Nekromanti Bästa respektive sämsta rollspelstitlarna

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Bäst: Lorder och Lodisar, för att det sänder rätt wibe och berättar vad det handlar om. Sen kan man ju bygga LoL av det.

Sen är Järn sjukt starkt. Chainmail går jag igång på också.

Och det där Munschenhauser eller vad det heter. Smakar väldigt bra i munnen.

Måste jag välja ett dåligt namn så blir det nog MYFAROG.

Shadowrun är också sugigt kan jag tycks.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Svavelvinter är grymt. Mystiskt och coolt, har aldrig läst det. Vampire: the Masquerade - informativt, coolt. Sämst: Mutant, Mutant 2, Mutant, Mutant R.Y.M.D och Mutant Chronicles. Två spel heter samma samma sak, men är väldigt annorlunda, och Mutant var ändå bara en klass i de episka rollspelen, inte något spelen egentligen byggde på. Det är ju postapokalyps, mutanter är krydda i världen, inte story-drivande. M2089 (eller 'Mutant' som det hette) är nog sämst eftersom det heter exakt samma sak som ett helt annat spel. Likheterna med Mutant och M2089 är inte många. Att vi ens använder M2089 som term förklarar ju hur dåligt namnvalet var.
Skrivet med all respekt för de episka Mutant-spelen som jag älskar.

Jag har inte läst Arferts Fantasy! men jag är inget fan av det namnet. För mig låter det som ett lättsamt, oseriöst/komiskt och generiskt spel, men de trådar jag har läst om Fantasy så verkar det inte så oseriöst, och inte så lättsamt heller. Massa tärningspölar och OSR-regler till höger och vänster. Generiskt är det väl iofs (för det har ingen färdigskriven värld va?), och där funkar namnet.

En bubblare är Svenil Rollspelet. Det är ganska episkt på ett episkt sätt.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
krank;n105036 said:
Däremot tycker jag inte att det är speciellt mycket fel på ett engelskt namn på en svensk produkt så länge titeln skapar rätt associationer och känslor. Att Western heter Western snarare än "Västern" tycker jag är självklart eftersom det är ett spel som utspelar sig i USA. Till exempel. Det ger rätt associationer.
Jag håller med om att Western är ett riktigt bra namn. Jag la ju till det där med "känd term" på engelska funkar för mig, men inser för att säga emot mig själv lite att det nog är än mer subjektivt. Till exempel, när det nu är du som svarar, inser jag att gillar "Null State" skarpt - bara för att det låter coolt. "More than human" är kanske inte superfavvo nummer ett i min högst subjektiva smak bl a enligt nämnda kriterium...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Snabbt svar:

Generiskt är det väl iofs (för det har ingen färdigskriven värld va?), och där funkar namnet.
Det finns en kampanjstart i Fantasy! för de som inte vill skriva en egen värld, och alla äventyr till spelet (inklusive Spindelkonungens pyramid) är på samma planet. Men vi har aldrig veta i detal hur värden ser ut, eftersom vi uppmanar till eget världsbyggande. Eller att man bara flyttar rubbet till önskad kampanjvärld.

Att skriva egna världar är bland det bästa med rollspel, och det verkar bli mindre och mindre av den varan. Vilket är synd.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
hakanlo;n105070 said:
Till exempel, när det nu är du som svarar, inser jag att gillar "Null State" skarpt - bara för att det låter coolt. "More than human" är kanske inte superfavvo nummer ett i min högst subjektiva smak bl a enligt nämnda kriterium...
Ja, Null State var ett sånt där namn som bara "klickade" och sen vägrade låta sig ersättas. More than Human gick igenom flera offentliga iterationer i en tråd här på forumet (eller snarare dess förra version) innan jag bestämde mig för att det nog inte blev bättre än så. Jag gillade vad namnet sade och gav för associationer, men jag hittade inget på svenska som lät lika bra. Och så tänkte jag att superhjälteserier är amerikanska och att jag bara kan gilla krystade svenska superhjältenamn ironiskt ("järven", "våghalsen", "slamkryparen", "get-inga")... Så då fick det bli det det blev. Men det är inte klockrent.

EDIT: En annan nackdel med More than Human, som varken delas av Rotsystem eller Null State vad jag vet, är att det redan finns ett orelaterat verk - en scifiroman - som heter More than Human. och så finns det nån alien- eller predatortjofräs. Fast det kan ju vara en fördel också; nån kanske letar efter boken och blir nyfiken på rollspelet.

Det är nog min enda egentliga invändning mot Fantasy! som jag i övrigt tycker är en bra titel: det är förbaskat svårgooglat. Det gäller för övrigt även Vampire. Jag gillar namn där man inte måste inkludera undertiteln för att få hyfsat relevanta sökresultat.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
krank;n105036 said:
Däremot tycker jag inte att det är speciellt mycket fel på ett engelskt namn på en svensk produkt så länge titeln skapar rätt associationer och känslor. Att Western heter Western snarare än "Västern" tycker jag är självklart eftersom det är ett spel som utspelar sig i USA. Till exempel. Det ger rätt associationer.
Det håller jag med om. Namnet Western är ursäktat eftersom det är så starkt kopplat till spelvärlden.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag tycker det viktigaste är att namnet ligger bra i munnen. Är titeln svårstavad, jättelång eller konstig blir det dumt. Om inte titeln är jättekort bör det finnas en bra distinkt förkortning.
Det underlättar om namnet kommunicerar vad spelet handlar om.

Ett exempel på ett dåligt namn tycker jag är Symbaroum.

Ett exempel på en bra titel är Western.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
"Haragada" är ett så dåligt namn att inte ens skaparna kan komma överens om hur det ska uttalas. :)
 

Imperator

Veteran
Joined
24 Jul 2007
Messages
23
Location
Huddinge
Eksem;n104978 said:
Bra: Dungeons and Dragons. För det är ett spel med dungeons och med dragons.

Dåligt: Noir. För det är inte ett Noir-spel.

Hur är Noir inte ett noir-spel?
 

Imperator

Veteran
Joined
24 Jul 2007
Messages
23
Location
Huddinge
Jag håller mig till spelen jag har koll på.

Bästa: Fading Suns. Orpheus. En Garde!

Sämsta: Svenska kulter. Mutant Chronicles. Dark Heresy.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
Imperator;n105153 said:
Hur är Noir inte ett noir-spel?
Jag har väldigt dålig koll på Noir, men det jag tror mig veta är typ att det utspelar sig i "Sandukar", att det finns någon sorts "förbannelse" (har jag för mig), att någon mystisk symbol är på framsidan och att man ska akta sig för hemliga polisen. Allt detta känns ganska o-noirigt. Men jag har som sagt rätt dålig koll.

På vilket sätt är Noir ett noir-spel?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Voldstagg13;n105108 said:
Rotsystem! Det är klockrent klingande perfekt!
Jag tycker också om det, men det har skapat en del problem. Till exempel att folk kom att förvänta sig betydligt mer grönska och trädrötter redan i grundboken än jag egentligen tänkt mig.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,372
Location
Helsingborg
Jag tycker att Svenska Kulter hamnar högt upp på listan över BRA namn.
Namnet ligger precis så där rätt mellan "torr avhandling", socialrealism och en Expressen-rubrik.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,215
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
jag hatar titlar som är:

- världens namn, tex Symbaorum, Numenera, Gondica, Middle Earth Roleplaying Game, till och med Tékumel. Det säger absolut ingenting om vad spelet går ut på och varför jag skulle vilja spela det.
- förkortningar, tex MYFAROG
- genrebeteckningar, allra värst är det när de har utropstecken, typ Pirater! och Fantasy!, men Western, Viking och Noir går också bort.
- X: the X (ni vet vilka jag menar)
- intetsägande fantasykoncept, tex Pathfinder, Drakar och demoner och Arrowflight.

jag är skeptisk till titlar som:

- bara ber om att förkortas, typ Svart av kval vit av Lust och It Came from the Late Late Night Show

jag gillar egentligen nästan bara titlar som:

- anspelar på fundamentala -koncept- i berättelsen, till exempel Eon, Neotech, Dread, Call of Cthulhu, Tribe 8, Svenska kulter, Ars Magica, Rouge Trader, Noumenon.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
Ymir;n105176 said:
jag hatar titlar som är:

- världens namn, tex Symbaorum, Numenera, Gondica, Middle Earth Roleplaying Game, till och med Tékumel. Det säger absolut ingenting om vad spelet går ut på och varför jag skulle vilja spela det.
- förkortningar, tex MYFAROG
- genrebeteckningar, allra värst är det när de har utropstecken, typ Pirater! och Fantasy!, men Western, Viking och Noir går också bort.
- X: the X (ni vet vilka jag menar)
- intetsägande fantasykoncept, tex Pathfinder, Drakar och demoner och Arrowflight.

jag är skeptisk till titlar som:

- bara ber om att förkortas, typ Svart av kval vit av Lust och It Came from the Late Late Night Show

jag gillar egentligen nästan bara titlar som:

- anspelar på fundamentala -koncept- i berättelsen, till exempel Eon, Neotech, Dread, Call of Cthulhu, Tribe 8, Svenska kulter, Ars Magica, Rouge Trader, Noumenon.
Viking hade fan varit bättre om det hetat Viking!
 

Godzillikles

Veteran
Joined
22 Oct 2013
Messages
157
Location
Skaraborg
Jag älskar Mutant Chronicles värld och dess grafiska design, men får hålla med många andra i tråden om att det inte är ett speciellt bra namn.

"Intetsägande fantasynamn" som Eon tycker jag faktiskt generellt fungerar rätt bra för mig, men det beror nog mycket på att jag verkligen gillar fantasy-grejen (själva spelet Eon har jag dock aldrig gillat).

Som tidigare nämnts är Dungeons & Dragons ett helt briljant namn, eftersom det är precis beskriver både världen och hur man spelar spelet.
Eksem;n104978 said:
Bra: Dungeons and Dragons. För det är ett spel med dungeons och med dragons.
PS: Top Secret glömde jag! Även det en underbar titel som snabbt och effektivt beskriver vad det handlar om. (Tråkigt nog har jag dålig talang för att skriva/spelleda James Bond-aktiga äventyr)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Cybot;n105207 said:
Vad hade varit ett bra namn på Mutant Chronicles då? Domedagskrönikan?

När jag för typ... argh, över tio år sedan skissade på ett "mutant chronicles med serienumren bortfilade" så kallade jag det "Den Svarta Solens Krönikor". Jag hade en grej där Nero i samband med Mörkrets ankomst blivit en svart sol, nämligen. Så det hängde ihop.

Jag har inte gett upp hoppet om det projektet ännu, och jag gillar fortfarande namnet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Jag tycker för övrigt att många av Gumshoespelen har bra namn. Gumshoe är till att börja med ett tydligt, bra namn som direkt berättar vad det handlar om. Ashen Stars är ett skitbra scifinamn som definitivt kommunicerar rätt sort "skitig nostalgi-remake-scifi" som spelet försöker vara. Mutant City Blues påminde mig redan från början om NYPD Blue och CSI och annat, och det är ju också väldigt passande även om "mutant" av olika skäl för min del inte i första hand handlar om superkrafter utan om typ muterade djur. The Esoterrorists tycker jag också passar skitbra; esoteric terrorists liksom. Bara av att läsa titeln kunde jag göra flera riktigt passande gissningar om vad spelet handlade om och så.

Summerland och Oktoberlandet är båda bra titlar som har med land att göra. Båda är dessutom ganska poetiska och lockade mig att läsa vidare om dem. Så... win.

Chtonian Stars var ett skitbra namn som knöt an till cthulumythos utan att faktiskt nämna den lätt uttjatade Chtulhu själv. Det var liksom ödesmättat, skrämmande... och en biljon gånger bättre än det fantasilösa "The Void" som det senare bytte namn till. kanske lika bra, spelet var ingen höjdare direkt.


The Strange är däremot ett dåligt, intetsägande namn för ett spel jag inte orkat engagera mig i.
 
Top