Snyggt! En sak jag verkligen gillar när man tittar på gamla byggen typ pyramiderna och så är resterna av hur de byggde något. Typ hur de förseglade gångarna till gravarna och ändå tog sig ut osv.
Snyggt! En sak jag verkligen gillar när man tittar på gamla byggen typ pyramiderna och så är resterna av hur de byggde något. Typ hur de förseglade gångarna till gravarna och ändå tog sig ut osv.

Henrik Jonsson (PAX-illustratören, inte högerdemagogen)
Ah, fick för mig att båda hette Jonsson!*Jönsson.
(Sen blir jag ju nyfiken på var gränsen mellan "debattör" och "demagog" går för dig, men det är förstås OT, och jag gissar att svaret finns i förledet.)
*Jönsson.
(Sen blir jag ju nyfiken på var gränsen mellan "debattör" och "demagog" går för dig, men det är förstås OT, och jag gissar att svaret finns i förledet.)
Demagogi är att argumentera utifrån slående men osakliga argument. Demagoger använder demagogi som en strategi att skaffa makt och inflytande genom att appellera till folks känslor och fördomar, vanligen genom användande av kraftfull retorik och propaganda.
H. L. Mencken, en amerikansk kritiker, definierar en demagog som "en som predikar doktriner han vet är osanna, till folk han vet är idioter."