Nekromanti Ashariens befolkningstäthet

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Hur dina karaktärer har dött, och framförallt din otrevliga attityd känns skapligt irrelevant rörande en diskussion om demografi i en fantasyvärld. Om din sl tycker att det är ett bra sätt att att ta dina karaktärer av daga så får det stå för honom/henne, men hur en äventyrare dör har ingenting med befolkningstäthet att göra. Läs tråden innan du postar.
 

Vlad Stonehand

Veteran
Joined
3 Jun 2008
Messages
48
Location
Värmland
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Fölåt, det var inte min avsikt att såra dig eller ens att "ha en attityd". Min avsikt med inlägget var att om man söker allt för mycket realism blir det lätt tråkigt, i mina ögon.

Prova Hârnmaster om du inte gjort det, ett fruktansvärt bra spel faktiskt, med genomtänkt värld. Stämmer säkert jättebra med hur många som bor där mot vad det borde vara om det var på jorden, men jag bryr mig inte. Struntar i det och tycker ändå att det är bra. En tråkig detalj i mina ögon är dock att de flesta karaktärerna är som bäst när de är nyskapade. Detta beror på realism, få dör under en strid i detta spel, många dör efteråt. Ett smutsigt svärd för in bakterier i kroppen infektioner uppstår och man dör, på jorden ett högst troligt scenario - men roligt att rollspela, nää. Överlever man infektionen är det ändå troligt att man får permanenta men i form av sänkt dex. eller agility p.g.a. skadan, också det troligt i en realistisk värld - men roligt?

Återigen, detta är inte menat som ett påhopp eller något sådant, det är min uppfattning i debatten.

Låt folk få använda den officiella befolkningsmängden om de vill utan att tala om för dem/oss att vi/de gör fel, realism innebär inte alltid ett större äventyr.

Vladde - hövlig (hoppas han)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Jag jämför med 1000-talet då det enligt mig motsvarar den teknologiska nivå mundanas snitt befinner sig på. Då krut fanns redan i mitten av 1200-talet så anser jag inte det är ett helt vilt antagande.
Okej, jag håller inte med alls. Se tex Svarte Faraonens inlägg för vidare resonemang, men jag kan också ställa upp några exempel. Saker som finns i Mundana som hör hemma i som tidigast en senmedeltida teknologisk och samhällelig nivå:
- Helrustningar och många andra typer av rustningar
- Storsvärd, slagsvärd, tunga armborst, etc
- Frekvent bruk av stångvapen
- Karacker, karaveller, med fler skeppstyper
- Tryckpressar
- Kompasser
- Cigarrer
- Ländernas allmäna militära strategi
- Cirefalisk och sabrisk kolonialism
- Avancerad gruvteknologi
- Avancerad arkitektur
- Nyckelharpa med fler instrument

Samhällenas organisation och uppbyggnad är högst senmedeltida, med avancerad hierarkisk feodalism, komplex byråkrati, i hög grad litterär överklass, sekulär bildning koncentrerad till universitet, avancerade vägnät och kommunikationer, etc, etc, etc. Det finns i princip ingenting whatsoever i Mundana som för tankarna till 1000-talet, utöver vissa typer av sköldar, samt det cirefaliska modet (vilket beror på att det är en rippoff från Byzans...)

De är kanske rimliga siffror om Asharien inte skulle ha fullt med monster och "mörkret" som rådande faktor. Hur ofta hände något liknande i Europa med digerdöden som undantag?
Den justinianska pesten, agrarkrisen, mongolerna, klimatförsämringen, ett möjligt meteoritnedslag i Europa under senantiken, Sjöfolken under Bronsåldern, Thera-vulkanens utbrott under bronsåldern, med flera. Poängen är att efter en enskild sådan katastrof kommer folk knulla som kaniner och befolkningen kommer återhämta sig ganska fort, det krävs en serie av på varandra följande kollapser och katastrofer (som under senantiken/senmedeltiden) alternativt Djinghis Khan/Timur Lenk för att se till att befolkningen i ett område minskar på mer permanent basis. Och även då tar det absolut max ett par sekler för folkmängden att återhämta sig, förutsatt att floder inte bytt lopp eller något annat superdrastiskt. (Däremot kan ekonomin bli mer eller mindre permanent försvagad, som var fallet med Norge efter Digerdöden och östra Iran efter Djinghis+Timur). Asharien har, som resten av Mundana, tiotusen år på sig att återhämta sig efter varje mörker, och för tiotusen år sedan, som en ren illustration, fanns det mellan 5 och 10 miljoner människor på jorden, uppskattningsvis. Idag är vi vad, 7 miljarder? Det är alltså 700-1400 gånger siffran för 10 000 år sedan; det är nivån på hur mycket en befolkning kan öka på tiotusen år. Och då hade Mundana sannolikt något -fler- invånare än sådär direkt efter det förra Mörkret, eftersom Mundana vid det laget hade betydligt mer avancerade civilisationer än jorden hade vid samma tid (även om dessa i Mundana härjats svårt av demonhorder eller whatnot).

Eftersom Mundanas historia är så lång har folk haft gott om tid att återhämta sig efter katastrofer och kollapser, och det finns ingenting i modulerna som antyder att Asharien skulle drabbats av någon episk massdöd de senaste seklerna; med andra ord, det är inte en faktor i sammanhanget.

Med tanke på vad vapen kostar så borde det antas att det är något av stor lyx och att järn
Vapenkostnaderna är en bugg, detta är afaik officiellt, och de kommer fixas i Eon IV.

Även det här ger mig klara misstankar om att man inte ska överskatta Asharien (och mundanas) utvecklingsnivå.
Monster, hungersnöd och den jargiska reningen (vilket ger antydan om att Asharien dessutom är en relativt ny nation vars landskap förmodligen inte varit tätbefolkat under många tusen år såsom många länder i Europa och mellanöstern.
Say what now? Den jargiska reningen ägde rum för nästan 3000 år sedan och är därför inte en faktor, och riken som Ramora och Danarth befolkade Asharien för mer än 7000 år sedan. Rhodarion låg i nuv. Asharien och dess mur har en omkrets på 5 km, så den måste ha haft en relativt imponerande folkmängd; 5 kms omkrets är enligt Medieval Demographics Made Easy rimligt för en stad med 80 000 invånare. En sån stad behöver 10 gånger sitt invånarantal för att bli försörjd, dvs 800 000 bönder, herdar etc, och då var det knappast den enda staden i området på sin tid. Det har alltså bevisligen funnits ganska gott om folk i Asharien sedan oändligt lång tid tillbaka.

Italien har inte i närheten av så dåliga förutsättningar som Asharien så jag anser inte det rättfärdigar en befolkningstäthet på 16 inv/km2. Det är verkligen ingen ljus bild som ges av Ashariens geografi och även om södra Europa får slåss med stark hetta och torka bitvis så är det enligt min uppfattning inte i närheten av samma grad som Ashariens som råder året om.
Nej, men jag har heller inte föreslagit 16 inv/km2 för Asharien; jag håller med om att Italien har bättre förutsättningar. Jag har satt siffran 10 inv/km2, som motsvarar Spanien efter att alla människor dött i digerdöden, agrarkrisen och Lilla Istiden. Jag betraktar detta som en tämligen lågt hållen siffra. Och ja, det hade kanske gått att motivera en ännu lägre, men då är problemet att Asharien blir för svagt jämfört med Drunok och Soldarn för vilka så låga siffror verkligen inte går att motivera, och det har varit ambitionen med Demographica att så långt det är möjligt behålla maktbalansen mellan Mundanas länder ungefär som den är.

(10 inv/km2 karaktäriserar för övrigt enligt Medieval Demographics Made Easy ett rike som är "barren, desolate"; den ödsligaste nivå som finns i tabellerna. Återigen, alltså; jag har hållit igen).

Vilket invånarantal hade du velat se i Asharien? Försöker du argumentera för att det i Eon as written är rimligt, eller bara för att den nya siffran i Demografica är för hög?

Eftersom det många gånger påpekas i såväl Asharien modulen som mundana hur fattiga Asharierna är så borde importen av spannmål vara begränsad även om de säkert kan kräva lite överpriser pga sina mineraltillgångar.
Kan du ge mig några sidhänvisningar till var det framgår att de är fattiga? För mitt intryck är som sagt att Asharien är en mercantilistisk, ekonomiskt framgångsrik Jarlaunion vars städer samtliga importerar stora mängder spannmål (se alla importtabeller i tex S&P och Asharien) för att föda landets befolkning. Spannmålspriserna borde inte vara höga eftersom Asharien bor granne med Soldarn, Caserion och Drunok, som är hela Mundanas kornbodar. Notera också att Asharien har utmärkt jakt och gott fiske enligt förläningstabellen i Riddaren.

Jag skulle vilja hävda att det krävs ett stadigt och stabilt flöde av mat för att en nation ska kunna få så många invånare
Det krävs nog ett stadigt och stabilt flöde av mat för att en nation ska kunna få invånare överhuvudtaget, men alltså, om den arabiska halvön på 600-talet kunde föda tillräckligt många invånare för att kunna uppbåda arméer som kunde krossa Sassaniderna -och- Byzans, så måste det rimligen gå att leva i Asharien och uppnå befolkningstäthet som inte är ett totalt skämt.

Jo men jag vill inte hävda att Camard har så bra geografisk position för handel, åtminstone inte till havs då det finns många städer med bättre läge exempelvis Talon, Dan Hammal och Quilla som vore betydligt lämpligare kandidater och borde vara i samma storlek som Camard, utan Ashariens nackdelar.
Oj, det där är ju extremt subjektivt, en svår diskussion att ge sig in i. Men städerna du listar ligger alla i Soldarn, och det borde i allra högsta grad ligga i Ashariens intresse att export sker från dess egna hamnar. Någonstans ifrån måste Ashariens handel gå, och Camard verkar rimligast, särskilt som det uttryckligen beskrivs på sid 43 i Asharien att staden är ett handelscentrum och säte för flera handelshus, som "sjuder av liv och kommers".

Sen är det ju en fråga om befolkningens genetiska förutsättningar för ett ogästvänligt torrt landskap. Populationer med mellanöster-ursprung har i många många generationer fått genetisk arvsmassa muterad av strålning, områdes-typiska kostvanor mm.
Det här har jag aldrig ens hört talas om, referens? Jag läser gärna mer om det.

Jag tycker många av de förändringar du skriver är bra så jag är inte emot förändringar alls i helhet. Det jag är emot är fortfarande att modulerna med flit görs inkompatibla med varandra så de gamla inte kan användas.
Ja, jag förstår, men som sagt, jag kan inte diskutera det här utifrån en personlig ståndpunkt, eftersom jag trots allt representerar Neogames här på forumet. Jag har försökt redogöra för varför Neogames tagit det beslut man har tagit, vad det fyller för funktion kommersiellt och kreativt, och jag kan inte, just nu, diskutera saken mer än så.

Dina modulförslag är bra, men landsmoduler säljer dåligt jämfört med regelmoduler, och hälften av länderna du föreslår har med Eon as written så lite befolkning att det knappt går att skriva något spännande om dem; Eumo tex har för lite invånare för att öht ha en intressant historia eller inrikespolitik. Sen tror jag, dessvärre, att många Eonspelare, till skillnad från dig, är ointresserade av att spela i miljöer som ligger alltför fjärran från ett medeltida Europa, och att böcker om sådana exotiska länder därför, återigen tyvärr, skulle sälja extra dåligt. Nu finns det moduler planerade mer eller mindre konkret för flera av områdena du listar, men andra lär aldrig få en egen modul; ställen som Therne har helt enkelt för lite att erbjuda. Man skulle givetvis kunna skriva ett fett äventyr som utspelar sig på Therne och där brodera ut stället, men jag tror det vore bättre att göra i en Fenix. Annars har man just det här jag försökte beskriva, D&D-problemet, att modulerna får så nischat fokus att det blir fånigt. Vissa människor, typ jag, skulle älska moduler som Krögarens Våg och Dhurkoor och en om raunerna, men liksom, face it, it's not gonna happen; det är helt enkelt inte viable kommersiellt och kreativt, i synnerhet inte med Neogames nuvarande produktionstakt. Problemet är inte tvunget att vi har brist på jobb liksom, utan brist på skribenter som jobbar som djur för nästan ingen lön. Och återigen, du måste förstå att Neogames moduler har en tryckkostnad; om inte Eon totalt sett säljer bra nog för att betala tryckkostnaden för alla moduler, så blir det svårt att få råd att trycka fler. Det kommersiella är därför en faktor, särskilt som frilansare dessutom faktiskt förtjänar lite, lite betalt ibland.

Skriv gärna nya böcker men gör dem direkt kompatibla med både Eon I-III och Eon IV
Det vore inte mig emot. Men demografin är en helt annan sak; den är en bugg som måste åtgärdas.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Ymir said:
Say what now? Den jargiska reningen ägde rum för nästan 3000 år sedan och är därför inte en faktor, och riken som Ramora och Danarth befolkade Asharien för mer än 7000 år sedan. Rhodarion låg i nuv. Asharien och dess mur har en omkrets på 5 km, så den måste ha haft en relativt imponerande folkmängd; 5 kms omkrets är enligt Medieval Demographics Made Easy rimligt för en stad med 80 000 invånare. En sån stad behöver 10 gånger sitt invånarantal för att bli försörjd, dvs 800 000 bönder, herdar etc, och då var det knappast den enda staden i området på sin tid. Det har alltså bevisligen funnits ganska gott om folk i Asharien sedan oändligt lång tid tillbaka.
Nu läste jag inte hela inlägget men... Kommer den där galna historien fixas till? Jag minns inte så noga hur det stod i Eon, men ofta kändes det som en extremt statisk värld om man inte plockade bort en nolla från årtalen. Jag kanske minns fel, men jag har för mig att till exempel alver och dvärgar var oense på grund av grejer som hände för evigheter sen. Jag menar, Tyskland blev ju snabbt förlåtna efter sitt lilla misstag för 70 år sen...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Den kommer tyvärr inte fixas till. Dels för att Neogames antagligen betraktar det som en alltför stor retcon (med viss rätta, but still...), dels för att spelet heter Eon av en anledning... :gremsuck:

Och ja, det är verkligen helt absurt, varelser i Vampire som är typ tretusen år beskrivs konsekvent som extremt alien och mystiska, åldrade bortom mänsklig fattningsförmåga, medan samma tidsrymd i Eon framstår närmast som en bagatell, och det finns gott om både riken, prylar, idéer och individer som är 5-10000 år gamla.


Mundana är väl inte den enda statiska fantasyvärlden dock...det är ju nästan mer regel än undantag att fantasyvärldar har ett extremt statiskt, odynamiskt och färglöst historiskt förflutet.


Det bästa man kan göra för att rädda upp situationen i just Eon (utan att direkt bryta mot officiellt material) är att bortförklara saker som Colonan och Danarth som namn på serier av civilisationer snarare än konstant bestående riken (jfr begreppen Kina och Iran), och att lägga in så mycket nya riken, platser, händelser och personer som bara möjligt är i de många, mååååånga luckor som finns (eller kan skapas) i tidslinjerna as written. Det senare har jag och Lycan pysslat väldigt mycket med, se några exempel här och här och här och här och här och här och här . Det kan te sig som helt meningslösa texter, men jag är en dockskåpare at heart och älskar därför att skriva saker som sätter färg på Mundana, även i förfluten tid.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Poseur said:
Well det existerar i det officiella Eon som penicillin, dvärgarna har tillgång till det, dock i primitiv form.
Kvicksilver har funnits och framställts i tusentals år så.
Och lär knappast vara mer sällsynt än drakfjäll och definitivt inte dyrare. 400s kg är det officiella priset. Billigare än ett svärd för övrigt.
Jag skulle säga att det är helt orealistiskt även om Eon är ett fantasyrollspel. Med tanke på tillverkningskostnader vi har idag med temperaturprogrammeringar, optisk uppvärmning och PCR så är ett kilopris på 400s alldeles för lågt. Det borde vara mycket dyrare och något förunnat kungar och i Ashariens fall enbart Överjarlen.

Världsomseglingar, nej.
Ok världsomseglingar nej (jag kan dock inte något namn på rak arm från Eons böcker om en individ som bevisat seglat runt klotet) men Leif Eriksson upptäcke Nordamerika redan i början av 1000-talet. Och då det är den tidigast dokumenterade färden lär det skett betydligt tidigare också.

Asharien som eget land har "bara" funnits i tusen år. området som är nuvarande Asharien har åtminstone varit befolkat i 7000år. Har dock för mig längre, men har inte någon säker källa på detta just nu.
Befolkat av vad, några tusen Auer eller räknar du med att människorna och monster i området som inte äter upp och dödar dem också förökar sig med dem och därmed räknas deras antal också in?
Har Asharien bara funnits i tusen år som nation så räknar den officiella siffran sannolikt inte in andra än skattande Asharier och dessa har alla ursprung från reningen, därmed lär det varit max 10000 (antagligen närmare 1000). Dessa har då mer än 200-faldigat sin population på tusen år utan inverkan av de faktorer som handeln som tillåter Asharierna överleva idag då det kräver tid för att bygga upp en sådan industri (även om jag fortfarande anser vapenpriserna motiverar varför malmbrytningen skulle vara ineffektiv).

Agreed på att soldater normalt sett är kasst utrustade. Men det är fortfarande fruktansvärt dyrt att utrusta en armé i dagens läge med nuvarande priser. Det är dyrt med en armé ja, men inte Eondyrt.
Om vi tar exemplet på att utrusta just Thalamurs armé i rena pengar, och vi bara räknar i vapen och rustning så:

*Thalasvärd 975 silver
*Thalaspjut 75silver
*Rundsköld ,säger liten 50silver
*lätt thalaskiskt armborst 843silver
*kort fjällskjorta 378silver
*arm och benskenor-härdat läder: 168silver
*öppen hjälm med nack och ansiktskydd: 246silver (egentligen mer men jag har ingen bok som kan räkna till kostnaden just nu)

Totalt per soldat: 2735 silver.
Detta för infanteriet, kavalleri har mer grejs.
Permanenta styrkor 20.000 soldater.
Kostnad 2735*20.000 = 54 700 000 silver.
Okej låter riktigt rimligt...(ironi)
Vid krig kan 150.000 man inkallas.
150 000 * 2735 = 410 250 000silver
Så nära på en halv miljard silver att bara utrusta armén med vapen och rustning, inget annat och absolut ingen lön. Det är inte rimligt.
Om du vill kan du försöka sätta ihop en armé med förläningsreglerna i Riddaren så kan du ju känna på smärtan att vara länsherre och ha en armé med nuvarande vapenpriser.
Och den genomsnittlige infanteristen går och bär på tre vapen, ett spjut, svärd och armborst?
Dessutom fjällpansar?
Well thaliska ärkemagiker kanske kan trolla fram guld med några 100-konglegat men det kan inte Ashariens frijarlar. De begränsas till spjut, rundsköld och någon form av läderrustning, inklusive hjälmen.
Har Thalmur så välutrustade soldater så är det sannolikt för att smeder och liknande hotas till att jobba gratis och att malm blivit vinst av Thaliska plundringar.

Ja lyx för gemene man ja. Inte flera månader för en hantverkare eller liknande yrke att tjäna ihop till ett normalt vettigt svärd.
Well i disagree, i de flesta spel är det svårt och dyrt att få tag i vapen och i synnerhet rustningar som är dyrt även i DoD, i alla fall plåtrustningar. Tvåhandssvärd är dyrt i de flesta spel och Kult har absurda priser på automatvapen som dessutom 10-faldigas då alla vapen är olagliga och måste införskaffas på svarta marknaden.

Skulle för övrigt vilja hävda att hantverkare är ganska fattiga om de inte är mästare och deras rykte genomsyrar hela länet. Eons vapenpriser är höga det håller jag med om men de flesta är proportionerliga till vad det i materialkostnader kostar att tillverka ett vapen. De tillfällen de är omotiverat dyra i relation till tillverkningskostnad så är vapen svåra att få tag på (ex barbar-vapen)
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Eftersom det många gånger påpekas i såväl Asharien modulen som mundana hur fattiga Asharierna är så borde importen av spannmål vara begränsad även om de säkert kan kräva lite överpriser pga sina mineraltillgångar.
Kan du ge mig några sidhänvisningar till var det framgår att de är fattiga? För mitt intryck är som sagt att Asharien är en mercantilistisk, ekonomiskt framgångsrik Jarlaunion vars städer samtliga importerar stora mängder spannmål (se alla importtabeller i tex S&P och Asharien) för att föda landets befolkning. Spannmålspriserna borde inte vara höga eftersom Asharien bor granne med Soldarn, Caserion och Drunok, som är hela Mundanas kornbodar. Notera också att Asharien har utmärkt jakt och gott fiske enligt förläningstabellen i Riddaren.
Jag sitter på jobbet och har inte Asharien & Soldarna framför mig så jag kan inte ge dig några sidhänvisningar, men det framgår tydligt i boken (asharien&soldarn) att Asharierna är ett fattigt folk och ett av dom största problemen landet står inför är den massvält som råder då TOM kåkstäder har byggts utanför murarna på flera av dom "vanliga" städerna utav svältande bönder som hoppas på "salvation" från sin stad. I boken står också hur flera av dom olika Jarlarna resonerar och vad dom har för förslag på lösnning. Det är svårt att kalla en svältande befolkning för något annat än fattig TROTS att det finns borgare i städerna som tjänar massa guld på handel. Så länge en extrem majoritet av folket lever under svält så håller ju givetvis inte resonemanget att "folket mår bra då det finns handel i städerna".

Sen kan ju tilläggas att det spelar ju minimal roll för den ashariska bonden att Drunok & Caserion har ett jordbruksöverskott. Det är ju inte direkt så att länderna har nån typ av kommunistiskt sammarbete. O så vitt jag vet har en svältande bonde inte många silver att handla spannmål för. Och med tanke på att han är en bonde (som svälter) så lär han ju inte ha så mycket att byta med heller
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Ymir said:
Ta Religionsmodulen...nästa hela det här forumet tycks eniga om att den suger...så varför inte ändra på den? Det finns ingen poäng med kontinuitet för kontinuitetens skull.
Imo, anledning till att religionsmodulen suger är att det är så pass mycket som är rakt rippat ifrån våran värld. Daak kyrkan är ju bara en töntig kopia på kristendomen medan t.ex. Aurias och Pelias är en av de bästa skapelserna i Eon. Vad som hade gjorts bättre hade varit om religion hade fått mer färg. Poängtera skillnaderna mellan religionerna och visa även upp hur gemene man hanterar det här med religion.

Den andra faktorn här är försäljning. Alltså...snart finns inga Eonmoduler kvar att skriva
Förlåt, men I call BS :gremtongue: Det finns mängder med Eon-moduler kvar att skriva som skulle kunna vara relevanta. Visst, jag håller med om att Mundana definitivt hade kunnat struktureras bättre, men det finns mycket att skriva om saker utanför Mundana.

Den riktigt stora missen är ju att världen är placerad så pass nära mörkret. Officiellt är det vadå, ett halvår kvar till mörkret? Det har låst världen till en statisk bild istället för att man hade kunnat släppa en ny bok vartannat år som handlar om de politiska förändringar som sker officiellt i världen. det hade bara där varit en extra inkomstkälla för Neogames.

Men böcker som definitivt finns kvar att skriva om är ju:
En ny magibok, en bok om schamanism (kanske dock är i demoner?), De avlägsna folken (tauper etc.). Mundanas baksida, eller det som är utanför mundana. Ebhron och dess omnejd. En bok som handlar rakt upp och ner om stadsspel (det är något jag skulle älska), Bönder och Handelsmän (en bok om hur man spelar grisbonde spel på löjligt lågnivå, handelsmän och om hantverk, så man kan utveckla sina andra karaktärer en del), en ny religionsbok, Forntiden (en bok om hur man kan spela i dåtiden, särskilda regler etc. för det. mer inriktat på historian). Flera äventyr (även om jag aldrig köper dem). etc.

Överlag så finns det massor att skriva om Eon, framför allt om man gjorde en revision av Mundana så det faktiskt blev en vettig värld. Jag är jätteför att man 10 dubblar befolkingssiffrorna så man faktiskt kan känna att världen inte är en karg och ödslig plats då man läser grundböckerna .Granted, det är iofs den bilden jag hade av mundana då jag läste Mundana boken. Jättefina ruiner och annat. tecken på svunna civilisationer och en ny försvagad människoskara.

Jag vill för övrigt se farligare monster! De flesta monster som inte brutaliserar spelare går ner jättefort (stackars bergstroll som dog på två rundor :gremfrown: ) bl.a. för att de saknar lite ordentligare rustningsvärden eller dyl. Men det är bara jag.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Ett tillägg till mitt svar på Ymirs inlägg.

Jag tror att du fått en grej om bakfoten. Just det faktum att Asharien importerar spannmål är ju en väldigt tydlig indikation på att landet inte klarar av att föda folket som finns där. Vidare så är det ju inte bönderna som importerar spannmål utan borgarna vilket man enkelt kan dra slutsatsen av att spannmålsproduktionen i det egna landet helt enkelt inte är tillräcklig.

Vidare blir det en kontradiktion i ditt resonemang, du nämnde att 5% är en rimlig befolkning i städer (inte som dagens 25%) för att det krävs en viss mängd folk på landsbygden för att försörja stan, men eftersom Asariska städer importerar en stor del av sitt spannmål från utlandet så behövs ju inte samma mängd folk som arbetar på landet för att försörja stan.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Jag tror att du fått en grej om bakfoten. Just det faktum att Asharien importerar spannmål är ju en väldigt tydlig indikation på att landet inte klarar av att föda folket som finns där.
Har jag påstått något annat? 10 inv/km2 är fortfarande entydigt med "barren, desolate", så jag ser inte problemet, mest. Att man inte klarar av att ge mat åt hela befolkningen är heller inte tvunget synonymt med att ett eländigt läge på något sätt råder; det var liksom true för Italien i Romarriket med, som inte hade klarat sig utan spannmålsimport från Egypten.

Vidare blir det en kontradiktion i ditt resonemang, du nämnde att 5% är en rimlig befolkning i städer (inte som dagens 25%) för att det krävs en viss mängd folk på landsbygden för att försörja stan, men eftersom Asariska städer importerar en stor del av sitt spannmål från utlandet så behövs ju inte samma mängd folk som arbetar på landet för att försörja stan.
Mm, det var en mycket grov generalisering. Du kommer finna att tex Mûhads stadsbefolkning är 11% av invånarantalet.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Italien importerade spannmål för att man hade en så extremt stor urban befolkning. Det hade man för att man hade en bördig landsbygd (till skillnad från Asharien som enligt alla moduler har en extremt torftig landsbyggd) och för att man ifrån Italien styrde ett imperium (till skillnad från Asharien).

Som det är nu så importerar städerna spannmål för att den extremt torftiga och svältande bondebefolkningen inte har mycket att bidra med till städerna.

Varför behöver städerna (där endast 5% av befolkningen bor) importera spannmål i ditt mångmiljonbefolkade Asharien?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Kunde du svara på det så skulle det säga något om hur ofta personer dör av monster enligt vad du initialt förmodade.

Hoppas du förstod nu. :gremsmile:
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Vlad Stonehand said:
Jag har genom åren haft ett antal karaktärer som som dött av sjukdommar, blodförgiftning samt förfrysning. Fruktansvärt roliga motståndare att bli besegrad av faktiskt. I bästa fall ett par misslyckade räddningsslag och sen är man död.
Oväntad tvist att den store hjälten (som faktiskt ett par av dessa var) glömde packa ner vantarna, förfrös händerna och dog av kallbrand. Skitkul!

Toppas nog bara av när en av mina karaktärer lönnmördades i ett värdshus där han sov. Inget räddningsslag, ingenting - bara död.

Vladde - ironisk i natten...
Awesome :gremsmile:
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Inte för att jag förstod vad som var otrevligt i hans Vlads inlägg, men hans ironi illustrerar varför man inte ska eftersträva allt för mycket realism i ett FASNTASY-rollspel. Apropå att det borde vara så väldigt ovanligt med monster.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

När realismen inte påverkar rollpersonerna nämnvärt, vad spelar det då för roll?

Att bonde-Per löper högre risk att dö av ett infekterat sår än att bli dödad av ett wandering monster påverkar ju inte Äventyrar-Kalle över huvud taget.

Såhär: Mängden småsår bör, i alla världar, fantasy eller ej, vara fler än mängden monster, yes?
I en fantasyvärld som Mundana där sårhygien inte är common knowledge, antiseptiska läkemedel är ovanliga at best, och sjukvården är så gott som nonexistent för gemene man, kan man då anta att en stor del av dessa sår blir infekterade. Därmed kan man även dra slutsatsen att fler dör av sina infekterade sår.

However, det här är bara statistik, det är inget som man som äventyrare eller rollspelare egentligen behöver ta hänsyn till. Lik förbannat lär dåligt skötta sår döda många fler än hemska elaka bestar varje år.

Sen med tanke på att du försöker avfolka Asharien så förstår jag inte varför du argumenterar mot mig när jag nästan är på din sida. Ju fler bönder som dör av infekterade sår, desto mer logiskt är det ju att ingen bor i Asharien. Eller?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Okej, jag håller inte med alls. Se tex Svarte Faraonens inlägg för vidare resonemang, men jag kan också ställa upp några exempel. Saker som finns i Mundana som hör hemma i som tidigast en senmedeltida teknologisk och samhällelig nivå[...]
- Cigarrer


Nu är du väldigt eurocentrisk.

Den justinianska pesten, agrarkrisen, mongolerna, klimatförsämringen, ett möjligt meteoritnedslag i Europa under senantiken, Sjöfolken under Bronsåldern, Thera-vulkanens utbrott under bronsåldern, med flera. Poängen är att efter en enskild sådan katastrof kommer folk knulla som kaniner och befolkningen kommer återhämta sig ganska fort, det krävs en serie av på varandra följande kollapser och katastrofer (som under senantiken/senmedeltiden) alternativt Djinghis Khan/Timur Lenk för att se till att befolkningen i ett område minskar på mer permanent basis. Och även då tar det absolut max ett par sekler för folkmängden att återhämta sig, förutsatt att floder inte bytt lopp eller något annat superdrastiskt.

När araberna erövrade mellanöstern på 600-talet hade regionen fortfarande långt ifrån hämtat sig efter Justinianus pest (som iof inte kom ensam som det är med alla pester).

Det krävs nog ett stadigt och stabilt flöde av mat för att en nation ska kunna få invånare överhuvudtaget, men alltså, om den arabiska halvön på 600-talet kunde föda tillräckligt många invånare för att kunna uppbåda arméer som kunde krossa Sassaniderna -och- Byzans, så måste det rimligen gå att leva i Asharien och uppnå befolkningstäthet som inte är ett totalt skämt.

Du kan inte jämföra en nomadbefolknings krigskapacitet med ett bondesamhälles. Hur stor del av Ashariens befolkning kan räknas till krigsmakten och hur stor del av Raunlänningarnas?

Den arabiska halvön är typ 15 ggr större än Asharien, och de arabiska armeérna var aldrig särskilt stora utan utgjordes troligtvis av ett par tusen man (kanske, kanske så mycket som 20 000 tusen som mest).

Nej, men jag har heller inte föreslagit 16 inv/km2 för Asharien; jag håller med om att Italien har bättre förutsättningar. Jag har satt siffran 10 inv/km2

Hur många bor på Ashaslätten då? Den utgör ju mer än 2/3 av Asharien och räknar man bort den så har Asharien över 30 inv per kv2. Dvs bra mycket mer än dagens Sverige.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Vi har aldrig och kommer aldrig diskutera hur många som dör av infekterade sår i allmänhet utan diskussionen har handlat om rostiga spikar i synnerhet.

Sen försöker jag inte avfolka Asharien. Landet har redan 200 000 inv och jag förordar inte färre.

Det jag vänder mig emot är att Ashariens karaktär ska förstöras av en helt orimlig demografi. Sen vänder jag mig också bakom fikolövsmotiveringen bakom denna förstörelse (att denna demografi på något sätt skulle vara rimlig eller realistisk).
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Evokee said:
Hur många bor på Ashaslätten då? Den utgör ju mer än 2/3 av Asharien och räknar man bort den så har Asharien över 30 inv per kv2. Dvs bra mycket mer än dagens Sverige.
Sverige är galet glesbefolkat eftersom det i på drygt 1/3 av landet bor under 1pers/km2.
Ta bort Norrland och befolkningen ligger på drygt 45pers/km2
Över 30pers/km2 är fullt rimligt i de bördigaste delarna av ett land som i stort sett har medelhavsklimat.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Kunde du svara på det så skulle det säga något om hur ofta personer dör av monster enligt vad du initialt förmodade.
Well eftersom Vlad frågade följande
Och hur många rostiga spikar har de dräpt?
till svar på att mina spelares rollpersoner endast dräpt ett monster de senaste fem åren så förstår jag fortfarande, tyvärr, inte vad relevansen vad frågan skulle vara. Såvitt jag förstår det så verkar det vara ganska sällan man anfaller rostiga spikar på ett eller annat sätt, iaf gör inte mina spelare det.

Och vad jag anser om hur många som blir dödade av monster så säger jag: få.
Vill du ha en konkret siffra så säger jag en eller fler varje år. Förmodligen fler, det vore ganska rimligt faktiskt men fortfarande inom ramarna få. Med absoluta undantag som trollkrigen eller Wûrdreningar.

Om nu något annat menades med frågan så framgick det inte.


/Poseur
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Just det, men det är beboeliga områden till skillnad från Ashaslätten (enligt hur jag förstår slätten). Jag tycker Asharien så som det beskrivs påminner mer om Norrland 2012 än om resten av Sverige

Jag tycker 30 inv per kvm2 är orimligt eftersom Ashariens beskrivs som ett land med torftig och dålig jord och svältande befolkning, hemska skyfall som förstör jorden osv.
 
Top