Nekromanti Ashariens befolkningstäthet

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Dante said:
Evokee said:
Ja då gör den väl inte det då, eftersom marken nu inte är mer än bara bördig.
»Bara« bördig?

Sveriges lantbruksuniversitet said:
En jord är bördig om den ger hög skörd och säkra skördar från år till år av för jorden ifråga lämpliga grödor. [Min betoning]
Nu vet jag inte men tycker det verkar uppenbart att "bara bördig" var ett alternativ till "extremt superbördig". Framgår nån post ovan din...
Och oavsett vad lantbruksuniversitet skriver så kan dom flesta (icke bönder IAF) förstå vad man menar med skillnaden på "bara bördig" och "extremt superbördig".
För även du måste väl kunna hålla med om att en mark kan ha olika grader av bördighet
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Jag tyckte mest att det verkade som om Evokee använde »bördig« i betydelsen »det, typ, går att odla där«, vilket alltså är knas.

Är jorden bördig ger den säkra och rikliga skördar. Annars är den inte bördig.

Om marken kring Järnforsen är bördig ger den m.a.o. säkra och rikliga skördar.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Nu är det du som griper efter halmstrån. Järnforsen (och just fors är ett namn man ger snabbt strömmande vattendrag. Storleken är ovidkommande) nämns som en livsåder genom Asharien. Det är ingen liten bäck vi snackar om.

Att hela järnforsen rinner så snabbt bör innebära att den river med sig en jävla massa slam just eftersom hastigheten på vattnet är så hög (och den bör dessutom kunna producera ett sjuhelvetes delta om hela floden nu kallas för fors).

Om den forsar året runt bör den alltså runt vår och höst svämma över något djävulskt med tanke på beskrivningarna av skyfall i böckerna.
Sesk eller du menar att järnforsen har grävt en djup kanjon längs hela sitt lopp.
Jag har inte sett det någonstans, källa tack?
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Jo men eftersom folket svälter ganska ofta och ändå bara bor där marken är bördig så vore beskrivningen "säkra och rika skördar" missvisande avseende hur bördig ashariens jord är. Och tidigare backade jag när någon sa att man fick intrycket att svälten är ett nyligen uppkommet problem,inte längre. Läste tydligt "att svält är ett återkommande problem". Så antingen används ordet bördig på ett annat sätt i ashrienmodulen än enl. Lantbruksuniversitet. Men läser man texen så förstår man trots det vad som beskrivs
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Tror det var Vlad som skrev det. Han hade nog inte heller någon tydlig källa utan misstänkte att det kunde varit från någon av romanerna. Poängen är inte att järnforsen måste ha grävt ner sig, utan snarare att man kan förklara den dåliga bördigheten och bristen på slam just med att den har gjort det. Och om det dessutom är beskrivet så någonstans...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,692
Location
Värnhem, Malmö
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Svält kan uppkomma av andra skäl än ofruktsam mark. Faktum är att ett ofruktbart land antagligen i det långa loppet kommer att få en justerad folkmängd så att svält inte inträffar särskilt ofta, just eftersom där inte bor så många människor. Asharien framställs som ett hänsynslöst roffarsamhälle där vinstlystnaden är hög, så jag kan tänka mig att det snarare handlar om ekonomisk ojämlikhet och stora landägares vinningslystnad än ett rent naturfenomen.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Men Asharien beskrivs ju i modulerna både som ofruktbart och att svält är återkommande. Jag håller även med om att det beskrivs som det roffarsamhälle du snackar om
 

Vlad Stonehand

Veteran
Joined
3 Jun 2008
Messages
48
Location
Värmland
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Vilket den INTE är. Står odlingsbar i modulen, inte bördig. Daggbacken är bördigt, men kallt. (Långt från medelhavsklimat).

Vladde / Upprepar sig om och om igen...

P.S.
Om man inte vill ha floddalen bördig naturligtvis. Som spelledare är man väl skyldig att modda världen enligt behag?

Hade jag spelat och inte varit spelledare, hade jag inte protesterat om min sl hade haft vattenland och risfält på Ashaslätten. Det hade inte varit "min" slätt, men det hade funkat för mig. D.S.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Evokee said:
Nej Egypten är en dålig parallell eftersom landet jordmån beskrivs som väldigt torftig och fattig med undantag för järnforsens (vars namn för mig inte antyder en jätte flod a la Nilen) vars utlopp ger upphov till en bördig mark (marken runt Nilen är snarare extremt super bördigt).
Det jag menar mer med den parallellen är att vi har ett liknande land. Även om vi halverar de befolkningssiffror som egypten hade bör vi komma upp i åtminstone 20-30 personer per kvadratkilometer.

Betänk också att även en fors kommer för eller senare få en meander-flod närmare kusten där den jämnar ut sig, vilket kommer leda till en plats där man kan odla och få ett bördigt område. En fors kommer ta med sig än mer material vilket troligen skulle leda till ett väldigt bördigt område vid kusten.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

sesk said:
Tror det var Vlad som skrev det. Han hade nog inte heller någon tydlig källa utan misstänkte att det kunde varit från någon av romanerna. Poängen är inte att järnforsen måste ha grävt ner sig, utan snarare att man kan förklara den dåliga bördigheten och bristen på slam just med att den har gjort det. Och om det dessutom är beskrivet så någonstans...
Nu ska jag fastslå en sak här, med boken i handen. Sida 6, den karta som finns över Asharien.

Samtliga floder i Asharien omges av bördiga områden. Det tyder på att det går att odla längsmed hela flode, vilket alltså innebär att det kanske finns översvämningar etc. Jag hittar en liten avstickare på floden som inte är bördig, det är järnforsens lilla utlöpare söderut (eller snarare påfyllare, men men).

Detta torde räcka som argument för att floderna är bördiga odlingsområden :gremsmile:
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Vlad konstaterade ju nyss enligt offciellt mateial att den är odlingsbar. Sen är det väl graden av bördighet på dom olika ställen på floden som framförallt diskuteras.
Ingen har sagt att marken kring floden inte är odlingsbar, men det framgår ju i boken/böckerna vart på floden bördigheten finns, så...
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

sesk said:
Vlad konstaterade ju nyss enligt offciellt mateial att den är odlingsbar. Sen är det väl graden av bördighet på dom olika ställen på floden som framförallt diskuteras.
Ingen har sagt att marken kring floden inte är odlingsbar, men det framgår ju i boken/böckerna vart på floden bördigheten finns, så...
Det var precis det jag ville poängtera. Enligt kartan är -hela- floden bördig. Efter ovanstående definition av bördig (osäker på vem som skrev det) innebär det att man kan få en bra stabil avkastning varje år. Det är kanske lite mindre bördigt här och där, men det är fortfarande bördigt. Det är inga sträckor som är karga och fullständigt o-odlingsbara (det lär ju på sina ställen finnas klippor etc, men överlag kan du odla längsmed hela floden.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Fast som några andra poster har påpekat så står det dock att Järnforsens utlopp ger upphov till odlingsbar mark, inte att all mark längs med järnforsen är odlingsbar. Eftersom boken är tydlig så behöver man inte spekulera eller dra egna slutsatser. För mig funkar det så att boken>kartan. Jag menar du använder väl inte kartan för att faställa Järnforsens bredd?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

sesk said:
Fast som några andra poster har påpekat så står det dock att Järnforsens utlopp ger upphov till odlingsbar mark, inte att all mark längs med järnforsen är odlingsbar. Eftersom boken är tydlig så behöver man inte spekulera eller dra egna slutsatser. För mig funkar det så att boken>kartan. Jag menar du använder väl inte kartan för att faställa Järnforsens bredd?
Wikipedia Mundana said:
Den magra jorden erbjuder inte många tillfällen till odling, med undantag för de bördiga områdena vid Järnforsens lägre lopp. […] Hade inte Järnforsen runnit genom riket som en livsgivande åder hade endast ett fåtal personer kunna livnära sig i området.
Det här tycker jag ganska tydligt anger att jorden är just bördig (inte bara odlingsbar) vid Järnforsens lägre lopp (inte bara vid utloppet). Av kartan att döma räknas det lägre loppet från Nimto och ända ned till havet.

(Och då samma källa även anger att »Järnforsen är seglingsbar ända upp till Nada« håller jag det för osannolikt att den är så pass ström att den bildat djupa kanjoner eller raviner.)
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Jag har inte kartan framför mig så jag tänker inte argumentera mot ditt konstaterande om vad som bör räknas som det lägre loppet av floden, men jag utgår från att det du säger stämmer. Och om det är där det lägre loppet börjar så är det väl så.

Men, och nu kan jag ingenting alls om floder eller forsar och så, finns det en möjlighet att forsen var mer ström förr och alltså minskat i styrka. För om det är möjligt, så kan ju "djupet" av forsen vara en gammal historia då forsen kanske ine var seglingsbar på samma sätt. Eftersom min kunskap om forsar är så minimal så kanske nån vet om det ens är möjligt
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

sesk said:
Jag har inte kartan framför mig […]
Det var därför jag var artig nog att länka till kartan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

sesk said:
Jag har inte kartan framför mig så jag tänker inte argumentera mot ditt konstaterande om vad som bör räknas som det lägre loppet av floden, men jag utgår från att det du säger stämmer. Och om det är där det lägre loppet börjar så är det väl så.

Men, och nu kan jag ingenting alls om floder eller forsar och så, finns det en möjlighet att forsen var mer ström förr och alltså minskat i styrka. För om det är möjligt, så kan ju "djupet" av forsen vara en gammal historia då forsen kanske ine var seglingsbar på samma sätt. Eftersom min kunskap om forsar är så minimal så kanske nån vet om det ens är möjligt

Caveat: Jag är ingen Eonkännare, inte ens en Eonspelare. Men jag brukar läsa i Eonforumet, för att jag tycker att det är kul med folk som verkligen engagerar sig, och det är svårt att hitta mer engagerade människor än Eonspelare. Åtminstone i det här hörnet av internet.


Men; jag har ett förslag: Båda sidor har nu påvisat ganska trovärdiga argument för att det ur en realism/trovärdighetssynpunkt både skulle kunna vara så att Asharien är befolkat ungefär som nu, och att det skulle kunna vara så att det är mer befolkat.

Du har själv sagt att huvudanledningen till att du argumenterar för ett mindre befolkat Asharien är känslomässiga. Dvs, du gillar ett dåligt befolkat Asharien och letar därför upp vilka orsaker som skulle kunna ligga bakom detta.

Sedan är det helt tydligt så att andra, däribland iaf en del av spelets författare, anser att Asharien skulle funka minst lika bra, och i deras ögon kännas mer trovärdigt, om det fanns en större befolkning.

Så... Varför fortsätta med realism/trovärdighetsresonemang? Egentligen? Vad tror du att du vinner på det?


I all ödmjukhet, och med hopp om fortsatta konstruktiva diskussioner.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Missade länken. Jag kan inte säga emot din slutsats om att det enligt kartan ser ut som att flodens lägre lopp räknas från nimto. På tal om Nimto, eftersom det finns en bro som går över floden vid nimto (som inte är uppfällbar såklart) så kan man anta att floden på den platsen IAF ligger ganska djupt, just eftersom man ju kan segla till nada och alltså under bron.

Vidare så tycker jag det ser ut på kartan som att alla områden kring alla floder är bördiga men eftersom kartorna blir så grova så brukar jag tycka att text>karta. Men jag säger inte emot att det lägre loppet skulle börja vid Nimto.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Egentligen är det ju såklart meningslöst (som det mesta). Jag vill bara göra just det som du säger påvisa att det inte MÅSTE vara så som demografica-gänget säger. Och om någon kritiserar ett argument jag har med kritik jag kan bemöta, då lär ju jag bemöta det. Jag argumenterar inte för att det måste vara 100% som på jorden, men eftersom det är viktigt för dom som skriver att det är så så försöker jag hitta argument enl. deras premisser på varför Asharien inte måste ändras. Du är ju den första som inte valt sida (på ett tydligt sätt IAF) som ens har erkännt att argumenten mina meningsfränder och jag lyft fram kan ha substans. Som sagt, jag inser att jag inte kommer kunna påverka mer än jag ev har gjort men samtidigt kommer jag ju svara om någon skriver något jag inte håller med om. Är inte det hela tanken med diskussionen?

Edit* Jag tror att trovärdighets/realism reasonemang åtminstånde tas med lite mer substans än känsloresonemang. Sen har ju jag lagt fram några känsloresonemang också, men blir såklart bara bemött med "jo men det är ju din subjektiva åsikt", som att det skulle kunna vara något annat...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

sesk said:
Du är ju den första som inte valt sida (på ett tydligt sätt IAF)
For the record så är jag nog, utifrån det jag hört och läst, en av de som gärna ser en befolkningsökning (och för all del en historiewförkortnin goch en allmän landstorleksökning). Men å andra sidan är min åsikt inte sådär supervärdefull i och med att jag dels egentligen saknar relation till Eon och Mundana bortom ett spektakulärt dåligt spelmöte (där SL blev så sur på mig för att jag hade mage att vilja bestämma hur min häst skulle reagera på folk att han lät en elefant bajsa rollpersonen i huvudet. Ja, på riktigt) och dels i dagsläget inte spelar spelet. Jag är nyfiken på Eon IV i och med att det givit intryck av att vara ett något lättare regelsystem dock, så kanske blir jag Eonit i framtiden, vem vet...

sesk said:
Är inte det hela tanken med diskussionen?

Edit* Jag tror att trovärdighets/realism reasonemang åtminstånde tas med lite mer substans än känsloresonemang. Sen har ju jag lagt fram några känsloresonemang också, men blir såklart bara bemött med "jo men det är ju din subjektiva åsikt", som att det skulle kunna vara något annat...
Mja, alltså...

Du får naturligtvis ha vilket mål du vill med diskussionen. Jag brukar, numera, försöka följa någon form av logisk/taktisk mall:

1) identifiera "vad vill jag".
2) identifiera möjliga vägar till mitt mål.
3) avgör vilken väg som har störst sannolikhet att lyckas.
4) slå in på den vägen. Om det skulle visa sig att den valda vägen inte fungerar, gå till 3) och välj en ny.

Kort sagt, jag föredrar diskussioner som i någon mån är målinriktade eller åtminstone konstruktiva, snarare än diskussioner man fortsätter bara för att folk säger emot en.
 
Top