Den stora skillnaden är att det idag är oerhört många fler vuxna som spelar rollspel än det var på 1980-talet.
Rollspel var i extremt hög utsträckning en barn och ungdomshobby under den svenska storhetstiden. Det är också en viktig orsak till att hobbyns "kollaps" var så snabb och plötslig; stora delar av de som bar upp hobbyn och utgjorde dess kärnpublik gick ur gymnasiet under en relativt kort tidsperiod.
Vissa av dessa fortsatte spela och utgjorde "kärnan" som fortsatte bära upp hobbyn under 90 och 00-talet, den absoluta majoritetet (förmodligen långt över 90% av alla de som någon gång köpt ett ex av något rollspel) arkiverade "rollspel" som ett intresse de hade under en period som barn eller tonåring, men återvände aldrig. Några procent av de som lämnade hobbyn bakom sig någon gång innan år 2000 har blivit aktiva igen efter den nya vågen startade (vi kan säga att det var 2012 ungefär), men stora delar av de som utgör de vuxna rollspelarna idag har kommit till hobbyn just som vuxna, och är för unga för att ha varit med under 80-talet.
Den svenska rollspelshobbyn idag består av färre personer och har betydligt högre medelålder, men är samtidigt väldigt mycket mer köpstark än den var på 1980-talet. De flesta spelarna från 1980-talet har lämnat hobbyn för länge sedan, och hobbyns uppsving det senaste decenniet tror jag har mycket lite eller ingenting att göra med att några betydande mängder gamla rollspelare återvänt eller att rollspelares barn har börjat spela, det tror jag är extremt marginellt.
I övrigt verkar det, iaf från mitt perspektiv som gymnasielärare (aka anekdotisk bevisföring) som att "nördkultur" inte alls längre är mainstream bland tonåringar på det sätt det är för "millennial"-generationen, snarare verkar "nörden" vara extremt ute bland folk födda efter 2005.