pellejones
Grisodlare
Precis så här.Så här tycker jag:
Jag skriver helst för oerfarna spelledare, så jag har ofta med förslag på vilka färdigheter som kan användas. Då avlastar jag spelledaren litegrann varje gång.
- Erfarna spelledare klarar sig ofta utan att behöva skrivas på näsan om vad spelarna kan göra med sina rollpersoner.
- Oerfarna spelledare behöver ofta mer förslag och riktlinjer.
Det kan visserligen "snäva in" en lösning, så att en oerfaren spelledare inte låter spelarna testa nått annat än vad som står i äventyret, men jag har inte uppfattat det som ett superstort problem i praktiken.
Jag ser det som riktlinjer och om spelarna har andra idéer så kan de försöka med det.![]()
Jag skriver ofta "Spelarna måste klara rörlighet eller falla ner i hålet."
En oerfaren SL läser äventyret och säger "Golvet försvinner under era fötter, slå för rörlighet annars ramlar ni ner". Den oerfarna SL har antagligen oerfarna spelare. Så ett givet tärningsslag är tacksamt.
Medan en erfaren SL kanske väljer att spela "ni är på väg att falla ner i hålet!" Och spelarna svarar "jag tar tag i armen på statyn för att inte falla ner!"
Att läsa ett äventyr där det står ett tärningsslag stör mig inte. Exemplet som @Lemur visade var dock extremt och jag skulle säga att så skrivs Chaosium-äventyr, men det är inte min erfarenhet att det är normen för regelskriveri i äventyr.