's spelvärld men namnet är ärligt talat rätt kasst. Mutanter omnämns bara med någon rad (de bor i Lunas kloaker, om jag minns rätt) men de har knappast en lika framskjuten roll som i Mutant 1&2 eller ens Cybermutant/Svarta mutant. Krönikorna kan jag köpa givet att grundboken börjar med utdrag ut just krönikor, att det liksom är krönikor över en svart och jobbig tidsperiod. Men mutantdelen hade jag gärna sluppit.

Däremot tycker jag inte att det är speciellt mycket fel på ett engelskt namn på en svensk produkt så länge titeln skapar rätt associationer och känslor. Att Western heter Western snarare än "Västern" tycker jag är självklart eftersom det är ett spel som utspelar sig i USA. Till exempel. Det ger rätt associationer.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,907
Location
Port Kad, The Rim
Mutanten;n104987 said:
(och jag undrar fortfarande varför Wastelands är så inspirerat av tyska språket).

EDIT: Jag gillar namnet Wastelands men har samtidigt lite svårt för ett engelskt namn på ett svenskt spel. Det borde ha hetat Ödemark (med Byrr-supplementet Ödlemark).
När vi konstruerade spelet så tänkte vi skriva en hel del om Tyskland och vi tänkte också att tyskan hade tagit över engelskans roll som lingua franca i Östersjöregionen i kraft av landets folkmängd. Dessutom, jag har hyfsade kunskaper i tyska, men noll i de stora östersjöspråken polska och ryska, så det var lätt att köra i det spåret.

När det gäller namnet Wastelands så lät ordet dramatiskt och tilltalande i våra öron. Ordet "ödemarker" har inte samma smak av våldsam ödeläggelse, utan låter mer som berg och hedar.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
Sämst: Fantasy! Lite som ett rollspel som heter "Shooter" eller "Thriller". Panty Explosion ligger jäkligt nära där uppe dock, ett spel som jag aldrig ens läst eller hört någonting om utanför detta forum.

Lite motsägelsefullt så gillar jag Noir och Western som spelnamn, trots att de heter "vad de är".
Bäst namn får jag nog säga att Svavelvinter har, det ligger bara så jäkla bra på tungan även om man som spelare inte har en aning om det handlar om Postapokalyps eller vad för något.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Mundo: Jag håller med - Svavelvinter har något lockande i sig!
Jag vet att många inte gillar Call of Cthulhu för att "det inte går att uttala", för mig har det haft motsatt effekt: jag ville veta hur man faktiskt kunde uttala det.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Sämst: Fantasy! Lite som ett rollspel som heter "Shooter" eller "Thriller". Panty Explosion ligger jäkligt nära där uppe dock, ett spel som jag aldrig ens läst eller hört någonting om utanför detta forum.
Då kommer du gilla Action!, SciFi! och Horror! också. ;)
 
Top