Varulv Avgångsklassen R2

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
I denna rundan kan snapgruppen inte göra något, eftersom byn har minst dubbla timestamps på Vimes och dubbel ulvmixtring med rösterna ger 3-3 i röster.
I nästa runda är snapgruppen bara relevant om vi är oense och då är det ju givetvis bättre om den inte finns kvar tills dess. Finns den kvar är Octa ulv.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
En annan sak:
På lördag är det diagnostiskt test. Om jag förstått tekniken rätt så kan vi se om Impetigo är online, men inte Octa? Kan Octa sätta på sin sån grej så vi kan se när ni är online? Får vi göra så ens? Får vi kräva sånt?

Och om vi får det, kan Impetigo och Octagonal se till så att ni inte är online alls under lördag morgon/förmiddag så att det diagnostiska testet garanterat går till mig eller Fjodor?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
C) Arrangera nästa spel, så jag kan undvika att själv spela som en kratta.
Det tycker jag att du och alla andra ska göra hursomhelst! Varulvsklubben har ju blivit jättebra på att arra spel! Kolla i anmälningstråden och hitta en månad som passar! 👌
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Såg en sak nu som jag feltolkade å det grövsta i morse, som ytterligare grönar Impetigo. Det diagnostiska testet, Impe postade svaren i tråden istället för att skicka dem till SL och taggade även Basse. Jag tolkade det som något negativt när jag såg det, men förstår nu syftet. Om Impetigo är ulv så sätter han rejält med käppar i hjulet för sig själv.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
En annan sak:
På lördag är det diagnostiskt test. Om jag förstått tekniken rätt så kan vi se om Impetigo är online, men inte Octa? Kan Octa sätta på sin sån grej så vi kan se när ni är online? Får vi göra så ens? Får vi kräva sånt?

Och om vi får det, kan Impetigo och Octagonal se till så att ni inte är online alls under lördag morgon/förmiddag så att det diagnostiska testet garanterat går till mig eller Fjodor?
Bra plan!

Jag lägger inte min röst i r3 förrän du och Fjodor lagt era röster och jag är inte online 08.15-08.30 på lördag morgon.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Såg en sak nu som jag feltolkade å det grövsta i morse, som ytterligare grönar Impetigo. Det diagnostiska testet, Impe postade svaren i tråden istället för att skicka dem till SL och taggade även Basse. Jag tolkade det som något negativt när jag såg det, men förstår nu syftet. Om Impetigo är ulv så sätter han rejält med käppar i hjulet för sig själv.
Nja, vet inte hur mycket det grönar mig iofs, som ulv hade jag ju kunnat skicka in svaren först i PM och sen postat i tråden. Men ja, jag tyckte att det verkade som att du missförstod intentionen där ☺
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Jag blev väckt av en kanin som rymt från sin bur, så passar på att läsa igenom R1 lite. Kommit fram till följande:
Vimes är mycket gladare i att röda folk som senare visar sig vara bybor, än att utforska spår som grönar folk som senare visar sig vara bybor.
Vime och Octa spelar motsatt varandra i princip hela tiden. När vimes hoppar på mig är octa där och håller min rygg. När det drevet börjar ta slut försöker octa blåsa liv i det igen på glera olika sätt. Detta är även runt När Vimes tydligt visar att han fattat att jag är luftaren, vilket jag läser in som att ulvarna började hatcha en plan för mitt deltagande. Jag är också rätt säker på att Vimes här inser att andra troligtvis ser att jag är luftaren och blir mycket försiktigare mot mig för att inte väcka misstankar.
Lite senare kommer även Vimes outning av min roll som, när den kom, förbryllade mig lite. Jag funderade på varför han valde att säga det rakt ut på det sättet han gjorde. Var det nödvändigt att säga hur han listade ut att jag var luftaren? Hade det inte räckt att bara säga det? Vimes som annars är så noggrann med att bybor inte ska ge bort information gratis. Men här var det väldigt provocera ut information som gällde.
Octagonal propagerar senare för att dels rädda Andersson och dels dreva bättre. Detta är nog det enda jag hittills sett som grönar octas spel. Detta är ungefär samtidigt som Impetigo är väldigt osynlig. Octa ville driva linjen att dreva mer, istället för att fastna helt i Andersson och var då den enda som gjorde det.
Jag är rätt säker på att även Impetigo listade ut att jag var luftaren tidigt, och det var först när jag började pressa Impe som han började komma igång. Det här är nog egentligen det enda som talar emot Impe, som jag hittar och det var ävne här som jag höll Impe för trolig ulv. Efter det är sen Impetigo i stark byboroll resten av spelet. Jag tolkar Impetigos vidare spel som en kompensation för lojt deltagande, snarare än en maskering för att undgå upptäckt som ulv. För allt som kommer från Impe sen är liksom genomtänkt, konstruktivt och med byns bästa i åtanke.
Sen kommer ett parti där Vimes reagerar rätt starkt på att jag höll octa högt, vilket nog kan vara fascinerande att fundera på ifall det är Vimes och Octa som är ulvar. Jag tänker ju dock att allt Vimes skrev i R1 färgades av att han listat ut att jag var luftare och han ville vara inställsam gentemot mig. Octa svarar senare med en tydlig distansering från Vimes.
Senare skriver octa att ingen god roll outats eller smulats, trots att nog alla vid det här laget vet att jag är luftaren. Åter igen med att Vimes och Octa ställer sig på radikalt olika positioner. Det är återkommande genom hela rundan.
Och Vimes totala frånvaro i slutet av rundan är givetvis något som inte kan bortses ifrån. Jag ser det som troligt att ulvarna tar en chansning och lägger en inaktiv röst på någon i hopp om att pricka väktaren i ett drev och sen loggar ut, i hopp om att skapa en kaotisk situation i slutet. Vimes lägger röst på Basse och hör sen inte av sig på resten av rundan, medan octa fokuserar på de drev som redan ligger. Med mig ur räkningen är det BARA Impetigo som kan fortsätta vara inkognito väktare här, för alla andra är pressade. Ulvarna har skapat ett scenario som mer eller mindre kräver att folk outar roller på rullande band och som ändå leder till att Sidd röstas, för att Sidd är supersladdrig. Och här gör Impe allt han kan för att rädda Andersson (vilket iofs kan vara en skenmanöver eftersom de nattmördar honom ändå), men även

Problemet i R1 var att vi uppenbarligen riktade in oss på HELT FEL personer vid varje försök. De enda vi inte drevade mot var ju ulvarna, så de har ju kunnat gå genom hela rundan utan att egentligen behöva ursäkta sig själva något. Impetigo är dock väldigt duktig på att inte ursäkta sig, inte försvara sig, motsäga uttalanden som felaktigt grönar honom etc. Och överlag ser det mer ut som att Octa och Vimes gör saker medvetet tillsammans.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Skrev Visst inte klart en mening där. Hårt när en är trött :ROFLMAO:

Men även efter att Basse outat roll, vilket ganska tydligt var väktare, så var Impe där och såg till att inte Basse åkte. (Det var för övrigt det här som var sista spiken i kistan för Sidd, herregud att rösta på väktaren med all denna heat på sig) Fjodor hade väl sannolikt fixat att rädda Basse på egen hand, men Impe visar ju tydligt att han vill byns bästa. Det finns ingen anledning att riskera att försöka rädda väktaren när det är 100 % att väktaren åker ut och det är den enda som kan riktigt snabba ulvarnas plan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
En av mina stora svagheter som bybo är att jag kan bli väl enkelspårig. Det har hänt inte så få gånger att jag landat i ett resonemang om någons ulvighet och sedan bara hamrat vidare utan att pröva alternativa tankesätt (@Basenanji har blivit utsatt några gånger!). I det här spelet finns det väl en skugga av det i hur luften gick ur mig när jag förstod att Anthrox inte var ulv. Så jag fattar att det är lätt hänt att fastna i tankegångar.

Nåja, hur som helst: röstar vi ut en bybo den här rundan kommer vi antagligen att förlora. Jag är bybo och vi (det vill säga ni) måste orka och våga pröva alternativa scenarion och läsningar än den vi gör av spelet just nu. Det här är inte rundan att slentrian-följa John/Impetigo för att han verkar så säker på sin sak. Det är slappare (och betydligt farligare) spel än att missa deadline i R1.

Anthrox skrev ett längre inlägg om min R1, bra! Bra att någon faktiskt prövar att läsa, analysera och tänka själv istället för att bara följa Impetigos hela hand. Problemet med Anthrox inlägg är att det är skrivet med "Vimes är 100 % ulv" som utgångspunkt. Är det där man börjar kommer förstås alla inlägg vara ulviga. Då landar man i märkligheter som att påstå att jag är glad i att röda folk som är bybor, för att i andetaget efter prata om hur jag grönade Anthrox på grund av smulorna. Eller som i att det var märkligt outade Anthrox roll ("Vimes som annars är så noggrann med att bybor inte ska ge bort information gratis" är nog ett rent faktafel för övrigt), när det som hände var att Basse frågade mig varför jag grönade Anthrox och jag höll på det tills jag hade fått Anthrox godkännande att outa honom. Har du glömt detta helt, @Anthrox?

Ni kan ju testa att läsa det jag skrivit utan att utgå från att jag är "100 % ulv". Jag garanterar er att det blir en annan läsning.

Hur som helst. Våra ulvar bör vara Impetigo och Octagonal. Det är möjligt att Fjodor är ulv, men knappast troligt.

Vi går igenom det igen:
1. Under hela R1 har Impetigo mig som grön
2. Eftersom jag missade R1:s deadline fick jag röster på mig i starten av R2 (Fjodor och Basse)
3. Impetigo inleder med att säga att ulvarna finns bland mig, fjodor och Octa (enda möjliga i och med att Basse och Anthrox är bekräftat gröna), och röstar på Octa
4. Anthrox och Basse säger att ulvarna är jag och Impetigo
5. Impetigo börjar hamra hem sitt case att jag är ulv (trots att det tar honom ett bra tag att flytta sin röst från Octa - som ju rimligtvis är hans ulvpolare)

Om vi tittar på ovanstående händelseutveckling och har ulvarnas matchboll i bakhuvudet, kanske vi inte borde vara så glada i att bara rakt upp och ner köpa Impetigos verklighetsbeskrivning? Ulvrationaliteten här är alltså att ulv-Impetigo först är safe och röstar på sin ulvkompis, för att - när han ser att det finns underlag för utröstning av en bybo - gå all in på att avsluta spelet i denna runda. Grejen med fejk-deadlinen är, ur ett ulvperspektiv, körsbäret på toppen av bajsmackan: om rundan stänger extra tidigt är utrymmet för tveksamheter och kritiskt tänkande runt det narrativ han spunnit mer begränsat.

Hela Impetigos Vimes-case bygger på två saker:
1. Premissen att han själv är grön, och
2. Självförtroende i tråden

@Anthrox, @Basenanji och @fjodorsenuba: vilka argument har NI för att jag är ulv? Ska vi ha en chans måste ni presentera dem, så att jag kan försvara mig och så att ni kan utvärdera mitt försvar.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Ni kan ju testa att läsa det jag skrivit utan att utgå från att jag är "100 % ulv". Jag garanterar er att det blir en annan läsning.
Bästa Vimes!

Vi är ju verkligen ett radarpar i varulvsspelens historia och jag tror att vi spelat varulvsspel i fler än...femton år! Jag tycker ju att perioden 2010-2015 var särskilt underhållande!

Du är ju en skarp, välformulerad och inte minst hemskt rolig varulvsspelare. Min rap var tillägnad helt rätt person!

När du är bybo så är du (enligt mig) mästerlig i att hjälpa byn: du kan både gröna dig själv och hitta ulvar. Men i det här partiet, precis som Anthrox skriver (och som jag har skrivit, men då slätade du över med något syrligt) så är majoriteten av den text du skrivit antingen "jag är inte ulv"-diskurs eller ganska stickiga kommentarer enligt "den här personen beter sig ulvigt"-diskursen.

Det finns inte så mycket "jag vill hjälpa byn"-diskurs helt enkelt.

Sedan är det inte alls sant att jag följer Impetigo blint. Om du läser rundans start var jag ganska säker på att du och Impetigo är ulvar. Faktum är att Impetigos vilja att vinna som bybo är övertygande. Han skriver text som handlar om just det: "byn vi måste göra så här för att vinna!" Och ""helvete, ulvarna kan vinna om vi inte gör så här och så här..."

Det är tydligt bybospel. Det är tydligt "jag vill hjälpa byn"-diskurs.

Och det hjälper knappast dig att du påstår att du inte har kuratorskontakt-rollen. För det blev ju liksom helt uppenbart att nåt inte stämde när Impetigo satte dit er. "Ja men det kanske är Impetigo som ljuger?" Nej, jag tror inte det. Och nu väger den där diskursen över till Impetigos favör.

Så tyvärr Vimes, min läsning av dig slutar med att du är ulv. Ni spelade bra i R1, men sammanfattningsvis är det för lite äkta bybokänsla över deltagandet. Det är för mycket "Varför sa jag bry mig, jag är ju inte bybo?" över dina inlägg helt enkelt.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Precis som Basse har jag länge haft Impetigo som trolig ulv, men allt spel Impetigo har haft sen han började komma igång har tydligt varit med byns bästa i åtanke. Jag har även skickat ut en del stänkare för att testa Impetigo, varpå han allt för oftast svarar på ett sätt som är gynnande för byn. Aldrig sig själv.

Ska läsa igenom allt en (eller ett par :ROFLMAO:) gång till när min hjärna piggnat till och dubbelkolla att jag inte missat något, men som det ser ut nu är jag helt säker på mitt ulvpar.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
(och vi får väl se hur det blir, jag är inte 100% säker, men tusan om det där inlägget inte var ganska bra! Inte lika välformulerat som om Vimes skrivit, inte lika skarpt som om Impetigo skrivit och utan den härlga karisma Sidd har – men bra för att vara jag! "Enligt paragraf #251" ska bli en kod för mig att använda när jag menar att någon inte spelar med byns bästa som utgångspunkt.)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Impetigo som trolig ulv, men allt spel Impetigo har haft sen han började komma igång har tydligt varit med byns bästa i åtanke
Detta skulle jag nog vilja se ledas i bevis. Vad i Impetigos spel denna runda är det som talar emot att han är ulv och kapitaliserar på att bybor redan har röstat på mig? (facit: inget)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Okej. Men om vi gör såhär då:

Jag säger att ulvparet är Impetigo och Octagonal. Impetigo säger att ulvparet är jag och Octagonal. Kan vi inte ta och rösta ut Octagonal då? (notera hur fladdrigt Impetigo har spelat runt Octa den här rundan. Trots att han i varje fall inledningsvis hade Octa som 100 % ulv är det ändå mig han vill ha ut.)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
@Impetigo. Du säger att du är säker på att Octa är ulv. Kan vi inte lika gärna rösta ut Octa den här rundan då?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,594
SL Förtydligar

Jag får en del frågor kring snapchat-gruppen.

Från reglerna:
En spelare kan en gång under spelet ha en snap-grupp med dem som spolats. Spelaren kommer tillåtas ha en PM-grupp med de spelare som spolats - de spolade får också en röst till klassrådet - en röst som förmedlas av spelaren med snap-gruppen. (OBS! kan vara plugghäst eller ligist)

Spelaren kopplas ihop med de spolade och får prata om spelet. De spolade röstar i PM-gruppen - hur de röstat anger spelaren i den allmänna tråden.
Hur vet vi att det är de spolades röst som förmedlas? Vi får helt enkelt lita på spelaren med förmågan, plugghästar ljuger ju inte.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
SL Förtydligar

Jag får en del frågor kring snapchat-gruppen.

Från reglerna:
En spelare kan en gång under spelet ha en snap-grupp med dem som spolats. Spelaren kommer tillåtas ha en PM-grupp med de spelare som spolats - de spolade får också en röst till klassrådet - en röst som förmedlas av spelaren med snap-gruppen. (OBS! kan vara plugghäst eller ligist)

Spelaren kopplas ihop med de spolade och får prata om spelet. De spolade röstar i PM-gruppen - hur de röstat anger spelaren i den allmänna tråden.
Hur vet vi att det är de spolades röst som förmedlas? Vi får helt enkelt lita på spelaren med förmågan, plugghästar ljuger ju inte.
Men jag fattar det rätt att den röst som anges i snapchatgruppen är den som gäller. Även om en annan meddelas i tråden?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Nja, vet inte hur mycket det grönar mig iofs, som ulv hade jag ju kunnat skicka in svaren först i PM och sen postat i tråden. Men ja, jag tyckte att det verkade som att du missförstod intentionen där ☺
Du postade i tråden 08:18, samma tid som jag skickade till SL. Hade du skickat innan du postade i tråden så hade du sannolikt vunnit testet, men det gjorde du inte.
 
Top