Anti-AI, rita-fast-du-inte-kan-tråden

En riddarsköld jag gjorde vars budskap gjorde en väldigt liten men högljudd del av min följarskara rasande. Jag brukar göra så ibland, för att röka ut folk som jag inte vill ska följa mig. Eftersom de inte kan hålla käft så kan jag enkelt med några knapptryckningar fylla på min blocklista. Som en bonus brukar andra följare höra av sig och säga att det känns fint och tryggt ❤️

”It ain’t much, but it’s honest work.”

IMG_6609.jpeg

Henrik Jonsson (PAX-illustratören, inte högerdemagogen)

*Jönsson.

(Sen blir jag ju nyfiken på var gränsen mellan "debattör" och "demagog" går för dig, men det är förstås OT, och jag gissar att svaret finns i förledet.)

*Jönsson.

(Sen blir jag ju nyfiken på var gränsen mellan "debattör" och "demagog" går för dig, men det är förstås OT, och jag gissar att svaret finns i förledet.)
Ah, fick för mig att båda hette Jonsson!

(och den diskussionen känns onekligen OT och som att den kommer bli lång och trälig!)

*Jönsson.

Tja, "debattör" är ju ganska generiskt och en bredare term. "Demagog" är betydligt mer specifikt. Svenska wikpedia sammanfattar "demagogi" som:

Demagogi är att argumentera utifrån slående men osakliga argument. Demagoger använder demagogi som en strategi att skaffa makt och inflytande genom att appellera till folks känslor och fördomar, vanligen genom användande av kraftfull retorik och propaganda.

H. L. Mencken, en amerikansk kritiker, definierar en demagog som "en som predikar doktriner han vet är osanna, till folk han vet är idioter."

Vilket ju onekligen är en mycket träffande karaktärisering av t ex Henrik Jönsson.

Jag leker lite med tatueringsestetik, och den mystiska trappan är ett klassiskt motiv inom old-school/traditional americana. Ett första försök som jag inte är så nöjd med, men då får man öva vidare.

stairs_tattoo_web.png

Nu tycker jag att vi haft alldeles för många bilder av folk som bevisligen kan rita i tråden. så…

Well. Jag var på gymnasiemässa i dagarna tre förra veckan, från 8 till 19 varje dag (utom torsdagen då det stängde 15). En av de saker vi hade i vår monter var en "rita din egen superhjälte i Procreate"-grej där esteterna ritat manliga och kvinnliga silhuetter som man kunde rita på.

Jag är ganska nöjd över att jag lyckades begränsa mig till att bara kladda en gång per dag; jag skulle ju egentligen låta bli helt för att tävlingen ju skulle vara för besökare.

Men ja. När jag kom till mitt skrivbord idag hittade jag den här.

1764006932011.jpeg

Och öh… Ja. Dad Bod.

Jag har blivit fullständigt usel på att överhuvudtaget rita något. Jag tror inte jag blir bättre alls – snarare tror jag att jag övar så lite att jag är på väg att glömma vad jag en gång kunnat. Min beundran till alla som orkar öva, jag är så kass i jämförelse – en människa vars inneboende lättja och svaghet gör att hen aldrig kommer kunna åstadkomma något.

Jag har blivit fullständigt usel på att överhuvudtaget rita något. Jag tror inte jag blir bättre alls – snarare tror jag att jag övar så lite att jag är på väg att glömma vad jag en gång kunnat. Min beundran till alla som orkar öva, jag är så kass i jämförelse – en människa vars inneboende lättja och svaghet gör att hen aldrig kommer kunna åstadkomma något.
Så där känner alla. Jag är också inne i en period där jag tycker det mesta jag ritar är skit, eller iaf sämre än vad jag brukar kunna rita. Några saker jag brukar göra:
1. Rita små saker som inte tar så lång tid. Ett svärd istället för en hel jävla borg.
2. Testa en ny teknik eller en annan typ av motiv än du brukar, då behöver du inte jämföra med tidigare saker du gjort.
3. Rita av eller kalkera något - det lär man sig av.
4. Rita avsiktligt fult, då kan du inte känna att du misslyckats.
5. Ta en paus. Spela data, läs en bok eller måla några miniatyrer. Rita bara när du blir sugen på det igen.
6. Ryck på axlarna åt det. Det är inte viktigt att rita.

Så där känner alla. Jag är också inne i en period där jag tycker det mesta jag ritar är skit, eller iaf sämre än vad jag brukar kunna rita. Några saker jag brukar göra:
1. Rita små saker som inte tar så lång tid. Ett svärd istället för en hel jävla borg.
2. Testa en ny teknik eller en annan typ av motiv än du brukar, då behöver du inte jämföra med tidigare saker du gjort.
3. Rita av eller kalkera något - det lär man sig av.
4. Rita avsiktligt fult, då kan du inte känna att du misslyckats.
5. Ta en paus. Spela data, läs en bok eller måla några miniatyrer. Rita bara när du blir sugen på det igen.
6. Ryck på axlarna åt det. Det är inte viktigt att rita.
Mitt problem är att jag ofta ser väldigt många poster som lyfter den här idén om att alla kan rita, det är bara att anstränga sig tillräckligt mycket – ofta som en kontring mot AI-vurmare. Och grejen är att jag i hög grad håller med och ställer mig på deras sida idémässigt. Men... då kommer det andra problemet. Och det är att det ofta läggs en moralisk dimension i det här att anstränga sig tillräckligt – att om man inte är beredd att göra det är det för att man är lat eller bortskämd eller vill att allt ska gå lätt för en. Och visst, jag är inte den som någonsin backar för att tillskriva mig själv dåliga egenskaper, men det blir liksom att jag, genom att inte arbeta nitiskt och förbättra mig, sviker de idéer jag säger mig stå för. För det är svårt – inte att lära sig rita i sig, men att lägga ner den mängden ansträngning det krävs. Särskilt när man inte tror att det kommer spela någon roll och att man ändå aldrig kommer nå dit man vill.

Mitt problem är att jag ofta ser väldigt många poster som lyfter den här idén om att alla kan rita, det är bara att anstränga sig tillräckligt mycket – ofta som en kontring mot AI-vurmare. Och grejen är att jag i hög grad håller med och ställer mig på deras sida idémässigt. Men... då kommer det andra problemet. Och det är att det ofta läggs en moralisk dimension i det här att anstränga sig tillräckligt – att om man inte är beredd att göra det är det för att man är lat eller bortskämd eller vill att allt ska gå lätt för en. Och visst, jag är inte den som någonsin backar för att tillskriva mig själv dåliga egenskaper, men det blir liksom att jag, genom att inte arbeta nitiskt och förbättra mig, sviker de idéer jag säger mig stå för. För det är svårt – inte att lära sig rita i sig, men att lägga ner den mängden ansträngning det krävs. Särskilt när man inte tror att det kommer spela någon roll och att man ändå aldrig kommer nå dit man vill.
Man är inte för lat eller bortskämd, men man vill det inte tillräckligt mycket. Jag skulle vilja vara mycket bättre på att rita än vad jag är, men jag vill det inte tillräckligt mycket för att lägga flera timmar om dagen på att göra det. Så roligt tycker jag inte att det är.

När du skriver att du aldrig kommer nå dit du vill så undrar jag var ”dit” är? Har du ett rimligt mål eller tittar du på mästerliga illustratörer och frustreras av att du inte hittar genvägar till deras nivå?

Du måste försöka slappna av runt det här och hitta någon sorts sund målsättning. För egen del tänker jag att om jag blir lite bättre för varje år som går, och typ var tionde teckning jag gör resulterar i något som är ”ganska bra” så är det nog. Jag skulle kunna ha mer ambitiösa målsättningar, och det är klart att jag skulle vilja kunna rita asbra, men jag har accepterat att det uppenbarligen inte är så viktigt för mig att jag pallar lägga ned tiden.

Ja, det är problemet – jag tror inte att jag vill något tillräckligt mycket för att alls kunna bli bra. Särskilt inte när det kommer till färdigheter som kräver övning. Så jag misstänker att jag oundvikligen blir oduglig.

Ja, det är problemet – jag tror inte att jag vill något tillräckligt mycket för att alls kunna bli bra. Särskilt inte när det kommer till färdigheter som kräver övning. Så jag misstänker att jag oundvikligen blir oduglig.

Okej, så det här känns super negativt och som att du är alldeles för kritisk mot dig själv! Ens värde kommer inte från konsten man skapar! Man skapar saker för att det känns bra!

Back