Anti-AI, rita-fast-du-inte-kan-tråden

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
Det här är en tråd för att dela den rena skaparglädje som kommer av att plita med sina ofullkomliga händer, att förkasta den artificiella ”intelligensens” tarvliga genvägar. Det är inte en plats för debatt – det är en plats för att häva ur sig de defekta, skeva skapelser vi gör av egen makt, för oavsett hur bristfälliga de är bär de inom sig löftet om att vi skulle kunna möta det här och bli bättre. Jag inleder med en egen föga imponerande skapelse – ett försök att efterlikna träsnitt från 1700-talet och visa var man kan hitta alrunor. Fyll på med era egna!
träsnitt1.jpg
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Jättefin bild! Tycker du lyckas förmedla känslan av träsnitt!

Mina teckningar är redan tänkta till andra trådar och det blir ju lite kaka på kaka att posta samma bild i flera trådar, men kanske kan gräva fram lite tidigare verk för att bidra 🙂
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Först och främst tycker jag din teckning är riktigt cool @Svarte Faraonen!

Själv började jag illustrera artiklar och annat jag skriver förra året, och eftersom jag hade ganska bråttom landade jag i denna fantastiska stil:

1701380885574.png

Visade några för en mer artistiskt begåvad bekant, vars reaktion var "du borde nog gå åtminstone en nybörjarkurs".

Nä.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag gör en del små skisser inför mina elever. Ibland ska de illustrera något koncept inom programmering, men ofta behöver jag bara typ en bild på en gubbe som jag kan läsa in i programmet och rita ut på skärmen. Och det är roligare att rita något än att hitta nåt på nätet.

imse.pnggubbe.pngJeffrey.png

Jag har nog några till på en dator på jobbet tror jag…

Och det här är typ så jag brukar förklara metoder:

1701381567052.png
Metoder är alltså hundar. En del hundar vill ha mat (och då en väldigt specifik mat), och en del hundar bajsar, och en del hundar gör både och.

Eller på datavetenskapsspråk: Man kan ha metoder som tar emot parametrar och metoder som returnerar värden, och en del gör båda.

Och man kallar på hundarna/metoderna genom att använda deras namn.

Och man kan skapa egna hundar, och då bestämmer man hur deras matsmältning ska funka. "Jag vill ha en hund som jag kan ropa på och som bara sköter hela biten med att hämta in typ vilka knappar spelaren trycker på och som flyttar rymdskeppet åt mig".
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Okej, hittade en bild! Kontexten är den att min frus syster är lite spirituellt flummig (vilket jag absolut inte är) och för tre och ett halvt år sedan höll hon någon slags meditationskurs för mig och min fru där vi skulle rita vad vi önskade oss.

Jag ritade en bild där jag och min fru fortfarande var tillsammans, vi bodde högt uppe i ett hus med balkong, hade rest, besökte museer och handlade fina kläder och åt god mat. Nu tre år senare har vi rest en gång, vi har flyttat till en lägenhet högt uppe i ett hus och har balkong, vi är fortfarande ett par såklart och vi har en liten grabb som är ruskigt lik bebisen på bilden. Fina kläder och besök på museer har vi dock inte tid eller råd med 😂 God mat äter vi, fast oftast hemma 😁IMG_1035.jpeg
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Okej, hittade en bild! Kontexten är den att min frus syster är lite spirituellt flummig (vilket jag absolut inte är) och för tre och ett halvt år sedan höll hon någon slags meditationskurs för mig och min fru där vi skulle rita vad vi önskade oss.

Jag ritade en bild där jag och min fru fortfarande var tillsammans, vi bodde högt uppe i ett hus med balkong, hade rest, besökte museer och handlade fina kläder och åt god mat. Nu tre år senare har vi rest en gång, vi har flyttat till en lägenhet högt uppe i ett hus och har balkong, vi är fortfarande ett par såklart och vi har en liten grabb som är ruskigt lik bebisen på bilden. Fina kläder och besök på museer har vi dock inte tid eller råd med 😂 God mat äter vi, fast oftast hemma 😁View attachment 15436
Awesome
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,314
Kult tråd! Jag har haft som dagsrutin att rita 10-20 minuter om dagen sedans i augusti och det har verkligen gett mig bättre självförtroende att skapa små bilder. Idag målade jag en flock obehagliga kråkor till Askhem.
kråkor.jpg
 
Last edited:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Den här bilden var den senaste jag scannade. Jag har länge tänkt att jag vill introducera en båt i min kampanj. Alltså att rollpersonerna får tag på en, så att de får en rörlig bas. Så kan de plöja ned en massa guldpengar i att förbättra den. Dessvärre utspelar sig kampanjen i inlandet, så det kanske får bli en vagn istället. Men vagnar är ju ännu coolare, så det blir nog bra ändå.

star of selachia ship.png
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
Den här bilden var den senaste jag scannade. Jag har länge tänkt att jag vill introducera en båt i min kampanj. Alltså att rollpersonerna får tag på en, så att de får en rörlig bas. Så kan de plöja ned en massa guldpengar i att förbättra den. Dessvärre utspelar sig kampanjen i inlandet, så det kanske får bli en vagn istället. Men vagnar är ju ännu coolare, så det blir nog bra ändå.

View attachment 15456
Ser ut som att du kan rita och inte behöver AI :giggle: Snyggt.
 
Top