Antal rollspelare nu och då

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,029
Location
Ludvika
Hur kan siffran "långt över 100 000" inte vara till hjälp?
På grund av bisatsen "alla utgåvor sammanräknade"? Dvs inte bara under 80-talet utan inräknat alla ex sålda idag ocskå.

Den säger alltså inget om hur det såg ut på 80-talet jämfört med idag, och är därför inte hjälpsam för diskussionen.

Var det alltså wikipedia du fick siffran 100 000 ifrån?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Jag sällar mig till skaran som tror att det var fler spelare på 80-talet. Otroligt många spelade rollspel då även om det mestadels var ungdomar.

Sedan som parantes vill jag tycka att försäljningssiffror i dag inte alls är lika representativa för ett spels användning som jag tänker mig att det var då. Vi som köper spel i dag är till ganska stor andel övervintrande rollspelare med god ekonomi och jag tror att väldigt många spel som köps aldrig spelas utan köpes för att läsas och sedan ställas på en hylla. Jag tror till exempel inte folk nu för tiden kan förstå den hajp som var när monsterboken kom ut. Jag vet att på åtminstone en handfull skolor så var det den stora snackisen under bortåt en månad. Jag hänger säkert på fel sidor på interwebzen och i fel filterbubblor men jag ser liksom inte något som ens liknar det nu.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,182
Location
Ereb Altor
På grund av bisatsen "alla utgåvor sammanräknade"? Dvs inte bara under 80-talet utan inräknat alla ex sålda idag ocskå.

Den säger alltså inget om hur det såg ut på 80-talet jämfört med idag, och är därför inte hjälpsam för diskussionen.

Var det alltså wikipedia du fick siffran 100 000 ifrån?
Nej, det är en mängd olika källor. Ex står det i DoD-boken att bara den första svarta lådan sålde 10 000 ex på mindre än ett år (och att den Blå boxen trycktes upp i 5000 ex men alla inte såldes.). Storsäljaren var alltså Expert och DoD-91 som med väldigt stor sannolikhet utgör huvuddelen av de där "långt över 100 000". Även @Mekanurg brukar nämna siffran.

Så det säger väldigt mycket om hur försäljningen såg ut på 80-talet jämfört med idag. Man får nog verkligen anstränga sig för att inte lyckas dra några slutsatser från siffrorna.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,182
Location
Ereb Altor
Sedan som parantes vill jag tycka att försäljningssiffror i dag inte alls är lika representativa för ett spels användning som jag tänker mig att det var då. Vi som köper spel i dag är till ganska stor andel övervintrande rollspelare med god ekonomi och jag tror att väldigt många spel som köps aldrig spelas utan köpes för att läsas och sedan ställas på en hylla. Jag tror inte folk nu för tiden kan förstå den hajp som var när monsterboken kom ut. Jag vet att på åtminstone en handfull skolor så var det den stora snackisen under bortåt en månad. Jag hänger säkert på fel sidor på interwebzen och i fel filterbubblor men jag ser liksom inte något som ens liknar det nu.
Nej, jag håller med. Antagligen måste man ha varit på med 80-talet för att förstå hur mycket större rollspel var på den tiden. För mig blir frågeställningen lite som "Är Led Zeppelin mer populära idag än på 70-talet?". Alltså, jag som var med 1986 och som är med idag kan inte förstå hur det ens kan råda någon som helst tvekan om att rollspel som hobby var så avsevärt mycket större då. Rollspel kom liksom två efter fotboll.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,280
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Utgår vi från de siffror vi har, så var det ungefär 13-17% av ungdomar (1997) som spelade rollspel. Om vi ska tro undersökningen från Umeå så är det 1-3% av alla ungdomar som spelar. Hur många äldre spelare borde vi tänka att vi har?
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
212
Det håller jag med om, men vad säger det oss om antalet rollspelare (som är trådens ämne)?
De slusatser (eller ja, antaganden) jag tänker att man kan dra från det är följande:

1. Är publiken yngre är den mindre köpstark. Därför är "samlare" ovanligare, den största delen av utövarna äger ett eller på sin höjd en handfull rollspel/rollspelsprodukter, som används desto mer.

2. En äldre och mer köpstark publik kan bestå av betydligt färre personer, men samtidigt köpa lika många eller till och med fler spel än den större men yngre gruppen.

Antal sålda ex betyder därför olika saker i relation till hur konsumentgruppen ser ut demografiskt.
10 000 sålda ex till en väldigt ung publik betyder att stora delas av den publiken behövt göra en väldigt aktiv prioritering (valt bort annat), medans 10 000 sålda ex till en mycket köpstark publik inte säger lika mycket.

I en kontext där det ges ut en stor bredd av olika spel som alla säljer ungefär i samma volymer, betyder det inte att antalet konsumenter/aktiva utövare är detsamma som totalen av sålda ex, utan att delar av gruppen köper flera olika produkter. Detta blir mer sannolikt ju köpstarkare gruppen är.

Finns det en dominerande produkt som säljer i oerhört många exemplar, särskilt om konsumentgruppen är yngre/mindre köpstark, tyder det förmodligen på att antalet utövare är betydligt fler.

Utan verkliga undersökningar så kan vi inte veta, och då inga sådana gjorts (eller vi i vart fall inte har tillgång till dem), så baseras allt på gissningar och antaganden. Men av den sparsmakade information som finns tycker jag det tyder på att rollspelarna på 1980-talet var långt mycket fler, och väldigt mycket yngre, än vad de är idag.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
294
Location
Helsingborg
Jag sällar mig till skaran som tror att det var fler spelare på 80-talet. Otroligt många spelade rollspel då även om det mestadels var ungdomar.

Sedan som parantes vill jag tycka att försäljningssiffror i dag inte alls är lika representativa för ett spels användning som jag tänker mig att det var då. Vi som köper spel i dag är till ganska stor andel övervintrande rollspelare med god ekonomi och jag tror att väldigt många spel som köps aldrig spelas utan köpes för att läsas och sedan ställas på en hylla. Jag tror till exempel inte folk nu för tiden kan förstå den hajp som var när monsterboken kom ut. Jag vet att på åtminstone en handfull skolor så var det den stora snackisen under bortåt en månad. Jag hänger säkert på fel sidor på interwebzen och i fel filterbubblor men jag ser liksom inte något som ens liknar det nu.
Jag tror att du har klart rätt i att de som köper rollspel idag är välbärgade nördar som är trogen hobbyn. Jag kan ju enbart jämföra med hur jag själva hade det under skoltiden. Som jag skrev innan, vi var ett litet gäng på 6-7 grabbar som lirade tillsammans. That was it. Och då gick jag i en två-spårig åk7-9 skola. 30 elever per klass vilket då gör 180st-isch elever på skolan. Kan dock ligga en del i det geografiska läget då jag är uppvuxen i Åhus som helt klart är en byn vars sporter är mer framträdande än "nördfokuserade" fritidsaktiviteter. :unsure::geek:
...sen lirade jag inte rollspel under 80-talet, snarare från mitten av 90-talet och framåt vilket kanske gör mina kommentarer överflödiga.:LOL:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
Utgår vi från de siffror vi har, så var det ungefär 13-17% av ungdomar (1997) som spelade rollspel. Om vi ska tro undersökningen från Umeå så är det 1-3% av alla ungdomar som spelar. Hur många äldre spelare borde vi tänka att vi har?
Jag vill bara påpeka att de 1-3 % som undersökningen från Umeå visar är de ungdomar som spelar rollspel flera gånger i veckan. Om vi räknar de som spelar någon gång ibland är det 15-20 %.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,182
Location
Ereb Altor
Jag tror att du har klart rätt i att de som köper rollspel idag är välbärgade nördar som är trogen hobbyn. Jag kan ju enbart jämföra med hur jag själva hade det under skoltiden. Som jag skrev innan, vi var ett litet gäng på 6-7 grabbar som lirade tillsammans. That was it. Och då gick jag i en två-spårig åk7-9 skola. Kan dock ligga en del i det geografiska läget då jag är uppvuxen i Åhus som helt klart är en byn vars sporter är mer framträdande än "nördfokuserade" fritidsaktiviteter. :unsure::geek:
Jag vet inte hur gammal du är (alltså när du spelade i skoltiden) men min uppfattning är att på 80-talet så testade alla rollspel. Det var inte konstigare än att spela monopol eller Nintendo (NES). Detta höll i sig i några år, men när 80-tal blev 90-tal var det en subkultur som fått sin egen identitet och lite fastare ramar. De flesta av de som spelade då var genuint intresserade av hobbyn.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
294
Location
Helsingborg
Jag vet inte hur gammal du är (alltså när du spelade i skoltiden) men min uppfattning är att på 80-talet så testade alla rollspel. Det var inte konstigare än att spela monopol eller Nintendo (NES). Detta höll i sig i några år, men när 80-tal blev 90-tal var det en subkultur som fått sin egen identitet och lite fastare ramar. De flesta av de som spelade då var genuint intresserade av hobbyn.
Jag är född 81 och introducerades för rollspel när jag var 11-12. För min del och min uppfattning tror jag att det handlar mycket om det geografiska området. Åhus var då ganska trist rent populärkultursmässigt, det som gällde var att antingen lira fotboll eller annan sport eller supa/knarka. Vi som spelade tv- samt datorspel, rollspel eller brädspel sågs ner på i ganska stor utsträckning. Vi var ju nördar och det skulle man ju inte va. Man skulle ju vara sportfåne eller festprisse.:giggle:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,182
Location
Ereb Altor
Jag är född 81 och introducerades för rollspel när jag var 11-12. För min del och min uppfattning tror jag att det handlar mycket om det geografiska området. Åhus var då ganska trist rent populärkultursmässigt, det som gällde var att antingen lira fotboll eller annan sport eller supa/knarka. Vi som spelade tv- samt datorspel, rollspel eller brädspel sågs ner på i ganska stor utsträckning. Vi var ju nördar och det skulle man ju inte va. Man skulle ju vara sportfåne eller festprisse.:giggle:
Ah, ja, det stämmer även in på min bild, men jag är 6 år äldre så fick uppleva den korta period då rollspel inte hade blivit stigmatiserat som nördaktivitet. Jag höll mitt rollspelande hemligt typ hela 90-talet (och det var jag inte ensam om) så jag var utåt sett festprisse :)
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
294
Location
Helsingborg
Ah, ja, det stämmer även in på min bild, men jag är 6 år äldre så fick uppleva den korta period då rollspel inte hade blivit stigmatiserat som nördaktivitet. Jag höll mitt rollspelande hemligt typ hela 90-talet (och det var jag inte ensam om) så jag var utåt sett festprisse :)
Jag hemlighöll inte mitt intresse för rollspel. Jag älskade det och bar den kärleken högt och djupt i hjärtat. Rollspelen blev utan tvekan en rejäl verklighetsflykt från min hemmiljö som kantades dagligen av alkoholism och bråk mellan mina föräldrar. Det var så jäkla skönt att få komma hem till min vän Martin och träda in i den fantasyvärld vi hade byggt upp tillsammans.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,565
Location
Göteborg
Utgår vi från de siffror vi har, så var det ungefär 13-17% av ungdomar (1997) som spelade rollspel.
Jag vill bara påpeka att de 1-3 % som undersökningen från Umeå visar är de ungdomar som spelar rollspel flera gånger i veckan. Om vi räknar de som spelar någon gång ibland är det 15-20 %.
De här siffrorna säger en del. Men 1997 var ungefär 5 år efter peaken så en del hade redan slutat. Siffrorna för 2000-talet missar två ganska stora grupper: barn 8-14 som spelar med familjen och rollspelare födda 1960-1980ish. Svårt att veta hur många de är.

Vi skulle kunna sälja jubileumsboken för 50 kr/st, gå ihop med Helmgast och Fria Ligan, och köpa en Sifoundersökning om rollspel:

1. Har du spelat rollspel de senaste 2 åren?
2. Har du köpt rollspel de senaste 2 åren?
3. På svenska eller engelska?
4. Är du satanist?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,188
Jag vet inte hur gammal du är (alltså när du spelade i skoltiden) men min uppfattning är att på 80-talet så testade alla rollspel. Det var inte konstigare än att spela monopol eller Nintendo (NES). Detta höll i sig i några år, men när 80-tal blev 90-tal var det en subkultur som fått sin egen identitet och lite fastare ramar. De flesta av de som spelade då var genuint intresserade av hobbyn.
Lite så. När jag gick i mellanstadiet i mitten av 80-talet så tror jag att precis alla killarna (och några av tjejerna) i klassen hade åtminstone provat på att spela rollspel. Men det var bara kanske ett halv-dussin av oss som spelade mer regelbundet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,029
Location
Ludvika
Det är många* som börjar spela rollspel i vuxen ålder nu för tiden. Antingen för fösta gången någonsin, eller som kanske prövade nån enstaka gång i tonåren men inte fastnade för det där och då.

*Väldigt anekdotiskt så klart, baserat på min egen erfarenhet.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,620
1. Är publiken yngre är den mindre köpstark.
Jag tänker att det beror på vad vi menar med yngre. Om vi pratar personer under säg 16 år är det väl egentligen föräldrarnas köpstyrka som avgör. Dessutom är det inte alls säkert att det föräldrarna köper är "rätt".

På 80-talet hade jag kompisar som fick rollspel i present men aldrig spelade eftersom Nintendo och fotboll lockade mer.

Ser samma mönster med mina syskonbarn, där barnen ibland får presenter - både sådant som givaren tror är rätt och sådant som barnen själva önskat sig - men som sedan aldrig används.

Så som slutsats bör vi vara väldigt försiktiga med att använda mängden sålda spel som en indikator på antalet rollspelare, oavsett åldersgrupp.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,881
Location
Göteborg
Jag är född 83, och missade därmed rollspelens storhetstid. Det var definitivt ett udda nischintresse när jag växte upp. Kanske spelar fler rollspel idag än på 90-talet, men färre än på 80-talet?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,182
Location
Ereb Altor
Så som slutsats bör vi vara väldigt försiktiga med att använda mängden sålda spel som en indikator på antalet rollspelare, oavsett åldersgrupp.
Som en av många pusselbitar känns det dock närmast övertydligt. En annan pusselbit är att Sinkadus hade en upplaga på åtskilliga tusen tidningar. 8000 som mest enligt Fredrik Malmberg. En tidning som släpptes 6ggr/år. Idag kommer ingen svensk KS upp i sådana siffror.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,657
Location
Huddinge
Nej, jag håller med. Antagligen måste man ha varit på med 80-talet för att förstå hur mycket större rollspel var på den tiden. För mig blir frågeställningen lite som "Är Led Zeppelin mer populära idag än på 70-talet?". Alltså, jag som var med 1986 och som är med idag kan inte förstå hur det ens kan råda någon som helst tvekan om att rollspel som hobby var så avsevärt mycket större då. Rollspel kom liksom två efter fotboll.
Sedan är jag alltid skeptisk när någon säger "jag vet bättre för jag minns det". Jag har sett tillräckligt med studier på minne för att inte lita ett dyft på vad folk kommer ihåg.
För att inte tala om skillnader mellan olika skolor som man inte hade koll på.

För att ta ett personligt exempel när jag gick i sjätteklass så började jag spela rollspel.
Vi körde i mycket i skolkorridoren på rasterna, så många i klassen blev nyfikna och provade på mint en gång (De flesta fastande inte).
Men eftersom jag aldrig fick skit ifrån någon någonsin på skolan om nördigheten i rollspel så trodde jag länga att det var så överallt. Att min generation (född 93) inte hade någon större fördomar emot rollspel och sådana nörderier.

På senare år har jag med jämnåriga vänner som gick andra skolor hört väldigt olika historier på samma ämne.
En del har liknande erfarenheter som mig, andra behövde dölja sitt intresse för att inte bli mobbade, och massa historier däremellan.
Det verkar som det var en jätteskillnad på skola och skola på hur värdighet togs emot och hur vanligt det var att folk äns provade.
 
Top