Alternativa grundegenskaper för rollspel i överklassen

Vad är det för skillnad mellan att ha grundegenskaper men inga färdigheter och färdigheter men inga grundegenskaper? Känns ju bara som att det är namngivningen.
Av hävd är grundegenskaper svårare att höja under spel än färdigheter.

Och jag tänker att ett spel som handlar om överklassen knappast kan bryta mot en sådan ärevördig tradition?
 
Vad är det för skillnad mellan att ha grundegenskaper men inga färdigheter och färdigheter men inga grundegenskaper? Känns ju bara som att det är namngivningen.

Existerar det förra ens?
 
Om du bara har en kategori nuffror, spelar det roll om du kallar dem grundegenskaper, färdigheter, egenskaper, attribut eller stats? Det är ju samma nuffror i vilket fall som helst.

Beror på - det skulle kännas väldigt konstigt att kalla färdighetsuppsättningen i Fate för "grundegenskaper", t.ex.
 
Om du bara har en kategori nuffror, spelar det roll om du kallar dem grundegenskaper, färdigheter, egenskaper, attribut eller stats? Det är ju samma nuffror i vilket fall som helst.

Egentligen inte. Siffror som siffror. Jag brukar bara av tradition kalla dem för grundegenskaper när alla karaktärer har ett värde i dem. Är det ett värde som är valbart men inte obligatoriskt får det heta färdigheter. I detta enkla spel får det heta grundegenskaper.
 
Jag tycker dina GE liknar dem som används i World of Darkness.

Intelligence = Bildning
Wits = Kvicktänkthet
Fortitude = Anda
Strength = Anda
Dexterity = Stil
Stamina = Anda
Presence = Stil
Manipulation = Intrig
Composure = Fattning

Så de är rätt all around med fokus på det mentala och sociala. Bra med fokus och visst överlapp.
 
Egentligen inte. Siffror som siffror. Jag brukar bara av tradition kalla dem för grundegenskaper när alla karaktärer har ett värde i dem. Är det ett värde som är valbart men inte obligatoriskt får det heta färdigheter. I detta enkla spel får det heta grundegenskaper.

Det är ju inte så viktigt vad man kallar dem, men både "grundegenskaper" och "färdigheter" har ju lite bagage med sig så till vida att spelare lätt gör antaganden om dem baserat på namnet. (Grundegenskaper brukar till exempel vara svåra eller omöjliga att förbättra under spelets gång.)

I det här fallet skulle jag nog kallat dem för "Egenskaper" rätt och slätt. Tillräckligt neutralt för att folk inte skall ha förutfattade meningar om hur de funkar, samtidigt som det är tillräckligt allmängiltigt för att täcka in det mesta.
 
Inte helt relaterat till grundegenskaperna, men jag tyckte att lösningen de har i The Good Society med att etablera en Secret Desire för varje karaktär var riktigt nice för att få igång spelet. Kan rekommenderas som inspo.
 
Inte helt relaterat till grundegenskaperna, men jag tyckte att lösningen de har i The Good Society med att etablera en Secret Desire för varje karaktär var riktigt nice för att få igång spelet. Kan rekommenderas som inspo.

Det var faktiskt lite så jag tänkte köra. Är en stor fan av good society och ökenros, men de jag spelar med ville ha lite mer traditionella regler.
 
En av de saker som karaktäriserar överklass är att de sätter ett stort värde i att känna människor. Att odla relationer, bygga kontaktnät, kunna fixa grejer genom att prata med någon, ha intressanta gäster på en fest, att kunna förse sina barn med hyresrätter genom sina vänner etc

detta är ett spelvärde i Neotech, "Guanxi".
 
Ifall det är överklass så borde kanske ens tillgångar fungera lite som kroppspoäng? Alltså att man har, säg, 15 "finanspoäng" i början och ifall man investerar i en vingård i Alsace så förlorar man kanske 5 poäng, men dessa regenereras över tid? Och när man väl lyckas investera pengar väl så ökar ens poäng.
 
Back
Top