Alternativa grundegenskaper för rollspel i överklassen

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Vad är det för skillnad mellan att ha grundegenskaper men inga färdigheter och färdigheter men inga grundegenskaper? Känns ju bara som att det är namngivningen.
Av hävd är grundegenskaper svårare att höja under spel än färdigheter.

Och jag tänker att ett spel som handlar om överklassen knappast kan bryta mot en sådan ärevördig tradition?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Vad är det för skillnad mellan att ha grundegenskaper men inga färdigheter och färdigheter men inga grundegenskaper? Känns ju bara som att det är namngivningen.
Existerar det förra ens?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Om du bara har en kategori nuffror, spelar det roll om du kallar dem grundegenskaper, färdigheter, egenskaper, attribut eller stats? Det är ju samma nuffror i vilket fall som helst.
Beror på - det skulle kännas väldigt konstigt att kalla färdighetsuppsättningen i Fate för "grundegenskaper", t.ex.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Om du bara har en kategori nuffror, spelar det roll om du kallar dem grundegenskaper, färdigheter, egenskaper, attribut eller stats? Det är ju samma nuffror i vilket fall som helst.
Egentligen inte. Siffror som siffror. Jag brukar bara av tradition kalla dem för grundegenskaper när alla karaktärer har ett värde i dem. Är det ett värde som är valbart men inte obligatoriskt får det heta färdigheter. I detta enkla spel får det heta grundegenskaper.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Jag tycker dina GE liknar dem som används i World of Darkness.

Intelligence = Bildning
Wits = Kvicktänkthet
Fortitude = Anda
Strength = Anda
Dexterity = Stil
Stamina = Anda
Presence = Stil
Manipulation = Intrig
Composure = Fattning

Så de är rätt all around med fokus på det mentala och sociala. Bra med fokus och visst överlapp.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Egentligen inte. Siffror som siffror. Jag brukar bara av tradition kalla dem för grundegenskaper när alla karaktärer har ett värde i dem. Är det ett värde som är valbart men inte obligatoriskt får det heta färdigheter. I detta enkla spel får det heta grundegenskaper.
Det är ju inte så viktigt vad man kallar dem, men både "grundegenskaper" och "färdigheter" har ju lite bagage med sig så till vida att spelare lätt gör antaganden om dem baserat på namnet. (Grundegenskaper brukar till exempel vara svåra eller omöjliga att förbättra under spelets gång.)

I det här fallet skulle jag nog kallat dem för "Egenskaper" rätt och slätt. Tillräckligt neutralt för att folk inte skall ha förutfattade meningar om hur de funkar, samtidigt som det är tillräckligt allmängiltigt för att täcka in det mesta.
 

Hainen

Veteran
Joined
20 Dec 2010
Messages
14
Inte helt relaterat till grundegenskaperna, men jag tyckte att lösningen de har i The Good Society med att etablera en Secret Desire för varje karaktär var riktigt nice för att få igång spelet. Kan rekommenderas som inspo.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Inte helt relaterat till grundegenskaperna, men jag tyckte att lösningen de har i The Good Society med att etablera en Secret Desire för varje karaktär var riktigt nice för att få igång spelet. Kan rekommenderas som inspo.
Det var faktiskt lite så jag tänkte köra. Är en stor fan av good society och ökenros, men de jag spelar med ville ha lite mer traditionella regler.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En av de saker som karaktäriserar överklass är att de sätter ett stort värde i att känna människor. Att odla relationer, bygga kontaktnät, kunna fixa grejer genom att prata med någon, ha intressanta gäster på en fest, att kunna förse sina barn med hyresrätter genom sina vänner etc
detta är ett spelvärde i Neotech, "Guanxi".
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Ifall det är överklass så borde kanske ens tillgångar fungera lite som kroppspoäng? Alltså att man har, säg, 15 "finanspoäng" i början och ifall man investerar i en vingård i Alsace så förlorar man kanske 5 poäng, men dessa regenereras över tid? Och när man väl lyckas investera pengar väl så ökar ens poäng.
 
Top