Antal rollspelare nu och då

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
På dagens spelmöte uppstod en kort diskussion om när antalet aktiva rollspelare i Sverige var störst. Är det nu, idag, eller var det under Äventyrsspels glansdagar -- låt oss säga år 1986. Diskussionen kom av sig lite eftersom någon började spela rollspel istället, men innan dess hann vi säga att man kunde starta en forumtråd om det. Och det gör jag nu.

Så vad tror ni? Är det fler som spelar rollspel idag än på 80-talet?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,983
Location
Örebro
Jag vill säga ja, men det beror nog främst på att det är mer synligt idag. Samtidigt är ju utbudet mycket större vilket bör påverka tänker jag.
 

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
205
Själv skulle jag mansgissa att det var fler personer som någon gång testade rollspel på 80-talet, men att antalet personer som spelar aktivt är större idag. Jag har inget stöd alls för detta.
Helt omöjligt att veta nu, men jag tror att din mangissning inte är helt fel ute. Framför allt var det ett segment av befolkningen där väldigt många testade rollspel på 80-talet: vita killar födda på 70-talet. Utanför det segmentet var hobbyn inte särskilt utbredd. Idag är den demografiska bredden så väldigt mycket större.

Min personliga minnesbild från 80-talet var ungefär att jag som vit kille född på 70-talet kunde går fram till random annan vit kille född på 70-talet och finna att den andre hörde till en av tre möjliga kategorier:
Kategori 1: hade testat att spela rollspel
Kategori 2: hade åtminstone sett ett rollspel hemma hos någon
Kategori 3: (Skojade bara. Det fanns ingen kategori 3.)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det enda jag kan bidra med är att facebook-gruppen "Rollspel i Malmö" har 449 medlemmar, och att jag vet åtminstone 20 rollspelare i Malmö som inte är med i den gruppen.

Annan information jag kan bidra med är att av 20 anställda på Paradox Thalassic (varav 5 var svenskar) var det tre som spelade rollspel väldigt aktivt, ytterligare några som gjort det i det förflutna, och ett par tre stycken som spelade rollspel nån enstaka gång eller började med det efter att de joinade Thalassic. Det fanns en aktiv D&D-grupp på DevHub, det dataspelsföretags-hotell där Thalassic låg. D&D och Vampire var de ojämförligt mest diskuterade spelen på DevHub.

Jag antar att det är extremt svårt att dra några slutsatser av den datan, men det är som det är.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,280
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Data.

1987: Antal ungdomar mellan 15-24 år, 1180000. Av dessa är 605 742 killar och 576 639 tjejer.

2023: Antal ungdomar mellan 15-24, 1 204 546. Av dessa är 626 805 killar och 577 741 tjejer.

Trenden att vara engagerad i hobbyorganisationer sjunker, vilket i och för sig inte säger nåt alls.
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
1987 var vi flera killar som ännu inte fyllt 15 som ändå spelade rollspel, och även ett par tjejer.
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
147
Så vad tror ni? Är det fler som spelar rollspel idag än på 80-talet?
Jag skulle bli förvånad om det visade sig att det inte är fler idag. Tidigare så var rollspel mer något för barn & ungdomar, framför allt unga killar, nu så är rollspel något för alla åldrar och hobbyn har en förvånandsvärt jämn könsfördelning.
Det är nog gissningsvis lite färre unga killar som spelar rollspel idag än det var 1986, men fler spelare totalt.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,052
Location
Umeå
Som en liten del i en deltagande observation, om vi bara ser till kidsen så:

Upplever helt klart en rätt stor skillnad mellan då och nu utifrån mina egna tonårsbarn, de är nog rätt ensamma om att spelat rollspel öht, ingen av deras vänner har någon koll öht. Jämför det med när en själv var i samma ålder, alla hade koll mer eller mindre, kanske inte alla hade spelat, men det var förvånansvärt många från förvånansvärt spretiga bakgrunder* och med förvånansvärt många andra spretiga intressen osv. Hade man inte ett exemplar av drakar i garderoben hemma så hade man någon man kände som hade det och antagligen hade de provat eller skapat en karaktär i vart fall. Däremot, det var ju inget någon skrek om, det var en tyst underhållning för de absolut flesta. Bad och kojbyggen växlades av med sju timmar med nerdragna gardiner i svettiga pojkrum på sommarloven, osv. Men som sagt, förvånansvärt ofta kunde man börja prata Drakar eller Mutant med någon främling i ungefär samma ålder om man träffade någon på någon trist middag man blev medtvingad på, eller på tåget eller på något läget eller annat som man nu höll på med. Men då var det en rätt tyst hobby, inget som vuxenvärlden faciliserade åt oss på skolor, fritidsgårdar eller bibliotek, utan man drog fram sin box och tärningar i tystnad, dörren stängd och fantasin på vid gavel. Inte som att det är en dålig sak att det spelas på skolor, fritids och bibliotek, utan mer att synligheten har ökat så extremt genom det + streaming + att vi idag till så oerhört mycket större grad skapar oss genom hur vi porträtterar oss själva i sociala medier, det blir identiteter så jävla snabbt.

*om vi nu antar spretig inom den totalt dominanta kategorin vita pojkar.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
294
Location
Helsingborg
Jag tror också att det spelas mer idag än på 80-talet. Sen baserar jag detta enbart på hur jag upplever hobbyn idag kontra på 90-talet för min del. Vi var alltså en liten grupp kompisar som lirade rollspel tillsammans under högstadiet. Sen på gymnasiet tappade jag vissa av mina rollspelande vänner men träffade andra kompisar som lirade vilket gjorde att antalet förblev ungefär detsamma.
 
Top