Antal rollspelare nu och då

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,284
Håller med om att jag tror fler spelar idag, men har inte mer att bygga upp det med än någon annan. Men det känns rimligt givet befolkningsökningen och hobbyns allmänna breddning och större spridning i olika åldrar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,182
Location
Ereb Altor
Alltså, när jag provade rollspel första gången så spelade jag med ett gäng i min klass. Det var säkert 70% av killarna i klassen som vid ett eller annat tillfälle var med. Från vad jag har förstått utifrån försäljningssiffror och upplagor var den beräknade försäljning minst 10ggr större än idag, och fortsatte att vara relativt hög en bit in på 90-talet. Det här är ju siffror vi känner till.

Jag förstår inte vad man baserar åsikten på att fler skulle spela idag. För mig som började spela i mitten på 80-talet känns det som att mena att fler människor använder jojo dagligen idag än på 80-talet :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,284
Jag förstår inte vad man baserar åsikten på att fler skulle spela idag. För mig som började spela i mitten på 80-talet känns det som att mena att fler människor använder jojo dagligen idag än på 80-talet :)
Det finns ju inget att basera den på, det är ju grejen.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
212
I Sverige är det långt mycket färre som aktivt spelar rollspel idag än under storhetstiden på 1980-talet.
Grundreglerna till Drakar och Demoner sålde i över 100 000 exemplar under 1980-talet, det är helt extrema siffror.

Tittar man globalt är det långt mycket fler som spelar rollspel idag än någonsin tidigare.
I princip samtliga nya utgåvor av klassiska spel (där jämförelser alltså är möjliga att göra) är mer framgångsrika än någon tidigare utgåva.
Dungeons & Dragons är större än någonsin, Call of Cthulhu är större än någonsin etc.

I Sverige är det definitivt fler som spelar rollspel år 2024 än det var 2014 eller 2004, men förmodligen färre än vad det var 1994 eller 1984.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,182
Location
Ereb Altor
Vi måste väl ändå titta på rollspelskonsumtionen totalt om vi ska jämföra, inte på ett enskilt (och på 80-talet väldigt dominant) spel?
Ja, det är ju ett tvärsnitt, som jag ändå rätt säker på är representativt. Men vi vet ju att t.o.m Khelataar sålde mer än dagens spel. Western, Eon m.fl sålde alla över 30 000 ex. Idag finns det ju INGET spel som kommer i närheten även om Handbok för superhjältar sägs kunna närma sig. Men då är det sannolikt Sveriges alla bibliotek som ligger bakom det.

Men ni menar alltså att D&D säljer 100 000 ex i Sverige idag?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,284
Fast det gör det ju. Drakar och Demoner sålde 100 000 ex på 80-talet. Kanske i absolut bästa fall 10 000 under 2020-talet.
Det @luddwig skrev.

Men jag är helt för en sifferbaserad analys men det gäller ju att hitta jämförbara källor och jag kan inte säga att jag känner till några försäljningssiffror för dagens spel. Vad har nya DoD från Fria Ligan sålt exempelvis? Det fanns en diskussion i en äldre tråd där jag tittade på antalet rollspelsarrangemang och antal berörda konvent genom åren, och utifrån dem är siffrorna numera väl så goda som de på 1990-talets början. (Sen kan de förklaras med andra faktorer, men det är i alla fall jämförbara siffror.)

Men frågan är så klart svår att avgränsa. Är det ett enskilt år vi jämför med? Hur mycket behöver en person spela för att vara "rollspelare"?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,029
Location
Ludvika
Fast det gör det ju. Drakar och Demoner sålde 100 000 ex på 80-talet.
Var fick vi den siffran ifrån? Jag letade men hittade bara wikipedias "långt över 100 000, alla utgåvor sammanräknade", vilket ju inte var till mycket hjälp =D
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,029
Location
Ludvika
Plus, över 11 000 pers som köpte DoD23 redan i kickstartern. Så "i absolut bästa fall 10 000 under 2020 talet" låter lite väl pessimistiskt =D

Edit: fast den kickstartern var ju förvisso för både svenska och engelska inser jag nu, så jag kanske överilade mig lite när det nu handlar om en diskussion om spelare specifikt i sverige.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
212
Den stora skillnaden är att det idag är oerhört många fler vuxna som spelar rollspel än det var på 1980-talet.
Rollspel var i extremt hög utsträckning en barn och ungdomshobby under den svenska storhetstiden. Det är också en viktig orsak till att hobbyns "kollaps" var så snabb och plötslig; stora delar av de som bar upp hobbyn och utgjorde dess kärnpublik gick ur gymnasiet under en relativt kort tidsperiod.

Vissa av dessa fortsatte spela och utgjorde "kärnan" som fortsatte bära upp hobbyn under 90 och 00-talet, den absoluta majoritetet (förmodligen långt över 90% av alla de som någon gång köpt ett ex av något rollspel) arkiverade "rollspel" som ett intresse de hade under en period som barn eller tonåring, men återvände aldrig. Några procent av de som lämnade hobbyn bakom sig någon gång innan år 2000 har blivit aktiva igen efter den nya vågen startade (vi kan säga att det var 2012 ungefär), men stora delar av de som utgör de vuxna rollspelarna idag har kommit till hobbyn just som vuxna, och är för unga för att ha varit med under 80-talet.

Den svenska rollspelshobbyn idag består av färre personer och har betydligt högre medelålder, men är samtidigt väldigt mycket mer köpstark än den var på 1980-talet. De flesta spelarna från 1980-talet har lämnat hobbyn för länge sedan, och hobbyns uppsving det senaste decenniet tror jag har mycket lite eller ingenting att göra med att några betydande mängder gamla rollspelare återvänt eller att rollspelares barn har börjat spela, det tror jag är extremt marginellt.

I övrigt verkar det, iaf från mitt perspektiv som gymnasielärare (aka anekdotisk bevisföring) som att "nördkultur" inte alls längre är mainstream bland tonåringar på det sätt det är för "millennial"-generationen, snarare verkar "nörden" vara extremt ute bland folk födda efter 2005.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,284
Den stora skillnaden är att det idag är oerhört många fler vuxna som spelar rollspel än det var på 1980-talet.
En infallsvinkel tänker jag är att vuxna är en mer beständig grund för hobbyn? De är behåller sitt intresse längre och mer stabilt och är därför över tid fler. Ska jag själv anföra ett anekdotiskt bevis från 1980-talets Malmö är det att bara en liten minoritet av pojkar i min ålder i Malmö spelade rollspel. Ja, en del ägde ett spel, en lite mindre andel spelade någon gång ibland, men väldigt få hade det som en hobby mer än under kortare perioder.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
212
För egen del tänker jag inte på enskilda spel alls utan på totalen. Jag gissar till exempel att folk i Sverige laddar hem en del del rollspel från DriveThruRPG som helt saknade motsvarighet på 80-talet.
Om den rollspelande publiken är äldre idag än den var på 1980-talet, vilket den förmodligen är, betyder det ju också att den är betydligt mer köpstark. På 80-talet såldes ju 100 000-ish ex av DoD i form av julklappar och födelsedagspresenter från leksaksbutiker i stor utsträckning. När jag och mina kompisar var 13 år i slutet av 90-talet hade vi kanske en eller ett par rollspelsböcker som vi använde tills de i princip föll isär.
De aktiva rollspelarna idag spenderar ju per capita otroligt mycket mer på rollspelshobbyn än vad högstadieungdomar överhuvudtaget har möjlighet att göra, även om de är fler.

En infallsvinkel tänker jag är att vuxna är en mer beständig grund för hobbyn?
Det är det absolut, nuvarande uppgång är sannolikt ett mycket mer stabilt och långsiktigt fundament för hobbyn än en ungdomstrend som varade några år på 80-talet och sedan övergavs av majoriteten av utövare.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,620
Om den rollspelande publiken är äldre idag än den var på 1980-talet, vilket den förmodligen är, betyder det ju också att den är betydligt mer köpstark. På 80-talet såldes ju 100 000-ish ex av DoD i form av julklappar och födelsedagspresenter från leksaksbutiker i stor utsträckning. När jag och mina kompisar var 13 år i slutet av 90-talet hade vi kanske en eller ett par rollspelsböcker som vi använde tills de i princip föll isär.
De aktiva rollspelarna idag spenderar ju per capita otroligt mycket mer på rollspelshobbyn än vad högstadieungdomar överhuvudtaget har möjlighet att göra, även om de är fler.
Det håller jag med om, men vad säger det oss om antalet rollspelare (som är trådens ämne)?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,284
Det fanns en diskussion i en äldre tråd där jag tittade på antalet rollspelsarrangemang och antal berörda konvent genom åren, och utifrån dem är siffrorna numera väl så goda som de på 1990-talets början. (Sen kan de förklaras med andra faktorer, men det är i alla fall jämförbara siffror.)
Kom precis ihåg att jag igår läste en intressant siffra om detta. I Fandrakes bok om DoD stod det att Äventyrsspels första spelkongress drog 1200 besökare och att Gothcon samma år (typ, ingen exakt återgivning) hade 200 besökare. 1400 totalt. Att Jämföra med dagens siffra för Gothcon som tycks vara runt 2000 besökare. Det finns så klart massa reservationer att göra kring dessa siffror men ändå.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,182
Location
Ereb Altor
Var fick vi den siffran ifrån? Jag letade men hittade bara wikipedias "långt över 100 000, alla utgåvor sammanräknade", vilket ju inte var till mycket hjälp =D
Hur kan siffran "långt över 100 000" inte vara till hjälp?
 
Top