Bifur
Veteran
Nu har jag inte hängt med i tråden hela vägen men i relation till grundfrågan har jag inte nödvändigtvis några stora invändningar. Alltså exemplet från Enemy in Shadows är onödigt krångligt skrivet för vad som verkar vara en enkel situation, och det finns anledning att vara återhållsam med själva konceptet, men rätt använt tycker jag inte det stör. Om äventyret i sin konstruktion öppnar för att det kan vara troligt att RPna spelar kort med Philipe och den interaktionen är viktig - visst, ha regler för det. Jag känner mig i stort sett aldrig styrd av sådana och upplever inte att de stör min läsning (men är tvärtom hjälpsamma om det visar sig vara precis vad spelarna gjorde). Lite samma princip som Utmaningar i Ereb Altor, även om det inte alls behöver vara så tydligt kodifierat för att funka. Sen som sagt, ett äventyr ska inte trycka in det här och var för varenda trivial potentiell utmaning. Jag tycker inte heller det är svårare att hantera vad gäller styrning av spelet än att skriva "om spelarna väljer en annan väg för att hantera [x] är det upp till dig som SL att bedöma vad som krävs".
Alltså räcker gör det väl om man ska vara petig men jag skulle bli rätt sur på ett äventyr som konstant tvingade mig att avgöra hur breda och djupa hålen är - förutsatt att deras förekomst är av vikt.För erfarna SL räcker det ju med:
I mitten av korridoren finns ett djupt hål.